تاكيد خامنه ای بر بررسي دقيق متن سند وين

اوین نامه ی کهان 25 تیر- 94
تاكيد  خامنه ای بر بررسي دقيق متن سند وين
در پاسخ به نامه رئيس جمهور
سربازجو شریعت نداری که خوشحال است یادداشت روز وی درروز گذشته وتیتر خبر صفحه اول اختلاف 180 درجه بین دو روایت توافق کارساز بوده است .چون خط به خامنه ای وامدار دلواپسان پاسدار دیکته کرد تا درجواب نامه ی روحانی بر بی اعتمادی عضو گروه 5+1 تأکید کند .برای همین سربازجو شریعت نداری از موضع خوشحالی تیتر درشت خبری برپیشانی اوین نامه اش حک کرده است که خامنه ای در پاسخ نامه ی روحانی گفت متن سند وین بررسی شود .

در پي ارسال نامه رئيس جمهور درخصوص سند هسته اي وين و تبريک اين رخداد به رهبر انقلاب، معظم له در نامه کوتاهي بر ضرورت بررسي دقيق متن تاکيد فرمودند.
    
متن پاسخ رهبر معظم انقلاب بدين شرح است: 
    
بسم الله الرحمن الرحيم
    
جناب آقاي رئيس جمهور 
    
با سلام و تحيت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالي، اولاً لازم مي دانم از تلاش پيگير و پرطاقت هيئت مذاکره کننده هسته اي صميمانه تشکر و قدرداني کنم و پاداش الهي را براي آنان مسالت نمايم، سپس، به سرانجام رسيدن اين مذاکرات، گام مهمي است، با اين حال لازم است متني که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسير قانوني پيش بيني شده قرار گيرد و آنگاه در صورت تصويب، مراقبت از نقض عهدهاي محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. به خوبي مي دانيد که برخي از شش دولت طرف مقابل به هيچ رو قابل اعتماد نيستند.
    
از ملت عزيز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضاي آرام و خردمندانه به منافع ملي دست يافت.
    
والسلام عليکم و رحمهًْ الله
    
سيد علي خامنه اي
    1394/4/24
    
متن نامه حجت الاسلام والمسلمين روحاني
    
به رهبر انقلاب اسلامي
    
بسم الله الرحمن الرحيم
    
محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامي
    
حضرت آيت الله خامنه اي مد ظله العالي
    
با سلام و تحيات وافره
    
خداوند عزيز و عزت بخش را شاکرم که توفيق آن را نصيب کرد که پايان موفقيت آميز و عزتمندانه مذاکرات هسته اي را به حضور ملت سربلند ايران و رهبر معظم انقلاب اسلامي اعلام نمايم. اين توفيق الهي که حاصل حضور و استقامت تمام عيار ملت بزرگ ايران و هدايت رهبر فرزانه انقلاب بوده است، به برکت حماسه سياسي مردم و انتخاب رويکرد تعامل سازنده با جهان، و در پي بيست و سه ماه تلاش مداوم در عرصه هاي اقتصادي و سياست خارجي، ايران اسلامي را در تثبيت حقوق هسته اي خود به پيروزي رساند و شرايط را براي رفع تحريم ظالمانه و حرکت پرشتاب کشور در مسير توسعه و پيشرفت و اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي فراهم نمود.
    
اين دستاوردها وقتي حاصل شد که قدرت هاي بزرگ متوجه شدند سلاح تحريم نه قادر است سرمايه اجتماعي را از بين ببرد و نه مي تواند مانع از پيشرفت هاي ايران در عرصه هسته اي شود. رمز موفقيت ما در اين عرصه، اتحاد و اجماع داخلي و تلاش و حرکت تحت ارشادات رهبر معظم انقلاب بود. اين تجربه، بار ديگر اهميت نقش بي بديل رهبري به عنوان محور وحدت جامعه را در هدايت کشور در شرايط طوفاني نشان داد. اين پيروزي بيش از همه، مرهون فداکاري هاي مردم شريف ايران، و بويژه شهداي مظلوم صنعت هسته اي است که پس از سال ها استقامت و شکيبايي، ثمره شيرين مجاهدت هاي خود را خواهند چشيد.
    
در حالي که دشمنان کشور در پي آن بودند که با پيش بردن پروژه ايران هراسي، کشور را در عرصه جهاني منزوي و آسيب پذير کنند، ما نه تنها پروژه ايران هراسي را با شکست مواجه کرديم بلکه طي اين فرايند، موقعيت بين المللي کشور چنان ارتقاء پيدا کرد که جامعه جهاني اکنون مشتاقانه در پي آن است تا در زمينه هاي مختلف وارد گفتگو و همکاري با ايران شود. اين توافق به خوبي نشان داد که ما مي توانيم در عين حفظ عزت کشور و با رعايت خطوط قرمز نظام، با قدرت هاي جهاني وارد گفتگو شويم و با برخورداري از اعتماد به نفس مبتني بر حقانيت مواضع و توانمندي هاي ديپلماتيک، قدرت هاي جهاني را به پذيرش مواضع منطقي خود ناگزير سازيم. اين دستاورد بي نظير در تاريخ روابط بين الملل که همه قطعنامه هاي تهديدآميز شوراي امنيت را در نتيجه مذاکره کنار مي نهد و زمينه را براي همکاري بين المللي -حتي در حوزه هسته اي- مي گشايد، درس بزرگي براي منطقه ما نيز به همراه دارد که راه حل مشکلات سياسي منطقه نيز نه با تجاوز و کشتار و تروريسم، بلکه با مذاکره و مشارکت واقعي مردم به دست خواهد آمد.
    
لازم مي دانم با سپاس از هدايت هاي هوشمندانه و حمايت هاي مستمر و صريح جنابعالي، از گروه مذاکره کننده که با صلابت و کفايت توانستند همه سياست هاي ابلاغي و خط قرمزهاي تعيين شده نظام را با تلاش خستگي ناپذير خود رعايت کنند و سربلندي مردم صبور و فداکار ايران را در سنگرهاي مذاکراتي به نمايش بگذارند تشکر نمايم.
    
بي شک براي دستيابي به مراحل بعدي اين حرکت و اجراي مراحل مختلف اين توافق تا رسيدن به همه خواسته هاي ملت و رفع کامل همه تحريم هاي ظالمانه، همچنان نيازمند وحدت و انسجام داخلي و ايستادگي و مقاومت و اقدام هوشمندانه تحت زعامت حضرتعالي مي باشيم. ترديد ندارم که با هوشياري ملي و همدلي و همزباني ملت و دولت، عنايت و نصرت الهي همچون هميشه شامل حال اين نظام مقدس خواهد بود و اين ملت نجيب و صبور را به اهداف بلند خود خواهد رساند. من الله التوفيق و عليه التکلان.
    
و السلام عليکم و رحمهًْ الله و برکاته
    
حسن روحاني
    
۲۳/ تير/1394