گزیده خبرهای 25 تیر -94. قسمت -5

گزیده خبرهای  25 تیر -94. قسمت -5
اعضای باندی که فرش و تابلوفرش‌های گران‌قیمت را سرقت می‌کردند، دستگیر شدند.به گزارش شرق، صاحب یک فرش‌فروشی در منطقه مشیریه با مراجعه به ‌کلانتری به مأموران اعلام کرد سرنشینان خودرو سواری مزدا ٣٢٣ از مغازه‌اش سرقت کرده‌اند. این پرونده با توجه به وقوع سرقت‌های مشابه فرش و تابلوفرش از برخی از منازل و مغازه‌های فرش‌فروشی، در اختیار اداره هفدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. مال‌باخته پس از حضور در پلیس آگاهی به ‌کارآگاهان گفت: «در زمان مراجعه به مغازه محل کار خود متوجه شدم حفاظ تخریب شده و تعدادی از تابلوفرش‌های داخل مغازه سرقت شده است. بلافاصله به بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته پرداختم و متوجه شدم سه سرنشین مزدا ٣٢٣ اقدام به سرقت از مغازه کرده‌اند».کارآگاهان با بررسی تصاویر به‌دست‌آمده از دوربین‌های مداربسته موفق به شناسایی خودرو موردنظر شدند. در ادامه مشخص شد این ماشین از منطقه نظام‌آباد سرقت شده استمشخصات مزدا٣٢٣ در اختیار تمام پایگاه‌های پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و درنهایت از طریق پایگاه سوم پلیس آگاهی اعلام شد کارآگاهان یکی از مجرمان سابقه‌دار در زمینه سرقت داخل خودرو به نام امیر را دستگیر کرده و در بازرسی از مخفیگاهش خودرو موردنظر را کشف کرده‌اند.  «امیر» پس از اعتراف به ده‌ها فقره سرقت داخل خودرو، برای تحقیق درباره سرقت فرش و تابلوفرش‌ها در اختیار اداره هفدهم پلیس آگاهی قرار گرفت. «امیر» که منکر اطلاع از دزدی یا همکاری با سارقان فرش بود، در تحقیقات تخصصی لب به اعتراف گشود و سه دوست خود به نام‌های «امیرحسین» (٢٦ساله)، «علیرضا» (٢٨ساله) و «محسن» (٣٠ساله) را به‌عنوان همدست معرفی کرد. «امیر» در اعترافاتش به ‌کارآگاهان گفت: «ابتدا خودرو سواری عمدتا پراید یا پژو را سرقت می‌کردیم. سپس در تاریکی شب سراغ مغازه‌های فرش یا تابلوفرش می‌رفتیم و با تخریب قفل، اقدام به سرقت می‌کردیمدر سرقت‌های منازل نیز پس از اطمینان از نبود صاحبخانه، در ورودی منازل را تخریب و اقدام به سرقت پول، طلا و جواهرات و فرش‌های‌ گران‌قیمت می‌کردیم».با شناسایی سه عضو دیگر باند، آنها نیز دستگیر شدند و به سرقت‌های مشابه در مناطق مختلف شهر تهران به‌ویژه در محدوده امام‌حسین، نظام‌آباد و خیابان مطهری اعتراف کردند.سرهنگ داوودفرد، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «در ادامه رسیدگی به پرونده و با اعترافات به‌دست‌آمده از متهمان، تعدادی از محل‌های سرقت شناسایی و طی مراحل قانونی، نسبت به تحویل اموال مسروقه به تعدادی از مال‌باختگان اقدام شد».معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ، در پایان این خبر گفت: «در ادامه تحویل اموال مسروقه باقی‌مانده از متهمان، دستور انتشار تصاویر مابقی اموال مسروقه صادر شده است؛ بنابراین از تمامی شکات و مال‌باختگانی که موفق به شناسایی تصاویر اموال مسروقه خود شده‌اند، دعوت می‌شود تا برای انجام مراحل قانونی و استرداد اموال خود، به اداره هفدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند».
یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از کشف قطب طلای کشور در آذربایجان غربی خبرداد و گفت: ظرفیت تولید طلای کشور به ۶ میلیون تن می‌رسدبه گزارش مهر، امیر صباغ در خصوص آخرین وضعیت تولید طلا در کشور گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید طلای کشور ۵.۵ تن در سال است، البته برنامه ریزی شده که فاز دو طلای زرشوران هم اجرایی شود، چراکه در منطقه زرشوران، ذخیره ۱۰۸ تنی طلا وجود دارد که کارهای اکتشافی آن صورت گرفته و ذخیره برای ما محرز شده استمعاون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: در زرشوران این ذخیره نهایی شده و ظرفیت طلای کشور را به ۶ تن می‌رساند؛ بر این اساس برآورد ما این است که با کارهای اکتشافی دیگری که در محدوده استان آذربایجان غربی صورت خواهد گرفت، این منطقه به عنوان قطب طلای کشور مطرح خواهد شدوی تصریح کرد: در محدود اکتشافی طلای زرشوران،  سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، کل کارهای اکتشافی را صورت داده و مردم طبق قانون معادن، حق کشف ندارند،   این در حالی است که ۱۲ هزار متر حفاری جدید در این منطقه انجام شده که بر مبنای آن، توانستیم ذخیره زرشوران را به ۱۰۸ تن برسانیم. در عین حال، مناقصه‌ای هم برگزار شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، پیمانکار فاز دو  نهایی شده و ظرفیت طلای کشور را به ۶ تن برسانیمصباغ در خصوص کارخانه تولید طلای زرشوران ادامه داد: کل فروش شمش طبق قانون باید از طریق بورس کالا صورت گیرد و در قالب بسته‌های عرضه شده شبیه آنچه که اکنون طلای موته در بورس عرضه می‌شود اما در فاز دوم، طلا از طریق مزایده می‌تواند عرضه شودوی اظهار داشت: در شرایط فعلی عرضه‌ای بابت تولیدات زرشوران در بورس کالا صورت نگرفته است اما به هرحال در شرایط فعلی تولید از این معدن صورت می‌گیرد ولی برای این ذخیره، کارهای پذیرش در بورس انجام شده و عرضه‌ها صورت خواهد گرفت، چراکه اولین نکته طلا این است که باید شمش آن، استاندارد باشد، این در حالی است که طلای موته در بورس عرضه می‌شود و کارهای استانداردسازی آن باید صورت گیرد، این در حالی است که امیدواریم در آینده نزدیک هم قیمت‌گذاری صورت گیرد.

بلافاصله پس از اعلام توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، بسیاری از دولت‌ها، نهادهای اقتصادی و شرکت‌های تجاری بزرگ علاقمندی خود را به گسترش روابط بازرگانی با ایران اعلام کرده‌اند.
ساعتی پس از توافق هسته‌ای، زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان که معاون آنگلا مرکل صدراعظم این کشور هم هست در بیانیه‌ای اعلام کرد که "صنایع آلمان علاقه شدیدی به عادی سازی و تقویت روابط اقتصادی با ایران دارند."

"
به همین دلیل این وزارتخانه سفر به ایران را در آینده نزدیک مد نظر قرار داده است."
برای این سفر که به احتمال زیاد یکشنبه آینده انجام خواهد شد اریک شوایتزر رییس اتاق بازرگانی آلمان هم همراه گابریل خواهد بود.
در همین حال اتحادیه صنایع آلمان پیش‌بینی کرد در چند سال آینده صادرات آلمان به ایران چهار برابر شود.
