گزیده خبرهای 23 تیر- 94 قسمت-5

گزیده  خبرهای 23 تیر- 94 قسمت-5
 
با نزدیک شدن به اعلام توافق نهایی در مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 خبرگزاری رویترز از پایین آمدن قیمت نفت در روز سه‌شنبه خبر داد.به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد قیمت نفت در ساعات اولیه امروز (سه‌شنبه) در حالی کاهش یافت که بازارهای جهانی به برآیند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 چشم دوخته‌اند؛ مذاکراتی که می‌تواند به تحریم‌ها علیه تهران پایان دهد و بدین ترتیب میزان صادرات نفتی این کشور افزایش یابد.منابع حاضر در وین گفته‌اند که به احتمال زیاد توافق حاصل از مذاکرات، ساعات اولیه روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد.خبرگزاری رویترز در این گزارش از کاهش 43 تا 50 سنتی در قیمت هر بشکه نفت در آمریکا خبر داد. یک کارشناس مسائل تحریم‌های ایران اعلام کرد با دستیابی به تفاهم مشخص است که ایران صادرات نفتی خود را افزایش خواهد داد و به جایگاه خود به عنوان یکی از اصلی‌ترین تامین‌ کنندگان نفت باز خواهد گشت.وی ادامه داد: تحریم‌ها تولیدات نفتی ایران را با مشکل مواجه کرده و صادرات نفتی این کشور را دچار کاهش چشمگیری کرده است. دورنما برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران و ورود سرمایه‌گذاران خارجی باعث خواهد شد که تهران بتواند تاثیرات بسیاری داشته و قیمت نفت را کاهش دهد.حق شناس: مهم غالب بودن رویکرد اصلاح‌طلبانه است/ مرعشی: معمولاً در تهران یک لیست پیروز می‌شود
فردی که جوشکاری درب و نرده های بخشداری روار از شهرستان های استان کرمان را انجام داده بود، بدلیل وصول نشدن طلبش، درب بخشداری را از جا کند و بردیک جوشکار راوری بعد از گذشت 3 سال که نرده کشی های ورودی و درب اصلی بخشداری راور را انجام داده بود اما پیمانکار پول او را پرداخت نکرده بود، در حالیکه بخشدار و کارکنان بخشداری راور مشغول بکار بودند یک لنگ درب ورودی بخشداری را از جا کند و با وانت مزدا آن را با خودش برد بلافاصله خودش را به کلانتری 11 راور معرفی کردماموران کلانتری 11 نیز در محل بخشداری راور مستقر و پرونده ای در این زمینه تشکیل دادند و به دادسرای عمومی و انقلاب ارسال گردیدچند ساعت پس از این اتفاق و در پی اعلام قاضی پرونده مبنی بر اینکه اگر فرد جوشکار خودش درب را برنگرداند، به زندان می رود، فرد طلبکار درب را مجددا در جای خودش کار گذاشت. 
فراروهیات های مذاکره کننده هسته ای ایران و 1+5 عازم مقر سازمان ملل شدندوزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه هیات های مذاکره کننده هسته ای برای برگزاری نشست جمع بندی و پایانی مذاکرات وین عازم مقر سازمان ملل شدند.
سیاست مشت آهنین علیه اپوزیسیون کلید خورد
دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که بیش از ۵۰ وکیل و کارمند دفترهای حقوقی و همچنین فعالان حقوق بشر چین روز یکشنبه ۲۱ تیر در اقدامی سراسری دستگیر شدند. مقام‌های امنیتی چین دستگیری این وکلا و فعالان حقوق بشر را به خاطر فعالیت‌های غیرقانونی و عضویت آنها در یک اتحادیه خلافکار دانسته‌انداین سازمان حقوق بشری اعلام کرده که بعضی از وکلا حتی به اتهام دعوا یا اخلال در آرامش عمومی دستگیر شده‌اند. این اقدام مقامات امنیتی چین یک هفته پس از تصویب قانون امنیت ملی در چین انجام می‌شود. تصویب این قانون در چین با مخالفت‌های شدید بین‌المللی روبه‌رو شدکارشناسان می‌گویند الگوی حکومتی چین خاص این کشور است. مقام‌های پکن با گشودن فضای باز اقتصادی و جان بخشیدن به کسب و کار اما فضای سیاسی را بسته‌اند. برخی می‌گویند حزب کمونیست چین از ترس از دست دادن قدرت خود دست به بستن فضای سیاسی می‌زندپس از آنکه «قانون امنیت ملی» در چین تصویب شد بسیاری از مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیرمجموعه این قانون قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که به گزارش سی‌ان‌ان از «تناقض‌های اجتماعی» تا امنیت غذایی، از