گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها  قسمت چهارم  10 دی - 95
مرد جوان که همسر 16 ساله‌اش را به خاطر سوء‌ظن شدید با چاقو کشته بود، صبح دیروز از زندان به شعبه چهارم دادگاه کیفری انتقال یافت و محاکمه شد.

به گزارش «ایران»، این جنایت شامگاه 27 فروردین سال 89 در یکی از محله‌های جنوب تهران اتفاق افتاد و طی آن عروس، در جنایتی هولناک قربانی سوء‌ظن همسرش شد.پس از حضور بازپرس ویژه قتل و تیم جنایی در محل قتل جسد خون‌آلود نوعروس به پزشکی قانونی منتقل شد. تازه‌داماد - 27 ساله - نیز از سوی مأموران کلانتری 13 گلستان در محل جنایت دستگیر شد و به کشتن همسرش اعتراف کرد.
پس از اقرار فریدون به قتل همسرش، پرونده قتل روی میز قضات شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران قرار گرفت. قاتل در جریان محاکمه به کشتن همسرش اعتراف کرد و در دفاع از خود گفت: «من به همسرم سوء‌ظن داشتم، احساس می‌کردم او روابط نامشروع دارد. روز حادثه وقتی از سر کار به خانه برگشتم، دیدم او در خانه نیست، به همین خاطر چاقویی برداشتم و به طبقه پایین دویدم که دیدم کنار مادرش نشسته است.  بعد هم با چاقو به گردنش ضربه‌ای زدم و او را کشتم. چون همیشه این جنون در مغزم بود که به من دستور می‌داد همسرم را با چاقو بکشم. اما حالا پشیمان هستم!»با اعتراف‌های هولناک تازه‌داماد، قضات دادگاه او را به قصاص محکوم کردند و این حکم از سوی شعبه 32 دیوان‌عالی کشور نیز تأیید شد.
جوان محکوم به مرگ چند قدم با چوبه دار فاصله داشت که وکیلش با ارائه مدارکی اعلام کرد پزشکان قانونی تشخیص داده‌اند قاتل مبتلا به جنون است و نباید مجازات شود. وکیل مدافع سپس از قضات دیوان‌عالی کشور خواست بار دیگر پرونده تازه‌داماد را مورد بررسی قرار دهند.در بررسی‌های کارشناسان پزشکی قانونی، تشخیص داده شد که قاتل در زمان ارتکاب به جنایت دچار جنون بوده و در شرایط روانی مناسب قرار نداشته است. بنابراین تازه‌داماد صبح دیروز بار دیگر از زندان به شعبه چهارم دادگاه کیفری انتقال یافت.
قضات دادگاه - اصغر عبداللهی و محمود کیخواه - با بررسی مدارک پزشکی، متهم را مجنون شناختند و او را فقط به پرداخت دیه محکوم کردند.با توجه به اینکه عامل قتل توانایی مالی پرداخت دیه را ندارد، با درخواست اولیای دم (پدر و مادر مقتول) قضات دادگاه نسبت به پرداخت دیه از صندوق بیت‌المال موافقت کردند و دیه عروس جوان (مقتول) از طریق صندوق بیت‌المال به اولیای دم پرداخت خواهد شد.
دختر دانشجو پس از آخرین ملاقات با پسر مورد علاقه‌اش به طرز مرموزی به کام مرگ فرو رفت. هنوز مشخص نیست این دختر دست به خودکشی زده یا با انگیزه‌ای نامعلوم به قتل رسیده است.

