گزیده خبرهای 1 مرداد -94 قسمت -3

گزیده خبرهای 1 مرداد -94  قسمت -3
 
  هزينه کرد بيش از درآمد نشان ناکارآمدي
    محمد غرضي وزير پست و تلگراف دولت سازندگي با بيان اينکه آمريکايي ها به اين توافقي که با ايران صورت گرفت محتاج تر بودند گفت: اگر آقاي روحاني بيش از درآمدش هزينه کند به سرانجام ديگر دولت ها دچار خواهد شد. وي در گفت و گو با فارس اظهار داشت: دولت آقاي روحاني نتيجه دولت هايي است که ناکارآمد بودند بنابراين اگر آقاي روحاني بيش از درآمدش هزينه کند به سرانجام ديگر دولت ها دچار خواهد شد.  
    نسل کشي امروز در حوزه فرهنگي رخ مي دهد
    آيت الله حائري شيرازي عضو مجلس خبرگان رهبري با حضور در دوره خط امام که صبح ديروز در سازمان بسيج دانشجويي برگزار شد با تاکيد براينکه نسل کشي امروز توسط استکبار در حوزه فرهنگي است، گفت: استکبار کساني که حاوي فرهنگ باشند را حذف و کساني که قابل استحاله باشند را جذب مي کند.
      سفر «فابيوس» به تهران در شان جمهوري اسلامي نيست
    حميدرضا ترقي مسئول امور بين الملل حزب موتلفه با بيان اينکه سفر «فابيوس» به تهران در شان جمهوري اسلامي نيست، گفت: وزارت امور خارجه به جاي موافقت با سفر او بايد مخالفت خود را اعلام کند.
    مرگ جوان 31 ساله در استخر
    خرم آباد- فارس: فرمانده انتظامي شهرستان خرم آباد گفت: با اعلام مرکز فوريت هاي پليسي 110 مبني بر وقوع يک فقره غرق شدگي در رودخانه کاکارضا حوالي روستاي پيرماهي عوامل انتظامي پاسگاه بيرانوند شمالي براي بررسي موضوع بلافاصله به محل اعزام شدند.    نجفي افزود: در بررسي به عمل آمده مشخص شد جواني 31 ساله حين آب تني در رودخانه «کاکارضا» به دليل عدم آشنايي با فنون شنا غرق شده است.    وي ادامه داد: جوان غرق شده، توسط عوامل امدادي از داخل رودخانه بيرون آورده و توسط اورژانس به سردخانه منتقل شد.
    خبر ويژه 
ادعاي بازگشت پذيري تعهدات ايران چه قدر عملي است؟!
ادعاي امکان بازگشت ايران به شرايط قبل از توافق، ادعايي است که مسئولين مذاکره کننده بارها و بارها در دفاع از عملکرد خود و در پاسخ به منتقدان پذيرش مکانيزم فاجعه بار ماشه بيان کرده اند، براساس اين استدلال ادعا مي شود در صورت نقض عهد طرف مقابل، ايران نيز بلافاصله به شرايط قبل از مذاکرات باز خواهد گشت، اما اين ادعا در واقعيت عملي و شدني است!؟ سخنگوي کاخ سفيد در گفت وگويي که با خبرنگاران داشته با چند استدلال ساده و کوتاه، مي گويد ايران در عمل امکان بازگشت به شرايط قبل از مذاکرات را نخواهد داشت.    به گزارش رجانيوز، سيدعباس عراقچي در گفت وگوي ويژه خبري و درباره بند 11 و 12 که همان بحث برگشت پذيري تحريم ها يا همان «مکانيزم ماشه اي» و اثرات غيرقابل جبران آن براي ايران است، گفت: بازگشت پذيري يک امر طبيعي و متقابل است. اگر طرف مقابل در لغو تحريم ها هم نقضي صورت دهد ما هم به شرايط قبل از توافق بازمي گرديم. وقتي ساختار تحريم شکسته شود تصويب و اجراي آن زمان بر است بنابراين هم براي آنها و هم براي ما بازگشت زمان بر است اما مثلادر فردو غني سازي سريعا فعال مي شود.    اما اينکه در عمل نيز امکان اين بازگشت به شرايط سابق براي ايران وجود خواهد داشت يا خير، موضوع قابل تاملي است.
    
