گزیده خبرهای 28 تیر -94

گزیده خبرهای 28 تیر -94
چین در اقدامی کم‌سابقه برای نخستین بار در شش سال گذشته، اقدام به انتشار میزان ذخایر طلای خود نمودبانک مرکزی چین اعلام کرد ذخایر طلای این کشور تا پایان ژوئن به 53.32 میلیون اونس رسید که 57 درصد از پایان آوریل سال 2009 - آخرین باری که میزان ذخایر رسمی اعلام شد - افزایش نشان می‌دهدمیزان ذخایر طلای چین، این کشور را در میان پنج کشور بزرگ دارنده این فلز ارزشمند قرار می‌دهد. بر پایه آمار صندوق بین‌المللی پول، آمریکا 261.5 میلیون اونس طلا دارد و پس از آن کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه قرار دارند آمار مذکور در شرایطی اعلام شد که قیمت جهانی طلا تحت تاثیر دورنمای تحکیم سیاست پولی در آمریکا، به پایین‌ترین سطح در پنج سال گذشته نزول کرده است. با افزایش نرخهای بهره در آمریکا این فلز ارزشمند که سود یا بهره ای ندارد، در مقایسه با داراییهایی مانند سهام و اوراق قرضه جذابیت سرمایه گذاری کمتری پیدا خواهد کردافزایش ذخایر طلای چین منعکس کننده نقش این فلز در سیستم مالی جهانی به عنوان یک دارایی ذخیره بانکی است. بانکهای مرکزی جهان به عنوان یک گروه در سه سال گذشته که قیمت طلا بیش از یک سوم از رکورد قیمت سال 2011 کاهش یافته است، به خرید این فلز زرد ادامه داده اندبا این حال، ذخایر رسمی چین با در نظر گرفتن اینکه بزرگترین تولیدکننده طلا در جهان است و با هند برای عنوان بزرگترین مصرف کننده این فلز ارزشمند در جهان رقابت دارد، کمتر از پیش بینی بسیاری از کارشناسان بازار بودبر اساس گزارش وال استریت ژورنال، زمان اعلام آمار ذخایر رسمی چین جالب توجه است زیرا این کشور اهداف روشنی برای ایجاد یک ارز ذخیره جهانی برای به چالش کشیدن سلطه دلار آمریکا و پر کردن شکاف حاصل از کاهش ذخایر یوروی بانکهای مرکزی داردچین تلاش می‌کند صندوق بین المللی پول یوان را به عنوان یک ذخیره ارزی رسمی یا هم تراز دلار آمریکا، ین ژاپن، یورو و پوند انگلیس به رسمیت بشناسد. انتظار می‌رود این نهاد مالی جهانی در این خصوص تا پایان امسال تصمیم گیری کند. رسیدن یوان به جایگاه ذخیره ارزی رسمی به ارتقای جایگاه چین در سیستم مالی جهانی کمک می‌کندهمچنین تحلیلگران معتقدند انتشار آمار ذخایر طلای چین ممکن است اقدامی برای آرام کردن سرمایه گذاران باشد. ریزش بازارهای سهام چین در هفته‌های اخیر سرمایه گذاران داخلی و بین المللی را آشفته کرده و نگرانیها را نسبت به کندی اقتصادی گسترده‌تر این کشور برانگیخته استبه گفته تحلیل‌گران بانک یو بی اس، با در نظر گرفتن اعلام اخیر، بانک مرکزی چین طی 15 سال گذشته تاکنون تنها چهار بار میزان ذخایر طلایش را اعلام کرده است.
دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز و در آخرین قسمت برنامه ماه عسل در گفتگوی تلفنی با این برنامه شرکت کرد.  ظریف در این گفتگو عنوان کرد  دعا، حضور و مقاومت مردم سبب این پیروزی شد . مردم بزرگترین پشتوانه سیاست خارجی هستند او در پاسخ به سئوالی درباره جمله معروف هرگز یک ایرانی را تهدید نکن گفت: هرکس که یک ایرانی را تهدید کرده اوضاع خوبی ندیده است. باید با زبان تکریم با مردم ایران سخن بگویندواکنش مهمانان برنامه هم به این تماس تلفنی جالب بود غفوریان بعد از خداحافظی تلفنی با دکتر ظریف گفت: دکتر جون دستت درد نکنه دوستت داریم ، عباس برزگرهم گفت: من به عنوان یه روستایی دنبال فرصت بودم از ایشون تشکر کنم. و البته میلاد کی مرام هم، حرفهاش رابا تشکر از تیم مذاکره کننده  آغاز کرد
پلیس روسیه به شهروندان این کشور درباره گرفتن عکس و فیلم سلفی در وضعیت های خطرناک هشدار دادبه گزارش العالم، این درخواست بعد از آن صورت گرفت که سال جاری میلادی شاهد 10 مورد مرگ و میر و حدود یکصد مورد آسیب دیدگی در نتیجه گرفتن عکس های سلفی در وضعیت های خطرناک بوده است، وزارت کشور روسیه یک سری اعلامیه بین دانش آموزان مدارس و عموم مردم برای آگاه سازی آنها درباره خطرات این پدیده توزیع و در آنها تاکید کرده است که «عکس سلفی متهورانه شاید به قیمت جان شما تمام شود».  این وزارتخانه از جمله از گرفتن عکس با حیوانات و پشت بامها و نزدیک سیم های برق بدون روکش هشدار داده است، وزارت کشور روسیه در این اعلامیه ها با ترسیم نمودار برخی نتایج منفی احتمالی این کار را تبیین کرده است، یلنا الکسییوا از مسئولان روس در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما می خواهیم به شهروندان یادآور شویم که بدنبال "لایک بودن" در شبکه های اجتماعی ممکن است به قیمت جان آنها تمام شود.
راننده جوان فرمول یک پس از ۹ ماه از شدت اثر جراحات جان سپردژول بیانکی، راننده فرانسوی فرمول یک، 9 ماه پس از تحمل جراحات شدیدی که به سرش وارد شده بود بامداد امروز در بیمارستانی در شهر نیس فرانسه درگذشتاو در مسابقات جایزه بزرگ ژاپن که در آبان سال گذشته برگزار شده بود، دچار این جراحت‌ها شد و از آن هنگام تا امروز را در حالت کما گذراندمرگ بیانکی دومین مرگ فرمول یک در دو دهه اخیر به شمار می‌رود. 20 سال پیش یک برزیلی به نام ایرتون سینا در مسابقات فرمول یک ایتالیا در پی اصابت و تصادف جان سپرده بودچنان‌که خانواده بیانکی می‌گویند، ژول از کودکی علاقه فراوانی به فرمول یک داشت. اوحتی درس را رها کرده بود تا به این علاقه‌اش دست یابد.
خبر ويژه 
واكنش معكوس بازار روزنامه هاي ذوق زده را شوكه كرد
روزنامه هاي اصلاح طلب و دولتي ضمن اعلام گران شدن ارز و سکه گزارش دادند به خاطر توافق هسته اي قيمت خودرو کاهش نخواهد يافت.    روزنامه دولتي شهروند در گزارشي با عنوان «واکنش عجيب بازار به توافق بزرگ» نوشت: با بالاگرفتن زمزمه هاي توافق هسته اي، بازار ارز و طلابار ديگر آماده هيجان هاي گسترده شده بود. از هفته قبل حدود 100 توماني نرخ هر دلار کاهش يافته بود و بازار سرمايه رشد صعودي را تجربه مي کرد. روزبه روز که گمانه زني هاي مختلف در موضوع هسته اي مي شد، بازارها هم نوسان مي کردند و حتي برخي معتقد بودند که مانند سال 67 (پس از قبول قطعنامه) شوک بزرگي در اقتصاد ايران رخ خواهد داد. اما تا روز قبل از توافق هيجان خبرهاي خوش در بورس باعث رشد 1548 واحدي شاخص کل شد و دلار را به کانال 3100 تومان برد. اما روز توافق تا ساعت 13 بازار يک حال و هوا داشت و عصر آن روز همزمان با اعلام رسمي توافق بازار حالي متفاوت!    شهروند افزود: دست آخر قيمت دلار افزايش پيدا کرد تا همه پيش بيني ها غلط از آب درآيد و حتي هيجان هاي مقطعي کاهش قيمت را نيز شاهد نباشيم. به دنبال افزايش قيمت دلار، قيمت طلاو سکه هم افزايش پيدا کرد تا تحليلگران بازار در شگفتي وقايع رخ داده باشند.    شهروند نوشت: مردم کاهش نرخ ارز و بالارفتن ارزش پول ملي را انتظار دارند و حالامي پرسند که چرا انتظارها معکوس شد و جرياني متفاوت از پيش بيني ها رخ داد. در بازار طلاهم وضعيت از هفتم تيرماه امسال يعني سه روز مانده به نخستين ضرب الاجل مذاکرات هسته اي تا روز توافق در مدار نزولي بود و قيمت ها به ميزان قابل توجهي افت کرد، اما به يک باره ورق برگشت و برخلاف انتظارها قيمت ها به مقدار محسوسي در مدار رشد قرار گرفته است
