گزارش مشروح فارس از میزگرد «جنبش یا ناجنبش دانشجویی»:

گزارش مشروح خبرگزاری پاسداران از میزگرد «جنبش یا ناجنبش دانشجویی»:
مظاهری: تشکل‌های یک‌بار مصرف به اسم انجمن اسلامی برنامه‌های ضددینی برگزار می‌کنند/ سلیمی: دولت کارگزاران نسبت به جبنش‌های دانشجویی نگاه تزاحمی داشت 15 آذر - 95
خبرگزاری فارس: مظاهری: تشکل‌های یک‌بار مصرف به اسم انجمن اسلامی برنامه‌های ضددینی برگزار می‌کنند/ سلیمی: دولت کارگزاران نسبت به جبنش‌های دانشجویی نگاه تزاحمی داشت
نگاه کنید نقش دانشگاه ها قبل ازا نقلاب چگونه بود وچه کسانی مبارزه می کردندواهداف وآرمان های شان چه بود واکنون اوضاع دانشگاه ها چگونه می باشد؟ برای اینکه یک مشت جوجه بسیجی سهیمه ای دانشگاه ها که تبدیل به گروه های سازماندهی شده فشار از سوی اطلاعات سپاه  شده اند تادرراستای اهداف علیه جناح رقیب  و دانشجویان معترض آزادیخواه دردانشگاه جولان تبلیغاتی همراه باتهدید دهند . همچنین به مناسبت فراررسیدن 16 آذر 32 یاروز دانشجو میزگرد جنبش دانشجویی بسیجی برگزار کرده اند تامانع از زتلاش دانشجویان مبارز وآزادیخواه برای برپایی مراسم سالگرد 16 آذر یاحضور سخنرانان رقیب دردانشگاه هاشوند.
میزگرد « جنبش یا ناجنبش دانشجویی» در حالی به مناسبت 16 آذر برگزار شد که نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی از عملکرد دولت با تشکل‌های دانشجویی گلایه کردند و خواستار تغییر رویه در این رابطه شدند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، میزگرد « جنبش یا ناجنبش دانشجویی» به مناسبت 16 آذر (روز دانشجو) با حضور نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در خبرگزاری فارس برگزار شد.
* قائدشرف: جنبش دانشجویی با یک دولت امنیتی هوشمند روبه‌رو است
محمدحسین قائدشرف دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در ابتدای این میزگرد گفت: باید یک نگاه دیگری به 16 آذر ماه بیاندازیم و آن را طور دیگری بازخوانی کنیم. در آن روز دانشجویان نقش ایفا کردند و حال نیز باید دانشجویان در روز 16 اذر پررنگ‌ترین روز خود را سپری کنند. این یک برهه مولفه 16 آذر است.
دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: برهه و مساله مهم دیگر در 16 آذر استکبارستیزی این روز است که در آن برخی دانشجویان در مقابل استکبار ایستادند و در مقابل این مقابله قربانی دادند. این راهی است که در آن هر حرکتی برای آنکه خود را نشان دهد باید نسبت خود را با استکبار مشخص کند.
قائدشرف خاطر نشان کرد: حال اگر بخواهیم این دو مسأله را در کنار مؤلفه زمان نگاه کنیم باید بگوییم پس از این دو مولفه باید منتظر شنیدن حرف از جنبش دانشجویی باشیم. سخن جنبش دانشجویی باید اصلی‌ترین سخن دانشجو باشد که بستگی به شناخت دانشجو و سهم معرفت آن در مورد جامعه و مشکلات دارد.
* باید تناظری بین حرف مردم، جامعه و دانشجویان باشد


وی تصریح کرد: عیار سنجش سخن دانشجو در مواجهه با استکبارستیزی است که بین این سخن و استکبارستیزی چه تناظری وجود دارد. این بدان معنی نیست که هر حرفی که مردم و جامعه بزنند درست است بلکه باید حرف خواست عمومی جامعه و مطالبه به حق باشد. به هر حال باید یک تناظری بین حرف مردم، جامعه و دانشجویان وجود داشته باشد.
* کلام دانشجوی امروز باید مبارزه با فساد باشد
این فعال دانشجویی خاطر نشان کرد: کلام دانشجوی امروز باید مبارزه با فساد باشد اگر اقتصادمان بیمار است و بی‌اعتمادی عمومی وجود دارد و برخی کارهای فرهنگی جواب نمی‌دهد مشکل و نقطه ضعف فساد است. 
*تقابل نیروهای انقلابی با غرب‌گرا به یک نقطه حساس نزدیک می‌شود
قائدشرف با بیان اینکه تقابل نیروهای انقلابی با نیروهای غرب‌گرا به یک نقطه حساس نزدیک می‌شود، تصریح کرد: تدبیری به نام برجام در جمهوری اسلامی اندیشیده شد تا بی‌اعتمادی آمریکا ثابت شود. آزموده را آزمودیم اما نکته مهم این است که باید برای تکمیل شدن بی اعتمادی عمومی به آمریکا تصویر شفاف از خودمان، نیز ارائه دهیم.
