حق با دلواپسان بود آمريكا قابل اعتماد نبود

حق با دلواپسان بود آمريكا قابل اعتماد نبود
گزارش خبري تحليلي اوین نامه ی  كيهان  20 تیر-94
سربازجو شریعت نداری بادسته گل به خودش وهمقطاران دلواپس یامخالفان مذاکره هسته  ای دادن بهانه گیرآورده تا ازموضع ضد آمریکایی که قابل اعتماد نیست دست به مانورتبلیغاتی علیه موافقان مذاکره هسته ای  بزند.

خبرها از وين حکايت از آن دارد که مقامات آمريکايي با خلف وعده هاي مکرر از پذيرش حقوق مسلم ايران امتناع مي کنند. اين در حالي است که غيرقابل اعتماد بودن آمريکا پيش از اين از سوي منتقدان روند مذاکرات هسته اي به دفعات گوشزد شده بود.
        
سرويس سياسي- تيم مذاکره کننده آمريکايي بعد از رايزني از طريق ويدئو کنفرانس با «باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا در واشنگتن(چهارشنبه شب) براي دومين بار زير توافقاتي زد که پيش تر با ايران سر آنها به تفاهم رسيده بود.
    رسانه هاي غربي همسو با دولت آمريکا در روزهاي اخير در سرخط اخبار خود، تفاهم لوزان را به عنوان معيار توافق خوب معرفي کرده و تلاش مي کنند که امتناع آمريکا از پايبندي به مفاد تفاهم فوق را عامل اصلي تمديد مذاکرات معرفي کنند.

    حال سوالي که در اذهان عمومي ايجاد مي شود اين است که هدف آمريکا و رسانه هاي غربي در پر رنگ کردن امتناع از تفاهم لوزان چيست؟

    به احتمال بسيار زياد، آمريکا با دبه کردن در مفاد تفاهم لوزان به هيچ عنوان در پي برهم زدن چارچوب لوزان نيست، بلکه به دنبال ايجاد شرايطي است که ايران را به مدافع تمام قد تفاهم لوزان بدل کند. در همين راستا برخي مقامات آمريکايي نزديک به تيم مذاکره کننده در اظهارات جداگانه بر اين امر تاکيد کردند که استراتژي آمريکا اکنون اجراي چارچوب لوزان از طريق امتناع از عمل به آن و ترغيب طرف مقابل است.

    در حقيقت رفتار آمريکا مصداق روشني از اين مثل قديمي است که مي گويد: « به مرگ بگير تا به تب راضي شود»! البته ايستادگي تيم مذاکره کننده کشورمان تاکنون مانع به نتيجه رسيدن اين تاکتيک شده است. 

        
توافق خوب يعني رعايت کامل خطوط قرمز ايران 
    تيم مذاکره کننده هسته اي ايران پس از تفاهم لوزان به صراحت اعلام کرد که در لوزان توافقي حاصل نشده و حداکثر چيزي که رخ داده تفاهم روي يک سلسله راه حل ها براي موضوعات کليدي بدون الزام حقوقي بوده است.

    از سوي ديگر به اذعان کارشناسان، نيم نگاهي به متن تفاهم لوزان به وضوح نشان مي دهد که تعهدات ايران، شفاف و قابل اندازه گيري است اما، آنچه حريف بر عهده گرفته است، مبهم، چندپهلو و تفسيرپذير است و اين تفاهم در موارد متعدد، خطوط قرمز ايران را زير پا گذاشته است.

    خوشبختانه معيار يک توافق خوب که حاوي عزت ملت ايران و دربردارنده منافع کشورمان باشد در خطوط قرمز اعلام شده از سوي مقامات عاليرتبه نظام به صورت کاملاشفاف بيان شده است.

    - لغو فوري تحريم هاي اقتصادي، مالي و بانکي هنگام امضاي موافقتنامه و ساير تحريم ها در فواصل معقول

    - منوط نشدن لغو تحريم ها به اجراي تعهدات ايران

    - مخالفت با موکول کردن هر اقدامي به گزارش آژانس

    - مخالفت با بازرسي هاي غيرمتعارف، پرس و جو از شخصيت هاي ايران و بازرسي از مراکز نظامي

    - عدم پذيرش محدوديت هاي بلند مدت

    - ادامه کار تحقيق و توسعه و ساخت و ساز در زمان محدوديت

    از جمله اين خطوط قرمز است.

    «
جان کري» باز هم بلوف زد
    خبرها از وين حکايت از آن دارد که مقامات آمريکايي از پذيرش حقوق مسلم ايران، به ويژه در موضوع لغو تحريم ها ،عدم بازرسي از مراکز نظامي و عدم ايجاد محدوديت بلند مدت در تحقيق و توسعه و غني سازي سر باز مي زنند.

    «جان کري» وزير خارجه آمريکا، تلويحا رسيدن به توافق را در گرو موافقت ايران با خواسته هاي زياده خواهانه غرب عنوان کرد.

    وزير خارجه آمريکا در اين خصوص گفت: همانطور که گفتم مذاکرات نامحدود نيست. همانطور که رئيس جمهور اوباما اعلام کرد ما نمي توانيم تا ابد منتظر اتخاذ تصميمات سخت باشيم. اگر تصميمات سختي گرفته نشود، آماده ايم ميز مذاکرات را ترک کنيم.

    بلوف «جان کري» درخصوص ترک ميز مذاکره در حالي است که تاکنون گزارش هاي متعددي درباره نياز مبرم آمريکا به ميز مذاکره و توافق هسته اي منتشر شده است.