عقربه‌ها ساعت ١٠ صبح سه‌شنبه ٧ آذرماه ‌سال‌جاری را نشان می‌داد که کارکنان خدماتی ساختمانی در شهرک اکباتان با جسد دختر جوانی در فضای سبز پشت ساختمان ١٢ طبقه روبه‌رو شدند. وقتی ماموران کلانتری ١٣٥ آزادی در جریان مرگ مرموز دختر جوان قرار گرفتند، خیلی زود تیمی از ماموران اداره ١٠ پلیس آگاهی تهران همراه بازپرس سجاد منافی آذر از شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران برای تحقیقات ویژه پا در صحنه جرم گذاشتند.
ماموران در تحقیقات ابتدایی پی بردند که دختر ٢٣ساله دانشجوی مهندسی پزشکی است که در ماجرای مرموزی از طبقه هفتم ساختمان به داخل محوطه سقوط کرده است. آن‌طور كه ‏مشخص بود جسد در پشت مجتمع ‏مسكوني افتاده بود و صبح، زماني كه كارگران خدماتي برج درحال نظافت آن‌جا بودند، جسد را پيدا ‏كردند. به گفته پزشكي قانوني حدود ١٢ ساعت از ‏مرگ وي می‌گذشت. نخستين فرضيه اين بود كه احتمالا مرگ وي ‏خودخواسته بوده اما وقتي در تحقيقات مشخص شد كه دختر جوان میهمان خانه پسر جوانی به نام آرمین در ساختمان ١٢ طبقه شهرک اکباتان بوده است، بازپرس پرونده با توجه به مرموز بودن حادثه دستور بازداشت وی را صادر کرد.
آرمین صبح دیروز در شعبه سوم دادسرای امور جنایی پیش روی بازپرس سجاد منافی آذر قرار گرفت و گفت: اوایل فروردین‌ماه امسال بود که با الهام در اینستاگرام آشنا شدم و پس از مدتی با هم دوست شدیم.  الهام خیلی زود به من علاقه پیدا کرد و این درحالی بود که من نسبت به او علاقه‌ای نداشتم. مدتي كه گذشت تصميم گرفتم به دليل برخي از رفتارهاي عجيب او به دوستي‌مان پايان ‏دهم ‏اما دختر جوان دست‌بردار نبود. مدام به من گير می‌داد و می‌گفت چرا عكس‌هاي میهماني‌رفتنت را در اينستاگرام منتشر مي‌كني. ‏ چندين‌بار به خاطر رفتارهاي عجيبش با مادرش صحبت كردم و او می‌گفت حال روحي دخترش خوب نيست. مادر ‏قرباني يك روز پيش ‏از حادثه از من خواست تا دخترش را به خانه‌ام ببرم و به او قرص خواب بدهم تا بخوابد. می‌خواست ‏دخترش را نزد پزشك ببرد.
وی افزود: چند روز قبل با دختر دیگری در میدان صنعت سوار خودرو پدرم بودم که الهام متوجه ما شد و با خودرویش به در خودرو ما زد و پس از پیاده شدن از خودرویش با من درگیر شد و گفت باید دختر جوان را از خودروام پیاده کنم اما من توجهی به حرف‌هایش نکردم و به مسیرم ادامه دادم.آرمین گفت: پس از آن ماجرا الهام به خانه‌شان نمی‌رفت. او را به خانه‌مان بردم تا این‌که پس از ٤ روز الهام را به خانه‌شان بردم و تحویل مادرش دادم اما روز ٦ دی‌ماه الهام دوباره به خانه‌مان برگشت.
وی ادامه داد: ساعت ٥ بعد از ظهر بود که الهام به خانه‌مان آمد. دوباره با یکدیگر درگیر شدیم. من که از دست رفتارهایش خسته شده بودم از خانه خارج شدم و آخرین‌بار ساعت ٧ عصر همان روز بود که با دوستم در محوطه ساختمان درحال سیگار کشیدن بودیم که الهام مرا دید و پس از رفتنش پیامک داد که می‌خواهی باز به میهمانی بروی؟ خوش بگذره.آرمین گفت: پس از آخرین پیامک دیگر اطلاعی از وی نداشتم تا این‌که فردای آن روز خدمتکار ساختمان درحال نظافت با جسد الهام روبه‌رو شد. در این ماجرا بی‌گناهم و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است.
بنا به این گزارش، بازپرس منافی آذر در این مرحله دستور آزادی آرمین را صادر کرد و دستور داد از تهران خارج نشود تا تحقیقات تکمیلی برای ابهام مرموز این پرونده جنایی روشن شود.
 ترکمنستان ایران را تهدید به قطع گاز در صورت پرداخت‌نکردن بدهی می‌کند. این خبری است که در این روزهای سرد، چاشنی خبرهای داغ شده است. هرچند نمایندگان وزارت نفت اکنون در ترکمنستان حضور دارند تا در این زمینه از راه مسالمت‌آمیز مسئله را حل کنند، اما با این حال، ايرنا در گزارشي نوشته وزیر نفت ایران گفته در صورت پافشاری ترکمنستان، واردات گاز از این کشور را به‌صورت کامل قطع خواهد کرد و نه آن طلب ترکمنستان را قبول دارد و نه افزایش قیمت گاز را می‌پذیرد. زنگنه گفته باج نمی‌دهیم و اگر ترکمن‌ها، طلب خود را می‌خواهند، به دیوان داوری بین‌المللی مراجعه کنند. کارشناسان می‌گویند اگر ترکمنستان صادرات گاز را از دست دهد، عشق‌آباد بزرگ‌ترین بازنده این اختلاف خواهد بود.

‌ 
ترکمنستان ضرر خواهد کرد
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم دیروز در واکنش به تهدید ترکمنستان برای قطع گاز ایران، گفت: اجازه به‌وجودآمدن بحران در استانهای شمالی کشور را نخواهیم داد.
به گزارش شانا، حمیدرضا عراقی‎ با اعلام این مطلب در استان گلستان یادآور شد: ترکمنستان در دولت قبل مقداری طلب از ایران داشته است که هم‌اکنون به دلیل این طلب، تهدید به قطع گاز ایران می‌کند.
او در تازه‌ترین واکنش‌‌های مقامات دولتی ایران گفته: ایران در صورت قطع گاز از سوی ترکمنستان در ارتباطات کاری خود با این کشور بازنگری خواهد کرد و در نهایت ضرر نهایی را ترکمنستان خواهد کرد. معاون وزیر نفت در امور گاز از مذاکره با مقام‌های ترکمنستان برای حل این موضوع خبر داد و گفت: امیدواریم ترکمنستان به اجرای کامل قرارداد و تفاهم‌هایی که داشته‌ایم، اهتمام ورزد.
عراقی تأکید کرد: این در حالی است که ما در سه سال گذشته، همه بدهی خود را پرداختهایم و بقیه موارد باید به صورت کارشناسی بررسی و تصمیم‌گیری شود.
وی به تولید و مصرف ٧٠٠‌ میلیون مترمکعب گاز در کشور اشاره کرد و گفت: از این میزان حدود سه درصد آن، یعنی ١٢‌ میلیون مترمکعب واردات از ترکمنستان است که خیلی درخورتوجه نیست.
عراقی گفت: اگرچه میزان واردات گاز از ترکمنستان ناچیز است اما بخشی از نیازهای ما را در شمال کشور تأمین می‌کند، هرچند ما از این کشور، امکان دریافت بیشتر گاز را داریم و کماکان تلاش می‌کنیم به صورت برد-برد ارتباط با این کشور را حفظ کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه با بیان اینکه با انجام پروژه‌های جدید گازرسانی، اکنون طول شبکه انتقال و انشعاب کشور به بیش از ٣٠٠‌ هزار کیلومتر رسیده است، افزود: ٦٨ درصد روستاها از این نعمت خدادادی بهره‌مند هستند.