این اتحادیه گفته است که شرکت‌های آلمانی با رقابت سخت شرکت‌های چینی، کره‌ای و شرکت‌های منطقه مواجه هستند که در سالهای اخیر خلا شرکت‌های اروپایی را پر کرده بودند، اما شرکت‌های توانمندی مثل فولکس و زیمنس و هزاران شرکت کوچک دیگر آماده‌اند تا دوباره صدرنشین صادرات به ایران شوند.
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم اعلام کرد که اصلا بعید نیست که به زودی به ایران سفر کند و اظهار اطمینان کرد که موضع سخت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای، شانس شرکت‌های فرانسوی را در تبادلات اقتصادی با ایران کم نخواهد کرد.
در همین حال شرکت خودروسازی پژو فرانسه اعلام کرد که مذاکراتش با ایران خودرو در مراحل پیشرفته‌ای است و انتظار می‌رود که به سرعت هم پیشرفت کند.
ژان کریستف کمار مدیر بخش خاورمیانه پژو گفته است که این مذاکرات درباره "تولید کامل خودرو با استفاده از آخرین طراحی‌ها و موتورهای این شرکت است."
او گفت که این پروژه یک "جهش نسلی" برای ایران به همراه خواهد آورد.
در حالی که با توافق هسته‌ای ایران و غرب، قیمت نفت سقوط کرد، شرکت‌های نفتی بزرگ دنیا به سرعت آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران اعلام کردند.
شرکت نفت و گاز اِنی ایتالیا، در بیانیه‌ای گفت که سرمایه‌گذاری در ایران را مد نظر قرار می دهد، به شرط اینکه تهران "قراردادهای بهتری مطابق با استانداردهای جهانی" به این شرکت ارائه کند.
یکی از سخنگویان شرکت نفتی شل هم گفت که این شرکت با رعایت کامل توافق هسته‌ای به رابطه با ایران "علاقمند" است و مایل است بداند "چه نقشی در توسعه قابلیت‌های ایران از نظر انرژی می‌تواند ایفا کند."
این شرکت ماه پیش گفته بود که بعضی از کارکنانش اخیرا با مقامات ایرانی در تهران دیدار کرده‌اند.
الکسی پوشکوف، رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه هم امروز پس از توافق هسته‌ای گفت که اکنون ایران قابلیت و امکان بیشتری دارد تا روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران بهتر کند، از جمله در صنایع نفت و گاز.
شرکت‌های نفتی غربی سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز ایران را به دلیل تحریم‌ها متوقف کرده‌اند
اما ایران هم خود را به سرعت آماده صادرات نفت می‌کند.
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پس از امضای توافق هستهای گفت: "آمادگی برای افزایش صادرات، نخستین قدم بعد از توافق ایران و ۱+۵ است."
محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت که ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها با حداکثر ظرفیت خود به بازار نفت برمی‌گردد.
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب گفت که این توافق بر "اقتصاد منطقه" و ترکیه تاثیر خواهد گذاشت.
با اینکه بسیاری به تاثیر اقتصادی مثبت این توافق اشاره کرده‌اند برخی کارشناسان هم معتقدند سال‌ها تحریم اقتصادی مشکلاتی در اقتصاد ایران ایجاد کرده که اصلاح آنها ما‌ه‌ها زمان خواهد برد.دانیل برنبک، مدیرکل اتاق بازرگانی ایران و آلمان می‌گوید: "برای تحول اقتصادی باید قدم‌های اولیه‌ای برداشته شود."

"
ایران به تحول صنعتی و تکنولوژیک نیاز دارد که میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت."
ظریف در جمع خبرنگاران:
فرارومحمدجواد ظریف اعلام کرد: هفته آینده شورای امنیت برنامه غنی‌سازی ایران را به رسمیت خواهد شناخت.
