كارگران بيكارند عوام فريبان مشغول كارند!

اوین نامه ی کیهان 26 دی -95
كارگران بيكارند عوام فريبان مشغول كارند!
برجام قرار بود چه باشد و چه شد؟!


باز که سربازجو شریعت نداری قاطی کرده و دست به خودزنی زده است .چون برسرشاخ نشسته و بُن بریده است . برای اینکه رئیس علافان وبیکاران و مفت خوران و عوامفریبان و دین فروشان رهبرش سید علی خامنه ای و افراد بیت وی می باشند .طوریکه خامنه ای تبدیل به ام الفساد شده است. آنقدر  وی بیکار وناتوان و از کار افتاده است که نه توان حمل آفتابه برای رفع حاجت دارد و نه بدون ساقی می تواند پای منقل آتش بازی کند ونشئه شود تاروضه خوانی یا مخ زنی ضدآمریکایی دشمن شناسی کند.
سرويس سياسي -ورود يک فروند هواپيماي مسافربري به کشور باعث ذوق زدگي عده اي شده و با خيال اينکه برجام به ثمر رسيده و ميوه داده است به جشن و پايکوبي مشغولند در حالي که ثمره برجام پازلي است که يک تکه آن ورود يک فروند هواپيما به کشور است و براي دريافت تصوير درست از آن بايد کل اين پازل را نظاره کرد.
    فردا بيست و هفتم دي ماه سالگرد نهايي شدن توافق هسته اي؛ موسوم به برجام با کشورهاي5+1 است. يک سال از اين توافق مي گذرد. يعني براي بررسي تبعات برجام زمان کافي سپري شده است. در يک سالي که گذشت به ساختار اين توافق و نحوه اجراي آن، نقدهاي بسياري وارد شد و البته منتقدان از جانب برخي دولتمردان و روزنامه هاي مدعي اصلاح طلبي و سايت هاي حامي دولت با عبارات بسياري نظير تندرو و بي سواد و بي شناسنامه و... نواخته شدند.

    منتقدان چه مي گفتند؟

    به ساختار اين قرارداد نقدهاي بسياري وارد شده است، مانند اينکه در مقابل آنچه حق طبيعي ملت ايران است، امتيازهاي زيادي به طرف غربي داده شد و ديگر اينکه منافذ بسياري در اين قرارداد براي سرپيچي کشورهايي مثل آمريکا وجود دارد همانطور که اين اواخر در مورد تصويب قانون موسوم به «آيسا» و توجيه طرف آمريکايي در مورد تصويب آن ديديم.

    با وجود اين بيشترين نقد منتقدان به شکل اجراي همين توافق نصف و نيمه بود. چرا که قرار بود تمام تحريم ها بالمره و در همان روز اجراي توافق لغو نشود، همان طور که ايران حتي زودتر از زمان بندي تعيين شده به تمام آنچه که بر مبناي برجام بر عهده ايران گذاشته شده بود، عمل کرد. حال يک سال از اين توافق مي گذرد و هنوز هم ما درگير اين هستيم که طرف غربي و خاصه آمريکا را به اجراي تعهداتشان سوق دهيم. در اين گير و دار که هنوز بسياري از تحريم ها برداشته نشده و يا اينکه در گفتار سياستمداران برداشته شد و در عمل هنوز درگير آن هستيم ورود يک فروند هواپيما بهانه اي دست عده اي داده است تا غوغايي به راه اندازند.

    
    
تمديد وضعيت اضطراري عليه ايران
    «باراک اوباما»، رئيس جمهوري آمريکا «فرمان اجرايي برقراري وضعيت اضطراري ملي در مورد ايران» را به مدت يک سال ديگر تمديد کرد. وي در نامه اي به کنگره آمريکا خواستار تداوم وضعيت اضطرار ملي درباره ايران، کوبا، ليبي، زيمبابوه، ونزوئلاو اوکراين شده است.

    آن طور که خبرگزاري فارس نوشته است؛ رئيس جمهور آمريکا خاطرنشان کرده که وضعيت اضطرار ملي درباره ايران که واشنگتن روز 15 مارس 1995 اعلام کرده، بايستي در بازه زماني بعد از 17 مارس سال 2017 ادامه پيدا کند.

    با اين حال وي با اشاره به حصول توافق هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 مدعي شده است که واشنگتن تحريم هاي مرتبط با مسائل هسته اي را رفع کرده است. 

