عبور چراغ خاموش از خط قرمزها در مذاكرات؟!

عبور چراغ خاموش از خط قرمزها در مذاكرات؟! 14 تیر- 94
مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: آژانس تا پايان سال گزارش مربوط به ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته اي ايران را منتشر خواهد کرد.
    يوکيا آمانو، پيش از ورود به هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران با اشاره به سفرش به تهران و ديدارش با رئيس جمهور و دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفت: هدف از اين سفر حل و فصل موضوعات باقي مانده است که در اين زمينه ما پيشرفت هايي داشتيم ولي همچنان کار بيشتري باقي مانده است.

    آمانو افزود: معتقدم که با همکاري ايران مي توانيم تا پايان سال گزارشي درباره ارزيابي مسائل مربوط به ابعاد احتمالي نظامي بدهيم و خيلي مهم است که اين مسئله حل شود چرا که مهم ترين مسئله اي است که 5+1 براي لغو تحريم ها به آن نياز دارد.

    وي در پاسخ به اين پرسش که ايران اجازه داده است به مکان هايي که قبلاً مجاز نبوديد دسترسي داشته باشيد؟ گفت: همان طور که گفتم حرکاتمان رو به جلو و همراه با پيشرفت بود ولي نمي توانم وارد جزئيات شوم.

    آنچه در اظهارات آمانو مسکوت مانده اين واقعيت است که آژانس با وجود بازرسي هاي گسترده از جمله 2 بار بازرسي از صنايع نظامي پارچين و برخي مصاحبه ها در طول 12 سال گذشته حاضر نشد فقدان سندي درباره انحراف برنامه هسته اي را اعلام کند و جاي سوال است که کاري که ادعا مي شود ظرف 6 ماه قابل انجام است، چرا در طول 12 سال گذشته انجام نگرفته است. به عبارت ديگر به اعتبار بي صداقتي و عدم استقلال، آژانس اجازه نداشته قبلاً دروغ بودن ادعاهاي آمريکا را اعلام کند اينک چگونه صاحب چنين اختيار و تواني مي شود؟!

    يادآور مي شود آژانس طبق مداليته امضا شده در سال 2007 متعهد شده بود که در ازاي پاسخ ايران به 7 سوال (در مورد پلوتونيوم، سانتريفيوژهاي پي يک و پي 2، مسئله اورانيوم فلزي، معدن گچين و منشا آلودگي) پرونده مطالعات ادعايي را مختومه کند و ديگر ادعايي نداشته باشد اما با وجود پاسخ هاي صريح ايران، آژانس زير تعهد خود زد و مدعي وجود يک لپ تاپ مربوط به برنامه هسته اي ايران شد. اين لپ تاپ، کاردستي سرويس جاسوسي آمريکا بود. همچنين ايران و آژانس در آبان 1392 توافقي را با عنوان «چارچوبي براي همکاري» امضا کردند که براساس آن قرار شد تا سوالات آژانس طرح و رفع ابهام شود. در همين چارچوب 18 سوال از سوي آژانس طي چند مرحله همکاري ميان دو طرف مطرح شد که از اين 18 سوال دو مورد مربوط به موضوع PMD مي شد. از 18 سوال مذکور تعداد 16 مورد بررسي و رفع ابهام شده است. اما همان دو مورد مربوط به موضوع PMD شامل «محاسبات نوتروني» و «انفجارات با قدرت بالا» علي رغم پاسخ هاي ايران مورد تاييد آژانس قرار نگرفت و اين دو موضوع همچنان بدون آنکه حل و فصل شود، باقي ماند.

    اظهارات آمانو مبني بر پيشرفت در زمينه برخي دسترسي ها، اين نگراني را ايجاد مي کند که ممنوعيت هاي مربوط به بازرسي از مراکز نظامي و مصاحبه با دانشمندان، ناديده گرفته شده باشد.

    همزمان با سخنان آمانو، ايتارتاس به نقل از يک منبع ديپلماتيک ايراني نوشت: ايران و 5+1 براي انتقال ذخيره اورانيوم غني شده ايران به روسيه موافقت کرده اند.

    بنابر برخي گزارش ها، غرب پيش از اين خواستار اکسيد حدود 9 تن از ذخاير 3/5 درصد ايران و نگاه داشتن صرفاً 300 کيلوگرم از اين ذخاير بود اما خبرهاي ايام اخير، حاکي از مطالبه انتقال اين مواد به خارج کشور است.

    در همين حال آسيا تايمز در گزارشي نوشت: لحن ايران براي همزماني لغو تحريم ها تغيير کرده است.

    آسوشيتدپرس نيز از قول يک مقام ايراني در وين نوشت: اگر ايران با برقراري مجدد مجازات ها (تحريم ها) مواجه شود و آمريکا و شريکانش تعهدات خود براي کاهش تحريم هاي اقتصادي را رعايت نکنند، ايران اين حق را دارد که به صلاحديد خود برنامه هسته اي اش را از سر بگيرد.

    اين اظهارنظر در حالي است که در صورت نقض عهد غرب و احياي تحريم ها به عنوان مثال چگونه مي توان 10 تن اورانيوم غني شده در طول يک سال را که اکسيد يا از کشور خارج مي شود، بلافاصله احيا کرد؟ همين پرسش درباره اورانيوم 20 درصد اکسيد شده يا آبشارهاي تعليق شده وجود دارد.

    شايان ذکر است رهبر معظم انقلاب ضمن اعلام اعتماد به تيم مذاکره کننده، چند محور از جمله 1- رد محدوديت هاي 10، 12 ساله 2- تداوم تحقيق و توسعه و ساخت و سازها در دوره محدوديت 3- برداشته شدن تحريم ها هنگام امضاي توافق 4- مشروط نکردن لغو تحريم ها به پس از اجراي تعهدات ايران 5- ممنوعيت بازرسي هاي غير متعارف و مصاحبه با شخصيت ها 6- موکول نکردن اقدامات توافق و لغو تحريم ها به آژانس را از جمله خطوط قرمز جمهوري اسلامي ايران عنوان مي کنند