گزیده خبرهای 5 مرداد-94 .قسمت -8

گزیده خبرهای 5 مرداد-94 .قسمت -8
    خبر ويژه 
گراي فشار بر معيشت مردم را چه كساني به دشمن دادند؟!
«در دولت قبلي برخي از فقير شدن مردم خوشحال بودند».    هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از اعضاي انجمن اسلامي فارغ التحصيلان فيليپين گفت: جاي شگفتي است که بعضي ها وقتي مي بينند که کشور و مردم به سوي گرفتن حق خود پيش مي روند، حساسيت نشان مي دهند.    وي گفت: با تفکرات افراطي و شعارهايي که هيچ جايگاهي در آرمان هاي انقلاب و امام نداشت منافع کشور را به باد مي دادند و خوشحال بودند که مردم فقيرتر مي شوند تا بتوان به آنها کمک کرد.    هاشمي همچنين گفت: قدرت هايي که حق غيرقانوني وتو را در شوراي امنيت دارند، آمده بودند که تمام قطعنامه هاي سابق خود عليه مردم ايران را وتو کنند که ديديد هفت قطعنامه را در يک جلسه نيم ساعته لغو کردند و اين چيزي نيست جز حقانيت ايران که سرانجام سنگيني سايه اش را بر قدرت هاي غرب و شرق انداخت.    آنچه درباره اين اظهارات قابل تامل است، غفلت از نقش ويژه برخي دست اندرکاران اصلي فتنه سبز- نظير م. ه‍ و...- در دادن آدرس تحريم هاي گزنده و تشويق به تشديد تحريم ها عليه ملت ايران به قصد انتقام گيري از دولت وقت و نيز جبران هزيمت در آوردگاه گردن کشي مقابل جمهوريت و اسلاميت نظام مي باشد.    از سوي ديگر قطعنامه هاي قبلي، لغو نشده بلکه تجميع شده و با بقيه مکانيسم ماشه (بازگشت خودکار و سريع تحريم ها با کمترين بهانه) عملاتحريم هاي مذکور هم تثبيت شده و هم فرصت امتيازگيري از برنامه هسته اي ايران فراهم آمده است.
    اعدام شرور در ايلام
    ايلام- فارس: صبح ديروز 3 نفردر ايلام به اتهام تجاوز به عنف با حکم دادگاه و با حضور مسئولان قضائي استان در زندان مرکزي استان ايلام به دار مجازات آويخته شدند.    سال گذشته اين 3 متهم دختر جواني را که عازم محل کارش بوده ربوده و به خارج از شهر برده و سپس با زور و تهديد وي را مورد آزار و اذيت قرار داده بودند.   
    مرگ پدر و فرزند در استخر
    مراغه- فارس: فرمانده انتظامي مراغه گفت: به دنبال تماس مردي با مرکز فوريت هاي پليسي 110 مبني برغرق شدن 2 نفر در يک استخر کشاورزي در روستاي «قره کند» شهرستان مراغه بلافاصله ماموران کلانتري 12 در محل حاضر شدند و موضوع را مورد بررسي قرار دادند.    سهراب رحيم زاده افزود: گروه امداد و نجات غواصي بلافاصله در محل حاضر شدند و اجساد پدر و پسر را از عمق استخر پيدا کردند و بيرون کشيدند.    وي ادامه داد: در اين حادثه فرزند 7 ساله خانواده به داخل استخر افتاده بود که پدر وي به منظور نجات فرزندش خود را به آب زد اما هر دو نفر به علت ناآشنا بودن به فنون شنا غرق شدند.   
    تصادف در محور مهريز- هرات
    يزد- خبرنگار کيهان: رئيس پليس راه استان يزد گفت: ظهر روز شنبه گذشته خبر تصادف يکدستگاه سواري سمند با کاميون بنز در کيلومتر 57 محور مهريز به هرات از طريق تماس هاي مردمي به مرکز فوريت هاي پليسي 110 اعلام شد و بلافاصله ماموران پليس راه و يگان هاي امدادي در محل حادثه حاضر شدند.    سرهنگ مظفري افزود: با کمک ماموران پليس و يگان هاي امدادي، مجروح خودرو سمند به مراکز درماني منتقل شد و راننده سواري سمند به هويت «عباس.د» 60 ساله در دم فوت کرد.
