گزیده خبرهای 3 مرداد -94 قسمت -7

گزیده خبرهای 3 مرداد -94 قسمت -7
 
    خبر ويژه 
اعتماد يكطرفه روزنامه دولت به شيطان بزرگ
روزنامه دولتي ايران برخلاف واقعيت هاي مذاکرات و توافق ادعا کرد توافق وين براساس اعتماد متقابل شکل گرفته است.    اين روزنامه در يادداشتي نوشت: مذاکرات هسته اي در ژنو از اين حيث دستاوردي بزرگ تلقي مي شود که ايران بالاخص توانست گروه 5+1 را متقاعد کند که يگانه راه برون رفت از بحران، رضايت دادن به راه حلي است که متضمن منافع هر دو طرف باشد و طبيعي است که چنين وضعيتي نيازمند عنصر کليدي «اعتماد» است. از اين منظر ويدئوي منتشره از سوي وزير خارجه کشورمان و تاکيد وي بر خطرهاي امنيتي کنوني جهان عليه «ما» (و نه من يا تو) اقدامي هوشمندانه و درست براي برجسته کردن منافع مشترک بود و حالانوبت ساير نهادهاي حاکميتي است که با تقويت «عنصر اعتماد» تيم مذاکره کننده را در نوع روش دقيق و منطقي که انتخاب کرده است، ياري دهند.    برخلاف اين ادعا، مقامات آمريکايي از باراک اوباما گرفته تا جان کري، وندي شرمن، سوزان رايس و... بارها به عنوان يک رويکرد استراتژيک تصريح کرده اند که مذاکره و توافق با ايران نه براساس «اعتماد» بلکه مبتني بر راستي آزمايي است و آمريکا کمترين اعتمادي به ايران ندارد. به تعبير ديگر آنها تصريح مي کنند که در اين توافق، به چشم متهم به ايران نگاه مي کنند و خود را در جايگاه قاضي و مدعي العموم مي پندارند و متاسفانه بخش هايي از توافق نيز اين توهم را در آمريکايي ها گسترش مي دهد.    اعتماد يکسويه به طرف دعوا که خود را در موضع مخاصمه مي بيند، غفلت در برابر دشمن بيدار است و نتيجه اي جز شبيخوني که دکتر مصدق از آمريکايي ها دريافت کرد، به دنبال ندارد.    گفتني است برخي مقامات آمريکايي از جمله اوباما طي روزهاي اخير اعلام کردند با وجود توافق گزينه نظامي روي ميز است. 
خبر ويژه 
ايران بعد از تحريم بايد 2 برابر قبل نفت بفروشد!
رئيس اتاق بازرگاني آلمان و ايران، سفر وزير اقتصاد آلمان به تهران را سفري نمادين و بدون معامله و قرارداد توصيف کرد.    برن بک در مصاحبه با دويچه وله و درباره سفر زيگما گابريل (معاون صدراعظم و وزير اقتصاد آلمان) به تهران گفت: اين توافق ميان طرف آلماني و ايراني وجود دارد که در جريان اين ديدار، هنوز معامله اي انجام نمي گيرد، بلکه اين سفر جنبه مقدماتي دارد و تا اندازه اي گونه اي سفر نمادين است تا نشان دهد که موفقيت در مذاکرات فقط روي کاغذ نبوده است بلکه همچنين بيان خود را در ديدارهاي مشخص شخصي هم مي يابد.    وي درباره تحريم ها گفت: مسئله اصلي که بايد حل شود اين است که مناسبات عادي بانکي و امکان انتقال پول دوباره برقرار گردد و در گام دوم تامين مالي از طريق اوراق اعتباري و در گام سوم «بيمه هرمس». در پايان اين زنجيره، بانک هاي هم فرجام (کنسرسيال) قرار دارند که براي پروژه هاي بزرگ با هم همکاري مي کنند تا متحدا از پروژه هاي بالاتر از يک يا دو يا سه ميلياردي پشتيباني کنند. ولي اين امر قطعا يک يا دو سال طول خواهد کشيد تا خود را تثبيت کند.    برن بک خاطر نشان کرد: اقتصاد ملي ايران تا اندازه زيادي به درآمدهاي حاصل از صادرات نفت و گاز و محصولات پتروشيمي وابسته است تا از جمله بتواند ارز مورد نياز خود را تامين کند. براي ايران کاهش بهاي نفت وقتي بخواهد دوباره به بازار جهاني بازگردد طبعا يک تنگناست. بنابراين ايران مي بايد دو برابر نفتي را در مقايسه با زماني بفروشد که بهاي نفت بشکه اي 100 دلار آمريکايي يا بيشتر بود، تا بتواند به سطح اين درآمد برسد.
