گزیده خبرهای 3 مرداد -94 قسمت -6

گزیده خبرهای 3 مرداد -94 قسمت -6
 
   خبر ويژه 
افكارعمومي ايران احتمالاعليه توافق هسته اي بسيج خواهد شد
«اگر شرايط اقتصادي در ايران پس از توافق هسته اي بهبود نيابد، افکار عمومي عليه اين توافق برانگيخته خواهند شد و اين توافق را از بين مي برد».    ماکس فيشر روزنامه نگار آمريکايي در پايگاه اينترنتي ووکس نوشت: چطور اقتصاد ايران مي تواند توافق هسته اي را از بين ببرد؟ توافق هسته اي ايران سبب اعمال محدوديت هايي سخت گيرانه بر برنامه هسته اي اين کشور به منظور ممانعت از توسعه بمب هسته اي مي شود.    براساس اين توافق بازرسي هاي سخت گيرانه اي نيز از تاسيسات هسته اي ايران انجام خواهد شد تا اطمينان حاصل شود ايران به تعهدات خود پايبند است. در ازاي اين اقدامات، تحريم هاي اعمال شده بر ايران کاهش خواهند يافت و در صورتي که ايران مفاد توافق نامه هسته اي را نقض کند، اين تحريم ها بار ديگر بر تهران اعمال خواهند شد.    وي مي افزايد: از اين حيث، به نظر مي رسد توافق به دست آمده، توافقي خوب است زيرا مشوق هاي سياسي و اقتصادي در آن گنجانده شده است. اما اين مشوق هاي سياسي مي توانند تغيير يابند. اگر شرايط اقتصادي ايران بهبود نيابد اراده سياسي و عمومي عليه اين توافق نامه تغيير خواهد يافت. مشکلات اقتصادي ايران مي تواند سبب از بين رفتن توافق نامه هسته اي شود و اقدامات کمي براي جلوگيري از وقوع اين کار مي توان انجام داد.    فيشر مي نويسد: با توجه به اين که بسياري از ايراني ها علاقمندند که توافق هسته اي سبب بهبود شرايط اقتصادي کشورشان شود اما شايد اين امر محقق نشود. اگر اين نارضايتي و خشم شدت يابد به يک فاجعه عليه توافق تبديل خواهد شد.
    