در کنفرانس خبري سخنگوي کاخ سفيد، خبرنگاري از جاش ارنست درباره ضمانت اجرايي اين توافق و اينکه آيا ايران مي تواند زير تعهدات خود بزند پرسيد اگر ايران حاضر به صدور اجازه بازرسي از مراکز نظامي نشود، در حالي که توافق هنوز اجرا نشده، شکست خواهد خورد. پس چطور شما معتقديد که مکانيزم توافق ضمانت اجرايي داشته و موثر خواهد بود!؟
    
جاش ارنست در پاسخ به اين خبرنگار، ضمانت اجراي توافق را نه مصوبات شوراي امنيت و ساز و کارهاي حقوقي، بلکه داشته هاي از دست داده ايران پس از اجراي توافق دانست که از سويي پيش شرط کاهش تحريم هاست و از سوي ديگر موجب مي شود ايران ديگر پس از اجراي توافق نتواند همچون قبل پاي ميز مذاکره نشسته و چانه زني کند.    ارنست در اين باره مي گويد: در ساز و کار در نظر گرفته شده، ما زماني تحريم ها را کاهش مي دهيم که ايران همه اقدامات خود را انجام دهد (اعمال محدوديت هاي گسترده در برنامه هسته اي). بنابراين حتي اگر ايران اجازه بازرسي را هم صادر نکند، در آن زمان ايران به خانه اول يعني روز آغاز مذاکرات باز خواهد گشت، و بايد دوباره براي مذاکره تلاش کند اما در شرايطي که ديگر 98 درصد ذخاير خود را از دست داده، اراک را بازطراحي کرده و سانتريفيوژهاي خود را نيز برچيده است.     در واقع اگر ايران بخواهد اجازه بازرسي ندهد، ديگر امتيازهاي قبلي براي مذاکره بعدي را نخواهد داشت. شايد اکنون و پس از آنکه دولت با اصرار خود، توافقي را که متضمن خطوط قرمز ترسيم شده از سوي رهبر انقلاب نيست، براي بررسي به کشور آورده است، با بررسي اين سخنان مسئولين آمريکايي، بتوان به حکمت ترسيم خطوط قرمز مذکور از سوي رهبر انقلاب پي برد، که ترسيم اين خطوط علتي جز تامين حداکثري منافع ملت ايران نداشته است. چرا که رهبر انقلاب در بحبوحه مذاکرات لوزان و در اعلام مواضع خود در قبل و بعد از توافق صورت گرفته در آن مذاکرات، به صراحت اعلام کردند، مذاکره کنندگان بايد توافقي را بپذيرند که در آن انجام تعهدات طرف مقابل منوط به اجراي تعهدات ايران نبوده باشد و اين دو به صورت همزمان و متناظر اجرايي شود.    ايشان چند روز قبل از حضور مذاکره کنندگان در دور نهايي مذاکرات فرمودند: در اين جزئيات مذاکرات - که خيلي هم اين چند ماه آينده مهم است- اتفاقي که بايد بيفتد اين است که تحريم ها به طور کامل و يکجا بايستي لغو بشود. تحريم ها بايستي - اگر چنانچه حالاخداي متعال مقدر فرموده بود و توانستند به يک توافقي برسند- در همان روز توافق به طور کامل لغو بشود؛ اين بايد اتفاق بيفتد.    اما اکنون و با خلق عباراتي چون روز توافق، روز اجرا و روز عمليات که عملازمينه سازي براي دور زدن اين خط قرمز مهم و تامين کننده منافع ملي است، ايران ابتدا داشته هاي خود را نابود مي کند يا به خارج مي فرستد و بعد در صف تاييد آژانس مي نشيند، تا پس از آن اگر طرف مقابل خواست تعهداتش را انجام دهد و گرنه ايران به خانه اول بازگشته است، البته با اين تفاوت که ديگر داشته اي ندارد که بخواهد بر سر آن مذاکره کند. 
    كناره گيري بهترين مربي سال كشتي فرنگي از مربيگري
بهترين مربي سال کشتي فرنگي از ديد فدراسيون کشتي، ديگر رغبتي براي حضور در سالن کشتي و تمرين دادن شاگردانش ندارد.    بعد از انتشار شايعاتي مبني بر عدم حضور محمدعلي چمياني که سال گذشته از سوي فدراسيون کشتي به عنوان بهترين مربي کشتي فرنگي انتخاب شد در سالن تمرينش در شيراز و شايعه کناره گيري اين مربي سازنده از دنياي مربيگري، وي اين موضوع را تاييد کرد. چمياني در اين خصوص و اينکه آيا اين موضوع صحت دارد گفت: بله درست است؛ چند هفته اي است که ديگر به باشگاه نمي روم چون ديگر فايده اي نداشت. پيش از اين روزي 8 تا 9 ساعت را براي آموزش کشتي گيران اختصاص مي دادم، اما حالاديگر انگيزه اي براي اين کار ندارم. ناراحتي اين مربي از برخي تصميمات فدراسيون کشتي، دليل اين کناره گيري اعلام شده است.