وی ادامه داد: این کار وقتی از جمهوری اسلامی پذیرفته است که جمهوری اسلامی بتواند یک فضای عدالت را در خود به تصویر کشد. با این وجود اگر مردم عدالت را در جامعه نبینند پای شعار «مرگ بر آمریکا »می‌ایستند.
دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت با تاکید بر اینکه باید مسأله عدالت را جدی بگیریم، گفت: شاید استکبار و جهان هم بدش نیاید که جمهوری اسلامی وجود داشته باشد و شعار مرگ بر آمریکا هم بدهد اما نتواند عدالت را در درون خودش ایجاد کند آن وقت نمی‌تواند جایگزین خوبی در مقابل نظام‌های لیبرال باشد.
این فعال دانشجویی در مورد پیگیری مسائل صنفی از سوی تشکل‌های دانشجویی تاکید کرد: پیگیری مسائل و مشکلات صنفی نه خوب است و نه بد. بستگی دارد با چه رویکردی مسائل صنفی را پیگیری می‌کنیم. یک وقتی است جنبش دانشجویی دنبال پیگیری مشکلات صنفی در دانشگاه‌ها برای سرگرمی است تا بازیچه جدیدی پیدا کند و در پی آن حقوق‌های نجومی و برجام را فراموش کند با این موضوع مخالفیم.
وی اضافه کرد: دانشجوی بازیچه خروجی جز بازی نخواهد داشت اما در مقابل یک وقتی شما به دنبال پیگیری صنفی می‌روید تا تمرین عدالت‌خواهی کنید از این می‌توان انتظار عدالت‌خواهی داشت.
دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت گفت: بخشی از ساخت شخصیتی دانشجو توسط خود فرد است بخش دیگر آن چیزی است که آموزش و پرورش تحویل دانشگاه می‌دهد. لذا کار بسیار سخت است.
این فعال دانشجویی تاکید کرد: با این مساله که در زمان حال جنبش دانشجویی استاندارد را تجربه می‌کنیم موافق نیستم بلکه معتقدم جنبش دانشجویی اوایل دهه 70 کاملاً استاندارد و قدرتمند بوده است و از نظر آرمان، بدنه و تشکیلات بسیار قوی بوده است و اتفاقاً مسیر درستی رفته است و جایی که تغییر مسیر می‌دهد برای اصلاح نظام بود.
*ماجرای بدل کارگزاران به جنبش دانشجویی در دهه 70
وی بیان داشت: جنبش دانشجویی در اوایل دهه هفتاد تشخیص می‌دهد یکی از آرمان‌های نظام به نام «آزادی» توسط افرادی زیر سؤال رفته است. پس ‌روش بازگشت به آرمان را پیگیری کرد اما طرف مقابل بدل زد و پس از بدل سیستم نو شده از مفهوم آزادی را سوار جنبش دانشجویی کرد. اگر خودمان را هم جای دانشجوی آن زمان بگذاریم شاید نتوانیم این بدل را شناسایی کنیم.
قائدشرف در مورد عملکرد جنبش دانشجویی در زمان حال گفت:  جنبش دانشجویی در زمان حال جنبشی است که رشد کرده اما مشکل آن این است که سطح ورودی آن پایین آمده است. جنبش دانشجویی قبلاً قوی بود و می‌توانست مثلاً 10 درصد دانشجو را رشد دهد.
این فعال دانشجویی اضافه کرد: می‌توان امروز به راحتی گفت قدرت رشد جنبش دانشجویی حتی دو برابر شده است. اما سطح ورودی آنقدر ضعیف شده که هر چه دانشجو را بالا می‌کشیم نسبت به گذشته احساس ضعف می‌کنیم.
وی در مورد مشکلات روبرو در برابر جنبش دانشجویی در زمان حال اظهار داشت: یکی از این مسائل خود فضای عمومی است قبلاً دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شد تنها بود و جنبش دانشجویی. اما الان جنبش دانشجویی صدها «هوو» دارد از فضای مجازی تا کافی‌شاپ‌های اطراف دانشگاه تا هزار حربه و بهانه فردگرایانه که باعث می‌شود جنبش دانشجویی یکی از صد مخاطب دانشجو باشد.
قائد شرف با تاکید بر اینکه ارتباطات فرد به فرد باعث رشد انسان‌ها می‌شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی باید 2 سال روی  دانشجویی کار کنیم تا به سطح فهم مسائل جامعه برسد.