 
رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان که صبح امروز با استقبال برخی از مسئولان کشور وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد، در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدا خدمت مردم بزرگوار ایران و مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان سلام عرض می‌کنم. در این مقطع زمانی مردم ایران با مقاومت و ایستادگی این امکان را به ما دادند که از حقوق آنها با استعانت از خداوند متعال و با توسل به ائمه اطهار دفاع کنیم و ذره‌ای از دین خود را به مردم و انقلاب اسلامی ادا کنیمگزیده اظهارت ظریف را در ادامه می‌خوانیم:
لازم می‌دانم در همین ابتدا درود و سلام خود را به امام راحل (ره)، امام شهدا و تمام شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی و شهدای هسته‌ای که نمود مقاومت و ایستادگی مردم بزرگ ایران هستند، اعلام کنم.
مذاکرات در 22 ماه گذشته در ابعاد مختلف دارای ویژگی‌ها و امتیازاتی است که ان‌شاءالله در آینده در فرصت بیشتر آنها را بیان خواهیم کرد.
این مذاکرات را ما در شرایطی شروع کردیم که شورای امنیت با قطعنامه‌های ظالمانه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به عنوان موضوعی نگران کننده مطرح کرده بود.
این موضوع یک حرکت از یک انتها به انتهای دیگر است و این جز با مقاومت و ایستادگی مردم ایران در برابر حربه تحریم‌ها، فشارها و زورگویی‌ها حاصل نشده است.
ما از شرایطی عبور کردیم که شورای امنیت با قطعنامه‌های ظالمانه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک نگرانی مطرح کرده بود و از مردم ایران خواسته بود تا از حقوقشان دست بکشند.
امروز در شرایطی این مذاکرات به پایان می‌رسد که هفته آینده شورای امنیت در قطعنامه‌ای برای اولین بار برنامه غنی سازی یک کشور در حال توسعه را به رسمیت می‌شناسد.
این یک حرکت از یک انتها به انتهای دیگر است و این جز با مقاومت و ایستادگی مردم و جز با نشان دادن این‌که حربه تهدید، زورگویی و فشار برای مردم سازگار نیست و مردم ما در برابر سختی ایستادگی می‌کنند اما در برابر احترام و گفت‌وگو از خود نرمش قهرمانانه نشان می‌دهند تا بتوانند به یک نتیجه‌ای که برای همه نتیجه‌ی مثبت و مناسب است دست یابند جز آنهایی که به دنبال درگیری و جنگ هستند.
آنهایی که به دنبال جنگ هستند با سر و صدا و نگرانی نارضایتی خود را اعلام می‌کنند و ما شاهد داد و بیدادهای نتانیاهو در همه تلویزیون‌ها و روزنامه‌های دنیا بودیم و شنیدیم از این که مردم ما توانستند با استقامت خود حق خود را به رسمیت بشناسد و ضمنا از این که توانستند از یک بحران ساختگی جلوگیری کنند ناراضی هستند.
این یک واقعیتی است که پیدا شده است و این مذاکرات این امکان را فراهم کرده است که ما استقامت خودمان را به جهان نشان دهیم.
همچنین من از تمام زحمات جناب آقای علی‌اکبر صالحی، دوستان و همکاران ایشان و سازمان انرژی اتمی که در به ثمر رساندن این صنعت مهم نقش پراهمیتی را ایفا کرده‌اند نیز سپاسگزارم. همچنین سپاسگزاری خود را از آقایان عراقچی و روانچی و همکاران آنها و برادران و خواهران اصحاب رسانه که در این مدت اخبار درست را منتشر کردند، اعلام می‌کنم.
طی روزهای آینده توافق صورت گرفته به تایید شورای امنیت سازمان ملل خواهد رسید.
پس از این‌که توافق به تایید شورای امنیت سازمان ملل برسد مراحل بعدی شروع خواهد شد و در تمامی این موارد خط قرمزهای مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری و مسئولین نظام به دقت رعایت شده است.
مذاکرات بسیار دشواری را پشت سر گذاشتیم و باید بگویم مذاکره ذاتا به معنی داد و ستد است و مذاکره به معنی گفت‌وگو برای رسیدن به مفاهیم مشترک است و فکر می‌کنم در این زمینه توفیق‌های خوبی به دست آورده‌ایم هم در زمینه هسته‌ای و هم در زمینه رفع تحریم‌ها.
