سيل 14 كشته و 10 مفقود بر جاي گذاشت

سيل 14 كشته و 10 مفقود بر جاي گذاشت
طي 3 روز گذشته در سراسر كشور 30 تیر -94

ورود ناگهاني موج گرد و غبار و بارش شديد باران، برف و تگرگ در بيشتر شهرهاي شمالي و شمال شرقي کشور خسارت جاني و مالي فراواني در استان هاي گيلان، مازندران، خراسان شمالي، سمنان و شهرهاي کرج، منطقه کن و سولقان تهران، چالوس، سقز و گيلانه ... به جاي گذاشت. بطوري که 14 نفر جان خود را از دست دادند و 10 نفر مفقود و ده ها تن ديگر نيز مصدوم شدند.
    
به گزارش خبرنگار کيهان از کرج، جاري شدن سيلاب در جاده چالوس حد فاصل روستاي سيجان از توابع اين شهرستان باعث کشته شدن 4 زن و 2 مرد در حاشيه رودخانه کرج شد.
    
دکتر احسان نصيري مديرعامل جمعيت هلال احمر استان البرز در گفت وگو با خبرنگار ما تاکيد کرد: اين حادثه در شامگاه يکشنبه پس از طوفان شديد اتفاق افتاد و ضمن وارد کردن خسارت هاي جاني در اين حادثه، ده ها دستگاه خودرو پارک شده مفقود و تعدادي خانه و چند دستگاه پل نيز تخريب شدند.
    
در همين حال محمدتقي ايراني فرماندار کرج از کشف 2 جسد ديگر در رودخانه کرج خبر داد و گفت: تعداد قربانيان سيل در چالوس تا اين لحظه به 8 نفر رسيده است. 
    
بنابراين گزارش، هم اکنون 65 نيروي امدادي و 4 قلاده سگ در حال جست و جو براي پيدا کردن 10 مفقود اين حادثه هستند که تعدادي از آنان مسافراني بودند که در حاشيه رودخانه کرج اسکان يافته بودند.
    
وي افزود: تاکنون 40 دستگاه خودرو از ميان گل و لاي سيلاب بيرون کشيده شده اند که برخي از قربانيان اين حادثه در داخل اين خودروها بوده اند.
        
جاده چالوس بسته اعلام شد
    
سرهنگ رضا اکبري رئيس پليس راه البرز از بسته بودن جاده کرج- چالوس در محدوده استان مازندران به دليل ريزش کوه در منطقه هزار چم خبر داد و به هموطنان توصيه کرد که از مسيرهاي جايگزين استفاده کنند.
        6
کشته در سيلاب کن و سولقان
    
فرماندار تهران هم به حادثه جاري شدن سيلاب در منطقه کن و سولقان اشاره کرد و گفت: طغيان رودخانه و جاري شدن سيل در اين منطقه موجب کشته شدن يک تبعه کشور چين و 5 شهروند ايراني شده است.
    
عيسي فرهادي ديروز در گفت وگو با خبرنگاران تاکيد کرد: طغيان رودخانه در منطقه کن و سولقان طي 40 سال گذشته بي سابقه بوده است.
    
فرماندار تهران با اشاره به تعطيلي اخير و حضور نزديک به هفت هزار خودرو در محور تهران به امامزاده داوود تصريح کرد: به دليل بارش باران، رعد و برق و ريزش کوه، رانش جاده و مسدود شدن چند پل در پي وقوع طوفان با سرعت 75 تا 80 کيلومتر بر ساعت، بيش از 3 کيلومتر از اين مسير در محدوده تونل سولقان مسدود و ترافيک سنگيني در اين محدوده به وجود آمد.    وي وضعيت فعلي مسير تهران به کن و سولقان را عادي ذکر کرد و گفت: مسير ذکر شده و تمام مسيرهاي روستايي منطقه باز است و تردد در آنها جريان دارد.گفتني است هواشناسي استان البرز سرعت باد در اين استان را 93 کيلومتر در ساعت عنوان کرده است.گزارش هاي دريافتي حاکي است 5 روستاي شهرستان طالقان در محاصره سيل قرار گرفت.    ابوالقاسم باقري مديرکل بحران استانداري البرز ديروز در گفت وگو با فارس تاکيد کرد: برخي از روستاهاي اين شهرستان با قطعي برق مواجه هستند.    وي افزود: امدادرساني به حادثه ديدگان به خاطر کمبود امکانات از جمله روشنايي در برخي مناطق بي ثمر است.
        
