گزیده خبرهای 4 مرداد – 94 قسمت - 8

گزیده خبرهای 4 مرداد – 94 قسمت - 8

    
موتورسيکلت به ديوار زد
    يزد - خبرنگار کيهان:رئيس پليس راهور استان يزد گفت: راکب 24 ساله موتورسيکلت در شهرستان «اردکان» استان يزد، با ديوار برخورد کرد و پس از يک روز جان خود را از دست داد.    سرهنگ منصور جمشيدي علت اين حادثه را ناتواني راکب موتورسيکلت در کنترل وسيله نقليه اعلام کرد.
امواج دريا نوجوان را برد
    ساري- خبرنگار کيهان: يک نوجوان فريدونکناري به نام محمد عليزاده بدون توجه به تذکر ناجيان غريق مبني بر مواج بودن دريا، دل به دريا زد و به علت عدم آشنايي به فن شنا جان خود را از دست داد.
   خبر ويژه 
بدحالي دنباله دار بورس پس از توافق
با افزايش نگراني از ادامه ريزش شاخص، سرمايه گذاران بلندمدت از بورس خارج شدند.    روزنامه شرق ضمن درج اين خبر نوشت: با وجود رشد شاخص از ابتداي تيرماه و اميد به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته اي ايران و 5+1، با کمال ناباوري روندکلي بازار به گونه اي ديگر رقم خورده و منجر به کاهش مداوم دو هزار و صدواحدي شاخص کل و افت سه درصدي آن طي پنج روز کاري اخير شده که اين امر نگراني فعالان بازار و سردرگمي آنها را در مورد علل اين افت به همراه داشته است.    يک تحليلگر بازار سرمايه در اين رابطه به «شرق» گفت: مهم ترين محصول ابهام و سردرگمي در بازار را مي توان نوسانات شديد بازار، سفته بازي و خروج سرمايه گذاران بلندمدت از بازار دانست. همچنين در اين ميان شايعات در بازار اوج مي گيرند که خود منجر به رشد سفته بازي در بازار مي شوند؛ شايعاتي از قبيل کاهش دستوري بازار، دستکاري کدهاي معاملاتي و.... اما نکته اي را که در اين ميان مي توان در خصوص افت ارزش بازار طي روزهاي اخير به آن اشاره کرد، افت سه درصدي شاخص کل پس از فصل مجامع با توجه به رشد 11 درصدي آن از ابتداي تيرماه است که پديده اي غيرعادي محسوب نمي شود و با وجود افت هاي اخير هنوز هم شاخص روند نزولي يک ساله خود را شکسته است. نکته اي که در خصوص اين روزهاي حقيقي هاي بازار مي توان به آن اشاره کرد و آنها را ترغيب به خروج احتمالي از بازار يا عدم تمايل به حضور اثربخش در بخش تقاضا مي کند، شناسايي بازدهي سرمايه گذاري هاي قبلي و عدم تمايل به شرکت در مجامع شرکت ها با توجه به انتشار اخبار منفي مبني بر وضعيت تقسيم سود شرکت هاي بورسي است. علاوه بر آن با توجه به وضعيت نامناسب نقدينگي در اقتصاد و به تبع آن در شرکت هاي بورسي و عدم توانايي آنها مبني بر پرداخت سودهاي تقسيمي در موعدهاي مقرر عملاجذابيت شرکت در مجامع براي اشخاص حقيقي کاهش يافته است. همچنين جذابيت اين بازي سود براي حقوقي هاي بازار نيز رنگ باخته است. همين امر منجر به فشار فروش سهام در فصل مجامع شد که ارتباطي نيز با توافقات هسته اي ندارد.    شرق خاطرنشان کرد: نکته ديگري که منجر به عدم استقبال فعالان بازار سرمايه شده، عدم تغيير متغيرهاي اقتصادي پس از به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته اي و عدم مشخص بودن بازه زماني اين متغيرها و ميزان تاثيرات آنهاست. چنان که درحال حاضر حتي ميزان پول هاي آزاد شده، زمان تک نرخي شدن نرخ ارز و کاهش سودهاي بانکي نه تنها مشخص نيست. بلکه صحبت هايي نيز در ارتباط با بازه زماني شش ماهه يا 9 ماهه اين تغييرات به ميان مي آيد. همين امر منجر به آن شده که فعالان بازار اقدام به شناسايي سودهاي خود کرده و صبر را تا به نتيجه رسيدن نتايج عملي مذاکرات پيشه کنند.    اين روزنامه در خبر ديگري نوشت: دلار، مسير افزايش قيمت را برگزيده است و هر روز بيشتر بر قيمتش افزوده مي شود. هر دلار آمريکا در آخر وقت بازار روز پنجشنبه تا سه هزار و 270 تومان بالارفت اما در آخرين معاملات اندکي ريزش کرد و بر سه هزار و 265 تومان ايستاد. دلار بانکي هم در آخرين روز معاملات هفته گذشته با نرخي حدودسه هزار و 240 تومان معامله شد.