‌ 
ورود مجلس به اختلافات ایران و ترکمنستان
همین چند روز پیش بود که فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، تهدید دولت ترکمنستان (ترکمن‌گاز) در موضوع قطع گاز به ایران را خلاف تعهدات عرف دیپلماتیک دانسته و بهروز نعمتی، عضو دیگر این کمیسیون، نیز اعلام کرده است امکان قطع واردات گاز از ترکمنستان وجود دارد. حسنوند گفته بود: «مجلس، دولت را به قطع واردات گاز از ترکمنستان ملزم می‌کند، اگر ترکمنستان بخواهد به باج‌گیری خود ادامه دهد، قطعا وزیر نفت به مجلس فراخوانده می‌شود».

‌ 
دعوای ایران و ترکمنستان بر سر چیست؟ 
دعوای گازی ایران و ترکمنستان سابقه‌ای دیرینه دارد. ماجرای آن به برف سنگین و یخ‌بندانی برمی‌گردد که در دی ماه سال ٨٦، ٢٠ استان کشور را درگیر افت فشار سنگین کرد. همان سال بود که ترکمنستان با سوءاستفاده از وضعیت جوی ایران و با هدف کسب سود بیشتر از طریق فشار بر دولت ایران، قیمت گاز صادراتی خود را ٩ برابر بالا برد و از ٤٠ دلار به ٣٦٠ دلار رساند و دولت وقت به اجبار تن به پذیرش این رقم گزاف داد. این مسئله در سال ٨٧ هم تکرار شد. به همین دلیل هم علی کردان، قائم‌مقام وزیر نفت، به دوشنبه سفر کرد و مسئله با توافق و وعده‌هایی مبنی بر خرید گران‌تر گاز حل شد. با گذشت زمان و پس از افت قیمت گاز در بازارهای جهانی، قیمت گاز صادراتی این کشور به ایران کاهش می‌یابد، اما بااین‌حال، ترکمنستان، این میزان طلب را به نام ایران می‌نویسد. بعد از آن تقریبا در این سال‌ها واردات گاز از ترکمنستان به‌صورت عادی انجام می‌شد تا اینکه باز هم امسال، ما‌بالتفاوت قیمت گاز در آن سال‌ها را مطرح کردند و بازی قدیمی خود را به راه انداختند. طلبی که اکنون محل اختلاف این دو کشور محسوب می‌شود. مناقشه‌ای که ایران می‌گوید باید به دیوان داوری بین‌المللی سپرده و تخطی ترکمنستان از قرارداد، به‌صورت قانونی پیگیری شود. نکته این است که گویا آن ١,٨ میلیارد دلار پیوست قراردادی به شکل حقوقی ندارد و تنها در قالب یک توافق سیاسی مانده است. زمانی‌ که ایران آماده پرداخت بدهی گازی ترکمنستان می‌شود، تحریم‌ها شدت یافته و مراودات بانکی قطع می‌شود و به این ترتیب روند پرداخت بدهی به این کشور بلاتکلیف باقی می‌ماند. پس از استقرار دولت یازدهم، ایران به‌صورت ماهانه اقدام به تسویه بدهی گازی خود به ترکمنستان کرده و بنابراین مبلغ دیگری به این طلب افزوده نمی‌شود.

‌ 
ایران بزرگ‌ترین مشتری گازی ترکمنستان
به گزارش ایرنا، ایران اکنون با خریداری روزانه ٣٥ تا ٤٠‌ میلیون مترمکعب گاز، به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری گاز ترکمنستان به شمار میرود که از ٢٠ سال گذشته تاکنون اقدام به واردات گاز از این کشور کرده است.  به ‌دلیل مسیر کوتاه خط لوله صادرات گاز ترکمنستان به ایران، صادرات گاز این کشور به ایران با کمترین هزینه انجام می‌شود اما سایر مشتریان گازی ترکمنستان مزیت‌های ایران را ندارند. چین، اروپا و پاکستان مشتریان جدید گاز ترکمنستان به شمار می‌روند که هزینه صادرات گاز به آنها به دلیل نیاز به خط لوله چند‌هزارکیلومتری، هزینه سنگینی را به دنبال دارد.

‌ 
ترکمنستان بزرگ‌ترین مشتری خود را از دست می‌دهد
به گفته کارشناسان، ایران در صورت قطع واردات گاز از ترکمنستان با شتاب‌بخشیدن به ساخت خط لوله‌های در دست احداث و تغییر موقت سوخت صنایع از گاز به سوخت مایع، می‌تواند نیاز نواحی شمال شرقی کشور را رفع کند؛ اما عشق‌آباد بازنده اصلی این ماجرا خواهد بود؛ زیرا بزرگ‌ترین مشتری خود را از دست خواهد داد. ایران اکنون با افزایش تولید روزانه گاز به حدود ٧٠٠ میلیون مترمکعب گاز، نیاز چندانی به واردات این سوخت برای رفع نیازهای ضروری ندارد. در واقع تهران با هدف افزایش حضور در بازار منطقه‌ای انرژی و گسترش تعامل خوب با همسایگان، همچنان تلاش کرده است که قرارداد واردات گاز از ترکمنستان را حفظ کند.