ما برنامه هسته‌ای‌مان را از یک برنامه تقابلی به یک برنامه علمی و اقتصادی تبدیل کرده‌ایم و در سندی که دیروز به تصویب رسید به سمت تجاری شدن نیز پیش رفتیم. ما در آینده طبق برنامه خودمان با پیشرفته‌ترین ابزارهایی که در اختیار داریم - که بر اساس علم و دانش و فناوری دانشمندان عزیز خودمان ایجاد شده است- و همزمان با استفاده از بهترین دستاوردهای فناوری‌های جدید دنیا به سمت غنی سازی تجاری پیش خواهیم رفت.
همچنین ما به سمت برنامه‌های غنی سازی پیشرفته پیش خواهیم رفت و ضمنا تحریم‌های ظالمانه از روی این مردم برداشته خواهد شد و کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی و بانکی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در ابتدای توافق لغو خواهد شد.
پس از آن بر اساس یک روند متناسب اقدامات ما پس از لغو همه تحریم‌ها شروع خواهد شد و اقدامات اجرایی آنها هم برای رفع تحریم‌ها آغاز می‌شود و در یک زمانی با فاصله‌ی شاید 4 ماهه قدری کمتر یا بیشتر بستگی به این که چقدر روند داخلی در آمریکا طول بکشد شاید به زمانی برسیم که تمامی اقدامات دو طرف به نتیجه برسد. و روند اجرایی شروع شود.
تمامی این نکات در توافق یا در توافق نامه جامع اقدام مشترک یعنی برجام مشخص شده است و این متن اقدام مشترک در دست ترجمه است و بر روی تارنمای وزارت امور خارجه قرار گرفته است و سایر این برنامه و ضمائم آن بیش از صد صفحه سند است که کلمه به کلمه آن که برادران و خواهران مذاکره کننده ما بر روی این کلمات بحث و گفت‌وگو کردند و به نتیجه رسیدند در اختیار دوستان و مردم خوبمان قرار خواهد گرفت.
متن توافق نامه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و مردم می‌توانند این متن توافق‌نامه‌ای را که بر روی کلمه به کلمه آن بحث و دعوا شده است را مشاهده کنند و می‌توانند ببینند چقدر تلاش در این باره صورت گرفته است ضمن این که باید بدانند در این مذاکرات ما با شش طرف و یا بهتر است بگویم 7 طرف بین‌المللی مذاکره می‌کردیم. 7 طرف بین‌المللی که هر کدام دیدگاه‌هایی داشتند و به قول خود هر یک خط قرمزهایی داشتند.
زمانی خط قرمزهای خودمان را داشتیم و اگر به این سند نگاه کنید می‌بینید دیدگاه‌های ما در این سند کاملا روشن و مشخص شده است و به امید خدا با یک برنامه هماهنگ به پیش خواهیم رفت.
از تمام کسانی که در حوزه‌ی هسته‌ای و در حوزه‌ی سیاست خارجی تلاش کردند از ابتدای انقلاب تا این افتخار را برای دولت و نظام آفریدند و بیش از همه استقامت مردم و دوستانی که در دوره‌های گذشته مذاکرات نیز حضور داشتند مثل جناب آقای دکتر لاریجانی و جناب آقای دکتر جلیلی و سایر دوستان سپاسگزاری می‌کنم.