جاده هراز باز شد
    
به گزارش خبرنگار کيهان از ساري باران سيل آسا در مازندران اگرچه مردم اين استان را پس از ماه ها کاهش بارندگي و خشکسالي خوشحال کرد، اما شدت و مدت بارندگي به حدي بود که رودخانه ها طغيان و با جاري شدن سيل بر روي جاده ها موجب مسدود شدن راه هاي مواصلاتي هراز و کندوان در چند نوبت و تخريب قسمتي از قطعه چهارم آزادراه تازه تاسيس چالوس شد.    علي اصغر احمدي مديرکل مديريت بحران استانداري مازندران در گفت وگو با خبرنگار ما تاکيد کرد: سيل به مزارع کشاورزي، راه ها، پل ها و منازل مسکوني و مدارس خسارت هاي جدي وارد کرد.    براساس آخرين اخبار دريافتي، جاده هراز که در اين حادثه تونل هاي شماره 1 و 2 دچار ريزش شده بودند هم اکنون باز و تردد در آن در جريان است و 25 دستگاه خودرو، 8 دستگاه آمبولانس، 16 دستگاه لجن کش و 17 خودرو امداد و نجات نيز در حال امدادرساني به حادثه ديدگان هستند.
        
نجات 50 نفر از سيلاب در قزوين
    
مديرکل مديريت بحران استانداري قزوين از کشته و مفقود شدن دو نفر در جريان وقوع سيل در اين استان خبر داد و گفت: البته امدادگران موفق شدند در اين حادثه 50 نفر مسافر را که در مسير الموت شرقي به تنکابن در تردد بودند از سيلاب نجات دهند.    سيدعلي موسوي تاکيد کرد: سيل به هفت دستگاه خودرو خسارت زده است و در روستاي اوان يک مزرعه پرورش ماهي تخريب و مالک آن مفقود شده و دو تن از اعضاي خانواده وي نيز از سيلاب نجات يافتند.    وي گفت: راه هاي تمام روستاها که بر اثر رسوب گرفتگي بسته شده بود توسط نيروهاي راهداري بازگشايي و ترميم راه ها آغاز شده است.
        
خسارت 4 ميلياردي به راه هاي خراسان
    
حوادث اخير جوي و جاري شدن سيل در خراسان شمالي بيش از 3 ميليارد و 900 ميليون ريال به حوزه راه اين استان خسارت وارد کرده است. علي اصغر بديعي مقدم در گفت وگو با ايرنا تاکيد کرد: اين ميزان خسارت به راه هاي ارتباطي اسفراين، بجنورد، فاروج و شيروان وارد شده است.    بنابر همين گزارش بيشترين عمليات امداد و نجات جمعيت هلال احمر اين استان مربوط به خانوارهاي عشايري بود که 70 نفر از آنها در مناطق مايوان و نجف آباد فاروج و شيروان اسير سيلاب شده بودند.    در همين حال به گزارش فارس فرشاد ساکي مدير روابط عمومي فرودگاه بين المللي بجنورد از فرود اضطراري هواپيماي پرواز صبح ديروز تهران به بجنورد به دليل کاهش ديد خلبان در فرودگاه مشهد خبر داد و گفت: خلبان به دليل ابري بودن هوا، بارش شديد باران و در نتيجه کاهش ديد مجبور به فرود هواپيما در فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد شد
    