‌ 
هیچ کشوری قادر نیست از قطع گاز به‌عنوان تهدیدی علیه ایران استفاده کند
ایران به پشتوانه افزایش سرشار تولید گاز از پارس جنوبی و نیز گسترش شبکه گازرسانی در همه مناطق کشور، از قدرت چانه‌زنی فراوانی برخوردار شده است؛ بنابراین هیچ کشوری قادر نیست از قطع گاز به‌عنوان تهدیدی علیه ایران استفاده کند.
ایران با تکمیل خطوط در دست ساخت انتقال گاز دامغان به نکا و گیلان به مازندران، در ماه‌های آتی می‌تواند به‌راحتی و بدون نگرانی از افت فشار، گاز مناطق شمالی و شمال‌شرقی کشور را تأمین کند.
یک منبع آگاه به ایرنا اعلام کرد که ایران آمادگی دارد در صورت قطع گاز در روزهای پیش‌رو از طرف ترکمنستان، اولویت تأمین گاز در مناطق مورد نیاز را به بخش خانگی داده و سوخت صنایع عمده را به‌جای گاز با سوخت مایع تأمین کند تا روزهای سرد که البته چند هفته‌ای به درازا نخواهد کشید، سپری شوند؛ اما ترکمنستان در صورت وقوع این رخداد، بزرگ‌ترین و به‌صرفه‌ترین مشتری خود را از دست داده و باید به سراغ صادرات گاز از مسیرهای صعب‌العبور به چین و ديگر مناطق برود.

‌ 
ايران در چند ماه آينده نيازي به گاز تركمنستان ندارد
مهران اميرمعيني، کارشناس ارشد مؤسسه مطالعات بين‌المللي انرژي با تأكيد بر اينكه در سه ماه آتي نيازي به گاز تركمنستان نداريم، به «شرق» مي‌گويد: با توجه به اطلاعاتي كه وزارت نفت منتشر كرده و چند فاز پارس‌جنوبي وارد مدار شده‌اند، ايران حداقل در چند ماه آينده نيازي به واردات گاز از تركمنستان نخواهد داشت. اميرمعيني با بيان اينكه در صورت ارجاع اين پرونده به ديوان داوري بين‌المللي، ايران برنده خواهد بود يا خير، مي‌گويد: بستگي به مفاد قرارداد دارد. اگر توافقي كه در سال ٨٦ و ٨٧ بين ايران و تركمنستان در رابطه با افزايش قيمت گاز شكل گرفته، در بندهاي قرارداد وجود داشته باشد، آنها مي‌توانند ادعاي خود را به نتيجه برسانند و ايران بايد ١,٨ ميليارد دلار به آنها بازپس دهد، اما اگر فقط يك توافق سياسي بوده باشد، نتيجه به نفع ايران خواهد بود. اين كارشناس اقتصاد انرژي تصريح مي‌كند: در قرارداد تركيه مفاد قرارداد به نحوي بود كه ترك‌ها توانستند عليه ايران ادعا كنند و در دادگاه توانستند بخشي از پول محل اختلاف را از ايران‌بگيرند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برخی می‌گویند، بحث فتنه را تا کجا می‌خواهید ادامه دهید؟ گفت: تا فتنه گران تسلیم حق نشده اند و سران فتنه اعتراف به خیانت در حق ملت نداشته باشند، این حرکت ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سیداحمد خاتمی در مراسم سالروز 9 دی در کرمان اظهار کرد: حماسه 19 دی، تاج و تخت سلطنت را بر انداخت و حماسه 9 دی فتنه گران را به زباله دانی تاریخ فرستاد.
وی افزود: 9 دی، حماسه وحدت ملت ماست. این اجتماع نماد وحدت است و کسانی که این حماسه را تفرقه انگیزی می‌دانند، خود فتنه‌گر هستند.
خاتمی با اشاره به حضور مسوولان استان کرمان در مراسم 9 دی و بیان اینکه کرمان پاره های تن و همه خدمتگزارانش را به صحنه آورده، تصریح کرد: باید حماسه 9 دی را شناخت و نباید اجازه داد کسانی این حماسه را تحریف کنند.
وی با بیان اینکه حمایت از ولایت اساسی ترین عنصر 9 دی است، تصریح کرد: ولایت ستیزی ریشه جنایات بعدی شد و به دلیل اینکه با ولایت در افتادند، قانون را نپذیرفتند، با سید الشهداء علیه السلام در افتادند و به دلیل اینکه با ولایت درافتادند، عکس امام و خانه خدا به آتش کشیده شد.
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: حماسه 9 دی حماسه بیعت جاوید دیروز و امروز با ولایت است اگر از تک تک افرادی که به این اجتماع آمده اند، سئوال کنید، اعلام می کنند که تا آخرین نفس و نفر حامی ولایت هستیم.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: عنصر ولایتمداری در گوشت و خون و جان مردم است و مردم ولایتمدار بدانید فتنه‌های بعدی را ولایت گریزی و ولایت ستیزی رقم می زند، بیدار باشید و ببینید قانون اساسی مشروعیت سه قوه را به ولایت فقیه می داند و ولایت فقیه ارزنده ترین ارمغان امام راحل است.
وی با بیان اینکه دومین عنصر 9 دی، بحث تبری و نفرت از کسانی است که به انقلاب ضربه زدند، افزود: همان جریانی که مقابل امام علی علیه السلام ایستاد، با همان خصوصیات در فتنه 88 در مقابله نظام ایستادند.
خاتمی با بیان اینکه مردم ما نشان دادند هم اهل تولی و هم تبری هستند و اراداتشان را به ولایت با تبری از دشمنان ولایت نشان دادند، تصریح کرد: نمی شود برخی بگویند ما ولایت را دوست داریم اما خط قرمز ما فتنه نیست. 9 دی حماسه تبری از ولایت ستیزان است و فتنه گران و حامیانشان بدانند، تا زمانی که فتنه گری آنها هست، این تبری در ملت ما باقی است.
وی با اشاره به اینکه 9 دی حماسه وحدت ملت بود، ابراز کرد: ولایت فقیه تجلی ولایت امیرالمومنین علیه السلام است و کسانی که 9 دی را موجب تفرقه می نامند، نشان از بی بصیرتی آنهاست.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عنصر دیگر 9 دی، پاسداری از انقلاب اسلامی است، گفت: قریب به 300 هزار شهید برای انقلاب اسلامی ایثار کرده اند و مردم با عنصر بصیرت پاسدار انقلاب بزرگشان هستند.
وی افزود: تا روز 9 دی 88 اسمی از تحریم نبود و از روز 10 دی تحریم ها آغاز شد و این امر نشان می دهد که دشمنان به تحرکات شیطانی فتنه گران امید داشتند که مردم آن ها را ناکام گذاشتند.
خاتمی اظهار کرد: 9 دی گره خورده با مقاومت است و مردم ما در جنگ تحمیلی هشت ساله نشان دادند که مقاوم در صحنه اند و با بصیرتشان ثابت کردند که خستگی ناپذیر و مقاوم هستند.
وی با بیان اینکه برخی می گویند، بحث فتنه را تا کجا می خواهید ادامه دهید؟ افزود: تا فتنه گران تسلیم حق نشده‌اند و سران فتنه اعتراف به خیانت در حق ملت نداشته باشند، این حرکت ادامه خواهد داشت.
خاتمی با بیان اینکه کسانی در پی به فراموش کشاندن فتنه 88 هستند، در حالی که حمایت از فتنه، فتنه گری است، تاکید کرد: سران فتنه بگویند یا مکتوب بنویسند که بیراهه رفتند و حماسه حضور 40 میلیونی ملت را که سرمایه عظیم بود، به آتش کشیدند.
امام جمعه موقت تهران گفت: حامیان فتنه بدانند، گذشت زمان چیزی از جرم آنها نمی کاهد و پرونده فتنه گران پرونده سیاهی است و پیام اجتماع بزرگ امروز این است که به همان میزان که تولی داریم، با همان صراحت و فریاد، برائت و تنفر خود را از فتنه گران و حامیانشان ابراز می کنیم.