همه ما با دیدگاه‌ها و گرایش‌های مختلف در یک سمت و سو حرکت کردیم و آن احقاق حقوق این مردم بزرگ و حفظ دستاوردهای این ملت بزرگوار است و امیدواریم با هدایت مقام معظم رهبری و حمایت‌های رئیس جمهور و سایر مسئولین عالی نظام در سال همدلی و همزبانی در جهت استفاده از این پیشرفت و این دستاورد برای رسیدن به اهداف عالی‌تر این نظام و کشور تلاش کنیم و دست در دست هم با توجه به زمینه‌هایی که در این توافق فراهم می‌شود در جهت پیشرفت و آبادانی کشور تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور آرژانتین با مثبت ارزیابی کردن توافق حاصل شده هسته‌ای، از موضع‌گیری دوگانه در قبال تفاهمی که در گذشته و در موضوع «آمیا» با ایران صورت گرفت، با توافقی که اکنون میان ایران و آمریکا صورت گرفته است، انتقاد کرد.
به گزارش فارس به نقل از «ته لام»، «کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس‌جمهور آرژانتین با انتشار یادداشتی در وب‌سایت رسمی‌اش تحلیلی جامع درباره توافق هسته‌ای صورت گرفته بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته در «وین» پایتخت اتریش حاصل شد، ارائه کرده است.
وی در این یادداشت از موضع‌گیری دوگانه‌ای که توافق آمریکا و ایران را تاریخی می‌خواند اما امضای یادداشت تفاهم میان آرژانتین و ایران برای شفاف‌سازی در موضوع سوء‌قصد «آمیا» را مورد حمله قرار می‌دهد، انتقاد کرد.
متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است
تاریخ واقعی در هیچ روزنامه‌ای نوشته نمی‌شود بلکه تنها در قلب و حافظه مردم باقی می‌ماند. امروز 14 جولای (23 تیر) وقتی از خواب بیدار شدم، نوه‌ام یک سال دیگر را پشت سر گذاشته و انقلاب فرانسه نیز به 226 سال رسیده بود؛ در «وین» پایتخت اتریش نیز آمریکا و ایران توافقنامه هسته‌ای امضا کرده بودند.
می‌بینید چه اتفاقاتی می‌تواند در 24 ساعت بیفتد؟ کودکان بزرگ می‌شوند و انقلاب‌ها نیز. رسانه‌های ملی و بین‌المللی همه تیترهای خود را در جهت توافق با جمهوری اسلامی ایران تغییر می‌دهند و حتی طرز بیانشان نیز تغییر می‌کند؛ حالا دیگر «جمهوری اسلامی» مطرح نیست و نام این کشور تنها «ایران» است.
آنها از قرارداد حرف نمی‌زنند بلکه از توافق سخن می‌گویند؛ چقدر عجیب، نه؟ باور نمی‌کنید؟ «نیویورک تایمز» این توافق را تاریخی می‌خواند و در سر خط خبرهای خود حرف‌های «اوباما» مبنی بر وتو کردن هر تلاشی برای ایجاد خلل در این توافق را قرار می‌دهد؛ چقدر عجیب! پارلمان آمریکا خودداری می‌کند.
یک قاضی آمریکایی بالاخره روزی این اقدام را غیرقانونی می‌خواند؛ عذر می‌خواهم! حرف زدن از قدرت قضایی در آمریکا جوک خوبی است! این اتفاق هرگز نمی‌افتد.
ایران و توافق! موضوع قابل توجهی است، وقتی یادداشت تفاهم بین آرژانتین و جمهوری اسلامی ایران برای همکاری مشترک قضایی در جهت شفاف‌سازی در موضوع سوء قصد «آمیا» امضا شد، واکنش‌ها و تیترها متفاوت بود؛ این تفاهمنامه شنبه آینده بدون انجام هیچگونه بازداشت و محاکمه‌ای 21 ساله می‌شود؛ همان تفاهمنامه‌ای که قوه قضاییه آرژانتین آن را غیرقانونی خواند و ما را از اجرای آن منع کرد؛ همان تفاهمنامه‌ای که از آن انتقاد می‌کردند چراکه پیمان‌نامه‌ای با «جمهوری اسلامی ایران» که آمریکا آن را «رژیم تروریستی» می‌خواند، بود؛ همان تفاهمنامه‌ای که می‌گفتند اهداف متفاوتی از آن چه نوشته‌اند و امضا کرده‌اند، دارد.