رگبار باران، مسافران 500 خودرو را گرفتار کرد
    
از شاهرود نيز خبر مي رسد که بارش تند و رگبار باران که باعث خرابي جاده اي اين شهر شده است مسافران بيش از 500 دستگاه خودروي عبوري را در منطقه آبشار تنگه داستان غافلگير و گرفتار سيلاب کرد.    به گفته مجيد آقايي شهردار مجن با حضور به موقع ماموران شهرداري، بسيج امکانات راهداري و نيز همکاري مردم، سرنشينان حدود 500 دستگاه خودرو که در منطقه غافلگير شده بودند ساعت 22 يکشنبه شب منطقه را ترک کردند.    وي تاکيد کرد: با وجود گرفتار شدن سرنشينان اين تعداد خودرو به لطف الهي و با همکاري مسافران و گردشگران به کسي آسيب وارد نشد. گزارش خبرگزاري ها از شهرها و استان هاي ديگر حاکي است که حادثه سيل در 3 روز گذشته باعث خسارت هاي فراواني در اين شهرها شده است. بنابراين گزارش ها بيش از هزار خانه و مغازه و زيرساخت هاي شهر سقز براثر وقوع سيل دچار خسارت شده اند.    در شهر بيجار ضمن تلف شدن بيش از 200 راس گوسفند بالغ بر 5 ميليارد تومان خسارت به مردم و کشاورزان وارد شده است. همين حادثه در شهر بابل نيز بيش از 7 ميليارد تومان خسارت به بار آورده است و همچنين باعث قطع ارتباطي ده ها روستا و رانش زمين 25 نقطه منطقه جنگلي اين شهر شده است. اين گزارش ها به نقل از فرماندار فيروز کوه مي افزايند، طغيان رودخانه در ارجمند باعث آبگرفتگي جدي در اين منطقه شده ولي خوشبختانه آسيب جاني به کسي وارد نشده است.    از گيلان نيز گزارش مي رسد که وزش باد با سرعت 100 کيلومتر در ساعت درجيرنده رودبار به ثبت رسيده است ولي تاکنون گزارشي از خسارات در بخش تاسيسات زيربنايي استان مخابره نشده است، اما براي پيشگيري از حوادث بعدي مرخصي مديران براي مقابله با حوادث احتمالي لغو شده است. از سمنان نيز گزارش شده است که اسکان شمار زيادي از مسافران سيل زده صورت گرفته و هم اکنون همه راه هاي سمنان باز است.
    
در همين حال خبرگزاري فارس نيز به نقل از کارشناس پيش بيني هواشناسي سيستان و بلوچستان از بارش باران و تگرگ در اين منطقه خبر داد و خواستار احتياط رانندگان در تردد در مناطق مستعد سيلاب و آبگرفتگي در اين منطقه شده است.    
    
بازديد رئيس سازمان مديريت بحران از جاده چالوس
    
اسماعيل نجار معاون وزير و رئيس سازمان مديريت بحران ديروز در بازديد از مناطق سيل زده البرز از اختصاص بودجه براي بازسازي مناطق خسارت ديده خبر داد.    به گزارش واحد مرکزي خبر، وي در اين بازديد تاکيد کرد: اين بودجه از محل پنج درصد بودجه در اختيار ديگر مناطق خسارت ديده کشور که در سيل 3 روز گذشته متحمل شده اند پرداخت خواهد شد.    وي با اشاره به آمارهاي رسمي، تعداد کشته هاي البرز را 6 نفر اعلام کرد و گفت: 12 نفر نيز در اين حادثه مفقود شده اند.    وي خاطرنشان کرد: در اين حادثه 80 خودرو به طور کامل متلاشي شده اند. طهايي استاندار البرز نيز با حضور در روستاي سيجان گفت: خسارات وارده بسيار جدي است ولي در حال حاضر اولويت مردم روستا آب و نان است که بايد هر چه سريع تر تامين شود.    طهايي افزود: ساخت و ساز غيرمجاز در حريم رودخانه اين روستا و ساختن پل هاي شخصي و سليقه اي غيراستاندارد باعث افزايش خسارات جاني و مالي شده است.    وي آمار 20 کشته در اين حوادث را تاييد نکرد و گفت: مردم نبايد به اينگونه شايعات توجه داشته باشند. در همين حال مدير بنياد مسکن شهرستان کرج از اعطاي وام 15 ميليون توماني براي احداث ساختمان جديد و 2 ميليون تومان براي تعميرات به هر خانواده در مناطق سيل زده خبر داد و گفت: براي ساکنان روستاي سيجان شرايط راحت تري براي دريافت وام فراهم مي شود.