گزیده خبرهای 14 تیر-94 قسمت - 5

گزیده خبرهای 14 تیر-94 قسمت - 5
مكارم شيرازي مطرح كرد:تلاش برخي افراد در جهت كمرنگ كردن مسجد مقدس جمكران
آيت الله مکارم شيرازي گفت: نسل جوان بالاترين آمار را در مراجعه به مسجد مقدس جمکران دارند و در حالي که توبه مي کنند و پاک مي شوند پيوند محکم تري با اين مسجد برقرار مي کنند و اين مسجد با اين عظمت، سابقه تاريخي، جاذبه معنوي و روحاني دليلي را براي مخالفت باقي نمي گذارد.    به گزارش خبرگزاري رسا، اين مرجع تقليد در ديدار با خادمان مسجد مقدس جمکران، مسجد مقدس جمکران را يکي از نعمت هايي دانست که خداوند متعال براي دنيا به ويژه کشور ايران قرار داده است و گفت: در بحارالانوار داستان حسن مصلح جمکراني آمده است که در شب هفدهم ماه مبارک رمضان به او سفارش شده است تا مسجد مقدس جمکران را بنا کند.    وي خاطرنشان کرد: هفدهم ماه مبارک رمضان سال 373 يعني بيش از هزار سال پيش در زمان حيات مرحوم صدوق اين اتفاق افتاده است که جريان طولاني دارد و نکات قابل توجهي را مي توان از آن استخراج کرد.    آيت الله مکارم شيرازي تصريح کرد: بررسي ماجراي سفارش ساخت مسجد مقدس جمکران از سوي امام عصر(عج) نشان مي دهد که در ابتدا اين مسجد ريشه تاريخي دارد و در کتب مشهور به آن اشاره شده و جزو افسانه ها نيست.    استاد درس خارج حوزه ابراز داشت: اين جريان در بيداري صورت گرفته است چون فرد مذکور به بيدار شدن از خواب صراحت دارد؛ در سال هاي اخير شاهد رونق فوق العاده اين مسجد بوده ايم بدون اينکه تبليغات خاصي در اين زمينه صورت گيرد تا جايي که از حد تصور خارج بوده است.    اين مرجع تقليد به خاطراتي از خود و دوستانش اشاره کرد که در سال هاي قبل از انقلاب اسلامي ايران به اين مسجد مي رفتند و به عبادت مي پرداختند و اظهار داشت: اين مسجد قبل از انقلاب بسيار کوچک و داراي جمعيت کمي بود ليکن بعد از انقلاب توجه مردم به اين مسجد بسيار افزايش يافت.    وي نماز سفارش شده از سوي امام عصر(عج) را مورد تحليل قرار داد و گفت: در اين نماز سفارش شده است تا عبادت کنندگان کلمات توحيدي را تکرار کنند و اين نماز سراسر توحيد است.    آيت الله مکارم شيرازي با اشاره به افرادي که در جهت کمرنگ کردن مسجد مقدس جمکران تلاش مي کنند، اظهار داشت: نسل جوان بالاترين آمار را در مراجعه به اين مسجد دارند، در حالي که توبه مي کنند و پاک مي شوند پيوند محکم تري با اين مسجد برقرار مي کنند و اين مسجد با اين عظمت، سابقه تاريخي، جاذبه معنوي و روحاني دليلي را براي مخالفت باقي نمي گذارد.    استاد درس خارج حوزه بيان داشت: اخيراً هزينه خوبي براي ساخت دارالشفاء انجام شد تا بتواند جوابگوي نياز طبي عبادت کنندگان مسجد مقدس جمکران باشد؛ در اين دارالشفاء اطباي خوبي در حال فعاليت هستند و در صورت نياز و کمبود امکانات بيماران مي توانند با آمبولانس به مراکز ديگر منتقل شوند.