    ظريف: مهمترين موضوعات، هنوز حل نشده باقي مانده

    به گزارش فارس،«محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران در واکنش به اظهارات کري، پيامي را با اين مضمون توئيت کرد: به شدت در حال کار هستيم، ولي نبايد عجله کرد تا کار به خوبي انجام شود. اين حرف را جدي بگيريد؛ شما نمي توانيد اسب ها را در وسط مسير عوض کنيد.

    ظريف همچنين از بالکن هتل محل استقرار خطاب به خبرنگاران گفت: مهمترين موضوعات، هنوز حل نشده، باقي مانده و اميدواريم با اراده سياسي همه موضوعات حل شود.

    وزير امور خارجه تصريح کرد: فکر مي کنم تا يکشنبه در وين هستيم.

    «مجيد تخت روانچي» عضو تيم مذاکره کننده هسته اي نيز در جمع خبرنگاران گفت: بعضي اوقات بعد از تفاهم متوجه مي شويم که طرف مقابل خواسته هايش را تغيير داده و زياده خواهي مي کند، ولي ما مقاومت مي کنيم.

    تخت روانچي افزود: چيزي را با عزت معامله نمي کنيم.

    وي خاطرنشان کرد: از نظر ما ضرب العجلي وجود ندارد و مذاکرات را ادامه مي دهيم تا به نتيجه لازم برسيم.

    «عباس عراقچي» عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران نيز در جمع خبرنگاران گفت: رسانه هاي خارجي با اغراض خاص، جنگ رواني ايجاد مي کنند.

    عراقچي افزود:90 درصد گماني زني رسانه هاي غربي صحت ندارد.

    زياده خواهي هاي غرب، عامل به بن بست رسيدن مذاکرات الميادين در گزارشي نوشت: يک مقام ايراني که خواست نامش فاش نشود گفت که محاسبات اشتباه غرب و زياده خواهي هاي آنها ممکن است مذاکرات را با شکست مواجه کند.

    مقام ارشد ايراني افزود: ما نياز به تضمين هاي مطمئن از طرف غربي داريم که بدانيم آن ها به تعهداتشان پايبند مي مانند. احساس ما اين است که همچنان تلاش مي شود به جاي عبور از تحريم ها، آن ها حفظ شوند. برخي در آمريکا وابستگي احساسي به تحريم ها دارند و در تحريم ها گير افتاده اند و نمي دانند چطور از آن خارج شوند. دست کشيدن از عادات قديمي دشوار است، اما آن ها بايد اجازه دهند که اين عادت از بين برود.

    وي به اصرار طرف غربي براي دسترسي به اماکن نظامي ايران هم اشاره کرد و گفت: کسب اطمينان مذاکره کنندگان نبايد بهانه اي براي ورود به سايت هاي نظامي ايران باشد.

    مقام ارشد ايراني افزود: ما شاهد تعهدات متقابل از جانب آمريکا نبوده ايم.

    اظهارات مقامات آمريکايي در مذاکرات اخير مصداقي ديگر از غيرقابل اعتماد بودن آمريکا بود. رفتاري که پيش از اين از سوي منتقدان روند مذاکرات هسته اي به دفعات گوشزد شده بود.

    کيهان در گزارش ها و يادداشت هاي متعدد به خدعه طرف آمريکايي و غيرقابل اعتماد بودن آن اشاره کرده بود.

    تحريم هاي ايران بي فايده است و بايد کنار گذاشته شوند

    پايگاه خبري هافينگتون پست در گزارشي بر لزوم لغو تحريم هاي ايران که آن را به عنوان «تحريم هاي بيهوده، بي فايده و غيراخلاقي» خوانده، تاکيد کرد.

    در ادامه يادداشت فوق آمده است: مردم ايران داراي ابتکار و منابع زيرزميني هستند. آنها با مشکل از راه نبوغ و اقدام متهورآميز برخورد مي کنند. البته اين بدان معنا نيست که تحريم ها آسيب نزده است. تحريم هاي ايران، بي فايده است و بايد کنار گذاشته شوند.

        
تمديد مذاکرات تا روز دوشنبه
    به گزارش فارس، واشنگتن تمديد برنامه جامع اقدام مشترک(توافق ژنو) را تا روز دوشنبه 13 جولاي را تاييد کرد.

    وزارت خارجه آمريکا همچنين اعلام کرده است که جان کري تا ۲۲ تيرماه در وين باقي خواهد ماند.

    اتحاديه اروپا نيز در بيانيه اي تمهيدات توافق ژنو(تعليق تحريم هاي ايران) را تا روز دوشنبه (22 تيرماه) تمديد کرد.

    «فيليپ هاموند» وزير خارجه انگليس درخصوص ادامه مذاکرات هسته اي ميان ايران و 1+5 گفت: درحال پيشرفت هستيم اما برخي موضوعات باقي مانده است.

    هاموند افزود: همکاران ما در حال ادامه کار هستند. ما تا پايان روز يکشنبه به مذاکرات ادامه مي دهيم تا ببينيم به کجا مي رسيم.

    وي در ادامه گفت: روز شنبه(امروز) با ديگر وزراي خارجه جلسه اي در وين خواهيم داشت.

    ديروز(جمعه) محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران و جان کري، همتاي آمريکايي اش به همراه فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در جلسه اي سه جانبه شرکت کردند.

    همچنين روز گذشته(جمعه) نشست هماهنگي داخلي گروه 1+5 به رياست موگريني برگزار شد.