    غرق شدگي دختر 6 ساله
    مشهد - ايسنا: رئيس هيئت نجات غريق و غواصي خراسان رضوي از غرق شدن يک دختر بچه 6 ساله در يکي از مجموعه هاي آبي مشهد خبر داد.    احمد کيفي گفت: روز پنجشنبه دختر 6 ساله اي بر اثر غرق شدن درون استخر يکي از مجموعه هاي آبي مشهد، دچار خفگي شد و جان خود را از دست داد.    وي ادامه داد: هنوز مقصر اين اتفاق مشخص نشده است ولي اکيپ کارشناسان ما در محل حاضر شدند تا با بررسي شواهد و اتفاقات، مقصر يا مقصران اين اتفاق تلخ را مشخص کنند  
تولید پنج مدل اتوبوس در شرکت‌های خودروساز داخلی متوقف شده است.به گزارش ایسنا، خرداد ماه امسال تولید اتوبوس شهری دیزل 3012 با افت صد درصدی از هشت دستگاه در خرداد 1393 به صفر رسید.در این مدت تولید اتوبوس اسکانیا بین شهری نیز با کاهش صد درصدی از 9 دستگاه در خرداد 1393 به صفر رسیده است. تولید اتوبوس سه‌محور شرکت عقاب‌افشان نیز با کاهش صد درصدی از 14 دستگاه در خرداد 1393 به صفر رسید.تولید اتوبوس مان R07 نیز با افت صد درصدی از دو دستگاه در خرداد 1393 به صفر رسید. تولید اتوبوس شهری دیزلی شرکت آکیا دویچ نیز با افت صد درصدی از 35 دستگاه در خرداد 1393 به صفر رسیده است.
    سقوط تريلر به دره
    ساري - مهر: ساعت 1 و 35 دقيقه بامداد جمعه انحراف يک دستگاه تريلر در محور سوادکوه قبل از تونل ورسک و سقوط به دره شش مصدوم برجاي گذاشت.    زکريا اشکپور سخنگوي مرکز مديريت فوريت هاي پزشکي مازندران در گفت وگو با خبرنگار مهر افزود: اين مصدومين که دو مرد و يک زن و 3 کودک 18 ماهه، 7 و 8 ساله در بين آنها بودند، همگي سرنشين اين تريلر بودند و همه مصدومان توسط 3 دستگاه آمبولانس بعد از انجام اقدامات درماني اوليه به بيمارستان شهدا زيرآب منتقل شدند.    
    کشف 55 تن مواد مخدر

    زاهدان - ايرنا: دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر سيستان و بلوچستان روز پنجشنبه گفت: از ابتداي امسال تاکنون 55 تن و 42 کيلوگرم انواع مواد مخدر در اين استان کشف شده است.    محمدهادي مرعشي افزود: از مجموع مواد مخدر کشف شده در استان، نيروي انتظامي با 31 تن و 167 کيلوگرم بيشترين ميزان کشفيات را داشته است.    وي ادامه داد: با توجه به قول هاي داده شده در سال گذشته مبني بر مقابله جدي با عوامل فروش مواد مخدر در استان، از ابتداي امسال تاکنون 563 نفر خرده فروش و توزيع کننده مواد مخدر در سراسر استان دستگير شدند.    وي با بيان اينکه بيشترين حجم کشفيات مواد مخدر در سراوان بوده است تصريح کرد: در اين مدت همچنين با 18 مورد درگيري شاهد 6 درصد رشد در آمار درگيري نسبت به سال قبل بوده ايم.