پايگاه اينترنتي ووکس همچنين خاطرنشان کرد: واقعيت اين است که اقتصاد ايران همچنان با مشکلاتي روبرو خواهد بود. رژيم تحريم ها طي سال هاي آتي تنها تعليق خواهد شد نه اين که به طور کامل از بين بروند. طي اين دوره، اگر ايران مفاد توافق نامه هسته اي را نقض کند، تحريم ها بار ديگر عليه تهران اعمال خواهند شد. شرکت هاي خارجي که در بخش زيرساخت ها سرمايه گذاري هاي بلندمدت انجام مي دهند با بازگشت تحريم ها آسيب فراواني خواهند ديد.    جفري لوئيس کارشناس کنترل تسليحاتي اعلام کرد: «زماني که ديدم ايراني ها با خوشحالي به خيابان ريخته اند کمي عصباني شدم. آنها بايد انتظارات خود را کمي بهتر مديريت کنند. زماني که افکار عمومي ايران به تدريج دريابند که تحريم هاي اقتصادي يک شبه برداشته نخواهد شد ممکن است اشتياق خود را به توافق هسته اي از دست بدهند و حتي در پي مخالفت با آن برآيند.    فيشر مي نويسد: دليل حمايت از سياست مداران ميانه رو در ايران اين است که آنها وعده دادند دست يابي به توافق نامه هسته اي سبب کاهش فشارها بر اقتصاد ايران مي شود. اگر اين فشارها کاهش نيابد؛ ممکن است افکار عمومي ايران به مخالفت با ميانه روها برخيزند. آنها ممکن است سبب روي کار آمدن تندروها در انتخابات سال 2016 شوند. 
خبر ويژه 
روي ما حساب كنيد اما براي تخريب نيروگاه هاي هسته اي!
معاون صدراعظم آلمان در اصفهان مدعي شد انرژي هسته اي به درد نمي خورد.    زيگمار گابريل با تاکيد بر اينکه من مخالف انرژي هسته اي هستم گفت: اگر ايران روزي بخواهد نيروگاههاي هسته اي خود را تخريب کند، همان افراد خودمان که نخستين نيروگاه ايران را ساختند را براي خراب کردن به اين کشور مي فرستيم(!)    وي در ديدار با استاندار اصفهان در هتل عباسي اصفهان افزود: توليد برق از انرژي هسته اي بسيار گران قيمت است و در 40 تا 50 سال گذشته در آلمان بر سر استفاده از انرژي هسته اي و مسائل زيست محيطي مرتبط با آن از جمله زباله هاي راديو اکتيو دعوا است.    وي با بيان اينکه اکنون دو پروژه نيروگاه هسته اي در آلمان در دست اجراست اظهار کرد: اين پروژه ها زمان بر و پرهزينه شده و بدون سوبسيد دولت نمي توان براي آن کاري انجام داد.    وي خطاب به مسئولان ايراني گفت: انرژي هسته اي را بدون ما توسعه دهيد اما براي صرفه جويي انرژي روي ما حساب کنيد.    استاندار اصفهان در پاسخ گفت: اما نخستين نيروگاه اتمي در ايران توسط آلماني ها ساخته شد، که اين جمله او با واکنش و خنده حاضران آلماني همراه شد.    زيگمار گابريل، وزير اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان هفته گذشته به همراه هيئتي 60 نفره متشکل از دست اندرکاران امور اقتصادي تجاري و جمعي از مقامات سياسي آلمان به اصفهان سفر کرد.
    خبر ويژه 
نقش گروه متصل به بانك مركزي در گران كردن سكه پس از توافق
«سکه برخلاف توقع باز هم گران تر شد. گروهي که به بانک مرکزي متصل هستند اين حباب قيمتي را ايجاد مي کنند.»    روزنامه شرق در گزارشي به گران شدن سکه و طلاپس از توافق هسته اي پرداخته و نوشت: تا امروز هر چه دست پنهان بود مشغول بر هم زدن بازار ارز مي شد، اما از زماني که اين بازار وارد دوره تثبيت خود شده است، دست هاي پنهان مشغول سودگيري از بازار طلاو سکه هستند. حدود دو هفته اي مي شود که اونس جهاني طلادر مسير ريزش قرار گرفته است. در اين دوره کوتاه هر اونس طلاحدود 80 دلار ريزش کرد و براي اولين بار زير هزار و صد دلار معامله شد. با اين حال اين کاهش قيمت در بازار طلاي داخلي ديده نشد و حتي حباب مثبت هم گرفت.    اين روزنامه مي افزايد: دو هفته پيش يعني قبل از آنکه اونس طلاريزش ناگهاني قيمت را تجربه کند، سکه طرح جديد حباب منفي داشت و زير ارزش ذاتي معامله مي شد. اما در طول اين دو هفته بازار طلاي داخلي نه فقط ريزشي متناسب با افت قيمت اونس جهاني طلارا نديد، بلکه در مسير رشد قيمت حرکت کرد. به طوري که براساس قيمت هاي اونس جهاني طلاو دلار آزاد، حدود 25 هزار تومان حباب مثبت دارد، يعني بالاتر از ارزش طلاي به کار رفته در آن فروخته مي شود.    شرق نوشت: بازاريان مي گويند روزي پنج هزار تومان بر حباب مثبت سکه افزوده مي شود. آنان در پاسخ به اين پرسش که چه کساني اين حباب را ايجاد مي کنند، مي گويند: «گروهي قوي و بزرگ که به نظر مي رسد متصل به بانک مرکزي باشند اين حباب را ايجاد مي کنند.»    کشتي آراي رئيس اتحاديه طلامي گويد: سکه حباب قيمتي ندارد. در حالي که در همين روز هر سکه طرح جديد 20 هزار تومان حباب داشت و هر چه مي گذرد اين حباب بزرگتر هم مي شود. نيم سکه با وجود کوچک بودنش حدود 50 هزار تومان بيش از ارزش ذاتي فروخته مي شود، يعني 50 هزار تومان گران تر از ارزش طلايي که در ساخت آن به کار رفته است.    در آن سوي مرزها و در بازارهاي جهاني، اونس طلارکوردهاي کم سابقه اي را بر جا مي گذارد. طلادر ريزش هاي اخير خود رکورد پنج ساله را شکست و به زير هزار و صد دلار رسيد و حتي تا هزار و 70 دلار هم ريزش کرد و ديروز بلومبرگ خبر داد طلامي رود تا در پايان دهمين روز کاهش قيمت خريد، طولاني ترين دوره افت قيمت از سال 1996 را تجربه کند. ديروز اونس طلاتا هزار و 88 دلار پايين آمد تا همچنان زير هزار و صد دلار معامله شود. در واقع از زماني که بانک مرکزي آمريکا خود را براي افزايش نرخ بهره آماده مي کند، قيمت طلارو به کاهش گذاشته است. 
    سقوط در کانال آب
    ساري - ايسنا: سخنگوي اورژانس مازندران گفت: مرد 43 ساله اي با سقوط در کانال آب روستاي نوذرآباد نکا جان باخت.    ذکريا اشکپور افزود: عصر روز جمعه اين مرد به نام عبدالرحمان تاجيک در اثر سقوط در کانال آب در روستاي نوذرآباد حومه شهرستان نکا جان خود را از دست داد.   
    مرگ جوان آباداني
    آبادان - ايرنا: جوان 20 ساله آباداني به دليل آشنا نبودن با فن شنا عصر چهارشنبه در رودخانه بهمنشير غرق شد.    رئيس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني آبادان گفت: اين جوان، عصر روز چهارشنبه در رودخانه بهمنشير زير پل امام رضا(ع) معروف به پل سوم آبادان درحال شنا بود که به دليل آشنا نبودن با فنون شنا در اين رودخانه غرق شد.    مجيد فرهاني پور ادامه داد: 2 گروه غواص سازمان آتش نشاني آبادان براي جست وجوي جسد فرد غرق شده به محل اعزام شدند.    
    حادثه رانندگي خونين در بابل
    بابل - خبرنگار کيهان: در اثر انحراف خودرو سواري ريو در جاده گاوزن محله بابل يک زن 50 ساله به علت شدت حادثه در دم جان سپرد و 4 نفر ديگر که عبارت از 3 زن 16 و 17 و 26 ساله و يک مرد بودند مجروح و به بيمارستان شهيد بهشتي منتقل شدند.