خواص خاكشير

خواص خاكشير 30 تیر- 94
براساس تحقيقات انجمن طب سنتي ايران، خاکشير در درمان بسياري از بيماري ها از جمله رفع لک و جوش، دفع سنگ کليه، رفع بدبويي دهان، افزايش وزن و ضد اسهال موثر است.    درمان بيماري هاي مختلف نياز به بررسي و تشخيص کامل توسط پزشک متخصص دارد اما برخي تجربيات استفاده از خاکشير را در درمان برخي مشکلات و بيماري ها تاييد کرده است.
        
کمک به بهبود جوش صورت
    
مخلوط 2 قاشق غذاخوري خاکشير با عرق شاه تره و عرق کاسني ترکيب خوبي براي درمان جوش هاي صورت است. براي استفاده از اين مخلوط کافي است يک استکان از هر يک از عرق هاي گياهي شاه تره و کاسني را با هم مخلوط کرده و آن را با 2 قاشق غذاخوري خاکشير ترکيب کنيد. نوشيدن اين ترکيب علاوه بر آنکه جوش هاي صورت را درمان مي کند براي افرادي که دچار گرفتگي صدا هستند نيز موثر است. مدت درمان با اين نسخه دست کم سه هفته است و پس از اين مدت نتايج بهبود به مرور در چهره بيمار نمايان مي شود.
        
کمک به کنترل فشار خون
    
يکي ديگر از خواص معجزه آساي دانه هاي خاکشير، کمک به کنترل و تسکين فشار خون است. اگر به فشار خون مبتلاهستيد و در حال حاضر داروهاي کنترل کننده فشار خون مصرف مي کنيد، مي توانيد از اين شيوه براي اثربخشي بيشتر استفاده کنيد.    براي اين منظور کافي است يک ليوان خاکشير را به خوبي بکوبيد و آن را به صورت پودري نرم درآوريد، سپس در ظرفي ريخته و به مرور به آن آب اضافه کنيد تا خميري يک دست به دست آيد. مي توانيد در هفته يک تا دو بار اين مرهم را روي پاهايتان بماليد و شب تا صبح با آن بخوابيد. اين مرهم به شما کمک مي کند تا بهتر بتوانيد فشار خون خود را کنترل کنيد. بهتر است نوبت اول استفاده از خمير در طول روز باشد.
        
دفع سنگ کليه
    
درمانگران، مصرف مخلوطي از خاکشير و ترنجبين براي درمان سنگ کليه در افرادي که به اين بيماري مبتلاهستند يا کليه آنها استعداد سنگ سازي را دارد، توصيه مي کنند. براي تهيه اين نسخه خانگي کافي است 3 قاشق غذاخوري ترنجبين صاف کرده را با 2 قاشق غذاخوري خاکشير مخلوط کرده و آن را ميل کنيد. نوشيدن اين مخلوط به صورت روزانه به دفع سنگ کليه کمک مي کند.
        
اگر دوست داريد وزن اضافه کنيد
    
افراد لاغر و کساني که تمايل دارند وزن خود را بالاببرند، مي توانند از اين نسخه استفاده کنند. اين گروه اگر خاکشير را با شير ميل کنند مي توانند با نوشيدن اين خاکشير صبح ناشتا به درمان لاغري و افزايش وزن خود کمک کنند. به اعتقاد درمانگران، در صورتي که شير تازه و طبيعي باشد ميزان تاثيرگذاري اين نسخه بيشتر مي شود.
        
شربت ضد بدبويي دهان
    
اگر شما هم در گروه افرادي هستيد که به دليل افزايش اخلاط فاسد در بدن به بدبويي دهان مبتلاشده ايد مي توانيد از شربت ترنجبين و خاکشير براي برطرف کردن بدبويي دهانتان استفاده کنيد. تنها کافي است هر روز عصر يک ليوان از شربت ترنجبين و خاکشير را بنوشيد. ترنجبين را به مدت 5 تا 6 ساعت درون آب خيس کنيد و پس از صاف کردن آن را با يک تا 2 قاشق خاکشير مخلوط کنيد. نوشيدن اين شربت به شما کمک مي کند تا با دفع اخلاط و مواد ناسالم و فاسد به مرور احساس بهتري پيدا کنيد.
        
بهبود لک ها با خاکشير
    
براي کمک به بهبود لک هاي پوست به ويژه صورت يکي از بهترين روش ها، نوشيدن خاکشير و ترنجبين است. افرادي که از اين ترکيب به صورت روزانه و مستمر به مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتي با روشني پوست و از بين رفتن لک هاي صورت و پوست شان رو به رو مي شوند. براي تهيه اين ترکيب نيز لازم است ترنجبين را 5 ساعت در آب بخيسانيد و صاف شده آن را با 2 قاشق خاکشير مخلوط کرده و ميل کنيد.
        
درمان دل ضعفه
    
براساس اعلام انجمن طب سنتي ايران، برخي افراد هستند که در طول روز دچار دل ضعفه مي شوند. اين دل ضعفه ممکن است در طول روزهاي گرم تابستان يا در ايام ماه رمضان به سراغ افراد بيايد. براي پيشگيري از بروز دل ضعفه کافي است، خاکشير و آب عسل را با هم ترکيب کرده و ميل کنيد. براي تهيه آب عسل بايد يک ليتر آب و يک کيلو عسل را با هم بجوشانيد.    بعد از مدتي که اين ترکيب جوشيد کفي روي آن تشکيل مي شود که بايد از ديگر مواد موجود در ظرف جدا شود. مابقي مواد همان ترکيبي است که براي بهبود دل ضعفه و پيشگيري از بروز آن مصرف مي شود. اگر چه عسل با حرارت، برخي از ويتامين ها و مواد مغذي خود را از دست مي دهد اما در عين حال مواد مفيدي در آن باقي مي ماند که براي درمان دل ضعفه بسيار مناسب است.
      
بهبود اسهال
    
ابتلابه اسهال در فصل تابستان يکي از اختلالاتي است که در کودکان بسيار شايع است. برخي درمانگران طب سنتي ايران براي درمان اين مشکل، دارويي را تجويز مي کنند که در تمامي خانه ها امکان تهيه و مصرف آن وجود دارد.    براي تهيه اين دارو کافي است خاکشير را بو داده و آن را با آب عسل مخلوط کنيد و به بيمار بدهيد. اين ترکيب را متناسب با سن بيمار، هر 2 ساعت يک بار براي او تجويز مي کنند. ميزان مصرف اين مخلوط از يک قاشق غذاخوري تا يک سوم استکان براي خردسالان تجويز شده است. البته در اسهال هاي شديد همراه با تب و درد شديد و در کودکان زير 3 سال مراجعه به پزشک ضروري است.