گزیده ها  قسمت  پنحم  10 دی - 95
کیهان نوشت: گزارشی از ماجرای افراد معتادی که برخی شب‌ها را در گورستان سر می‌کنند، اگرچه تکان‌دهنده است اما خبر تازه‌ای نیست. حقوق‌های نجومی و قراردادهای خفت بار و اختلاس‌های میلیاردی و ... از یک سو و مشکلات بیش از حد مردم مانند گرانی و تورم و بیکاری و اعتیاد و فقر و ... از سوی دیگر، نقاط شرم‌آور و فاجعه‌باری برای دولت به شمار می‌آید که وعده داده بود اگر چرخ سانتریفیوژها نمی‌چرخد، لااقل چرخ زندگی مردم بچرخد.

این ها موضوعاتی است که بارها و بارها و پیش از همه از سوی رهبر معظم انقلاب و سپس دلسوزان و خیرخواهان و متعهدین انقلاب و نظام اسلامی گفته و نوشته و بیان شده و البته به همین گفته‌ها و نوشته‌ها بسنده نشده و بسیاری از خیرین و نیکوکاران در غالب مساجد  و هیئت‌های مذهبی آستین همت بالا زده و ورای «برجام» بازی‌های دولتی در همان بیغوله ها و خراب آباد ها و مناطق فقر زده، به تکالیف الهی و دینی خود عمل کرده و به انحاء مختلف، صدقات و خیرات و مبرات بسیاری بدون کوچک‌ترین فخرفروشی و نمایشی در شبکه‌های اجتماعی داده و می‌دهند تا بلکه ذره‌ای از آمال این بخش از مردم را کم کنند.
اما گویا فیلمساز جشنواره زده ما، تازه این‌گونه واقعیات به گوشش خورده و به همان دلیل نگاه مورچه‌وار شبه روشنفکری فکر می‌کند چون خودش نمی‌دانسته و ندیده پس هیچ کس دیگر هم نمی‌بیند و نمی‌داند! غافل از آنکه وقتی ایشان  در ضیافت‌های اسکاری و جشنواره‌ای خود در لس آنجلس و برلین و کن و ... و سر میزهای شام میهمانی‌های امثال «الرمیحی» قطری (نماینده امیر قطر) و الکساندر مالت گای اروپایی (رئیس کمپانی ممنتو) لبخندهای آنچنانی می‌زد و دستخوش‌های میلیون دلاری تحت عنوان حمایت و «فاند» دریافت می‌کرد، در همان زمان، ده‌ها کمیته و موسسه و انجمن خیریه و امداد و صدها نفر از مومنین خیر و نیکوکار، روزانه بار فقر از دوش هزاران انسان درمانده برمی‌داشتند اما متاسفانه روح این به اصطلاح هنرمند هم از آنها خبر نداشته و ندارد و هنوز هم به شعر و شعار دادن بسنده می‌کند و تازه از مسئولین درخواست می‌کند که به این جور مکان‌ها سر بزنند!
 