    خبر ويژه 
آدرس اشتباه ندهيد/ مجلس، مسئول بررسي برجام است
رئيس مجلس در فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت گفت: موضوع هسته اي زيرنظر مقام معظم رهبري بررسي مي شود و مجلس از اين باب نگراني نداشته باشد و هر تصميمي که به مصلحت باشد در اين باره اتخاذ شده و گزارش آن به مجلس ارائه خواهد شد.    ايرج عبدي نماينده خرم آباد در گفت وگو با فارس، با اشاره به جلسه شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس در اين جلسه خاطر نشان کرد: «موضوع هسته اي زيرنظر مقام معظم رهبري مورد رسيدگي قرار مي گيرد و مجلس در ارتباط با اين موضوع نگراني نداشته باشد و آنچه که به مصلحت کشور است در موردش تصميم گيري مي شود و گزارش آن به مجلس ارائه خواهد شد».    در همين حال سايت الف در يادداشتي نوشت: آن زمان که رهبري در ابتداي امسال و در ديدار با جمعي از مداحان، درباره مذاکرات گفتند که «برخي اوقات گفته مي شود که جزئيات اين مذاکرات، زير نظر رهبري است در حالي که اين سخن دقيق نيست... تا به حال در جزئيات مذاکرات دخالت نکرده ام و از اين پس هم دخالت نخواهم کرد.» براي بسياري روشن شد که ساز و کار دخالت رهبري در مذاکرات هسته اي چگونه است و برخلاف تصور برخي، تيم مذاکره کننده براي هر تصميم و صحبت خود از رهبري مجوز نمي گيرد بلکه ايشان درباره کليت موضوع تصميم گيري خواهند کرد.    دولت بعد از آنچه جمع بندي مذاکرات در وين خوانده شد، در موضع گيري هاي خود توافق را تمام شده خواند.    در اين بين هيچگاه براي مردم توضيح نداد جداي از زمان بندي هاي ساليانه در متن جمع بندي براي آغاز مفاد توافق، ساده ترين موضوع اصل 77 قانون اساسي است که مي گويد «عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه هاي بين المللي بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.» و بديهي است که در غير تصويب مجلس، در حقيقت توافقي انجام نشده است.
    
رهبر انقلاب در روزهاي بعد از انتشار جمع بندي وين، سه بار بر شرط تصويب توافق صحه گذاشتند:     1- لازم است متني که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسير قانوني پيش بيني شده قرار گيرد و آنگاه «در صورت تصويب»، مراقبت از نقض عهدهاي محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. (پاسخ به نامه رياست جمهوري/24تير)    2- چه اين متني که تهيه شده است، در مجاري قانوني پيش بيني شده خود «تصويب بشود و چه نشود»، اجر آنها محفوظ است؛ اين را به خود آن برادران هم از نزديک عرض کرديم. البته براي تصويب اين متن، يک مسير قانوني پيش بيني شده اي وجود دارد که بايد اين مسير را طي کند و خواهد کرد؛ ان شاءالله. (خطبه هاي نماز عيد فطر/27تير)    3- «چه اين متن تصويب بشود و چه نشود»، به حول و قوه الهي، اجازه هيچ گونه سوءاستفاده اي از آن داده نخواهد شد... «تصويب بشود و چه نشود»، ما از حمايت دوستانمان در منطقه دست نخواهيم کشيد. (خطبه هاي نماز عيد فطر/27تير)    مجموع صحبت هاي فوق در مقايسه با آنچه دولتي ها در افکار عمومي جا انداخته اند نشان مي دهد نظر رهبري اين است که اين توافق بدون تصويب مجلس شوراي اسلامي براساس قانون، توافق نيست.    با اين اوصاف و بنابر صريح نظرات رهبر معظم انقلاب که متخذ از قانون اساسي است، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مسئوليت دارند به دقت به بررسي نقاط ضعف و آسيب مهم متن جمع بندي شده برجام بپردازند.
خبر ويژه 
انواع محدوديت هاي بالاي 10 سال عبور از خط قرمز نظام است
برخلاف تصور اوليه، برخي محدوديت هاي لحاظ شده عليه ايران در توافق هسته اي بيش از 10 سال است.    به گزارش رجانيوز، در حالي که عنوان مي شود محدوديت هاي حاصله از توافق وين به دوره اي هشت ساله محدود مي شود اما بررسي ها حاکي از آن است که اين سخن چندان با واقعيت انطباق ندارد. بررسي ها حاکي از آن است که دوران محدوديت برنامه غني سازي هشت ساله نيست و پس از هشت سال صرفا در دو زمينه تحقيق و توسعه بر روي IR-6 و IR-8 و ساخت IR-6 و IR-8 محدوديت ها کمتر خواهد شد. از سوي ديگر در متن توافق هيچ سخني از پايان محدوديت هاي برنامه غني سازي در سال هشتم يا سال دهم يا پانزدهم يا حتي فراتر از آن به ميان نيامده است و اين اظهارات خلاف صريح متن توافق نهايي مي باشد.    پيش از اين مقام معظم رهبري در ديدار با کارگزاران نظام در تاريخ 94/4/2 ضمن رد محدوديت هاي بلندمدت فرموده بودند: «ما برخلاف اصرار آمريکايي ها محدوديت هاي بلندمدت 10، 12 ساله را قبول نداريم و مقدار سالهاي مورد قبول محدوديت را به هيئت مذاکره کننده گفته ايم» اما آن چه از سخنان اخير محمدجواد ظريف چنين برداشت مي شود که دوران محدوديت برنامه غني سازي همان گونه که در خطوط قرمز نظام ترسيم شده بود هشت ساله است و محدوديت هاي ده سال و دوازده ساله پذيرفته نشده است. براي روشن شدن درستي يا نادرستي سخن فوق چاره اي جز مراجعه به متن توافق نداريم.