* جنبش دانشجویی با یک دولت امنیتی هوشمند روبه‌رو است
دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در مورد کارنامه دولت در تعامل با جنبش‌های دانشجویی خاطر نشان کرد: جنبش دانشجویی با یک دولت امنیتی هوشمند روبه‌رو است. آقای روحانی رضایت از فعالیت دانشجویی ندارد. بنظر هم در ویژگی‌ شخصیتی و هم مدیریتی ایشان این مسائل وجود دارد. نحوه اداره کردن روز 16 آذر در سال‌های نخست ریاست جمهوری وی این مطلب را نشان می‌دهد.
وی تاکید کرد: دولت آقای روحانی و شخص ایشان رغبتی به عملکرد جنبش‌های دانشجویی ندارند اما در عین حال بسیار هوشمند عمل می‌کنند. یعنی مثل دولت کارگزاران از سیستم چکشی و امنیتی محض استفاده نمی‌کنند.
قائد شرف ادامه داد: دولت آقای روحانی بسیار هوشمند عمل می‌کند این هوشمندی بدین سبک است که  مستقیم به دانشجو « نه » نمی‌گوید بلکه فرایندهایی دانشجو را مشمول زمان و چرخه می‌کند تا خسته شود. کار دیگر این است که بدل‌سازی می‌کند مثلاً در 16 آذر امسال برای اولین بار  تعداد بسیار زیادی کانون‌های فرهنگی سالن‌‌های اصلی در دانشگاه‌ها را گرفتند.
وی با تاکید بر اینکه کانون‌های فرهنگی تقویت می‌شوند تا تشکل‌های دانشجویی کم‌رونق شوند، اضافه کرد: اتفاق دیگر درگیرسازی مجموعه‌ها به مشکلات خودشان است. مثلاً تشکل‌ها را سه ماه درگیر بودجه می‌کنند.
دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت بیان داشت: این سیستم را آقای روحانی انجام می‌دهد تا یک فضای اعتدال در دانشگاه‌ها ایجاد کند تا  دانشجو ترجیح دهد که یا فقط بر سر درسش برود یا حرکتی بازی‌گونه به اسم جنبش دانشجویی انجام دهد.
این فعال دانشجویی در مورد فعالیت‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها گفت: دولت در حال ساخت پیاده‌نظام جدید دانشجویی در دانشگاه‌ها است. آقای روحانی در دانشگاه‌ها نیروی دانشجویی اصلاح‌طلب نمی‌خواهد بلکه نگاهش اعتدالی است تا بتواند یک بدنه کاملاً در اختیار دولت در دانشگاه‌ها داشته باشد.
وی ادامه داد: دولت یک جنبش دانشجویی در حدود خود و کنترل شده از اهداف  پیش تعیین شده را می‌خواهد. نگاه ما به تادا (تشکل‌های اسلامی دانشجویی ایران) نیز همین است.
قائدشرف در خاتمه اظهار داشت: « تادا » مطلوب جنبش دانشجویی با هر طیف سیاسی نیست. تادا جنبش دانشجویی مطلوب دولت است تا برنامه‌هایی که از نظر دولت برنامه‌ریزی شده است انجام دهد و در صورتی که نتواند این کار را انجام دهد، بحران‌های مقطعی در دانشگاه‌ها ایجاد کند.
* مظاهری: تشکل‌های یک‌بار مصرف به اسم انجمن اسلامی برنامه‌های ضددینی برگزار می‌کنند/ استکبارستیزی توسط جنبش دانشجویی باید با یک رنگ و بوی جدیدی پیگیری شود


ابوالفضل مظاهری دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در ادامه این میزگرد گفت: اگر ما به فضای دانشجویی و فعالیت‌های دانشگاه در چند سال اخیر نگاه کنیم می‌بینیم اوضاع دانشگاه‌ها متاسفانه اصلا اوضاع خوب و امید بخشی نیست.
* فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی با سنگ‌اندازی‌های برخی مسئولان دانشگاه‌ها روبرو است
وی افزود: امروز غیر از فعالیت‌های جنبش دانشجویی که به اعتقاد ما بعد از انفعالی که گرفتارش شده بود وارد شیب سعودی خودش شده است قسمت‌های دیگر دانشگاه‌ها در مباحثی مانند شتاب علمی، مباحث صنفی و مسائل فرهنگی شرایط مناسبی ندارد.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: متاسفانه در حوزه فرهنگی فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی با سنگ‌اندازی‌های برخی مسئولان دانشگاه‌ها روبرو است و از طرفی هم برخی قانون‌گذاری‌های ایجاد شده فعالیت تشکل‌های دانشجویی را مختل می‌کند.
مظاهری تاکید کرد: به اعتقاد ما با همه این شرایط جنبش دانشجویی باید فعل و انفعالات خود را نشان دهد و سعی کند تعهدی را که داشته است را به خوبی اجرا کند.
* استکبار ستیزی توسط جنبش دانشجویی باید با یک رنگ و بوی جدیدی پیگیری شود
این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به روز 16 آذر، یادآور شد: برای 16 آذر 3 اولویت اصلی را می‌توان عنوان کرد ابتدا در مباحث درون تشکل‌ها می‌توان به جذب مخاطب اشاره کرد. اگر ما یک آسیب‌شناسی از فضای جنبش دانشجویی داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که ما باید در جذب مخاطب قوی‌تر عمل کنیم.
دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: اولویت دیگر که بسیار مهم هم هست بحث استکبار ستیزی است. برای جنبش دانشجویی در رابطه با مسائل سیاست‌ خارجی و مسائلی که مربوط به آن سوی مرزهاست، بحث استکبار ستیزی می‌بایست با یک رنگ و بوی جدیدی پیگیری و از سوی جنبش دانشجویی تبیین شود، ضمن اینکه بحث استکبار ستیزی به نوعی هویت بخش روز 16 آذر است.
مظاهری با بیان اینکه جنبش دانشجویی در رابطه با مسائل داخلی مانند فساد، معضلات اجتماعی و مباحث اقتصادی هم وظایفی دارد، تصریح کرد: متاسفانه از این لحاظ نظام اسلامی دچار یک ناکارآمدی شده که این مسئله به یکی دیگر از اصول جنبش دانشجویی به عنوان مطالبه‌گری برمی‌گردد که باید از مسئولان و افراد مختلف به روش‌های مختلف پیگیری کنند.
وی خاطرنشان کرد: ناکارآمدی که گفته شد امروز بر کسی پوشیده نیست و بخشی از آن برمی‌گردد به اقدامات دولت فعلی و قسمتی هم مربوط به بازی‌های جناح سیاسی است.
مظاهری ادامه داد: تبعات معقوله فساد مردم را مرتب آزار داده است و البته مردم نسبت به آن اقدامات مناسبی هم ندیدند. این مسئله مسلما باعث بی‌اعتمادی عموم مردم و خدشه‌دار شدن آبروی نظام خواهد شد که امیدوارم با پیگیری‌های تشکل‌های دانشجویی به کمک مسئولانی که باید اقدام کنند نتایج خوبی گرفته شود.
دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اینکه آیا اخیرا فعالیت جنبش دانشجویی بیشتر معطوف به بیانیه و مصاحبه نشده است، گفت: این که دانشجو باید تحلیل سیاسی داشته باشد مهم است و این تحلیل سیاسی باید به یک وسیله‌ای به دست دانشجو برسد که بیانیه، مصاحبه، کارگاه آموزشی و برنامه‌های این چنینی راهی است برای رساندن این تحلیل به دست دانشجویان.
* فعالیت جنبش دانشجویی امروز در شیب سعودی قرار دارد
مظاهری یادآور شد: ما قرار است برای انقلاب اسلامی کادرسازی داشته باشیم و این نیرویی که پرورش می‌یابد باید از ابعاد مختلف شناخت داشته باشد.
دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: فعالیت تشکل‌های دانشجویی همواره دارای افت و خیز بوده است که همانطور که گفتم برداشت ما این است که امروز ما در شیب سعودی قرار گرفتیم. ما اگر به اوایل دهه 80 برگردیم می‌بینیم رفتارهای جنبش دانشجویی در بزنگاه‌های حساس نشان می‌دهد جنبش دانشجویی حواسش هست که در کشور چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.
* وزارت علوم در رسیدگی به وظایف نظارتی خودش نتوانسته خوب عمل کند
وی در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد دولت یازدهم دربرخورد با تشکل‌های دانشجویی گفت: یک مشکلی که امروز ما داریم با وزارت علوم است. وزارت علوم بعضا در رسیدگی به وظایف نظارتی خودش هم نتوانسته خوب عمل کند.
مظاهری گفت: به طور مثال در رابطه با شکایاتی که به هیأت مرکزی می‌شود و مسائلی را که باید وزرات علوم پیگیری کند مشکلاتی وجود دارد. در این رابطه با توجه به اینکه در آئین‌نامه آمده هر شکایتی فرصت پاسخگویی دارد ولی خیلی از تشکل‌ها هستند که شکایت خود را تحویل داده اند ولی بیش از چند ماه است که هنوز هیچ پاسخی به آن داده نشده و شکایت تشکل‌های دانشجویی در دستور هیأت هم قرار داده نمی‌شود.
* برخی از تشکل‌های یک‌بار مصرف به اسم انجمن اسلامی برنامه‌های ضددینی را برگزار می‌کنند
این فعال دانشجویی ادامه داد: از طرفی برخی تشکل‌های دانشجویی هر کاری دوست دارند در دانشگاه انجام می‌دهند. برخی از این تشکل‌های یک‌بار مصرف به اسم انجمن اسلامی هر برنامه ضددینی را برگزار می‌کنند ولی هیچ نظارت و برخوردی وجود ندارد.
مظاهری ادامه داد: مشکل ما در فضای جنبش دانشجویی و فعالیت‌های دانشجویی نگاه مسئولان به جنبش دانشجویی است که بهتر است وزارت علوم و بهداشت رویکرد و نگاه خودشان را به تشکل‌های دانشجویی تغییر دهند.