برخورد با سارقان احشام
    سرويس شهرستان ها: فرمانده انتظامي شهرستان پاسارگاد گفت: در پي به سرقت رفتن 380 راس احشام در يکي از ارتفاعات شهرستان، موضوع شناسايي و دستگيري سارق يا سارقان در دستور کار ماموران پليس آگاهي شهرستان قرار گرفت.    سرهنگ گودرزي افزود: ماموران با توجه به اطلاعات کسب شده و اقدامات نامحسوس، موفق شدند دو نفر متهم را شناسايي و آنها را در يک عمليات غافلگيرانه دستگير کنند.    وي با بيان اينکه کليه احشام مسروقه کشف و تحويل مالباخته شد ادامه داد: متهمان در بازجويي هاي اوليه به جرم ارتکابي اعتراف کرده و به مرجع قضايي معرفي شدند.     
    قاچاقچيان هزار راس گوسفند دستگير شدند
    سرويس شهرستان ها: جانشين فرمانده انتظامي کرمانشاه گفت: ماموران پاسگاه «ماهيدشت» حين گشت زني در سطح حوزه استحفاظي در حوالي روستاي «ريزوند» به چند دستگاه سايپا مشکوک شدند که بدون توجه به دستور توقف پليس با افزايش سرعت و خروج از جاده اصلي فرار کردند.    سرهنگ عزيزي افزود: با تلاش ماموران يکي از خودروهاي متواري شده در حوالي روستاي «قيماس» توقيف شد و در بازرسي از آن 15 راس گوسفند شاخدار نژاد سوري کشف شد.    وي ادامه داد: با دستگيري متهم و اعترافات وي و همدستش تحقيقات و بازجويي ها وارد مرحله تازه اي شد و قاچاقچيان به محل نگهداري احشام اعتراف کردند.    عزيزي تصريح کرد: با تشکيل تيم ويژه و هماهنگي قضايي محل شناسايي شد و مورد بازرسي قرار گرفت و يکي ديگر از قاچاقچيان دستگير و تعداد يک هزار و 152 راس گوسفند قاچاق ديگر هم کشف شد.    وي تاکيد کرد: در مجموع يک هزار و 167 راس گوسفند قاچاق از نوع نژاد سوري کشف و سه نفر قاچاقچي در اين رابطه دستگير شدند.
انفجار در كارخانه مواد شيميايي
وقوع انفجاري شديد در يک کارخانه مواد شيميايي در شهر بندري اولسان کره جنوبي به مرگ 4 تن و مفقود شدن 2 نفر ديگر منجر شد.    به گزارش شبکه هاي خبري، اين انفجار صبح جمعه در کارخانه مواد شيميايي «هانووها» در اين شهر بندري کره جنوبي در حالي به وقوع پيوست که کارگران مشغول جوشکاري مخزني در انبار آب هاي زائد بودند.گفته مي شود شدت انفجار که يک مجروح نيز به جا گذاشت به حدي بود که منجر به واژگوني مخزن آب شد.علت وقوع اين انفجار هنوز روشن نيست و تحقيق در مورد اين سانحه جريان دارد.