    رئيس دولت آمريکا همچنين نوشته است: «از روز اجراي برجام، آژانس بين المللي انرژي اتمي بارها پايبندي ايران به تعهداتش ذيل برجام را راستي آزمايي کرده و وزير خارجه آمريکا هم آن را تاييد کرده است

    وي علي رغم اين نوشته است: «با وجود اين برخي از اقدامات و سياست هاي حکومت ايران مغاير با منافع ايالات متحده در منطقه بوده و تهديدهاي غيرعادي و فوق العاده عليه امنيت ملي، سياست خارجي و اقتصاد ايالات متحده به وجود مي آورند. به اين دليل من تصميم گرفته ام که لازم است وضعيت اضطرار ملي اعلام شده درباره ايران تداوم يابد و تحريم هاي جامع عليه ايران جهت پاسخ دهي به اين تهديد حفظ شوند

    
    
قول هاي شفاهي آمريکا
    اوباما در فرمان اجراي برقراري وضعيت اضطراري براي ايران در حالي مدعي شده است که تحريم هاي عليه ايران را به واسطه توافق هسته اي لغو کرده است که به تازگي قانون تمديد تحريم هاي ده ساله ايران به تصويب کنگره اين کشور رسيد.

    محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان در روزهاي پس از تصويب قانون «آيسا» در کنگره آمريکا گفت که جان کري، وزير خارجه آمريکا قول داده بود که دولت متبوعش از تصويب اين قانون جلوگيري خواهد کرد، اما تصويب «آيسا» در کنگره آمريکا نشان داد که آنها به تعهداتشان (چه کتبي و چه شفاهي) پايبند نيستند. 

    پس از تصويب قانون «آيسا» دست اندکاران تيم مذاکره کننده هسته اي ايران از گزارش اين موضوع به هيئت نظارت بر اجراي برجام خبر داد. اگرچه در توافق برجام هيئت نظارت بر اجراي آن پيش بيني شده است اما متاسفانه ساز و کار آن چنان تنظيم شده که ايران نتواند اقدام موثري در قبال نقض تعهدات طرف مقابل داشته باشد. کيهان پيش از اين در مطالبي مفصل به اين ساز و کار و ايرادهاي مترتب بر آن پرداخته است. 

    پيش از اين تيم محترم مذاکره کننده ايران در موضوع برجام دست کم يکبار طعم تلخ اعتماد به قول شفاهي آمريکايي ها را چشيده است. اگرچه اين کشور ثابت کرده که حتي به آنچه روي کاغذ به آن متعهد شده نيز چندان پايبند نيست. با اين حال دوباره روزنامه دولت (ايران) از قول و تعهد شفاهي آمريکايي سخن گفت. آنها قول دادند که اين قانون تصويب نشود و به قول خود پايبند نبودند حال چگونه مي توان به قول آنها براي عدم تاثير عملي قانون آيسا خوشبين بود؟ 

    اين روالي است که آمريکا در پيش گرفته است: قول مي دهند که برجام را رعايت کنند و تعهد مي کنند که نگذارند قانون تمديد تحريم هاي ايران تصويب شود. آنگاه که تصويب شد اقدامي در برابر آن انجام نمي دهند و وقتي که آن مصوبه به قانون تبديل شد به طرف ايراني مي گويند تاثير عملي بر آن مترتب نيست و حتما آن زمان که نخستين تاثير عملي آن را مشاهده کنيم خواهند گفت دفعه ديگر جلوي عملي شدن آن را مي گيرند و... اين چرخه اين چنين ادامه خواهد يافت.

    
    
ماجراي ترامپ و برجام
    رئيس جمهور منتخب آمريکا تا چند روز ديگر سکان اداره اين کشور را در دست خواهد گرفت. ترامپ در جريان مبارزات انتخاباتي خود گفته بود در صورتي که رئيس جمهور شود برجام را پاره خواهد کرد. اما پس از اعلام نتايج، نامزد پر حاشيه رياست جمهوري آمريکا کمي تغيير مسير داد.