وی در ادامه گفت: متاسفانه هر دولتی که در جمهوری اسلامی روی کار آمده دوست دارد یک پایگاه اجتماعی داخل دانشگاه‌ها داشته باشد ولی تجربه نشان  داده اصلا این اتفاق نمی‌افتد و این تشکل‌هایی که توسط دولت ساخته می‌شوند دوامی ندارد و متاسفانه این روند در دولت فعلی با فشارهای زیادی صورت گرفته است.
مظاهری خاطرنشان کرد: دولت استارت فعالیت‌های انتخاباتی را می‌خواهد بزند و این انتظار وجود دارد که حداقل به خاطر انتخابات کمی روی مسائل اقتصادی و فسادهایی که وجود دارد تمرکز داشته باشد ولی متاسفانه می‌بینیم که هیچ برنامه‌ای، سیاستی و یا حتی تغییری دیده نمی‌شود.
* اوضاع برجام هر روز بدتر می‌شود
دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه پیرامون مباحث سیاست خارجه ادامه داد: در بحث سیاست خارجی و برجام هم می‌بینیم که روز به روز اوضاع بدتر می‌شود و هر روز یک اتفاق جدیدی در این رابطه رخ می‌دهد.
* نمادهای «شرمسازی واقعی دولت» هدیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به مسئولان
وی در ادامه گفت: ما در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل 5 یادبود و هدیه از نمادهای شرمسازی واقعی دولت آماده کردیم که در روزهای آینده به مسئولان کشور هدیه می‌شود.
مظاهری در ادامه با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: ما بعد از 13 آبان جلساتی تحت عنوان میز انتخابات برگزار کردیم و با شخصیت‌های سیاسی تاثیرگذار گفت‌وگوهایی داشتیم و دیدگاه‌های خود را مطرح کردیم.
* فضای انتخابات باید از فضای احساسی تغییر کند
وی افزود: فضای انتخابات ما باید با فضای احساسی متفاوت باشد و نگاه سیاسی ما باید یک کم عقلانی شود و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه نسبت به معضلات و مشکلات برنامه‌های مشخص و اجرایی دیده شود.
* منتظمی: عده‌ای نمی‌خواهند دانشجویان سیاسی باشند/ دولتی‌سازی 16 آذر در حال رخ دادن است
متین منتظمی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم در این میزگرد گفت: از بدو تشکیل جنبش دانشجویی براساس روحیات دانشجویان نکته بارزی برای جنبش دانشجویی تحت عنوان «استکبارستیزی» وجود داشت ولی اینکه استکبارستیزی را با چه مفهومی تعریف کنیم یک مسئله خیلی مهم و بزرگ است.
وی افزود: در شرایط کنونی بعد از انقلاب که عده‌ای بر این باورند دوران انقلاب تمام شده و امروز دوران گذر از انقلاب است ما وظیفه داریم گفتمان و حرف انقلاب اسلامی را به عنوان یک چارچوب اصلی مطرح کنیم و مسئولانی که از این چارچوب و راه بنابر هر دلیلی دور می‌شوند را آگاه کنیم و همانطور که شهید بهشتی می‌فرماید «دانشجو موذن جامعه است»، وظیفه داریم که این مسائل و مشکلات را به گوش مسئولان برساند. 
* جنبش دانشجویی باید بر دانشگاه، جامعه و دانشجو تاثیر بگذارد
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: رویه جنبش دانشجویی در سال‌های اخیر بنا بر شرایط زمان تغییر داشته است، بنا به شرایط زمان نحوه فعالیت‌های جنبش دانشجویی تفاوت می‌کند.
بعد از بحرانی که در سال 78 به وجود‌آمد خیلی از خانواده‌ها به فرزندان خود تاکید کردند که از فعالیت در جنبش‌های دانشجویی پرهیز کنند، بعد از آن جنبش دانشجویی، مسلمان، انقلابی و مومن وظیفه‌ای برعهده خود احساس کرد و آن اینکه نشان دهد جنبش دانشجویی آن چیزی که در آن زمان اتفاق افتاد نیست و جنبش دانشجویی یک وظیفه دیگری دارد. 
منتظمی تصریح کرد: جنبش دانشجویی بایستی بر دانشگاه، جامعه و دانشجو تاثیر بگذارد، جامعه ما از دانشگاه تاثیر می‌پذیرد و در اتفاقاتی که بعد از انقلاب رخ داده کاملا مشخص بوده که جامعه از دانشگاه تاثیر می‌گیرد. به همین دلیل جنبش دانشجویی باید به دنبال پیوند با مردم باشد و حرف مردم را به مسئولان برساند. 
وی ادامه داد: هیچ مسئولی راضی نیست از آن انتقاد شود و زیر مجموعه‌اش مورد نقد قرار گیرد ولی جنبش دانشجویی وظیفه دارد هر زمانی احساس کرد نقدی وجود دارد آن را مطرح کند. 
