سرمقاله ی جمهوری " پیروزی تدبیر بر بحران شیطانی"

روزی نامه ی جمهوری اسلامی 4 شنبه 24 تیرماه سال 1394
سرمقاله ی روزی نامه ی جمهوری اسلامی " پیروزی تدبیر بر بحران شیطانی"
چه شد همه مخالفت های گذشته ی مذاکره هسته ای که در سرمقالات این روزی نامه می شد؟ طوریکه مدیر آژانس اتمی وبازرسانش متهم به مإموران جاسوسیس ازمان سیا آمریکا می شدند  همه یکباره رنگ باخته است؟ چگونه تغییر موضع 180 درجه ای رخ داده شد؟ چه چیز تغییر کرده یاچه ساستی عوض شده است؟ چه کشکی چه پشمی چه پیروزی  آنهم پیروزی تاریخی ملت که از یک شکست مفتضحانه وعقب نشینی وتسلیم نصیبش شده است؟!.زیراکه اینت سلیم خفت بار مقابل آمریکا را به نام ملت جازدن درست تداعی کننده ی آنسوی سکه ی ادعای مضحک احمدی نژاد است که به نام ملت چپ و راست مدعی می شدانرژی هسته ای حق مسلم ماست . یا می گفت ازمنظر ملت قطعنامه های شورای ا منیت سازمان ملل ارزشی ندارد .یا ازنظر ملت مذاکره تمام شده است . اکنون نیز هنوز زمان زیادی از تهدید کاذب ووارونه ی خامنه ای نمی گذرد که تهدید کرد هرگز اجازه بازدید از مراکز نظامی داده نمی شود .یا اینکه مگر فراموش شده است که پاسدار سلامی جانشین رئیس گزمکان پاسداران همین چندماه پیش بود که تهدید کرد اگرچنانچه پای هرکس به مراکز نظامی برسد با گلوله جواب داده می شود .در صورتیکه در متن توافق هسته ای آمده است که موافقت شده از همه مراکز نظامی وهسته ای بازدید به عمل می  آیدد؟ کجا این تسلیم شدن ودست بالا بردن بمنزله پیروزی تاریخی ملت است؟ البته از منظری می تواند این تسلیم ذلت بار پیروزی ملت باشد . زیرا که مدعیان مبارزه با شیطان بزرگ آمریکا وشعارا نرژی هسته ای حق مسلم ماست با این سرکشی جام زهر تسلیم توافق هسته  ای بطور شدید آبرو باخته وبی ا عتبار شدند وپاسداران از دستیابی به سلاح هسته ای ناکام شدند. مهمتراینکه شبه ی یک جنگ خانمانسوز دیگرفعلاً کنار زده شده  که به نفع ملت وزیان جنگ افروزان است 

سرانجام و پس از مدت‌ها انتظار و تلاش، گروه مذاکره کننده کشورمان، توافق جامع برای اقدام مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 حاصل شد.
این توافق بدون شک دستاورد بسیار بزرگی برای جامعه جهانی و پیروزی ارزشمندی برای مردم ایران است. گذشته از نتیجه گفت و گوها و حصول توافق، آنچه این اتفاق را به پیروزی بزرگی برای ملت ما تبدیل کرده این واقعیت است که گروه مذاکره کننده کشورمان به نمایندگی از مردم ایران، توانست با منطق، استدلال و تدبیر از حقوق ملت دفاع کند و جامعه جهانی را نسبت به صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی متقاعد سازد. جهان در جریان این مذاکره دید که ایرانیان مسلمان، اهل منطق، گفت و گو و در عین حال ایستادگی مدبرانه و شجاعانه برخواسته‌ها و حقوق خود هستند و آداب مذاکره آن هم در سطح بین‌المللی را بخوبی می‌دانند.
حصول توافق اقدام مشترک همچنین برای شخص رئیس جمهوری ایران و دولت یازدهم نیز پیروزی مضاعف و ارزشمندی بحساب می‌آید چرا که همان گونه که در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از سوی دکتر روحانی مطرح شده بود، حل و فصل عزتمندانه پرونده هسته‌ای، یکی از اساسی‌ترین خواسته‌های عمومی از دولت تدبیر و امید بود. این وعده بزرگ و دشوار روز گذشته و در جریان 23 ماه مذاکره، محقق شد آن هم در شرایطی که دولت یازدهم طی این مدت تحت شدیدترین انتقادات و هجمه‌ها قرار داشت و دائماً به این اتهام واهی نواخته می‌شد که تمام مسائل را به مذاکرات هسته‌ای گره زده است، ولی واقعیت این بود که درحالی که دولت تلاش می‌کرد در تمامی زمینه‌ها و حوزه‌ها، برنامه‌های لازم را اجرا کند این را هم به درستی تشخیص داده بود که حل و فصل مناقشه اتمی در صدر اولویت‌های کاری قرار دارد و برهمین اساس هم انرژی و توان زیادی برای به نتیجه رساندن مذاکرات صرف کرد. اکنون خوشبختانه می‌بینیم تشخیص و اولویت بندی دولت صحیح بوده است. به همین خاطر شیرینی این پیروزی به کام دولتمردان صد چندان خواهد بود.
