گزیده خبرهای 30 تیر -94 قسمت -4

گزیده خبرهای 30 تیر -94 قسمت -4
 
خبر ويژه شهروند: دولت هيچ برنامه اي براي پس از توافق ندارد
«دولت هيچ برنامه منسجمي براي پس از توافق ارائه نکرده و صرفاً شعارهايي بيان مي کند که تاريخ مصرف آن رو به اتمام است».    روزنامه دولتي شهروند با اعلام هشدار درباره سپري شدن نيمي از عمر دولت يازدهم نوشت: اين نگراني وجود دارد که اگر دولت از ظرفيت هاي مباحثه فراگير اقتصاد پساتحريم (که اين روزها در محافل اقتصادي، مطبوعات و از همه مهم تر، در فضاي مجازي شکل گرفته) به نحوه مطلوبي استفاده نکند، يک فرصت تاريخي از دست برود. مسئله اين است که دولت تاکنون هيچ برنامه منسجمي براي دوره اصلاحات اقتصادي بعد از لغو تحريم ها ارايه نکرده و چيزي هم در اين باره، از اين سو شنيده نمي شود و صرفاً شعارهاي چشم انداز گونه بيان مي شود که تاريخ مصرف آن به تدريج در حال اتمام است.
    
شهروند مي نويسد: تاکنون از سوي منتقدان دولت، دو نقد جدي نسبت به حوزه فعاليت عملکرد قوه مجريه وجود داشته است. نخست آن که مي گويند «رئيس جمهوري، انجام و فرجام هر اقدام اقتصادي را به تحريم ها گره زده است»، ديگري اين که بارها عنوان شده است، تمام تمرکز (هم و غم) دولت روي روند مذاکرات و شکل گيري توافق بنا شده است. اين قبيل انتقادات، تاکنون به دليل اهميت، ريشه و سايه تحريم ها روي اقتصاد تا اندازه اي مستدل جلوه داده شده است، اما حال چنانچه دولت بخواهد نسبت به الزامات اقتصادي دوران پساتحريم بي اعتنايي ناخواسته اي داشته باشد، دچار يک خطاي راهبردي شده است. حال اگر زمان بگذرد و اقدامي منسجم و هدفمند از سوي دولت صورت نگيرد، چرخه انتقادات با محورهايي نظير «تحريم ها نيز به تدريج لغو شد، اما اوضاع اقتصادي بهبود نيافت»، از زبان منتقدان دولت، دير يا زود شنيده خواهد شد.    در ادامه اين تحليل آمده است: اينک چه تصوير واقعي در برابر ما قرار دارد؟ اگر دوره چهار ساله دولت آقاي روحاني را همانند يک شبانه روز (24 ساعت) تصوير کنيم، عقربه هاي ساعت دولت يازدهم، عدد 12 را نشان مي دهد، به تعبيري نيمي از فرصت دولت براي ارايه يک کارنامه مناسب اقتصادي از دست رفته و نيل به رشد اقتصادي چند درصدي متصور (ميانگين هشت درصد براي سال هاي برنامه ششم توسعه) و ارايه عملکردي منطقي، گفتار غير واقعي است که سنخيتي با عملگرايي دولت تدبير و اميد ندارد.    شهروند با بيان اينکه توجه به اولويت هاي اقتصادي بايد در زمان باقي مانده از عمر دولت نمايان شود نوشت: رئيس جمهور بايد با مردم سخن نو بگويد که چه برنامه اي دارد. اينک مردم انتظار ندارند که از رئيس دولت بشنوند «تورم کنترل و مهار شود» يا اين که «نرخ ارز از ثبات برخوردار شود»، چرا که اين مسائل، واقعيت هاي ملموسي بوده است که مردم از ابتداي دولت يازدهم آن را لمس کرده و نسبت به آن واقف هستند، بلکه انتظار مردم ارايه يک برنامه منسجم، جامع، شفاف، نه چندان پيچيده و کاربردي است. رئيس جمهوري بايد تصوير واقعي از فرصت هايي که از ناحيه رفع تدريجي تحريم ها به دست مي آيد، ارايه کند. در روند بهبود اوضاع اقتصادي نبايد بزرگ نمايي کرد. دولت بايد به مردم بگويد که چالش هاي دوره پساتحريم، کمتر از کمبودهاي عصر پيش از تشديد تحريم ها نيست. گفتارهايي نظير اين که ما حدود 150 يا 130 ميليارد دلار ذخاير ارزي در بانک هاي خارجي به صورت بلوکه شده داريم و نظاير آن، چيزي جز ترغيب مردم به آسوده خيالي، رفاه زدگي و تشويق ملت به داشتن «فرهنگ هلني و اقتصاد يوناني» يا اقتصاد نفتي نيست. 
