سيل ميلياردها تومان به كشور خسارت زد

سيل ميلياردها تومان به كشور خسارت زد  31 تیر -94
چرا در تیتر خبر تلفات انسانی ضمیمه نشده است؟!

اگرچه بارش باران و حتي برف در برخي شهرهاي کشور همچنان ادامه دارد، ولي با آرام شدن اوضاع جوي از خروش افتادن آب رودخانه ها طبيعت از ديروز روي ناخوش خود را با به رخ کشيدن خسارت هاي مالي و جاني آشکارتر ساخت.
    به گزارش خبرگزاري ها آخرين اخبار از استان هاي سراسر کشور حاکي از وارد آمدن ميلياردها تومان خسارت مالي است که بيشتر آنها متوجه دو استان مازندران و البرز است.بارش شديد باران و جاري شدن سيل بيشترين آسيب را به خانواده هايي وارد ساخت که خانه هاي خود را در حاشيه رودخانه ها ساخته بودند.

    در همين حال ايمان قرباني مشاور فرماندار تهران از فرصت 72 ساعته به دستگاه هاي ذيربط براي برآورد خسارت هاي سيل سولقان خبر داد و گفت: شهروندان در صورت مفقود شدن اعضاي خانواده و دوستان خود مراتب را به بخشداري کن و سولقان اطلاع دهند.

    اگرچه منابع خبري طي 24 ساعت گذشته روايت هاي مختلفي از شمار جان باختگان سيل در مناطق مختلف ارايه داده اند، اما رسانه ها به نقل از منابع رسمي تا اين لحظه شمار جان باختگان را 19 نفر و تعداد مفقودين را 20 نفر اعلام کرده اند.

    اين در حالي است که محمدتقي ايراني معاون استاندار البرز همچنان بر نامعلوم بودن سرنوشت 12 مفقود اين استان تاکيد دارد.در همين رابطه مجتبي خالدي سخنگوي اورژانس کشور نيز در گفت وگو با ايسنا آمار مصدومين حادثه سيل و طوفان در چند روز گذشته را در سراسر کشور 84 نفر اعلام کرد و گفت: اين افراد در 27 شهرستان دچار مصدوميت شده اند که در اين ميان فقط دو تن از حادثه ديدگان در بخش مراقبت هاي ويژه بستري بوده و مابقي وضعيت خوبي دارند.

    در همين حال رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر کشور در بازديد از روستاهاي آسيب ديده البرز با اشاره به فعاليت شبانه روزي 103 تيم عملياتي براي امدادرساني به حادثه ديدگان تاکيد کرد: در اين مدت موفق شديم بيش از 63 هزار و 300 نفر از سيل زدگان را نجات داده و اسکان دهيم.ناصر چرخ ساز در گفت وگو با ايسنا تاکيد کرد: در اين عمليات موفق شديم 210 واحد مسکوني در حال تخريب را در مناطق سيل زده کشور تخليه و هم وطنانمان را نجات دهيم.

    
اهالي سيجان مجبور به ترک روستا شدند
    گزارش ها حاکي است که 90 درصد اهالي سيل زده سيجان روستا را ترک کرده و در روستاهاي مجاور اسکان داده شده اند.

    دکتر احسان نصيري مديرعامل جمعيت هلال احمر البرز تاکيد کرد: متاسفانه سيجان در جريان اين حادثه خسارت هاي زيادي متحمل شد و ماندگاري اهالي در اين روستا خطر جاني براي آنها داشت.

    جمعيت واقعي روستاي سيجان حدود 300 نفر است ولي در مواقع تعطيلي به خاطر حضور ميهمانان و گردشگران اين جمعيت به 2500 نفر نيز مي رسد که متاسفانه حادثه اخير نيز در زمان حضور ميهمانان رخ داده است، به طوري که فقط بالغ بر 50 دستگاه خودرو که در حاشيه رودخانه پارک شده بودند در مسير سيلاب قرار گرفته و به طور کامل متلاشي شده اند.

        
لبخند به زندگي با تولد نوزاد در سيل
    سيل در مهديشهر اگرچه خسارت هاي مالي فراواني را به بار آورد، اما نشانه هاي اميد به زندگي و تلاش و کوشش براي ساختن دوباره شهر در چهره مردم نمايان است.

    به گزارش خبرنگار کيهان احمد طاهري مديرکل مديريت بحران استانداري سمنان با اذعان به اينکه در اين حادثه هيچ گونه خسارت جاني و حتي جرحي به شهروندان مهديشهري وارد نشد، در عين حال خبر از تولد نوزادي در اين شهرستان داد که مادر نوزاد گرفتار سيل شده بود.

    وي گفت: نيروهاي امداد با نجات اين مادر و انتقال وي به بيمارستان باعث نجات اين نوزاد نيز شدند.