بررسی شرایط پیچیده و حساس منطقه هم از جنبه دیگری اهمیت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای را آشکار می‌کند. حل نشدن مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بدون شک بر التهابات منطقه می‌افزود و پیچیدگی‌ها را بیشتر می‌کرد. اکنون می‌توان امید داشت درصورت پایبندی طرف مقابل به تعهدات توافق، ابرهای بی‌اعتمادی کنار بروند و آسمان روابط آفتابی شود. به این ترتیب، هم افزایی موثری برای حل و فصل درگیری‌ها و بازگشت آرامش به منطقه صورت خواهد گرفت.
نکته امیدوار کننده در جریان توافق هسته‌ای این است که شانس پایداری و اجرای آن بسیار زیاد است چرا که این توافق محصول مذاکره است و یک مذاکره نیز زمانی به نتیجه می‌رسد که تمام طرف‌ها در آن احساس برد داشته باشند. در این صورت هیچ یک انگیزه و دلیلی برای تخطی از مفاد توافق نخواهند داشت. در این میان البته باید توجه داشت که کج سلیقگی‌ها و بدفهمی‌های عده‌ای در داخل کشور، این دستاورد بزرگ ملی را با رقابت‌ها و تخریب‌های حزبی و جناحی آلوده نکند. تردیدی نیست که این موفقیت یک دستاورد و پیروزی ملی است و هیچکس حق ندارد آن را مصادره کند. شادی و خوشنودی واقعاً خودجوش مردم و استقبال عمومی از توافق طی ساعات پس از اعلام خبر رسمی به نتیجه رسیدن مذاکرات بخوبی گواه ملی بودن این پیروزی است.
از سوی دیگر باید به واکنش‌های عصبی و خشمگینانه دشمنان کشور هم به عنوان نشانه‌ای برای پیروزی جمهوری اسلامی استناد کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین دشمن نظام اسلامی بلافاصله پس از انتشار خبر رسمی دستیابی به توافق، این توافق را «یک اشتباه تاریخی» دانست و معاون وزیر خارجه این رژیم هم توافق هسته‌ای را «تسلیم غرب برابر ایران» ارزیابی کرد.
این ناامیدی و ناخشنودی قسم خورده‌ترین دشمن جمهوری اسلامی ایران از توافق جامع هسته‌ای، گواهی است بر پیروزی بزرگ ملت ایران که نباید آن را به بهانه رقابت‌های داخلی و حزبی تخریب کرد. پریشانی سران ارتجاع عرب نیز که از ظهر دیروز نشانه‌های آشکار آن در رسانه‌های آنها موج می‌زند، اهمیت پیروزی ملت ایران را نشان می‌دهد و به رخ می‌کشد. تجربه دو سال اخیر نشان می‌دهد که متاسفانه برخی مخالفان دولت یازدهم برای حمله به دولت از دو شیوه استفاده خواهند کرد؛ استناد به سخنان مقامات سایر کشورها در مورد توافق و دیگری دامن زدن به انتظارات عمومی در مورد نتایج توافق.
همان گونه که طی دو سال اخیر و در جریان دو توافق ژنو و لوزان شاهد بودیم، مسئولان کشورهای طرف مذاکره به ویژه مقامات آمریکایی با هدف کاهش فشار جناح‌های رقیب و برای مصرف داخلی، سخنانی می‌گویند که بعضاً با متن توافق منطبق نیست. سخنان روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا را نیز باید از همین دست دانست. استناد به این قبیل سخنان از سوی منتقدان دولت یازدهم برای وارونه نشان دادن نتایج توافق یا القای این که در جریان مذاکرات از خطوط قرمز عبور شده، اقدامی به شدت نکوهیده، اشتباه و خلاف منافع ملی خواهد بود. عصبانیت سران رژیم صهیونیستی و سران ارتجاع عرب، که در یک جبهه قرار دارند و کینه خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهند، باید مخالفان داخلی را به این نتیجه برساند که در زمین دشمنان ملت ایران بازی نکنند.
نکته دیگر این که در شرایطی که اندک تاملی در مورد معضلات اقتصادی کشور به وضوح آشکار می‌سازد، بسیاری از مشکلات ریشه در ساختارهای نادرست دارد، دامن زدن به انتظارات عمومی و تلقین این خواسته که با رفع تحریم‌ها باید تمامی مشکلات در کوتاه مدت حل شود، آدرس غلط دادن به جامعه و خدشه آوردن به دستاورد بزرگ ملت ایران است. پیروزی بزرگ ملت ایران در مسائل هسته‌ای، که به دلیل دخالت‌های آمریکا به یک بحران شیطانی تبدیل شده بود، قطعاً آثار مثبتی در زندگی مردم خواهد داشت اما باید به دولتمردان فرصت داده شود تا با تدبیر و مدیریت صحیح و با گذشت زمان، زمینه پیدایش این آثار را فراهم نمایند.