خبر ويژه 
نيويورك تايمز: با غلاف خالي از اسلحه بايد از ايران امتياز بگيريم
رسانه هاي آمريکايي معتقدند گزينه هاي حمله نظامي و تحريم ها ديگر کارآمدي گذشته را ندارند و آمريکا مجبور به توافق با ايران است.    آسوشيتدپرس در گزارشي تحت عنوان «اگر مذاکرات هسته اي سقوط کند چه خواهد شد؟» نوشت: اگر مذاکرات سقوط کند گزينه هاي جايگزين جذابي وجود ندارد. گزينه نظامي که آمريکا بر روي ميز مذاکره نگاه داشته است طرفداران اندکي دارد و جامعه جهاني هم به نظر نمي رسد تمايلي به وضع تحريم هاي فلج کننده واقعي داشته باشد. دوره نامعلوم خطرناکي پديدار مي شود.    آسوشيتدپرس افزود: جمهوري اسلامي به طور متقاعدکننده اي چهره اي شجاعانه ارائه مي دهد و دولت اوباما ميراث خود را در اين توافق مي بيند.
    
آيا حقيقتا گزينه نظامي وجود دارد؟ آسوشيتدپرس در پاسخ اين پرسش نوشت: محتمل ترين شيوه حمله نظامي بمباران هوايي مراکزي خواهد بود که شماري از آنان در اعماق زمين ساخته شده اند.    با اين حال، رهبران ارشد پنتاگون علنا بر محدوديت هاي ناشي از بمباران مراکز ايران تاکيد دارند. آنها مي گويند چنين حملاتي حداکثر تا سه سال برنامه تهران براي توليد بمب را به عقب مي اندازد در حالي که ايران را چون کره شمالي و اسرائيل براي توليد بمب در خفا مصمم مي کند. لئون پانتا، وزير پيشين دفاع آمريکا، سال 2011 گفت که بمباران مراکز ايران توسط آمريکا «عواقب ناخواسته اي» در پي خواهد داشت. يک حمله تلافي جويانه عليه اسرائيل مي تواند موجب افزايش تنش شود. اسرائيل به دليل شرايط منطقه آسيب پذير است.    آيا جامعه جهاني مي تواند تحريم ها را شدت ببخشد؟ آسوشيتدپرس در پاسخ خاطر نشان کرد: به نظر نمي آيد جهان بخواهد ايران را با مسدود کردن حرکت سرمايه و کالابه زانو درآورد. محاصره دريايي و زميني ايران و اعمال منطقه پرواز ممنوع در سراسر ايران بسيار پرهزينه و به لحاظ سياسي عملي انفجاري است. در اين شرايط، تنها گزينه موجود اعمال تحريم هاي سخت تر براي تشديد فشار اقتصادي بر ايران است. اما اين ايده در خارج از آمريکا خريدار چنداني ندارد. کشورهايي چون چين، هند، و ژاپن همچنان به نفت ايران نياز دارند.
    
ايران بازار بزرگي براي شرکت هاي بزرگ و کوچک خارجي است. هر چه مدت تحريم ها طولاني تر شود شرکت ها انگيزه بيشتري براي دور زدن آنها پيدا مي کنند و به طور بالقوه تاثير تشديد تحريم ها کاهش مي يابد.    آمريکا تقريبا از آغاز انقلاب 1357 خورشيدي تحريم هايي عليه ايران وضع کرده و طي سال ها اين تحريم ها را که شامل تحريم هاي نفتي و بانکي است چندبار شدت بخشيده است.
    
ممکن است چون سال هاي گذشته تمايل زيادي به افزايش تحريم ها در شوراي امنيت سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا وجود نداشته باشد. اصول تحريم ها با آمادگي شرکت ها براي بازگشت به ايران در حال سست شدن است. پيتر وست ماکات، سفير بريتانيا در واشنگتن، اخيرا گفت: «ما احتمالاتا رسيدن به مرز امکان اعمال تحريم ها عليه ايران فاصله چنداني نداريم. فرسايش تحريم ها احتمالاپس از هرگونه سقوط مذاکرات رخ خواهد داد.»    همزمان توماس فريدمن ضمن تحليلي در نيويورک تايمز خاطر نشان کرد: شگفت آور است که ايراني ها تنها در يک سوي ميز مقابل آمريکا، انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه و چين با برگ هايي ضعيف ]![ به اين خوبي بازي مي کنند.
    
وي مي افزايد: طي سال گذشته هر بار نکته مهمي پيش آمد، مانند اين که آيا ايران بايد اورانيوم غني شده خود را به خارج از کشور منتقل کند، يا بايد پاسخگوي فعاليت هاي قبلي براي توليد بمب اتم باشد، مرتب احساس مي شود اين ما هستيم که بايد نيازهاي ايران را در نظر بگيريم. اي کاش ما يک بار مذاکرات را ترک مي کرديم. وقتي به طرف مقابل در آن سوي ميز اين پيام را بفرستيد که تمايلي نداريد که او را ناکار کنيد يا توافق را ناکام بگذاريد، در واقع خودتان را به طرفي برابر تقليل مي دهيد و بهترين توافق بدي که مي توان به دست آورد را، در نهايت پيش رو خواهيد داشت.
    
