گزیده خبرهای 24 -94 . قسمت -4

  گزیده خبرهای 24 -94 . قسمت -4

    
قتل کارمند دادگستري شهرضا
    اصفهان- ايرنا: يکي از کارکنان دادگستري شهرستان شهرضا دوشنبه شب توسط افراد ناشناس به ضرب گلوله به قتل رسيد.    دادستان شهرضا روز سه شنبه با اعلام اين خبر افزود: مقتول روبروي منزل مسکوني خود جنب بوستان ملت شهرضا با شليک دو گلوله به قتل رسيد.    کورش کريم زاده ادامه داد: ضاربان پس از قتل از محل متواري شدند. تلاش براي دستگيري آنان ادامه دارد.
   خبر ويژه 
بدون لغو تحريم ها اثر توافق زودگذر است
«تاثير توافق هسته اي بر بازار ارز موقتي است    محمد طبيبيان از نظريه پردازان اصلي در دولت سازندگي در مصاحبه با آريا گفت: اثري که توافق هسته اي بر روي بخش ارز و طلامي گذارد يک اثر موقتي است و اثر اقتصادي چنداني نيست.    وي گفت: بهترين تاثير توافق هسته اي آن است که با لغو تحريم هاي بانکي ببينيم آيا تجارت بين المللي ايران راه مي افتد و به حرکت درمي آيد. اگر تجارت بين المللي ايران و پرداخت هاي بين المللي روان شود آنگاه مي توان انتظار داشت اقتصاد کشور بهتر شود در غير اين صورت تاثير توافق هسته اي بر بازار بورس و سکه و ارز موقتي است و از نظر اقتصادي نفع چنداني ندارد.    وي افزود: توافق هسته اي به شرطي بر اقتصاد کشور تاثير دارد که تحريم هاي بانکي برداشته شود و بخش خصوصي بتواند معامله راحت انجام دهد. اثري که توافق هسته اي بر روي بخش ارز و طلامي گذارد يک اثر موقتي است و اثر اقتصادي چنداني نيست اما اگر بر روي مراوده ها و داد و ستدهاي بخش خصوصي کشور با دنيا اثر مثبت بگذارد در آن صورت اثر اقتصادي آن ظاهر خواهد شد.    همزمان وبسايت موسسه بروکينگز در يادداشتي به قلم ساشا لومن نوشت: برداشته شدن تحريم ها، فارغ از نحوه عملي شدن آن، عنصر اصلي توافق نهايي ميان ايران و گروه 5+1 خواهد بود. اما معلوم نيست که اقتصاد ايران از برداشته شدن تحريم ها سود قطعي ببرد، زيرا برداشته شدن تحريم ها به صورت خودکار منجر به تغيير رفتار شرکت هاي خارجي نخواهد شد. ادامه غياب شرکت هاي خارجي يعني درآمدهاي دولت ايران افزايش نخواهد داشت. اين پيامد سبب خواهد شد که دلبستگي مقامات ايران به توافق کمتر شود.    به گزارش ديپلماسي ايراني، اين تحليلگر مي افزايد: علاوه بر تحريم هاي اوليه که معطوف به اشخاص حقيقي و حقوقي آمريکا هستند، دولت آمريکا و کنگره شبکه پيچيده اي از تحريم هاي ثانويه سخت را از سال 2010 اعمال کرده اند که فعاليت تجاري شرکت هاي بيگانه را در بخش هاي اصلي اقتصاد ايران هدف گرفته است. رها شدن از فشار اين تحريم ها احتمالاً يکي از انگيزه هاي اصلي مقامات ايران و موافقت آنها با محدودسازي و شفاف سازي برنامه هسته اي شان بوده است. اما علاقه مند ماندن مقامات ايراني به توافق نهايي و «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به احتمال زياد بستگي به آن دارد که ايران در مقابل امتيازاتي که مي دهد تا چه حد از فشار تحريم ها رها شود ساختار کنوني تحريم هاي آمريکا دو مانع اصلي در برابر برداشته شدن موثر تحريم ها ايجاد کرده است.    اولين مانع در برابر برداشته شدن تحريم ها، سياسي است. کدام يک از تحريم هاي ثانويه آمريکا بايد برداشته شوند؟ اعمال تحريم براي دولت آمريکا کار نسبتاً آساني بوده است، زيرا هر دو حزب دموکرات و جمهوري خواه بر سر فشار به تهران توافق داشته اند. اما از آن طرف، بر سر برداشتن تحريم ها توافق چنداني وجود ندارد. دولت آمريکا براي رفع اين نگراني ها تعهد کرده که به چارچوب حقوقي تحريم ها دست نزند. 
