كاهش عمر مفيد سد شهيد شاهچراغي دامغان در اثر سيلاب

    كاهش عمر مفيد سد شهيد شاهچراغي دامغان در اثر سيلاب 29 تیر- 94
مگرمی توانا نتظاری غیرازا ین از پیمانکاران سد ساز پاسداران و بسیج داشت چون این پیمانکاران کارشان غیر کارشناسانه است و فقظ دلارهای نفتی را می شناسند که ا زطریق قراردادبادولت دریافت می کنند؟
فرماندار شهرستان دامغان، گفت: سرازير شدن سيلاب و گل ولاي به داخل سد دامغان، عمر مفيد سد شهيد شاهچراغي دامغان را 27 تا 28 سال پايين آورده است.
    علي اصغر مجد استفاده از منابع ملي و استاني براي لايروبي و جلوگيري از فروريختن سيلاب به داخل بزرگ ترين سد دامغان را خواستار شد و اظهار کرد: بايد رسوبات و گل ولاي موجود در داخل سد جمع آوري شود.

    وي اضافه کرد: از 300 ليتر بر ثانيه آب چشمه علي تنها 60 تا 70 ليتر بر ثانيه آن به داخل سد مي آيد و مابقي آن از سوي کشاورزان و باغداران مناطق بالادستي مصرف مي شود.

    مجد با انتقاد از عدم رعايت حق آبه روستاهاي پايين دست از سوي کشاورزان روستاهاي بالادستي، خاطرنشان کرد: تا همين چند سال پيش ميزان آب برداشتي روستاييان بالادست سد شهيد شاهچراغي دامغان 46 ليتر بر ثانيه بوده که اين رقم در سال جاري به 300 ليتر بر ثانيه رسيده و همين باعث شده که کشاورزان، باغداران و بهره برداران پايين دست با مشکل جدي آب روبه رو شوند.

    وي با اشاره به کاهش 5 ميليون متر مکعبي آب سد دامغان تصريح کرد: ميزان ذخيره آب سد دامغان در سال گذشته 15 ميليون متر مکعب بوده است که اين رقم در سال جاري با يک سوم کاهش به حدود 10 ميليون متر مکعب کاهش يافته است.

    مجد از تغيير اراضي کشاورزي از زراعي به باغي به عنوان يکي از دلايل افزايش مصرف آب در بخش کشاورزي اراضي پيراموني و پايين دست اين سد ياد کرد و يادآور شد: افزايش ميزان برداشت آب، کاهش نزولات جوي، تبخير بالاي آب و... از مهم ترين دلايل کاهش ميزان ذخائر آبي در سد شهيد شاهچراغي دامغان است.