خبر ويژه 
ارتباط دكل 87 ميليون دلاري با قمارباز كرسنتي
به گزارش روزنامه جوان، يکي از مديران ارشد فعلي وزارت نفت که پيش از تغيير دولت همکاري هايي را با رضا- م- ط و محمد- م فرزند عطا- م داشته، پس از تغيير دولت به سمتي مهم و استراتژيک در وزارت نفت منصوب شد. اين مدير نفتي که در ماجراي خريد دکل فورچونا از شرکت دين ترکيه نقش آفريني کرده و امضاي وي در کنار امضاي 2 فرد مذکور ديده مي شود، رابطه نزديکي با قمارباز کرسنتي داشته و مشخص نيست حضور وي در اين سمت به چه دليل است.    شنيده شده وي در جريان بررسي اين پرونده، کارشکني کرده و با ارائه اطلاعات ناقص و جهت دار به نهادهاي بازرسي نفتي و فرانفتي، سعي در سفيدخواني نقش خود و رضا- م- ط در اين پرونده داشته و دارد. يک سايت خبري هم چندي پيش گزارشي ارائه داد که بر اساس آن، وکيل «ط» با مراجعت به ايران، در حال فروش اموال وي و انتقال پول به فرانسه است.    بر اساس مدارک موجود، آقاي «ط» يکي از سرحلقه هاي اصلي پرونده کرسنت است که همکاري نزديکي با نماينده کرسنت در ايران داشته است. يک خبرگزاري هم ماه گذشته در خبري از فعاليت مجدد اين دلال نفتي در امارات پرده برداشت.    ارتباط «ط» با کرسنت و حضور يکي از شاهدان قرارداد به قرار امضا در وزارت نفت، تبديل به پازل مبهمي شده است که مشخص نيست چه سرانجامي پيش روي آن است. مدير نفتي نيز در اين ابهام، از همه تلاش خود براي وارونه جلوه دادن حقيقت و معرفي عمر کامل السواده- دستيار «ط»- به عنوان کسي که 87 ميليون دلار را به جيب زده است، استفاده مي کند. بر اساس مدارک موجود، از اين مبلغ 76 ميليون دلار شخصا به حساب وي واريز شده و مابقي پول به ساير حساب ها که يکي از آنها متعلق به عمر کامل السواده است.    بر اساس اين گزارش، در سفر اخير زنگنه به چين، وقتي وزير نفت خواستار ارائه اطلاعاتي از نحوه انتقال 87 ميليون دلار به شرکت دين شد، مديران شرکتbassuuood چين اعلام مي کنند اين مبلغ به حساب شرکت دين واريز شده که متعلق به «ط» و دوستان وي است. وي ادعا کرده اين پول به حساب وي واريز نشده است که تاييد مسئولان چيني همه چيز را روشن مي کند. رضا سراج رئيس سازمان بازرسي هفته گذشته از تکميل اين پرونده در دادسرا خبر داد اما نکته ابهام آميز در اين پرونده، حضور يکي از ذي نفعان اين پرونده در وزارت نفت است که سعي در ايجاد انحراف در تحقيقات دارد.    آقاي «ط» که اين روزها به همراه فرزند شاپور بختيار در فرانسه کازينوي بزرگي را اداره مي کند، گويا به راحتي در حال گذر ايام است و با بيش از 76 ميليون دلار از منابع بيت المال در امنيت کامل قضايي به سر مي برد.    در اين ميان، سکوت دو ساله وزارت نفت براي بررسي و پيگيري جدي تر اين موضوع در محاکم قضايي قابل تامل به نظر مي رسد و شرکت تاسيسات دريايي نيز در اين باره منفعل عمل کرده است. اتاق فکر تشکيل شده در اين موضوع، سعي در ارائه آدرس غلط و فرافکني درباره فساد دارد در شرايطي که يکي از سرنخ هاي اصلي اين فساد، به مديريت يکي از واحدهاي وزارت نفت منصوب شده است.    اميد است وزارت نفت با بررسي دقيق اين پرونده از منابعي ديگر، به سه ضلعي کرسنت، قمارباز کرسنتي و دکل نفتي 87 ميليون دلاري پايان دهد.