کافی بود این استاد سینمای اجتماعی! یک سری از فیلم‌های جشنواره عمار را می‌دید یا فقط بعضی شب‌ها، همین اخبار 20/30 را از تلویزیون تماشا می‌کرد تا به بخشی از نابسامانی‌های اجتماعی(!) میدان ونک به پایین آشنا شده  و این گونه متوهم نباشد که همه معضلات این جامعه در دو سه گروه مرفه بی‌درد پیرامون ایشان و مسائلی از قبیل خیانت و مهاجرت و عشق‌های ضربدری و مثلثی و مربعی و ذوزنقه‌ای و بخشش متجاوز به زن و خانه و زندگی و ... خلاصه شده و می‌شود!
کسی نیست از این جناب به اصطلاح اسکاری بپرسد، خود شما با این همه ادعاهای پر طمطراق یک فیلمساز به اصطلاح اجتماعی، تاکنون چقدر به مستضعفین و محرومین و پابرهنه‌ها در قاب دوربین تان پرداخته‌اید؟!! آیا به جز «خیانت یک مرد به زنش»، «سرخوشی‌های چند زوج شکم سیر در کنار دریا و گم شدن دختری در این میان»، «تلاش‌زنی مرفه برای خارج کردن خود و دخترش از کشور»، «بازگشت مرد مهاجرت کرده پشیمانی به فرانسه برای طلاق زنی که نمی داند به چه علت از وی جدا شده» و «سر و کله زدن یک زوج تئاتری با یک مرد مسن دربه داغان مافنگی که از قضا به ناموس و خانه و زندگی آنها تعرض کرده» و ... موضوع دیگری را به عنوان نابسامانی‌های اجتماعی در فیلم‌هایتان قالب کرده‌اید؟ در کدام نما یا صحنه فیلم‌هایتان، اشاره‌ای به دشواری‌های معیشتی و زندگی این مردم وجود دارد؟! راستی ماجرای فیلم جدیدتان در اسپانیا چه بود؟!
آن روی سکه گورخواب‌های شهریار زندگی اشرافی شما و همکاران و دولتمردان متبوع‌تان است؛ همان‌ها که به یک اشاره‌شان کمپین «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» راه انداختید و چوب حراج به منافع ملی زدید. یک بار هم شد نسبت به این زندگی‌های اشرافی اعتراض کنید و بغض و شرم وجودتان را فرا بگیرد؟ به همکارانتان که با اختلاس میلیاردی از صندوق ذخیره فرهنگیان سریال ساختند و به بازیگرانی که از همین پول دستمزدهای میلیاردی گرفتند اعتراض کردید؟ آن هنگام بغض و شرم در کدام قسمت وجود شما بود؟ دوستان شما با سرمایه‌گذاری مفسد اقتصادی چون بابک زنجانی فیلم ساختند و جایزه همان فیلم را به آقای روحانی تقدیم کردند؛ آن زمان کجا بودید؟ وجدانتان آزرده نمی‌شد؟
 
شرم وجودتان را فرا نمی‌گرفت تا نسبت به حیف و میل بیت‌المال از جانب هم صنفی‌های‌تان اعتراض کنید و آن را یکی از عوامل تبعیض و بی‌عدالتی و اختلاف طبقاتی بدانید! به نظر می‌رسد به صورت گزینشی بغض و شرم سراسر وجود شما را فرا می‌گیرد و این نامه‌نگاری‌ها هم از سر دیده شدن و جلب توجه است وگرنه اگر قرار باشد گورخواب‌های شهریار سر و سامان بگیرند اول از همه باید یقه زندگی اشرافی برخی دولتمردان و کسانی مثل شما و برخی همکارانتان را گرفت که به فرموده امیرالمؤمنین(ع): نعمت فراواني نديدم، مگر اين كه در كنارش حقي ضايع شده باشد.
جناب آقای اسکاری! شما بهتر است سری به خودتان بزنید! و از «دروغ» و «بی رحمی» و «از یاد بردن هموطنان» و ... هم دم نزنید! ادعای «سراسر وجودم شرم است» (اگر واقعا صادقانه باشد) تنها بخش ناچیزی از عدم توجه به این مردم و سرزمین خود  و مشغولیت با بازی‌های اسکاری است که متاسفانه آن هم نیمه کاره و با فرافکنی و متهم کردن دیگرانی همراه شده که (علیرغم همه معضلات موجود) در بحبوحه غفلت‌ها و خودباختگی ها و بازی‌های شبه روشنفکرانی مانند شما، در حد وسع خود و امکانات موجود، به وظایف‌شان عمل کرده‌اند.
شما را به ایران و ایرانی چه کار!؟ به همان بنیادهای قطری و جشنواره‌های غربی رسیدگی کنید!
مسئول روابط عمومی کل سپاه با تبیین و تفسیر رأی ممتنع آمریکا در شورای امنیت در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل گفت: آمریکا به درک خوبی از واقعیات خاورمیانه رسیده ‌که این رخدادها در نهایت منجر به نابودی اسرائیل می‌شود.