    خبر ويژه 
روايت آرمان از حباب عيدي هسته اي

«توافق هسته اي داراي اثرات هيجاني است اما تاثير به سزايي در اقتصاد نخواهد داشت    روزنامه آرمان در حالي که تيتر اول روز سه شنبه خود را به عبارت هيجاني «عيدي هسته اي در راه» اختصاص داده بود، در يکي از يادداشت هاي صفحات داخلي خود به قلم يک کارشناس اقتصادي نوشت: توافق هسته اي در ابتدا داراي اثرات هيجاني و احساسي بوده که به دليل عدم انطباق با واقعيات اقتصادي تاثير به سزايي در اقتصاد نخواهد داشت. اما اثرات کوتاه مدت و اثرات ميان مدت توافق است که مي تواند گرهي از گره هاي اقتصاد جامعه را باز يا گره هاي آن را کورتر نمايد. رفتار مردم و دست اندرکاران هم در اين بين مي تواند باعث تقويت اثر کوتاه مدت و ميان مدت شده و يا به نوعي آن را خنثي و حتي معکوس گرداند. اثرات هيجاني و احساسي مردم در پس از توافق عمدتا زودگذر است. مردم بر اساس هيجانات رواني، تمايل به کاهش قيمت در بازارها به خصوص ارز و طلاو کالاها را دارند. از آن سو صف خريد در بازار سرمايه به اميد قيمت هاي بالاتر تشکيل خواهد گرديد.    اين روزنامه مي افزايد: انتظار مي رود دست اندرکاران نظام خود تحت تاثير اين هيجانات کاذب قرار نگرفته و بگذارند زمان، باعث تخليه اين هيجانات شود.     آرمان تصريح کرد: واقعيت اين است که چسبندگي قيمت کالاها و خدمات مانع از کاهش گسترده قيمت در بازارها خواهد شد. بازار ارز و طلاتحت تاثير رواني اين هيجانات با کاهش نسبي روبه رو خواهد شد اما موج تقاضاي جديد در پس فروکش کردن احساسات، باعث افزايش قيمت در اين بازارها خواهد شد.    نويسنده خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند ارزهاي بلوکه شده وارد اقتصاد شده و گرهي از مشکلات آنها را باز کند. مسئولين نيز برنامه ريزي براي چگونگي هزينه کرد آن را دارند. اما واقعيت اين است که ورود اين پول از طريق بودجه، کشور را با بحران تورم روبه رو خواهد کرد. هر چند دولت ناگزير است بخشي از اين پول را وارد بودجه نمايد اما نحوه هزينه کرد آن بايد در حوزه هايي باشد که بتواند ايجاد ارزش افزوده نمايد.    آرمان همچنين يادآور شد: بازار جهاني نفت با ورود بشکه هاي نفت ايران با کاهش قيمت روبه رو خواهند شد و کاهش آتي دلارهاي نفتي ايران خود مي تواند مشکلات جديدي ايجاد نمايد.    همزمان روزنامه دولتي ايران ضمن گزارشي به بررسي وصف بازار مسکن پس از توافق پرداخت و نوشت: اثرات توافق بر مسکن محدود است. ايران مي افزايد: يکي از بازارهايي که بسياري از مردم در انتظار تاثير مذاکرات بر آن هستند، مسکن است. مسکن که نقش مهمي در رونق اقتصادي و معيشت مردم دارد در 2/5 سال اخير در رکود به سر مي برد. اما نکته اي که کارشناسان و مسئولان بخش مسکن بر آن تاکيد دارند اين است که بازار مسکن مانند بازارهاي ديگر تاثير زودهنگامي از توافق هسته اي احتمالي نمي پذيرد.    حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي به ايران گفت: بازار مسکن برعکس بازارهاي موازي در کوتاه مدت و ميان مدت تحت تاثير نتيجه مذاکرات قرار نمي گيرد و اثرات رفع تحريم بر بازار مسکن محدود است.    علي چگيني مديرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي نيز در گفت وگو با «ايران» معتقد است توافق هسته اي در ميان مدت و کوتاه مدت تاثير قيمتي بر مسکن ندارد و بعيد است که قيمت ها در سال 94 نوسان زيادي به خاطر موفقيت يا موفق نبودن مذاکرات هسته اي تجربه کند.