    احتمالاکارشناسان او را به اين نتيجه رسانده اند که برجام براي آمريکا خيلي هم خوب است. ترامپ و تيم همراه او، اين روزها بازنگري و بازبيني برجام را پيش کشيده اند، اگرچه اين موضوع با واکنش دولتمردان ايران مواجه شده است و آنها بازبيني برجام را منتفي دانسته اند. اما مطرح شدن بازبيني برجام تنها به اين سبب است که دولت آمريکا به دنبال زياده خواهي و گرفتن امتيازات بيشتر از ايران به همراه القاي آنچه مي خواهد،است.

    
    
تحريم هاي بانکي
    مشکلات بانکي و سوئيفت يکي از اصلي ترين دغدغه هاي ايران در مسير رفع تحريم ها بود. قرار بود با شروع اجراي برجام اين مشکل برطرف شود، اما هنوز هم کشور ما با اين مانع روبروست. اگرچه آمريکايي ها در ظاهر مي گويند که اين مانع برطرف شده است اما بانک هاي بزرگ دنيا و بانک هاي اروپايي از ترس مجازات هاي آمريکا از تبادل بانکي با ايران پرهيز مي کنند.

    علي اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي، آبان ماه گذشته در مصاحبه با تسنيم گفت: «در ابتدا بايد بگويم که انتقاداتي که درباره برجام وجود دارد در خصوص عدم تعهد طرف مقابل در بخش (رفع) تحريم بود و گرنه من هيچ گاه نگفته ام در برجام مسائل (و مشکلات) فني داريم، چرا که از نظر فني کارها در حال پيگيري است. اگر هم نقدي کرديم و اينکه گفتم هنوز بانک هاي بزرگ با ما وارد عمليات بانکي نشده اند، اين واقعيتي بود که مي ديديم و الان هم اين واقعيت بر همگان آشکار شده است

    صالحي در مورد قانون صدور ويزا که در آمريکا پس از برجام تصويب شد نيز گفته است که «منتقد بدعهدي هاي طرف آمريکايي (در بخش غيرفني) است» و يکي ديگر از مصاديق «بدعهدي هاي آمريکا» از نظر او، برقراري ويزا براي کساني بود که به ايران سفر مي کنند.

    رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه افزود که اين موضوع، مانعي بر سر راه همکاري ها است، «چون پيش از آن اساتيد اروپايي به راحتي به ايران مي آمدند و دانشگاه هاي ايران و اروپا ارتباطات خوبي داشتند، اما هم اکنون اين استادان يا به ايران نمي آيند و يا احتياط مي کنند

    از ديگر سو فعالان عرصه اقتصادي نيز از اينکه برجام در اين زمينه چندان گشايشي در کارها برايشان ايجاد نکرده سخن گفته اند و دبيران اتحاديه هاي مختلف و روساي اصناف از عدم همکاري بانک هاي بزرگ با ايران گلايه داشته اند.

    اما در اين بين گفته سفير کره جنوبي نيز جالب توجه است که گفته هنوز پس از برجام پول هاي مربوط به سفارت اين کشور را با چمدان به ايران مي آورند. «کيم سئونگ هو» در نخستين کنفرانس بورس فاينکس 2016 گفته بود: «بايد کساني که برجام را پذيرفتند هم اکنون بانک هاي خود را مجاب کنند که پول هاي ايران را به اين کشور انتقال دهند و مانع شدن از اين موضوع اکنون غيرقانوني است اين تاسف آور است که سفارت کره جنوبي با وجود سپري شدن 6 ماه از اجرايي شدن توافق برجام هنوز پول سفارت خود را از طريق قاچاق به ايران مي آورد

    
    
توهين روزنامه مدعي اصلاح طلبي به مردم ايران
    روزنامه هاي زنجيره اي ديروز با گزارش هاي مفصل خود ورود يک فروند هواپيما ايرباس را به کشور جشن گرفتند. اما در ميان آنها گزارش روزنامه وقايع اتفاقيه بسيار دردناک بود. گزارشي که در تيتر آن تحقير ملت ايران ديده مي شد: «سلفي با آنچه نديده بوديم 

    اما جالب آنجاست که اين روزنامه حتي ذوق زدگي خودشان را نيز به گردن دولت قبل انداخته و نوشته است: «دولتمرداني که هفت سال جز مذاکرات بي ثمر، کاري براي توافق هسته اي و لغو تحريم ها انجام ندادند، کاري کردند که يک اتفاق ساده اين طور همه را ذوق زده کند.» روزنامه آرمان نيز ورود يک هواپيماي مسافربري را معادل فروريختن تمام تحريم ها عنوان کرده است.