    
در بخش «مقدمه و مفاد عمومي» توافق نهايي چنين آمده است: «طرح بلندمدت ايران شامل برخي محدوديت هاي مورد توافق در مورد همه فعاليت هاي غني سازي اورانيوم و فعاليت هاي مرتبط با غني سازي اورانيوم، از جمله برخي محدوديت هاي مشخص در برخي فعاليت هاي خاص تحقيق و توسعه، براي هشت سال نخست و به دنبال آن، با يک ضرباهنگ معقول، تکامل تدريجي به سمت مرحله بعدي فعاليت هاي غني سازي ايران براي اهداف منحصرا صلح آميز، به نحو موصوف در پيوست 1 خواهد بود.» همان گونه که ملاحظه مي شود متن فوق مي گويد برنامه غني سازي ايران در دوره هشت ساله نخست محدوديت هاي مشخصي را خواهد داشت و پس از اين هشت سال نيز با يک تکامل تدريجي به سمت مراحل بعد خواهد رفت. در متن فوق هيچ سخني از پايان محدوديت ها پس از سال هشتم به ميان نيامده است. دلالت متن فوق اين است که برنامه غني سازي داراي دو دوره محدوديت هشت ساله و پس از هشت ساله خواهد بود که در هر دوره محدوديت هاي مشخصي بر غني سازي اعمال خواهد شد. يعني پس از پايان هشت سال، محدوديت ها به طور کامل برداشته نمي شود بلکه صرفا برخي از محدوديت ها کاهش مي يابد و پس از هشت سال نيز برنامه غني سازي ايران محدود خواهد بود.
    
با مراجعه به تعهدات ايران در زمينه غني سازي و تحقيق و توسعه اين مسئله به نحو روشن تري معلوم مي شود. طول دوره مهم ترين محدوديت هاي غني سازي و تحقيق و توسعه غني سازي به شرح زير است: براي يک دوره 10 ساله، ظرفيت غني سازي به 5060 دستگاه سانتريفيوژ IR-1 محدود خواهد شد. تا 15 سال ايران حق ندارد بيش از 3/67 درصد غني سازي کند. تا 15 سال ايران حق ندارد بيش از 300 کيلوگرم اورانيوم غني شده به صورت UF6 نگهداري کند.     در همين حال سايت مشرق در تحليلي نوشت: وندي شرمن معاون وزير خارجه آمريکا اخيرا در کنفرانس خبري گفت: «پنج عضو دائم شوراي امنيت تصميمي سياسي گرفتند و به دبيرکل سازمان ملل هم اعلام کردند که پس از 10 سال، درخواست تمديد پنج ساله اين مکانيسم را مطرح خواهند کرد.»    بند هشتم قطعنامه 2231 شوراي امنيت درباره لغو تحريم ها مي گويد: «تصميم مي گيرد که تحت بند 41 منشور ملل متحد، 10 سال پس از روز پذيرش برجام که در سند برجام تعريف شده است، تمام تمهيدات اين قطعنامه لغو گردند و هيچ کدام از قطعنامه هايي که در زير پاراگراف a از پاراگراف 7 گفته شد، نبايد اجرا شوند. در اين زمان، شوراي امنيت در رسيدگي به موضوع هسته اي ايران به جمع بندي مي رسد و گزينه «عدم اشاعه» از فهرست موضوعات مورد توجه شوراي امنيت خارج مي شود».    آنچه در اين متن مورد توجه است، معناي کلمه concluded، است؛ اگرچه اين کلمه دوپهلو، در معناي عرفي با ترجمه «تمام شدن» يا «جمع بندي نهايي» به کار مي رود ولي در ادبيات انگليسي ميان دو کلمه concluded و Closed تفاوت شفاف وجود دارد.    اگر به جاي کلمه concluded، از کلمه Closed استفاده مي شد، معناي ترجمه بدين شکل تغيير مي يافت: «در اين زمان، رسيدگي به موضوع هسته اي ايران توسط شوراي امنيت بسته خواهد شد» ولي آنچه در حال حاضر در متن به کار رفته است، استفاده از کلمه concluded به معناي «گزارش جمع بندي نهايي ]پس از پايان برهه 10 ساله[» است و ممکن است در اين جمع بندي، شوراي امنيت به صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران نرسد.