        
نجات 10 کوهنورد در ارتفاعات دماوند
    خبرنگار کيهان از ساري نيز گزارش داد با فروکش کردن آب رودخانه ها وضعيت مناطق سيل زده در مازندران رو به عادي شدن است و کارشناسان در حال برآورد خسارت ها هستند.علي اصغر احمدي مديرکل مديريت بحران اين استان از وصل شدن آب شرب روستاييان و شهر زيرآب خبر داد و گفت: هنوز برآورد خسارت نهايي نشده است، اگر چه برآورد اوليه نشان مي دهد که راه هاي مازندران در اين چند روز 328 ميليارد ريال خسارت ديده اند. از سوي ديگر نجات گران جمعيت هلال احمر استان موفق شدند 5 کوهنورد ايراني و 5 کوهنورد خارجي از کشور ترکيه که قصد صعود به قله دماوند را داشتند و به دليل شرايط نامساعد جوي مسير خود را گم کرده بودند نجات دهند.

        
امدادرساني هوايي به روستاهاي سوادکوه
    سوادکوه در ميان شهرهاي حادثه ديده از سيل و طوفان به خاطر صعب العبور بودن راه ها از اهميت بالايي برخوردار است. رجب علي وهابي فرماندار سوادکوه تاکيد کرد: اگرچه راه هاي اصلي در اين محور باز است، اما مسدود بودن راه هاي منتهي به روستا عمليات امدادرساني به روستائيان را با مشکل جدي مواجه کرده بود که بالگردهاي هلال احمر توانستند در چند پرواز کمک رساني به اهالي را با موفقيت به انجام برسانند.

    وي تاکيد کرد: بيش از 80 درصد راه هاي مواصلاتي روستاها و ريزش ساختمان در شهر زيرآب و رانش زمين توسط سيل اخير خسارت هاي فراواني به منطقه وارد کرده است.

        
رودخانه در خمين هم طغيان کرد
    شدت بارندگي در خمين نيز باعث طغيان رودخانه اين شهر و بي خانمان شدن 60 نفر از ساکنين روستاي محمدآباد شهرستان محلات شد.

    حسينعلي نظيفي مديرکل مديريت بحران استان مرکزي دراين باره تاکيد کرد: طغيان رودخانه محلات موجب تخريب منازل مسکوني روستاي محمدآباد شد خسارت 21 ميليارد توماني در سقز براساس برآوردهاي اوليه که هنوز نهايي نشده ميلياردها تومان خسارت به کشاورزان و باغداران و زيرساخت هاي شهري عام المنفعه سراسر کشور وارد شده است که به گفته مسئولان در چند روز آينده فهرست ميزان خسارت ها پس از نهايي شدن اعلام خواهد شد. بنابر همين گزارش ها معاون استاندار و فرماندار ويژه سقز ميزان برآورد اوليه خسارت در اين شهر را 210 ميليارد ريال تخمين زده است. فرماندار اسفراين نيز معتقد است سيل در اين شهر حدود 25 ميليارد ريال خسارت وارد کرده است.

    همچنين سيل به 20 روستاي شهرستان بيجار خسارت وارد کرده است که براساس برآورد اوليه ميزان خسارت ها افزون بر 50 ميليارد ريال است.

    اسماعيل نجار معاون وزير کشور نيز در بازديد از مناطق آسيب ديده سيجان در جاده چالوس ميزان خسارت وارده به اين منطقه را زياد خواند و وعده پرداخت 100 ميليارد ريال به طور علي الحساب براي جبران بخشي از خسارت ها داد.

    برآورد اوليه سيدمحمد جعفري معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد کشاورزي مازندران نيز نشان مي دهد که تاکنون فقط در بخش کشاورزي بيش از 100 ميليارد ريال خسارت وارد شده است.

    علي اصغر بديعي مقدم مديرکل راه و شهرسازي خراسان شمالي هم معتقد است که سيل در خراسان شمالي بالغ بر 7 ميليارد ريال فقط در حوزه راه استان خسارت وارد کرده است.

        
علت اصلي خسارت ها ساخت و سازهاي غيرمجاز!
    براساس گزارش خبرگزاري ها به نقل از مسئولان استاني و شهري علت اصلي سيل اخير و خسارت هاي وارده به شهرها، روستاها و شهروندان ساخت و سازهاي غيرمجاز و ايجاد بنا در حاشيه رودخانه ها شناخته شده است.

    اين در حالي است که بارها از سوي مسئولان در خصوص ساخت و ساز در حريم رودخانه ها هشدار داده شده است و به دنبال اين ساخت و سازها و احداث پل هاي دست ساز بدون اصول و استحکام و غيراستاندارد، چنين حوادث تلخي رقم مي خورد و تبعات ناگوار به دنبال دارد.

        
جاده چالوس باز شد
    سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافيک پليس راهور ناجا با اشاره به بازگشايي جاده چالوس و هراز، از ترافيک نيمه سنگين در بخش هايي از جاده هراز، آزاد راه کرج قزوين و اتوبان تهران کرج خبر داد.سرهنگ نادر رحماني در گفت وگو با تسنيم، با اشاره به آخرين وضعيت جاده هاي کشور، از بازگشايي جاده چالوس خبر داد و اظهار داشت: از دوشنبه شب گذشته محور چالوس در هر دو مسير رفت و برگشت بازگشايي شد و هم اکنون زير بار ترافيکي قرار دارد.