    تحليلگر بروکينگز در ادامه نوشت: مانع دوم اساساً رواني است. نمي توان با قاطعيت گفت که اقتصاد ايران از برداشته شدن تحريم ها منتفع خواهد شد. آن طور که مشخص است، رسيدن به اين هدف دشوار است زيرا شرکت هاي خارجي ميل ندارند در وضعيتي که بازگشت تحريم هاي ثانويه سايه افکنده است، به بازار اين کشور بازگردند. تحريم هاي ثانويه آمريکا نه فقط ايرانيان، بلکه شرکت هاي خصوصي ثالث را هم هدف قرار داده اند. دولت اوباما مهارت خاصي در اعمال تحريم ها در جاي جاي دنيا نشان داده است. اين تحريم ها بر دو ستون استوار بوده اند: اعمال مجازات هاي سخت مدني و کيفري براي تخلفات صورت گرفته گذشته، و گذاشتن بار مسئوليت تطبيق با تحريم هاي آمريکا بر دوش خود شرکت ها. شرکت ها هم تمام تلاش خود را مي کنند تا از خطر زير پا گذاشتن تحريم هاي آمريکا و روبرو شدن با عواقب سنگين آن بگريزند.    
ساشا لومن نوشت: از اين رو، بسياري از شرکت ها سعي دارند دست به مخاطره نزنند و تجارت با شرکت ها و اشخاص ايراني را کلاً تعطيل کنند، حتي در موارد قانوني و مجاز، چون احتمال مجازات و آسيب ديدن شهرتشان وجود دارد. اين رفتار شرکت هاي خصوصي چالش رواني مهمي در برابر لغو تحريم ها است. فعاليت تجاري شرکت هاي خارجي در ايران است که پس از برداشته شدن تحريم ها باعث ايجاد سود اقتصادي مي شود. نکته اي که ماجرا را پيچيده تر کرده است اين است که کليد اصلي ديپلماسي مبتني بر فشار ايالات متحده در زمان تحريم، ايجاد فضايي ابهام آميز در مورد مرز بين فعاليت قانوني و غيرقانوني در تعامل تجاري با ايران بوده است. برداشتن تحريم ها به صورتي موثر نيازمند تلاش جدي حتي تا مدت ها بعد از ماه ژوئن ]ورسيدن به توافق[ است.  
    جاسازي ترياک در کاميون خاور
    تبريز- خبرنگار کيهان: پليس مبارزه با مواد مخدر آذربايجان شرقي با انهدام يک باند توزيع و قاچاق 102 کيلوگرم ترياک را کشف و ضبط کرد.    اين باند که از يک سوپر مارکت در مراغه رهبري مي شد عمليات خريد موادمخدر را از جنوب کشور هدايت مي کرد.    ماموران با دريافت اطلاعاتي ضمن بازرسي از يک دستگاه کاميون خاور در آزادراه تبريز- زنجان موادمخدر جاسازي شده را در آن کشف کردند و همچنين سرکرده باند و دخترش را که به منظور اسکورت خاور در حال حرکت در محور هشترود- مراغه بودند به دام انداختند. و هر دو متهم را به همراه راننده کاميون تحويل مراجع قضايي دادند.    
    نجات شناور باري از خطر غرق شدگي
بوشهر - واحد مرکزي خبر: رئيس اداره ايمني و حفاظت دريايي اداره کل بنادر و دريانوردي استان بوشهر گفت: در پي اعلام کمک اضطراري سرنشينان يک فروند شناور باري با مرکز جست وجو و نجات دريايي بندر مبني بر نقص فني، آبگرفتگي و احتمال غرق موتور لنج که در مسير قطر - بوشهر در تردد بوده شناور ناجي 8 به همراه يک دستگاه پمب تخليه آب به محل حادثه اعزام شد.     طالب نژاد افزود: با رسيدن شناور ناجي 8 به محل حادثه، مراحل تخليه آب از لنج باري انجام گرفت و اين لنج تا بندر دير همراهي شد و از غرق شدن نجات يافت.
    دستگيري 4 حفار غيرمجاز
    زنجان - خبرنگار کيهان: فرمانده انتظامي طارم گفت: در پي خبر واصله به ماموران امنيت عمومي اين شهرستان مبني بر انجام حفاري غيرمجاز براي يافتن اشياي عتيقه، موضوع در دستور کار قرار گرفت.    سرهنگ اجاقلو افزود: در تحقيقات پليسي مشخص شد اين گروه با يک دستگاه پژو پارس در مسير روستاي «کله سيران» به دنبال کشف آثار تاريخي و عتيقه جات است.وي تصريح کرد: شب سه شنبه در عملياتي ماموران به محل اعلامي اعزام شده و خودروي مذکور را با 4 سرنشين دستگير و در بازرسي از خودروي متهمان ادوات و دستگاه هاي حفاري کشف کردند. 