* جنبش دانشجویی باید قشر خاکستری جامعه را به انقلاب‌تر نزدیک کند
دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به تاثیرگذاری جنبش دانشجویی در بحث برجام، قراردادهای نفتی و مسائلی از این دست اشاره کرد و گفت: در روز 16 آذر انتظار ما این بود که دولت مجددا دانشگاه‌ها را بازیچه دست خودش قرار ندهد، ولی می‌بینیم برنامه‌های سخنرانان ما را یکی پس از دیگری لغو می‌کنند و حرف‌هایی در مورد جنبش دانشجویی می‌زنند که اصلا درست نیست. 
منتظمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جنبش دانشجویی باید بتواند بر قشر خاکستری جامعه تاثیر بگذارد و آنها را به انقلاب‌ نزدیک‌تر کند. غیر از این باشد، جنبش دانشجویی خروجی مثبتی نخواهد داشت. 
* دولتی‌سازی 16 آذر در حال رخ دادن است
وی ادامه داد: متاسفانه دولتی‌سازی روز 16 آذر در حال رخ دادن است، دانشگاه‌های ما در هفته 16 آذر به برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی مجوز ندادند و گفتند خود دانشگاه برنامه مستقل برای 16 آذر دارد. چه معنا و مفهومی در این وجود دارد که روزی که متعلق به دانشجو است دولتی سازی شود. 
منتظمی یادآور شد: جنبش دانشجویی اهرم هیچ جا نیست، جنبش دانشجویی باید مسائل و مشکلاتی را که وجود دارد اعلام کند. برای همین یکی از بازوهای جنبش دانشجویی برای بیان مواضع بیانیه، مصاحبه و از این مسائل است، اما یک بحث دیگری که جنبش دانشجویی انجام می‌دهد بحث اندیشه‌ای است. 
وی افزود: برای ما فاجعه بار است که ببینیم در فلان دانشگاه گروهای فمینیستی راه افتاده یا مثلا یک عده در کف دانشگاه اعتقاد کمونیستی دارند و در این رابطه فعالیت هم می‌کنند که در مقابل این مسائل ما باید بنشینیم و سراندیشه‌های ناب اسلام و انقلاب اسلامی صحبت کرده و خروجی آن را به روز کنیم چون اگر به روز نباشد در شرایط کنونی جواب نخواهد داد. 
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: فضای جامعه در صورت جریان‌سازی به مسائل مختلف حساس می‌شود و کسانی که می‌خواهند با سیاسی‌کاری مسائل مختلف را لاپوشانی کنند نمی‌توانند کاری انجام دهند، جنبش دانشجویی باید کاری کند که مشکلات دیده نشود و برای رفع آن چاره‌اندیشی کند.
وی گفت: یکی از مسائلی که ما آن را به جدیت پیگیری کردیم بحث حقوق‌های نجومی بود و ما وقتی دیدیم دولت نجومی گیران را معرفی نمی‌کند تصمیم گرفتیم رسما از نجومی بگیران شکایت کنیم و در همین راستا شکایت‌نامه‌ای تنظیم کردیم و از خاطیان شکایت کردیم. 
* عده‌ای نمی‌خواهند دانشجویان ما سیاسی باشند
منتظمی خاطرنشان کرد: عده‌ای واقعا نمی‌خواهند دانشجویان ما سیاسی باشند، برای همین با بد جلوه دادن کار سیاسی می‌خواهند کاری کنند فضای دانشگاه را به خفقان بکشانند تا ما نتوانیم کار سیاسی کنیم و دانشجوی ما از کار سیاسی بترسد و این نتیجه همان دانشگاه امنیتی است که آقایان ساخته‌اند. 
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: دانشجو باید درک و تحلیل سیاسی داشته باشد ولی متاسفانه یک عده تلاش می‌کنند این اتفاق رخ ندهد.
منتظمی ادامه داد: دولت ما یک دولت سیاسی است و دولت عملکردی نیست. دولتی که روی کار آمدنش سیاسی بود، پشت پرده‌اش سیاسی بود و روندی هم که پیش گرفته سیاسی است. 
وی افزود: الان حدود یک سال است که دولت کار اجرایی را رها کرده و یک دولت و ستاد انتخاباتی تبدیل شده که نه تنها خودش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بلکه وزرا را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده است. 
این فعال دانشجویی تاکید کرد: چون دولت ما یک دولت سیاسی است پس وزارتخانه‌هایش هم سیاسی است، در بحث اتفاقاتی هم که برای وزارت علوم رخ داد همه ما واقف سیاسی کاری‌های انجام شده هستیم و یک پشت پرده‌ای در وزارت علوم برخی چیزها را امر و نهی می‌کند.