به گزارش تسنیم، سردار رمضان شریف امروز در مراسم بزرگداشت حماسه نهم دی ماه در مصلی امام خمینی(ره) ارومیه اظهار داشت: امروز همگان جمع شده‌ایم تا حضور حماسی و قدرتمند مردم ایران اسلامی را در سال 88 گرامی بداریم و پایداری مردم علیه استکبار و استکبار ستیزی را به همگان نشان دهیم.
وی افزود: برای تمامی ملت ایران در طول 38 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سختی‌هایی وارد شده ولی مردم با تکیه بر عنایت خداوند متعال و فرهنگی قرآن کریم و سیره نبوی حضرت محمد (ص) بر تمامی مشکلات فائق آمده‌اند و فتنه 7 سال پیش یکی از این مشکلات بزرگ بوده است.
وی بیان کرد: در ماجرای فتنه سال 88 توطئه‌کاران با بهانه انتخابات دست به کار شده بودند و اقدامات خود را پیش می‌بردند این در حالی بود که هدف اصلی آنان حمله به نظام و مقدسات ایران اسلامی بود و برای این هدف اقدامات زیادی در عرض چندین ماه انجام شده بود تا در نهایت نظام جمهوری اسلامی ایران برچیده شود.
مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در فتنه 88 دشمن مرزهای اعتقادی ملت ایران را نیز هدف قرار داده بودند و به روز عاشورا بی احترامی کردند و تمامی کارشکنی‌های اتفاق افتاده در این روز نتیجه زحمات 8 ماهه دشمنان بود که با رهبری مقام معظم رهبری و تلاش مردم خنثی گردید و برای ملت ما تبدیل به فرصت گشت.
وی تشریح کرد: در جریان انتخابات سال 88 با افرادی مواجه گشتیم که خود را در ظاهر دوست دار نظام، مردم ایران، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری جلوه می‌دادند ولی یک مرتبه با بروز لجاجت خود رو در روی یک ملت قرار گرفتند و به بازیچه‌ای در دست توطئه گران تبدیل شده بودند.
وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران بیش از 200 هزار شهید تقدیم دین اسلام کرده و اگر کسی از هموطنان ما درصدد خیانت به ملت ایران و نظام اسلامی باشند باید در قبال شهدا و خونشان پاسخگو باشند و خیانت به مردمان ایران اسلامی مشابه خیانت به دین اسلام و جمهوری اسلامی ایران است.
شریف خاطرنشان کرد: جنگ ایران و عراق که بر ما تحمیل شده بود نیز یکی دیگر از نمونه‌های بارز ایستادگی و مقاومت مردم ایران است و محصول آن اقتدار امروز ایران است که در برابر تک تک دشمنان خود ایستادگی کرده‌ایم و امن‌ترین کشور در منطقه هستیم و روز به روز بر مشکلات پیروز می‌شویم.
وی با تبیین و تفسیر رأی ممتنع آمریکا در شورای امنیت در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل اظهار داشت: امروز آمریکا به درک خوبی از واقعیات خاورمیانه رسیده ‌که این رخدادها در نهایت منجر به نابودی اسرائیل منتهی می‌شود و سران رژیم صهیونیستی از این اقدام بی سابقه آمریکا ناراحت شده‌اند در حالیکه این اقدام به نفع خود آن‌ها است.
مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: اگر رژیم صهیونیستی به شهرک‌سازی‌ها ادامه دهد بی‌شک واکنش متقابل را به دنبال خواهد داست و قطعاً در جنگ آتی که رخ دهد بازنده رژیم اسرائیل بوده و به کلی نابود می‌شود و آموزه‌های دین اسلام به مردم دفاع از خود و ملت را یاد داده است.
وی با یادآوری بیانیه فتنه‌گران از معارضین در سوریه گفت: این اقدام آنان مخالف با راهبرد و سیاستهای منطقه‌ای نظام اسلامی است.
زني كه پسرش با ضربه چاقوي دختري ٢٠ ساله به قتل رسيده در جلسه دادگاه گفت كه اگر دختر بيمارش شفا پيدا كند، از قصاص متهمه مي‌گذرد. دختر او پس از قتل برادرش، به بيماري سرطان مبتلا شده و در بيمارستان تحت شيمي‌درماني است.
١١ آذر پارسال، پليس از وقوع يك فقره درگيري منجر به قتل در خانه‌اي در خيابان علوي باخبر شد.
 
با حضور ماموران مشخص شد كه مردي با ضربه چاقوي ميوه‌خوري به سينه‌اش دچار خونريزي شده و جان خود را از دست داده است.
همزمان با انتقال جسد به پزشكي قانوني، زن صاحبخانه، دخترش را عامل قتل معرفي كرد و گفت: «ساعت ٧ بعد از ظهر امروز، دخترم با مقتول درگير شد و با چاقو ضربه‌اي به او زد كه نقش زمين شد
روز بعد، ماموران متهمه را دستگير و به كلانتري منتقل كردند. او در بازجويي‌ها به قتل اعتراف كرد و گفت: «چند وقت پيش پدر و مادرم از هم جدا شدند و من تنهايي زندگي مي‌كردم. مقتول هم از دوستان خانوادگي ما بود و به خانه ما رفت و آمد داشت. امروز مادرم به ديدنم آمده بود كه مقتول سر رسيد. او حالت طبيعي نداشت و ناگهان به سمتم حمله كرد. مادرم به كمكم آمد و من را به اتاق ديگري برد. وقتي در را بستم، دوباره مقتول را ديدم كه از بالكن وارد اتاق شد. چاقوي ميوه‌خوري را برداشتم تا از خودم دفاع كنم. گفتم جلو نيا اما توجهي نكرد و ناگهان چاقو در قلبش فرو رفت و او را كشت. من قصد قتل نداشتم
با ثبت اعتراف متهم، كيفرخواست پرونده با موضوع اتهامي «قتل عمد» صادر شد و براي رسيدگي در اختيار شعبه دوم دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي زالي قرار گرفت.  صبح ديروز، جلسه رسيدگي در اين شعبه با قرائت كيفرخواست از سوي نماينده دادستان آغاز شد.  او گفت: «متهمه در بازجويي‌هاي متعدد به قتل با ضربه چاقو اعتراف و صحنه جرم را نيز بازسازي كرده است. مادر او نيز در همان روز حادثه به ماموران گفته كه دخترش در درگيري با مقتول، او را به قتل رسانده است