خبر ويژه 
به دشمنان ملت ايران جايزه ندهيد
دولت نبايد به تحريم کنندگاني که با ملت ايران دشمني کردند جايزه بدهد.    وبسايت الف در يادداشتي نوشت: با گذشت حدود يک هفته از توافق هسته اي و نيز پس از اعلام حضور هيئت بلندپايه اقتصادي آلمان در ايران، هم اينک هيئت هاي اقتصادي کشورهاي ايتاليا، اسپانيا، فرانسه و انگليس نيز که روزي در صف تحريم کنندگان ايران بودند، درصدد حضور در ايران هستند.    خبرگزاري رويترز نيز از جلسه توجيهي تجار اين کشور در مورد چگونگي سرمايه گذاري در فرصت هاي تجاري ايران که با آزادسازي تحريم ها و دارايي هاي بلوکه شده در دسترس قرار مي گيرند، خبر داده است.    از سوي ديگر خبرها حاکي از آن است که وزير امور خارجه فرانسه نيز قرار است به تهران سفر کند. اگر چه طبق گفته اين مقام فرانسوي، اين سفر همراه با هيئت بزرگي نخواهد بود، اما يک ديپلمات ارشد فرانسوي از جلسه 50 مدير شرکت هاي بزرگ فرانسوي درباره توافق هسته اي و نيز حضور هيئتي متشکل از 80 شرکت اين کشور تا پايان ماه سپتامبر (مهرماه) خبر داده است.    الف مي نويسد: اکنون که چشم اندازي نسبي براي به سرانجام رسيدن مذاکرات چندين ساله و در نتيجه پايان تحريم هاي خودساخته قدرت هاي سلطه جو ترسيم شده است، همان کساني که شديدترين دشمني ها را در حق مردم ايران روا داشتند، بيشتر از هر کسي به خوان گسترده ايراني چشم طمع دوخته اند. يک مسئله خيلي مهم هم مورد انتظار است و آن اينکه به تحريم کنندگان مردم ايران نبايد جايزه داد. البته کسي انتظار مقابله به مثل با تحريم کنندگان را ندارد، اما حتما بايد ميان کشورهايي که با تحريم هاي گسترده شرايط زندگي را براي ايرانيان سخت کردند و کشورهاي ديگري که رفتار متفاوتي داشتند و در شرايط تحريم رفتار منطقي تري با کشورمان داشتند فرق گذاشته شود. انتظار مردمي که دشواري هاي ناشي از دشمني اين دسته از کشورها را تحمل کرده اند آن است که دولت ايران اگر براي مجازات آنان اقدام نمي کند (که اگر چنين کند، عين عدالت است)، با ميدان دادن اقتصادي غيرمنطقي به آنها، براي دشمني شان از دولت و مردم ايران جايزه نگيرند!    اين مسئله از منظر اقتصادي هم قابل توجه است و بازگشت بي حساب و کتاب تحريم کنندگان و حتي غيرتحريم کنندگان به اقتصاد ايران، با دورنماي مبهمي که براي آينده توافق در دست اقدام وجود دارد، خلاف عقل و منطق اقتصادي است و چه بسا به وابستگي بيشتر و آسيب پذيري جدي تر منجر شود؛ بنابراين چاره کار و کليد توسعه و پيشرفت اقتصادي ايران حتي در شرايط پساتحريم، عمل به نسخه اقتصاد مقاومتي و تقويت بنيه اقتصاد ملي است. به گزارش خبرگزاري دعوت وزير خارجه فرانسه براي سفر به تهران در حالي است که وي بدترين مواضع را در طول مذاکرات 2 سال اخير عليه ايران داشت و تعبيه مکانسيم بازگشت پذيري سريع و خودکار تحريم ها در متن برجام و قطعنامه شوراي امنيت پيشنهاد وي بوده است.
    کشف 5400 گرم هروئين در بروجرد

    بروجرد- خبرنگار کيهان: فرمانده نيروي انتظامي بروجرد گفت: با تلاش ماموران مبارزه با مواد مخدر اين شهرستان ميزان 5 کيلو و 400 گرم ماده مخدر هروئين از سوداگران مرگ کشف و 2 نفر قاچاقچي دستگير شدند.     سرهنگ دليري افزود: همچنين 2 قبضه اسلحه کلاشينکف، يک قبضه کلت کمري و يک قبضه سلاح برنو و تعدادي فشنگ از قاچاقچيان کشف، و تحويل مراجع قضايي شد.