* تاسیس تشکل‌های یک بار مصرف انتخاباتی بیشتر شده است
منتظمی در ادامه با اشاره به تلاش دولت برای ایجاد تشکل‌های دولت ساخته، گفت: در بحث تشکل‌های دولت ساخته کار به جایی رسید که مقام معظم رهبری هم بحث تاسیس تشکل‌های یک بار مصرف انتخاباتی را مطرح کردند ولی نه تنها جلوی اینها گرفته نشد حتی بیشتر هم شد. امروز هم کار به جایی رسیده که اینها رسما تصاویر سران فتنه را منتشر می‌کنند و نسبت به نظام و رهبری انقلاب مطلب می‌نویسند. 
وی در ادامه از برخورد برخی از مسئولان دانشگاه‌ها گلایه کرد و گفت: متاسفانه گاهی اوقات می‌بینیم با بدترین برنامه‌های تشکل‌های یک بار مصرف موافقت می‌شود ولی اگر یک تشکل انقلابی بخواهد برنامه‌ای را  برگزار کند در مقابل آن سنگ‌اندازی می‌شود. 
دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: مسلما اگر وزیر علوم برنامه‌ای به تشکل‌های دانشجویی بدهد که مغایر با آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان باشد من با کمال احترام آن نامه را بایگانی می‌کنم چون طبق قانون حق ندارند نامه‌ای بنویسند که مغایر با آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد. 
وی گفت: کجای آیین‌نامه آمده است که برنامه تشکل‌های دانشجویی باید فقط به شکل مناظره باشد یا اینکه کجای این قانون گفته شده باید برای برنامه‌های خود از استانداری هم اجازه بگیریم. 
* وزارت کشور حق دخالت در برنامه‌های دانشگاهی ندارد
منتظمی خاطرنشان کرد: با کمال احترامی که باید برای وزارت کشور گذاشت باید بگوییم وزارت کشور حق دخالت در برنامه‌های دانشگاهی را ندارد. این که معاونان استانداری‌ها و استانداران به دانشگاه‌ها فشار می‌آورند غیر از اینکه سیاسی‌کاری باشد، چیست؟ 
وی خاطرنشان کرد: شروع کار دولت با کوبیدن دولت قبل آغاز شد و تا امروز هم همین گونه است در مورد تشکل‌های دانشجویی هم همین روال پیش گرفته شده است.
* نمی‌توان از وزارت علومی با پشت پرده سیاسی انتظار رشد شتاب علمی داشت
دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: تا زمانی که پشت پرده وزارت علوم سیاسی است نمی‌شود از این وزارتخانه انتظار رشد شتاب علمی داشت. 
وی افزود: تشکل‌های دانشجویی امروز واقعا تحت فشار هستند، مگر می‌شود بودجه سالانه یک تشکل دانشجویی 2 میلیون باشد. وزارت علوم چرا بودجه فرهنگی را شفاف‌سازی نمی‌کند چرا به هر دانشگاهی می‌رسیم می‌گوید که بودجه فرهنگی ندارد! مگر چنین چیزی ممکن است؟
* جامعه اسلامی دانشجویان تنها تشکلی است که در انتخابات از لیست حمایت می‌کند
منتظمی در ادامه با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: جامعه اسلامی دانشجویان بین تشکل‌های دانشجویی تنها تشکلی است که در انتخابات از لیست حمایت می‌کند یا اینکه لیست می‌دهد. ما در این رابطه یکسری شاخصه‌ها و اصول را تعریف می‌کنیم و براساس این اصول کاندیدای مورد نظر را معرفی می‌کنیم. 
منتظمی گفت: ما در این رابطه با انتخابات 96 فعلا در حال رایزنی هستیم و جلساتی را برگزار خواهیم کرد تا براساس چارچوب‌هایی که داریم به این مسئله بپردازیم.
سلیمی: دولت کارگزاران نسبت به جبنش‌های دانشجویی نگاه تزاحمی داشت/ دوران اصلاحات عصر پیاده نظام شدن دانشجو در دانشگاه بود
امین سلیمی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در ادامه تصریح کرد: در 16 آذر چند مؤلفه اصلی وجود دارد که عدول از هر کدام از این مؤلفه‌ها خیانت به ماهیت 16 آذر و روز دانشجو است.
وی ادامه داد: مؤلفه اصلی روز 16 آذر استکبار ستیزی است. متأسفانه از سال‌های قبل 16 آذر که می‌توانست نماد مبارزه با استکبار و تجلی خباثت استکبار و نماد انزجار آن دوره از آمریکا باشد رویه‌اش کم‌رنگ شد.
این فعال دانشجویی بیان داشت: سیاسی کاری و سیاست‌زدگی در دوره اصلاحات باعث این امر شد. احساس من این است که کارکرد تشکل‌های دانشجویی در روز 16 آذر در این ایام بهتر شده و شرایط ایجاب کرده مؤلفه‌های مؤثر در 16 آذر بیشتر بررسی شود.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور خاطر نشان کرد: با اتفاقاتی که در عرصه سیاست خارجی در روزهای اخیر افتاده است، اهمیت 16 آذر امسال بیشتر خواهد بود و می‌تواند آئینه تمام‌نما در ستیز استکبارستیزی باشد.
