روش هاي برداشتن خال

روش هاي برداشتن خال  23 تیر- 94

خال ها مجموعه سلولهايي هستند که به تعداد زياد در محلي غير از محل اصلي خود جمع مي شوند به همين دليل براساس جنس سلول سازنده با هم متفاوت هستند.    خال ها يا جنبه ژنتيکي دارند که در طول عمر فرد در بدن ظاهر مي شوند، يا جنبه اکتسابي و محيطي، يعني به دلايلي به غير از عوامل ارثي بروز مي کنند.
    
خال هاي ارثي معمولااز نظر اندازه بسيار بزرگ هستند و در صورت مشاهده تغيير در آن ها بايد به پزشک مراجعه کرد. معمولاروي اين نوع خال ها مي توان جراحي کرد و آن را برداشت.
    
خال هاي اکتسابي به مرور زمان ايجاد مي شوند و روش برداشتن به اندازه و جاي آن ها بستگي دارد. با اين وجود براي برداشتن خال بايد آزمايش هاي آسيب شناسي و پاتولوژي انجام شود حتي اگر از نوع خوش خيم باشند.
    
براي برداشتن خال سه روش سوزاندن، ليزر و جراحي وجود دارد. در روش سوزاندن به وسيله اتصال جريان برق، خال سوزانده مي شود. اين روش بيشتر براي برداشتن خال هاي ريز و سطحي کاربرد دارد.
    
در روش جراحي که پرکاربردترين روش براي برداشتن خال است خال از عمق پوست به همراه کمي از اطراف آن براي عود نکردن خال خارج مي شود، اين روش براي خال هاي بزرگ و برجسته که عمق زيادي در پوست دارند مناسب است.
    
ليزر کردن مانند سوزاندن است اما از امواج ليزر استفاده مي شود و نبايد بيماران تصور کنند به هيچ عنوان جالي خال با ليزر کردن باقي نمي ماند بنابراين فقط خال هاي ريز و سطحي را مي توان با ليزر برداشت.