    35 تن برنج احتکاري لو رفت
    سرويس شهرستان ها: رئيس پليس آگاهي استان مرکزي گفت: ماموران با انجام کار اطلاعاتي دريافتند که تعدادي قاچاقچي، انواع برنج خارجي را با استفاده از قايق هاي تندرو از کشورهاي حاشيه خليج فارس بارگيري کرده و در ساعات خلوت و پاياني ظهر و شب وارد سواحل و روستاهاي اطراف کرده و در فرصتي مناسب با استفاده از خودروهاي سواري و وانت پيکان به بندرعباس و ساير شهرستان ها انتقال مي دهند.    سرهنگ اصلحي افزود: ماموران با شناسايي يکي از انبارهاي دپوي برنج در بندرعباس، پس از هماهنگي قضايي در بازرسي از آن 35 تن و 700 کيلو انواع برنج خارجي قاچاق کشف کردند.وي با بيان اينکه يک نفر در اين ارتباط دستگير شد، ادامه داد: برنج مکشوفه با هماهنگي اداره تعزيرات تحويل ستاد اموال تمليکي شد.
 خبر ويژه 
انتظار معجزه نداشته باشيد توافق ديگر فتح الفتوح نيست!
يک روزنامه حامي دولت در ارزيابي شرايط اقتصادي پس از تحريم نوشت: توافق معجزه نمي کند.    برخي مسئولان دولت و نشريات و سايت هاي حامي هم به هنگام توافق موقت ژنو و هم ظرف چند ماه اخير چنين القا مي کردند که توافق شاهکار و فتح الفتوح است و باعث گشايش هاي بي سابقه در حوزه اقتصادي خواهد شد به نحوي که همه مسائل- از جمله مسکن، خودروسازي، توليد و حتي آب خوردن و محيط زيست- را به بعد از توافق حواله مي کردند. اما اکنون روزنامه اعتماد مي نويسد: ماراتن هسته اي به خط پايان نزديک مي شود. اقتصاد ايران در انتظار است. حالابرخي از روزهايي سخن مي گويند که در آن خبري از تحريم نيست اما تهديد هميشه وجود دارد. اقتصاد درونزا مي تواند تحريم ها را به حداقل برساند.    اعتماد افزود: هر چند تصورات متفاوتي از فرداي توافق و تحريم در ذهن افکار عمومي نقش بسته است و برخي اين تصور را با زبان طنز به تصوير مي کشند اما آنچه حقيقت دارد اين است که توافق معجزه نخواهد کرد. شايد بررسي وضعيت اقتصادي ايران در سال هاي پيش از اين، قبل از تشديد تحريم ها و قبل از آنکه تحريم خود را نشان بدهد، گوياي آن باشد که اقتصاد ايران از چه موقعيتي برخوردار است و با چه مشکلاتي دست و پنجه نرم مي کند. توليد مبتني بر واردات، خام فروشي، وابستگي به نفت، سطح پايين دستمزدها و بهره وري اندک همگي سبب شده است اقتصاد ايران از مشکلات فراواني رنج ببرد.    کارشناسان در گفت وگو با «اعتماد» بر اين نظرند که بايد فضا براي فعاليت مولد اقتصادي ايجاد شود و دولت اين بار شرايط را براي آنها که به اقتصاد عمق مي بخشند فراهم کند.    بخش هايي که قرار است بيشترين تاثير را از توافق و لغو تحريم بگيرند، نفتي ها هستند و وابستگان به نفت اما بسياري معتقدند زمان آن رسيده است که ايران دنيا را با توليدات صنعتي خود آماده کند و به برندسازي روي بياورد. شايد بيراه نباشد سخن گفتن از نگراني برخي کارشناسان براي روزهاي پس از تحريم؛ روزهايي که در فشار مطالبه مردم براي بهبود اوضاع و نياز به تلاش مضاعف براي اصلاح ساختار ممکن است از دست برود. از اين رو است که نه فقط نفتي ها که ديگر فعالان اقتصادي نيز بر گفتن اين جمله تاکيد دارند: «توافق معجزه نمي کند». توافق که حاصل شود، معجزه اي در کار نيست.