 
اين حرف نماينده دادستان با واكنش مادر متهمه روبه‌رو شد. زن ميانسال گفت: «من هيچ‌وقت نگفته‌ام كه دخترم با چاقو به سينه مقتول ضربه وارد كرده است
رييس دادگاه در اين لحظه دستور داد تا مادر متهمه دادگاه را ترك كند تا شرايط براي اخذ دفاعيات متهمه فراهم شود. سپس نوبت به مادر مقتول رسيد. زن ميانسال پشت جايگاه قرار گرفت و گفت: «من يك پسر و يك دختر داشتم كه متهمه يكي از آنها را به قتل رساند. پسرم نان‌آور خانواده‌ام بود. دخترم هم خيلي به او وابسته بود تا حدي كه پس از حادثه به خاطر فشارهاي رواني در بيمارستان بستري شد و مدتي بعد هم به سرطان مبتلا شد. او الان تحت شيمي‌درماني است و در چند روز اخير حالش وخيم شده

 
مادر مقتول كه به‌شدت گريه مي‌كرد در ادامه از قضات درخواست مهلت كرد و گفت: «من مطيع قانون هستم اما الان نمي‌توانم درخواست قصاص يا ديه داشته باشم. شايد براي تامين مخارج درماني دخترم، ديه بگيرم اما فعلا تصميم نهايي نگرفته‌ام. روز عاشورا از خدا خواستم كه دخترم را شفا دهد و من از قصاص متهم مي‌گذرم. الان ذهنم درگير دخترم است و از دادگاه مي‌خواهم چند روز به من وقت بدهد تا بتوانم مراحل درماني دخترم را پيگيري كنم. او اصلا حالش خوب نيست
با اين درخواست، قضات وارد شور شدند و با تجديد جلسه دادگاه، رسيدگي به پرونده را به دو هفته آينده (٢٠ دي) موكول كردند.

خبر ويژه 
اطرافيان روحاني 5 نفر هم نيستند /ما اصلاح طلبان او را رئيس جمهور كرديم
يکي از افراطيون مدعي اصلاحات گفت: روحاني با حمايت اصلاح طلبان راي آورد و مدعيان اعتدال 5 نفر هم نيستند.
    فياض زاهد به روزنامه آفتاب يزد گفته است: در اطراف آقاي روحاني کساني هستند که چندين بار گفتند مردم به اعتدال راي دادند و به جريان اصلاح طلب و اصولگرا نه گفتند، دوستاني که چنين صحبتي را مطرح کرده اند يا از سياست چيزي نمي دانند يا در اين سه سال آن قدر مزه قدرت زير زبانشان شيريني کرده که مي خواهند براي برخي مراکز خاص «پالس هاي چاپلوسانه» بفرستند.

    مشخص است که آقاي روحاني بدون اصلاح طلبان هيچ وقت انتخاب نمي شد و اکنون هم بدون حمايت اصلاح طلبان هرگز پيروز نمي شود.

    وي مي افزايد: جريان اعتدالي، در واقع يک جريان سايه است و نمي توان آن را جرياني موثر قلمداد کرد. گذشته تاريخي، سياسي اين مملکت نشان مي دهد که ما دو جريان قدرتمند بيشتر نداريم، در همه جاي دنيا هم همين طور است. يک جريان چپ و يک جريان راست با هم به رقابت مي پردازند.

    اعتدال پيش از آنکه يک گفتمان باشد يک روش و منش اخلاقي است. افرادي که مصرند تا اعتدال را به عنوان يک جناح، حزب يا گفتمان مطرح کنند تعدادشان به 5 نفر مي رسد.

    اين 5 نفر چه کساني هستند معرفي کنيد. نه، مصلحت نيست! خود آن 5 نفر مي دانند که منظورم چه کساني است.

    وي همچنين درباره هياهوي محمود صادقي عضو فراکسيون اميد در مجلس گفت: آقاي صادقي بايد دقت کند که نماينده پارلمان است پس ضمن اظهارنظر بايد از هيجان زدگي پرهيز کند. ما نبايد فضايي که اصلاحات توانست در ساختار نظام به دست بياورد را به هم بريزيم. آقاي صادقي، سلامت و صداقت دارد، اما جريان اصلاح طلب و اميد با هزار مصيبت به مجلس راه پيدا کرد.

    آقاي صادقي اگر دقت نکند و سرعتش را افزايش دهد حتي ممکن است ياران او در فراکسيون اميد نيز وي را تنها بگذارند.