آمريكا خيال ندارد از اسب لوزان پياده شود پيامد بي توجهي به دلواپسي دلسوزان

آمريكا خيال ندارد از اسب لوزان پياده شود
پيامد بي توجهي به دلواپسي دلسوزان  21 تیر -94
شیون و زاری هسته ای سربازجو شریعت نداری بر سر خاک مرده ای است  که کویا مرده ای در آن نیست . برای اینکه به نظر می ر سد مخالفت سیستماتیک 2 ساله ی وی در مخالفت با مذاکره ی هسته ای نتجیه بخش نبوده است .زیرا بحران بیش از خراب اقتصادی و نارضایتی اجتماعی رو به رشد موجب شد تا زمزمه هایی به گوش برسد یا خبرهایی که از وین ومذاکره هسته ای مخابره می شود نشان از احتمال توافق مذاکره است .حال باید منتظر واکنش های تند انتقادی سربازجو شریعت نداری وپاسداران و سایر دلواچسان بود که چگونه است؟

روند مذاکرات هسته اي حاکي از آن است که آمريکا به شدت به دنبال به کرسي نشاندن مفاد تفاهم فاجعه بار لوزان بوده و علت بن بست فعلي مذاکرات نيز همين است.
    
سرويس سياسي- ديروز(شنبه) در ادامه مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 در وين، «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه ايران با همتاي آلماني خود ديدار کرد. پس از اين ديدار، ظريف با «جان کري» وزير خارجه آمريکا به گفت و گو نشست. در اين ديدار «عراقچي» و «تخت روانچي» نيز حضور داشتند.
    
روز گذشته(شنبه) همچنين «علي اکبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و «ارنست مونيز» وزير انرژي آمريکا درخصوص مسائل فني گفت و گو کردند.
         
ما فقط يک اسب داريم و آن تفاهم لوزان است !
    «
آلن اير» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در واکنش به اظهارات وزير امور خارجه ايران گفت: ما فقط يک اسب داريم و آن هم پارامترهاي لوزان است! 
    
اير افزود: هيچ توافقي نمي شود مگر اينکه بر سر تمام مسائل توافق شود.
    
گفتني است وزير امور خارجه ايران در واکنش به زياده خواهي طرف غربي و خلف وعده هاي مکرر مقامات آمريکايي در پيامي تاکيد کرد: اين حرف را جدي بگيريد؛ شما نمي توانيد اسب ها را در وسط مسير عوض کنيد.
    
همانطور که گزارش هاي پيشين نيز اشاره شد، روشن است که در مذاکرات ايران و 1+5 در برخي موارد مهم اختلافات جدي وجود دارد. وليکن شنيده ها حکايت از آن دارد که اختلاف ها به اين دليل نيست که آمريکا از چارچوب لوزان فاصله گرفته است؛ بلکه به اين دليل است که آمريکا به قرائت خود از چارچوب لوزان به شدت پايبند است. چارچوبي که به هيچ وجه با خطوط قرمز جمهوري اسلامي ايران تناسبي ندارد.
    
يکي از تاکتيک هايي که آمريکايي ها براي رسيدن به اهداف خود از آن بهره مي برند اين است که خود در نقض چارچوب لوزان پافشاري مي کنند و مطالباتي فراتر و سخت گيرانه تر از لوزان را مطرح مي کنند تا نهايتا تيم مذاکره کننده ايران به همان چارچوب لوزان رضايت دهد.
       
اين همان اسب زين شده است
    
گفتني است هنگام مذاکرات لوزان، منتقدان دلسوز بارها نسبت به روند و چارچوب مذاکرات و راه حل ها هشدار داده و بخصوص نسبت به توافقي دو مرحله اي اعلام خطر کردند. اما دولت با اين توجيه که تفاهم لوزان الزام آور نيست، هشدارهاي منتقدان را جدي نگرفت. همان زمان آمريکايي ها متني را به عنوان فکت شيت لوزان منتشر کردند اما تيم ايراني هرگز حاضر به انتشار نسخه خود نشد و نقدي جدي نيز به نسخه آمريکايي وارد نکرد. به نظر مي رسد امروز آمريکايي ها با استناد به همان فکت شيت، مطالبات زياده خواهانه خود را مطرح کرده و مذاکرات را به بن بست کشانده اند. با توجه به اصرار عجيب و غريب آمريکايي ها بر تحقق تفاهم لوزان به عنوان توافق نهايي اين سوال قابل تامل پيش مي آيد که مگر در لوزان چه قول و قراري گذاشته شده که آمريکايي ها چنين به آن مشتاق اند؟! گفتني است مدير مسئول کيهان در واکنش به تفاهم لوزان گفته بود؛ نام توافق دو مرحله اي را بيانيه مطبوعاتي گذاشتيم. در يک کلمه بايد گفت که اسب زين شده را داده ايم و افسار پاره تحويل گرفته ايم!
        
