كنگره آمريكا 3 طرح جديد را عليه ايران كليد زد

     كنگره آمريكا 3 طرح جديد را عليه ايران كليد زد 5 مرداد -94

همزمان با مهلت بررسي توافق هسته اي ،کنگره آمريکا سه طرح جديد ضدايراني را کليد زد.    با پايان يافتن مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 و همزمان با مهلت بررسي توافق هسته اي در پايتخت کشورها، کنگره آمريکا سه طرح جديد ضدايراني را کليد زد.
    
بر اساس اعلام دفتر اطلاع رساني کنگره، طرح اول مربوط به سناتور «ديو برات» از ويرجينيا است که پيشگيري از کم شدن شدت تحريم هاي ايران پيش از تصويب برجام توسط سنا را خواستار شده است.    طرح دوم مربوط به «تد کروز» سناتور جمهوري خواه است و براساس آن سهم مخارج سازمان ملل متحد از بودجه آمريکا، در صورت برداشته شدن تحريم هاي تسليحاتي ذيل قطعنامه هاي 1747 و 1929، محدود خواهد شد.    به گزارش فارس،سومين طرح نيز مربوط به «لئوناردو لنس» است و براساس آن مجلس نمايندگان با صدور قطعنامه، بر نقش خود در تصويب برجام، تاکيد خواهد کرد.
    
روزنامه آلماني «ولت» در گزارشي نوشت:با تحريم و اقدام نظامي نمي شد برنامه ايران را تا اين حد محدود کرد.
    
خبرگزاري رويترز نيز در گزارشي اعلام کرد: عليرغم توافق، از آنجايي که زمان لغو تحريم هاي ايران نامعلوم است، شرکت هاي بيمه خارجي نگاه محتاطانه اي در رويارويي با ايران دارند.
     
اختلاف هاي ايران و آمريکا عميق است
    «
عباس عراقچي» معاون وزير امور خارجه و عضو تيم مذاکره کننده هسته اي ايران در مصاحبه با شبکه «العالم» گفت: موضوع بازرسي از مراکز نظامي حل شده است.
    
عراقچي افزود: آزمايش موشک هاي ميان برد از سوي جمهوري اسلامي ايران، نقض توافق وين محسوب نمي شود. وي خاطرنشان کرد: هر دو طرف دراين توافق برنده شده اند.
    
معاون وزير خارجه در ادامه گفت: توافق وين براي همه کشورها الزام آور شده است.
    
عراقچي اظهار داشت: الان اين توافق وجود دارد و شوراي امنيت نيز آن را تاييد کرده است ولي بسياري از قوانين بين المللي بايد روال قانوني در داخل کشورها را طي کنند؛ به عنوان مثال همين پروتکل الحاقي يک قانون بين المللي است و ما هم امضا کرديم اما تا وقتي که مجلس شوراي اسلامي تاييد و تصويب نکند براي دولت ايران لازم الاجرا نيست و به همين دليل است که اگر توافق اجرايي بشود پروتکل الحاقي را داوطلبانه اجرا مي کنيم تا زماني که مجلس شوراي اسلامي آن راتاييد کند. توافق وين نيز همين گونه است بايد روال قانوني در کشورها طي شود. دولت آمريکا اين کار را از طريق کنگره دارد انجام مي دهد و ما هم از روالي که خودمان خواهيم داشت، اين کار را انجام خواهيم داد. بايد صبر کرد تا کار انجام شود.
    
وي در باره احتمال مخالفت کنگره آمريکا و برداشته نشدن تحريم ها بيان کرد: اجازه بدهيد ببينيم اين اتفاق مي افتد يا خير و بعد تصميم بگيريم. مسلما اين يک اشتباه بزرگي از طرف کنگره خواهد بود واعتبار بين المللي دولت آمريکا را زيرسوال خواهد برد و حتما مشروعيت تحريمهايي را که وجود دارد از بين خواهد برد. با اين حال من ترجيح مي دهم صبر کنيم و ببينيم که تصميم نهايي کنگره آمريکا چه خواهد بود همانطور که بايد صبر کنيم تا روال قانوني درايران هم طي شود.
    
عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي افزود: حضور بازرسان آمريکايي را نپذيرفتيم.
    
عراقچي خاطرنشان کرد: اختلاف هاي ايران و آمريکا عميق است.    
    
عاقلان مي دانند که واکنش ايران به حمله نظامي چيست
    
به گزارش تسنيم، «ارنست مونيز» وزير انرژي آمريکا در مصاحبه با شبکه «سي ان ان» گفت: ابعاد هسته اي اين توافق قوي تر از آن است که هر کسي انتظار آن را داشت و واقعا برنامه هسته اي ايران را براي مدت طولاني سخت تحت فشار قرار مي دهد.
    
خبرگزاري «اينترفکس» روسيه در گزارشي مدعي شد: احتمال امضاي قرارداد انتقال اورانيوم ايران به روسيه تا پايان ۲۰۱۵ وجود دارد.
    
خبرگزاري اتريش نيز در گزارشي اعلام کرد: عاقلان مي دانند که واکنش ايران به حمله نظامي چه خواهد بود.
    
در ادامه گزارش آمده است: به همين دليل «جان کري» مخالفان توافق هسته اي را طرفداران طرح هاي فانتزي مي داند.
    
خبرگزاري اتريش افزود: تحريم ها نتوانستند برنامه هسته اي ايران را متوقف کنند.    
     
موگريني سه شنبه و فابيوس چهارشنبه در تهران
    «
فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز سه شنبه ششم مرداد ماه براي اولين بار به تهران سفر مي کند.
    
کاترين اشتون مسئول سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا 17 اسفند ماه 1392 و بعد از حصول توافقنامه ژنو سفري دو روزه به تهران داشت. پيش از اشتون نيز خاوير سولانا به تهران سفر کرده بود.
    
موگريني هفته گذشته اعلام کرد که براي حمايت از گام اوليه «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به تهران سفر خواهد کرد.
    
از ديگر سو «لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه نيز روز چهارشنبه هفتم مرداد ماه در تهران خواهد بود.
    
وزير امور خارجه فرانسه روز سه شنبه هفته گذشته عنوان کرد که هفته آينده براي ديدار با مقامات ايراني به تهران سفر مي کند و در اين سفر با حسن روحاني رئيس جمهوري ايران ديدار خواهد کرد.
    
فابيوس از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ به مدت دو سال نخست وزير دولت ميتران بود که در دوران نخست وزيري او فرآورده هاي خوني آلوده به ويروس هاي خطرناک در فرانسه توزيع شد و انستيتو مريو فرانسه فراورده فاکتورهاي انعقاد خوني آلوده به ويروسHIV و هپاتيت را به برخي از کشورها مانند آلمان غربي، ايتاليا، آرژانتين، عربستان، عراق، ايران و ... صادر کرد. اين فاکتور در کمک به انعقاد خون بيماران مبتلابه هموفيلي مصرف مي شود و در نتيجه سبک سري انستيتوي فرانسوي تعدادي از بيماران هموفيلي کشورهاي دريافت کننده به ويروسHIV و بيماري ايدز و هپاتيت مبتلاشدند.    براساس مستندات موجود،فابيوس نخست وزير وقت فرانسه در اين اتفاق نقش موثري ايفا کرده بود.