و اکنون من سوال می‌کنم، همان‌طور که در مصاحبه با «نیویورکر» در 11 مارس پرسیدم که اگر فردا اوباما با ایران به توافق هسته‌ای برسد کسی می‌تواند «نه» بگوید و عنوان کند که قطعاً یک توافق پنهان در پشت پرده امضای این توافقنامه اتفاق افتاده است که به ایران اجازه ساخت بمب هسته‌ای برای حمله به اسرائیل و خاورمیانه را می‌دهد؟
اکنون پس از 4 ماه و سه روز توافق حاصل شده است؛ من پیشگو نیستم اما سعی می‌کنم جهان اطرافم و مشکلاتی که داریم را بشناسم و  بهترین روش برای حل آن‌ها در جهت منافع ملی خود را بیابم؛ این وظیفه من به عنوان رئیس‌جمهور آرژانتین در قبال همه مردم این کشور است.
امروز به «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه کشورم بسیار می‌اندیشم که بارها به جرم خیانت به او توهین کردند؛ او یهودی است اما پیش از این آرژانتینی است؛ همچون من که کاتولیک هستم اما قبل از آن آرژانتینی‌ام؛ حداقل برای من هیچ‌چیز مهم‌تر از وطن نیست؛ بدون وطن خانواده‌ای وجود ندارد، آینده‌ای وجود ندارد، خاطره، حقیقت و عدالتی نیز وجود ندارد.
نگران من نباشید اما آیا کسی از هکتور عذرخواهی می‌کند؟ علاوه بر این از عباراتی که علیه کشور او استفاده کردند، علیه آمریکا هم استفاده می‌کنند؟ هیچ دادگاهی در آمریکا رأی به غیرقانونی بودن این توافق می‌دهد؟ به سفرای آمریکا توهین می‌شود؟ از اسرائیل خواسته می‌خواهند که روابط خود با آمریکا را قطع کند؟ گمان نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد.
اما دقت کنید شاید من اشتباه می‌کنم و آن‌ها امانتدار و متحد هستند و از همه مهمتر اینکه به قربانیان سوء‌ قصد «آمیا» احترام می‌گذارند؛ قربانیانی که 21 سال است در وضعیت مشابهی به سر می‌برند و در این مورد هیچ محاکمه و بازداشتی صورت نگرفته است و هیچ ابزار قانونی برای درخواست همکاری قضایی از جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.
ما هر چیزی را به اسم خاص خودش صدا می‌زنیم و به همین دلیل توافق بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران که با همراهی چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان در موضوع هسته‌ای صورت گرفت را مثبت ارزیابی می‌کنیم.
دولت آرژانتین همچنین روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از حصول توافق در موضوع هسته‌ای ابراز خشنودی کرد؛ در این بیانیه آمده است که: دولت آرژانتین از توافق به دست آمده بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای این کشور ابراز رضایت می‌کند.
در ادامه همچنین آمده است که برنامه اقدام جامع مشترک یک راه‌حل جامع و یک همکاری در جهت امنیت بین‌المللی است؛ این توافقنامه همچنین موفقیتی پرمعنا در روند مذاکره در یک موضوع بسیار حساس است که در گذشته موجب درگیری‌های زیادی میان طرفین شده بود و اکنون پس از بیش از ده سال مذاکره به نتیجه رسیده است.
طبق این توافق جمهوری اسلامی ایران متعهد می‌شود که صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته ای خود را زیر نظر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی شفاف‌سازی کند و در ازای آن تحریم‌های صورت گرفته علیه این کشور رفع خواهند شد.
در انتهای این بیانیه خاطرنشان شده است که گفت‌وگو و مذاکره همواره بهترین، مؤثرترین و بادوام ترین راه برای حل اختلافات است.