پزشکان دنیا روزانه چند بیمار ویزیت می‌کنند؟

وارد مطب پزشک یا درمانگاه که می‌شوید، حجم بالای بیمارانی نشسته‌اند که بی‌صبرانه چشم به ساعت دارند تا نوبت به آنها برسد و برای معاینه نزد پزشک بروند. اما گاهی انتظارها بیش از حد می‌شود و حوصله بیماران را سر می‌برد. استانداردهای جهانی معمولا زمان مشخصی را برای مدت زمان ویزیت هر بیمار توسط پزشک مشخص کرده‌اند که رعایت آن از سوی پزشکان و نیز بیماران، آرامش را برای هر دو به همراه دارد.

به گزارش سلامت آنلاین و به نقل از بیزینس اینسایدر، برخی پزشکان ویزیت هر بیمار را در مدت زمان زیادی انجام می‌دهند و همین باعث اعتراض بیماران در انتظار می‌شود. از سوی دیگر، عده‌ای از پزشکان هم هستند که در زمان کوتاهی ویزیت می‌کنند و بیمار وقت کافی برای بیان تمام علائم و شرایط جسمی خود پیدا نمی‌کند بنابراین امکان برقراری ارتباط مفید بین بیمار و پزشک امکان‌پذیر نمی‌شود.

برخی محققان مطالعاتی را روی ۱۹ هزار و ۲۰۰ پزشک در ۲۶ تخصص انجام دادند. آنها مدت زمانی را که هر پزشک برای ویزیت هر بیمار اختصاص می‌دهد مورد ارزیابی قرار دادند. تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد متوسط زمانی که برای ویزیت هر بیمار از سوی متخصصان مختلف رعایت می‌شود حدود ۱۳ تا ۱۶ دقیقه است که معمول‌ترین زمان است. این در حالی است که به نظر می‌رسد این مدت زمان هر سال در حال کاهش است و پزشکان در وقت کوتاه‌تری اقدام به ویزیت هر بیمار می‌کنند.

در این میان، متخصصان بیهوشی، مغز و اعصاب و رادیولوژیست‌ها با ۲۵ دقیقه یا بیشتر، بالاترین زمان را برای معاینه و ویزیت هر بیمار اختصاص می‌دهند. زمان ۱۳ تا ۱۶ دقیقه معمولا به پزشکان عمومی اختصاص می‌یابد، در حالی که متخصصان چشم‌پزشکی و پوست حداقل زمان لازم برای ویزیت بیمار را رعایت می‌کنند که بین ۹ تا ۱۲ دقیقه است. همچنین، ویزیتی که پزشک از بیمار بستری در بیمارستان به عمل می‌آورد، طولانی‌تر از زمانی است که در مطب به هر بیمار اختصاص می‌دهد.

براساس این تحقیقات، پزشکان زن در مقایسه با پزشکان مرد وقت بیشتری را به ویزیت و معاینه بیماران خود اختصاص می‌دهند. به طوری که به طور متوسط ۴۹ درصد پزشکان زن و ۴۱ درصد پزشکان مرد بیش از ۱۷ دقیقه را به ویزیت هر بیمار می‌پردازند.

ویزیت پزشکان خانواده
به گزارش واشنگتن‌پست، در گزارش سالانه پزشک خانواده که در سال ۲۰۱۲ ارائه شد، به این نکته اشاره شده بود که به طور متوسط پزشک عمومی فهرست ویزیت حدود ۲۳۰۰ بیمار را در پنل خود دارد. در حالت شدیدتر، این مسئله بیان شده بود که هر پزشک باید روزانه حدود۱۶ ساعت را به ارائه خدمات مراقبتی و ویزیت بیماران مزمن و حاد بپردازد که حدود ۲۵۰۰ بیمار را شامل می‌شود. اما این به منزله ساعت کاری بسیار زیاد برای پزشکان است. در تحقیق دیگری که از سوی آکادمی پزشکان خانواده آمریکا انجام گرفت، این پزشکان در مطب، بیمارستان، خانه پرستار، ویزیت خانگی یا به طور ویزیت اینترنتی، روزانه حدود ۱۹ بیمار را ویزیت می‌کنند. در واقع، پزشکان خانواده به طور هفتگی حدود ۳۴ ساعت را به ویزیت بیماران اختصاص می‌دهند که به هر بیمار حدود ۲۲ دقیقه می‌رسد و به این ترتیب ۲۳۶۷ بیمار تحت مراقبت هر پزشک خانواده قرار می‌گیرد.

محققان در همان سال حدود ۱۳ هزار و ۵۷۵ پزشک آمریکایی را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که ۴۰ درصد آنها روزانه بین ۱۱ تا ۲۰ بیمار و ۲۷ درصد نیز روازنه ۲۱ تا ۳۰ بیمار را ویزیت می‌کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل فشار کار وارده روی پزشکان، تا ۳ سال آینده بیش از نیمی از پزشکان به طور پاره‌وقت کار می‌کنند و با بازنشستگی کم‌تر خود را با مسائل بیماران درگیر و آنها را ویزیت می‌کنند.

پزشکان تازه‌کار
گزارش نیویورک‌تایمز درباره پزشکان تازه‌کار و مدت زمانی که به ویزیت بیماران اختصاص می‌دهند، حاکی از آن است که این گروه از پزشکان به اندازه پزشکان کهنه‌کار و قدیمی برای معاینه و ویزیت بیماران خود وقت نمی‌گذارند و همین امر باعث عدم تعامل مناسب و مؤثر بین بیمار و پزشک می‌شود. طبق این تحقیق، پزشکان تازه‌کار به طور متوسط حدود ۸ دقیقه برای ویزیت هر بیمار اختصاص می‌دهند که در مقایسه با متوسط زمان ۱۳ تا ۱۶ دقیقه‌ای که برای پزشکان وجود دارد، زمان کمی محسوب می‌شود