فريدمن در عين حال خاطر نشان کرد: پيش از آن که اوباما را رهبري ضعيف قلمداد کنيد، به خاطر داشته باشيد که جرج بوش رئيس جمهوري پيشين آمريکا، هشت سال براي رسيدگي به اين مسئله - زماني که به مراتب مشکل کوچکتري بود- فرصت داشت، تا چه از طريق نيروي نظامي چه از طريق ديپلماسي مقتدرانه کاري کند، اما او براي هشت سال هيچ کاري نکرد. اما آيا هنوز امکان دارد تا توافق بد خوبي به دست آورد؟ توافقي که ايران را مجبور به برچيدن برنامه هسته اي اش نمي کند اما زيرساخت هسته اي ايران را طي 5 تا 10 سال آتي تا حدي کوچک مي کند که ايران نتواند به سرعت به سمت توليد جنگ افزار هسته اي حرکت کند؟ توافقي که سطحي از شفافيت را براي نظارت بر توافق در اختيار ما قرار دهد و به بازرسان بين المللي اجازه دهد تا دسترسي سرزده به هر مکان مشکوک به فعاليت مخفي هسته اي داشته باشند؟ توافقي که مانع ارتقا چشمگير ظرفيت غني سازي اورانيوم ايران طي دهه آينده شود؟ بله يک «توافق بد خوب» در چنين چارچوبي هنوز امکان پذير است، و اين بستگي به جزئيات مورد مذاکره در اين روزهاي پاياني دارد. چنين توافقي به رئيس جمهوري آمريکا اين امکان را مي دهد که به کنگره بدبين، و همچنين به اسرائيل بگويد اين بهترين توافقي است که با يک غلاف خالي از اسلحه مي توان به دست آورد؛ توافقي که تا بروز دگرگوني هايي در ايران زمان مي خرد و بهتر از جنگي است که هيچ کس نمي داند انتهاي آن چه خواهد بود.    نيويورک تايمز نوشت: اما توجه داشته باشيد؛ اين توافق مي تواند بزرگتر از ، يا به بزرگي، يک زلزله در خاورميانه، مانند اشغال افغانستان و عراق باشد. فصل مشترک آن دو در اين بود که ما به هيچ عنوان آمادگي پس لرزه هاي صبح روز بعد را نداشتيم. جهان عرب امروز هيچ وزن ژئوپولتيکي ندارد. مصر ضعيف شده است، عربستان سعودي فاقد توان اعمال قدرت است، و از عراق ديگر چيزي نمانده است.
ارسال 39 هزار واحد پلاسماي خون از خوزستان به خارج
39 هزار و 700 واحد پلاسماي خون پارسال از خوزستان به خارج از کشور ارسال شد.    مديرکل انتقال خون خوزستان گفت: اين ميزان پلاسما به منظور تامين و توليد داروهاي بيولوژيک و کمياب به کشور آلمان ارسال شد.    قاسم زاده افزود: پلاسماهاي مزبور در آلمان به داروهاي IVIg، فاکتورهاي انعقادي و داروهاي مورد نياز تبديل شده و دوباره به کشور فرستاده مي شود و براي درمان بيماران کبدي، هپاتيت و هموفيلي مورد استفاده قرار مي گيرد.    وي با اشاره به اينکه تعهد اجرايي پارسال براي ارسال 38 هزار واحد پلاسما بود گفت: پلاسماهاي خون در پالايشگاه هاي خون به انواع واکسن، داروها و فاکتورهاي انعقادي خون تبديل مي شود و داروها و واکسن هاي ايمونوگولوبين، آلمبومين و فاکتورهاي انعقادي خون از ديگر فرآورد ه هاي پلاسماي خون است.    خوزستان پس از تهران و فارس رتبه سوم در توليد خون و واحدهاي پلاسمايي را در کشور دارد.