    
    
جشن ايرباس و معضل بيکاري
    همه اينها در حالي است که معضل بيکاري هر روز گسترده تر مي شود. دو هفته گذشته بود که روزنامه اعتماد در مورد معضل بيکاري و افزايش آن در 4 سال دولت يازدهم نوشت: «صندوق بين المللي پول با اشاره به صعودي بودن وضعيت بيكاري در ايران طي دو سال گذشته اعلام كرد اين كشور طي دو سال هشت پله در رده بندي بيكارترين كشورهاي جهان بالارفته است

    گزارش اعتماد چنين ادامه مي دهد که «در مقايسه با ساير كشورها نيز وضعيت اشتغال در ايران بدتر شده است و اين كشور طي دو سال ٨ پله در رده بندي بيكارترين كشورهاي جهان بالارفته است. در سال ٢٠١٤ ايران از نظر رده بندي كشورهاي جهان بر اساس بيشترين نرخ بيكاري در رتبه ٣١ قرار داشته اما در سال ٢٠١٥ در جايگاه ٢٥ و طي سال ٢٠١٦ در جايگاه ٢٣ قرار گرفته است

    
    
هواپيماي انتخاباتي
    چند ساعت پس از ورود اولين پرنده از ناوگان مسافربري خريداري شده در دولت يازدهم ايران، خبرگزاري رويترز به ابعاد سياسي و اقتصادي اين معامله پرداخت. اين اولين هواپيمايي نبود که در اين فرودگاه مي نشيند ولي با توجه به اهميت خريد آن براي مسئولان ايراني، از زير دوش آب دو ماشين آتش نشاني رد شد و به ناوگان هوايي سالخورده ايران پيوست.

    به گزارش خبرگزاري فارس، جمهوري اسلامي ايران 80 فروند هواپيماي مسافربري بوئينگ و 20 هواپيماي کوتاه برد ملخي ATR هم سفارش داده است و منتظر ورود آنها به ناوگان هوايي کشور است.

    خبرگزاري رويترز براي بررسي جوانب و فوايد سياسي ورود اين هواپيما به تهران، به سراغ يک «مقام ارشد ايراني» رفته است. مقام مزبور گفته است: «تحويل اين (هواپيما) خيلي مهم بود ... مخصوصاً زمان بندي آن. حالامردم مي توانند نتيجه برداشته شدن تحريم ها را ببينند

    اين مقام که به شرط ناشناس ماندن با خبرنگار رويترز صحبت کرده، در ادامه اظهار کرده است: «اين محبوبيت (دکتر حسن) روحاني را بالامي برد ... و شانس وي را براي انتخاب مجدد در ماه مِي.» اگرچه کيهان پيش از اين بارها در مورد اين نوع شيريني هاي آدامسي هشدار داده بود و اينکه ممکن است از اين براي موضوعات سياسي بهره برداري شود.

    
    
بزک کنندگان برجام
    پيش از اين در گزارش هاي کيهان به گفت وگوي اخير مديرمسئول شرق با حسين دهباشي پرداخته ايم. آنجا که مهدي رحمانيان به صراحت مي گويد در روزنامه اش و ديگر روزنامه هاي زنجيره اي و رسانه هاي حامي دولت «بزک کردن برجام» را در دستور کار قرار داده بودند.

    حالاو در اين شرايط برخورد اين روزنامه با ورود هواپيماي ايرباس هم دقيقا به همان شکل است. چنان جشن و پايکوبي به راه انداخته اند که در اين سر و صدا همگان تصور کنند که تمام آنچه ملت ايران مي خواسته به ثمر رسيده است. به عبارتي در کار ورود يک فروند هواپيما هم همان راه و روش بزک برجام را پيگيري مي کنند. 

    اين جماعت عوام فريب همان کساني هستند که در چند روز قبل سخنراني اوباما را سانسور کردند و آن جمله او را که گفته بود بدون شليک حتي يک گلوله برنامه هسته اي ايران را متوقف کرده است، بازگو نکردند. عجيب تر آنکه برخي از اين روزنامه هاي مدعي اصلاح طلبي سخنراني وداع اوباما را با کاخ سفيد با عناوين «برکت رفت» و «اوباماي اشکبار» پوشش دادند.