توليد ۵ تن زباله در دقيقه توسط شهروندان تهراني
    رئيس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اين که در هر دقيقه، ۵ تن زباله توسط شهروندان تهراني توليد مي شود گفت: تهران يکي از آلوده ترين شهرهاي جهان و وضعيت توليد زباله در آن فاجعه است.    به گزارش مهر، حجت الاسلام عبدالمقيم ناصحي افزود: در حال حاضر روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن زباله توسط شهرداري جمع آوري مي شود .  
    درخواست 3 کشور اروپايي براي اجراي برنامه هاي مشترک موزه اي با ايران
    مديرکل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي از درخواست و پيشنهاد 3 کشور انگليس، آلمان و فرانسه براي اجراي برنامه هاي مشترک موزه اي با ايران خبر داد.    محمدرضا کارگر به تسنيم گفت: به شدت پيگير برگزاري برنامه مشترکي براي حضور موزه هاي کشورهاي دنيا در ايران هستيم و در همين راستا در آينده اي نزديک شاهد حضور نمايشگاهي از مکزيک در ايران خواهيم بود که فرهنگ و تمدن مکزيک را در ايران معرفي مي کند.    کارگر خاطرنشان کرد: از موزه بريتانيا پيشنهادات خوبي داريم و روي آن کار مي کنيم، همينطور از آلمان و فرانسه نيز پيشنهاداتي براي برگزاري برنامه هاي دوجانبه آمده است .
شناسايي 30 داروخانه فروشنده داروهاي قاچاق و تقلبي
    رئيس دادگاه بدوي نظام پزشکي کشورگفت: براساس بازرسي هاي اخير وزارت بهداشت، 30 داروخانه فروشنده داروهاي قاچاق و تقلبي در کشور شناسايي شدند.    به گزارش روابط عمومي سمينار مبارزه با داروهاي قاچاق و تقلبي، ايرج خسرونيا حکم داروخانه فروشنده داروي قاچاق را بين 3 تا 6 ماه محروميت از کار عنوان کرد که اگر افراد غيرپزشک اين کار را انجام دهند بين3 تا 6 ماه و يا حتي تا يک سال حکم زنداني دارند.    خسرونيا به هموطنان توصيه کرد به هيچ عنوان از ناصرخسرو يا از طريق اينترنت و تبليغات از بازارهاي غير رسمي دارو نخرند.
سوانح رانندگي در همدان
    همدان- ايرنا: جانشين رئيس پليس راه استان همدان گفت: در تعطيلات عيد سعيد فطر امسال در سوانح رانندگي برون شهري همدان 6 نفر کشته و 27 نفر مجروح شدند.سرهنگ فکري افزود: در يک سانحه رانندگي ديگري که در جنت آباد اسدآباد رخ داد بر اثر برخورد يک خودرو با عابر پياده، فرد عابر در دم جان باخت. 
40 سانحه جاده اي در 4 روز
    سمنان- خبرنگار کيهان: رئيس پليس راه سمنان گفت: حوادث جاده اي در اين استان در تعطيلات عيد فطر امسال 3 کشته و 72 مجروح برجاي گذاشت.    سرهنگ حسن خسروجردي افزود: 23 فقره از اين سوانح واژگوني بوده و 68 درصد از آنها نيز به علت بي توجهي رانندگان به جلو و ناتواني در کنترل وسيله نقليه رخ داده است.