بحران زیست‌محیطی تا ادیان خارجی، از اینترنت تا فضای سایبری و بسیاری مسائل دیگر ذیل این قانون قرار گرفته است. سی‌ان‌ان می‌نویسد این قانون مدافع «دیکتاتوری دموکراتیک خلق» است. «سوفی ریچاردسن»، رئیس بخش چین در دیده‌بان حقوق بشر، این اقدام مقام‌های امنیتی چین را «واقعیت جدید» رهبری شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور دانسته استاو به خبرگزاری آلمان می‌گوید: «اما این ادعا که این وکلا بخشی از یک سازمان خلافکارند، تاکتیکی جدید در چین است که هشداردهنده است و باعث نگرانی می‌شود.» به گزارش حریت، رویکرد مقام‌های پکن پس از تصویب قانون مذکور عوض شده و برخوردهای خشن‌تری در قبال برخی گروه‌های اقلیت در پیش گرفته‌اندبر همین اساس، پکن شهروندان اویغور و تبتی را از تهیه پاسپورت منع کرده و به آنها اجازه دستیابی به پاسپورت برای سفرهای خارجی را نمی‌دهد. نیویورک تایمز از این قضیه با عنوان «زندانی کردن اقوام چینی در داخل این کشور» یاد کرده است. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید مقام‌های چینی یک سیستم دوقطبی برای اقوام این کشور تهیه کرده‌انددیده‌بان حقوق بشر به نقل از حریت می‌نویسد: «یک قطب برای اقوام هان و قطب دیگر برای سایر اقلیت‌ها. اگر از اقلیت‌های مذهبی باشید یا در چنین مناطقی زندگی کنید از داشتن پاسپورت بی‌تردید محرومید.» در تبت و سین کیانگ اما وضع متفاوت استدر آنجا 10 میلیون اویغوری ساکن هستند که در قیاس با قوم هان اقلیت به حساب می‌آیند. حریت می‌نویسد در سال 2012 برای تبت که 650 هزار سکنه دارد تنها 2 پاسپورت صادر شد. همچنین دولت چین اقدام به زندانی کردن صدها اویغوری کرده است. این گروه خود را ترک می‌دانند.
فرماندار سیریک از توابع هرمزگان از نجات جان 12 نفر از خطر غرق شدن در آبهای ساحلی این شهرستان خبر داد.به گزارش ایرنا، سعیدالله مبارکی روز دوشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: این 12 نفر، سرنشینان یک لنج باری بودند که روز گذشته براثر طوفان در نزدیک خور زیارت بزرگ دچار آبگرفتگی می شود.وی با بیان اینکه این لنج از دبی به سمت سیریک در حال حرکت بود، خاطرنشان کرد: سرنشینان به همراه لنج آسیب دیده ، با همکاری نیروی دریایی سپاه و لنج داران منطقه به اسکله شهرستان سیریک منتقل شدند .مبارکی با اشاره به اینکه بار این لنج مواد غذایی از جمله برنج، روغن و شکر بوده، خاطرنشان کرد: براساس برآوردهای انجام شده خسارت وارده به این لنج در حدود 10 میلیارد ریال است.شهرستان سیریک در 175 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد اعلام کرد از ابتدای سال ۲۰۱۴ تا کنون بیش از ۱۵ هزار نفر در عراق کشته و حدود ۳۰ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.به گزارش مهر به نقل از روسیا الیوم، سازمان ملل متحد تاکید کرد این آمار مربوط به افرادی است که کشته شدن آنها قطعی شده و ممکن است شمار قربانیان واقعی بیشتر از این تعداد باشد.هیئت اعزامی سازمان ملل متحد به بغداد در گزارش خود شمار واقعی قربانیان را دست کم ۴۴ هزار و ۱۳۶ کشته و زخمی ثبت کرده است که از این تعداد ۱۴ هزار و ۹۴۷ نفر کشته و ۲۹ هزار و ۱۸۹ نفر دیگر زخمی شده اند. همچنین در گزارش هئیت سازمان ملل آمده است، هزاران نفر از نیروهای امنیتی و عناصر تروریستی داعش در درگیری ها کشته شده اند که نمی توان شمار دقیق آنها را مشخص کرد.این در حالی است که استان های مختلف عراق شاهد درگیری ها خونین و نبرد همراه با تعقیب و گریز میان نیروهای عراقی و نیروهای مردمی از یک طرف و نیروهای مسلح افراطی از طرف دیگر بوده است. در این درگیری ها از خودروهای بمبگذاری شده، کمین ها و بمب های کارگزاری شده در نقاط مختلف استفاده شده است.در همین راستا سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد در همین بازه زمانی درگیری ها در عراق منجر به آواره شدن ۳ میلیون نفر شده است. طبق گزارش مذکور طی سال های گذشته بیش از ۱۰۰۰ تروریست خارجی از حدود ۱۰۰ کشور به گروهک تروریستی داعش پیوسته اند.