کري: موضوعات دشواري باقي مانده
    
در همين حال جان کري وزير امور خارجه آمريکا ديروز(شنبه) در حاشيه مذاکرات هسته اي گفت: هنوز موضوعات دشواري باقي مانده که بايد در مذاکرات هسته اي با ايران حل شود.
    
با بررسي اظهارات مقامات آمريکايي در روزهاي اخير، مي توان به زياده خواهي آمريکا پي برد.از جمله:
    -
آمريکا مي خواهد تحت هر شرايطي دسترسي به تاسيسات نظامي در توافق قيد شود.
    -
آمريکا در پي آن است که به بهانه حفظ تحريم هاي تسليحاتي –با تمرکز بر برنامه موشک هاي بالستيک ايران- زيرساخت اصلي قطعنامه هاي ضد ايراني شوراي امنيت را حفظ کند.
    -
آمريکا مي خواهد برنامه تحقيق و توسعه غني سازي ايران را به گونه اي محدود کند که انتهاي دوره گام نهايي تازه آغاز دوران تحقيق و توسعه واقعي ايران باشد نه پايان آن.
    -
در مجموع آمريکا در پي آن است تا با حفظ زيرساخت تحريم ها و دست نخورده ماندن آن، ضربه اساسي به زيرساخت فناوري هسته اي ايران وارد کند و در گام بعد وارد مسئله نظامي و قابليت هاي دفاعي ايران شود.
    «
شينهوا» خبرگزاري رسمي چين مدعي شد: يک منبع مطلع ديپلماتيک گفته است، کشورهاي غربي و تهران تقريبا با شفاف سازي فعاليت هاي هسته اي ايران در گذشته، که از آن به ابعاد احتمالي نظامي ياد مي شود، به توافق دست يافته اند. همچنين پيشرفت زيادي در زمينه محدود سازي توانايي هسته اي ايران در اين توافق به دست آمده است.
         
مشکل آمريکا برنامه هسته اي ايران نيست
    
همچنين به گزارش تسنيم، نشريه فارين پاليسي در گزارشي با اشاره به مذاکرات هسته اي ايران و گروه 1+5 نوشت که مشکل آمريکا با ايران برنامه هسته اي اين کشور نيست، بلکه عدم تمايل آن به تسليم در برابر واشنگتن است. اينکه نومحافظه کاران عنوان مي کنند ايران براي پنهان کردن برنامه تسليحات هسته اي خود، يک برنامه انرژي هسته اي دارد هميشه پوششي براي مخالفت واقعي آمريکا با ايران و سياست هاي حقيقي واشنگتن بوده است.
    
به نوشته اين نشريه واشنگتن مايل نيست به اين حقيقت اذعان کند و بگويد که ايران در فهرست اهداف آن قرار دارد، زيرا ايران در مقابل خواسته و اراده واشنگتن تسليم نمي شود. به جاي آن، واشنگتن تصميم گرفت تا هراسي را از ايران در بين مردم آمريکا و اروپا ايجاد کند. واشنگتن اين کار را با متهم کردن تهران به توسعه سلاح هاي هسته اي و تمايل آن براي در اختيار قرار دادن اين سلاح ها به تروريست ها براي حمله عليه اسرائيل، اروپا و آمريکا انجام داد. زماني که واشنگتن سامانه هاي ضد موشک هاي بالستيک را در مرز روسيه مستقر کرد، واشنگتن به دروغ به روسيه گفت که هدف از آن رهگيري موشک هاي بالستيک بين قاره اي (ناموجود) ايران است.
         
هدف آمريکا،تحديد توانايي هاي دفاعي ايران است
    «
جيم دين» سردبير نشريه انتقادي آمريکايي «وترنز تودي» در گفت و گو با فارس گفت: پس زمينه اتفاقات در جريان مذاکرات، خواست آمريکا براي تحديد توانايي هاي معمول دفاعي ايران است.
    
دين افزود: طرح موضوعات تسليحاتي در مذاکرات ابزاري براي آمريکايي ها و قبولاندن شرايط خود به ايراني هاست.
    
وي در ادامه گفت: تسليحات هسته اي ايران دروغ اسرائيلي براي مظلوم نمايي است.
    
دين با اشاره به غيرقابل اعتماد بودن آمريکا تصريح کرد: در توافق پيشين ايران و 1+5 قرار بود دارايي هاي بلوکه شده ايران آزاد شود اما همچنان هزاران دلار از دارايي هاي ايران باقي مانده و آزاد نشدند بنابراين نبايد به آمريکايي ها آنقدر اعتماد کرد که تحريم ها را برخواهند داشت.
    
اين تحليلگر آمريکايي تاکيد کرد: واشنگتن به توافق با ايران نياز دارد.
        
تحريم هاي غيرهسته اي باقي مي ماند
    «
مارک تونر» سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در جمع خبرنگاران گفت: برخي تحريم هاي محدود کننده که به برنامه هسته اي ربطي ندارند، همچنان باقي خواهد ماند.
    
وي در ادامه مدعي شد: ايران همچنان حامي تروريسم است.
    
تونر با ابراز خشم از راهپيمايي عظيم مردم ايران و شعارهاي ضد استکباري گفت: شعار مرگ بر آمريکا و راهپيمايي روز قدس در ايران عجيب نيست. ما سالها است که شاهد چنين لفاظي هايي! در داخل ايران هستيم. روشن است که ما آن را محکوم مي کنيم به خصوص اينکه اظهارات ضد اسرائيلي را محکوم مي کنيم.
    
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا افزود: اين اظهارات باعث دلسرد شدن ما نخواهد شد، ما يک روند ديپلماتيک داريم که هم اکنون در وين رخ مي دهد و تمرکز ما روي آن است نه بر آنچه در خيابان هاي تهران فرياد زده مي شود.
    
تونر در ادامه گفت: ما بارها گفته ايم که تحت تاثير ضرب الاجل قرار نمي گيريم، بلکه به دنبال دستيابي به بهترين توافق هستيم.
    
وي با اذعان به نياز آمريکا به ميز مذاکره و توافق هسته اي گفت: به جايي نرسيده ايم که از مذاکرات هسته اي کنار بکشيم.
    
در همين حال، «جان مک کين» سناتور آمريکايي در مصاحبه با «ام اس ان بي سي» در خصوص روند مذاکرات هسته اي آمريکا با ايران تصريح کرد: دولت اوباما براي دستيابي به يک توافق هسته اي با ايران بسيار مشتاق است و به اين توافق نياز دارد.
    
به گزارش فارس، «جاش ارنست» سخنگوي کاخ سفيد نيز در جمع خبرنگاران گفت: «باراک اوباما»، رئيس جمهوري آمريکا به مذاکره کنندگان هسته اي اين کشور گفته تا زماني که رايزني ها مفيد باشند در شهر وين بمانند.
    
    
گزارش هسته اي «شرمن» به رژيم صهيونيستي
    
به گزارش تسنيم، يکي از مقامات ارشد آمريکا در مصاحبه با روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست» گفت که «وندي شرمن» معاون وزير امور خارجه آمريکا در امور سياسي و مذاکره کننده ارشد تيم هسته اي اين کشور با ايران، روز پنج شنبه گذشته، در گفت وگو با «يوسي کوهن» مشاور امنيت ملي اسرائيل، وي را در جريان جديدترين تحولات مذاکرات هسته اي با ايران قرار داده است.
    
پيش از اين برخي رسانه هاي غربي نزديک به رژيم صهيونيستي با هدف ايجاد اشتباه محاسباتي در افکار عمومي، در گزارش هاي مختلف تاکيد کردند که آمريکا با تغيير رويه، در مذاکرات اخير هيچ گزارشي به مقامات رژيم صهيونيستي ارائه نکرده است.