وی در مورد وضعیت فعلی جنبش دانشجویی اظهار داشت: جنبش دانشجویی به معنای فعلی آن سابقه استاندارد زیادی ندارد بدین‌ معنا که بعد از جنگ کشور در فضای ثبات قرار داشت، در این فضا که نه جنگ است و نه از ساواک، نیکسون و مجاهدین خلق خبری است، ببینید دولت تکنوکرات کارگزاران چه برخوردی با جنبش‌های دانشجویی می‌کند؟
این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه دولت کارگزاران نسبت به تمام تحرکات دانشجویی و جبنش‌های دانشجویی نگاه تزاحمی داشت، تصریح کرد: این نگاه یعنی فقط درس خودتان را بخوانید و کاری به مسائل سیاسی نداشته باشید. این رفتار تا بدانجا پیش رفت که جمله معروف رهبری را به همراه داشت که فرمودند «خدا لعنت کند کسانی را که نمی‌خواهند دانشگاه سیاسی شود.»
سلیمی اظهار داشت: نمی‌خواهم لفظ خفقان را به کار ببرم، اما همان سال‌ها عده‌ای با سوار شدن بر روی موج سکوت، منجر به پیروزی جریان اصلاح‌طلبی شدند که این موضوع آفت آن دوران بود. این بحث‌هایی که امروز رهبری از آن به‌عنوان مطالبه دانشجویی مثل اشرافیت و فساد یاد می‌کنند در آن روزها وجود داشت، اما ما چیزی به‌عنوان تشکل دانشجویی در دانشگاه‌ها مشاهده نمی‌کنیم.
*دوران اصلاحات عصر پیاده نظام شدن دانشجو در دانشگاه بود
این فعال دانشجویی بیان داشت: عصر اصلاحات را می‌توانیم عصر سیاست‌زدگی و پیاده نظام شدن تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه نام‌گذاری کنیم. فتنه 78 تجسم سیاست‌زدگی و استفاده ابزاری از دانشجو در دانشگاه‌هاست. یعنی یک عده‌ای طرحی را ریختند و در آن دانشجویان را به اسم حمایت از شهردار تهران روبروی نظام قرار دادند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور گفت: اصلاً شاید دانشجویان خودشان هم خیلی نمی‌دانستند در حال چه کاری هستند. چیزی که مشخص است جنبش دانشجویی در آن برهه اشتباهات زیادی را انجام داد و بعضی از دفاتر پای کار حزبی رفتند و چه انشقاق‌هایی در جنبش دانشجویی رخ داد، البته بعداً اتفاقات مبارکی در جنبش دانشجویی صورت گرفت.
وی ادامه داد: شاید شروع کار استاندارد تشکل‌های دانشجویی از اوایل دهه 80 است. تشکل‌ها با هویت فعلی که دارند سابقه طولانی از کار استاندارد نمی‌بینیم.
سلیمی اضافه کرد: گفتمان عدالت در دهه 80 تبدیل به گفتمان عمومی می‌شود که طی آن همین گفتمان هم دولت را در دست می‌گیرد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در مورد عدم گرم بودن فضای جنبش‌های دانشجویی گفت: این موضوع دارای چند مؤلفه است، اولین مؤلفه روند جذب دانشجو در فضای دانشگاهی است. نگاه کنید قبلا عنوان دانشجو وجهه بالاتری داشت، اما الان حتی صندلی مازاد هم در دانشگاه‌ها داریم.
وی بیان داشت: مسئله بعدی روند تولید علم است. خود اساتید و مدیران دانشگاه‌ها شاید نخواهند دانشجویان به سمت کارهای تشکیلاتی سوق یابند، حتی اساتید شاید با دانشجویان فعال راه نیابند.
*زمین بازی برای تشکل‌های دانشجویی  عوض شده است
این فعال دانشجویی اظهار داشت: البته نکته مهم این است که زمین بازی برای تشکل‌های دانشجویی عوض شده است. خیلی از رفتارها در زمان گذشته جواب می‌داد، اما در زمان حال جوابگو نیست. با این حال معتقدم جنبش‌های دانشجویی رویش‌های خوبی هم داشته است.
سلیمی ادامه داد: در عرصه مطالبه‌گری تخصصی احساسم این است که تشکل‌ها خوب عمل می‌کنند. کی شاهد بودیم جنبش دانشجویی در مورد قرادادهای نفتی و قراردادهای بین‌المللی صحبت کند و حرف حساب بزند.
وی در این مورد خاطر نشان کرد: همین فهم بازگشت به ادبیات و مشکلات مردم چیز خوبی است، یعنی دانشگاه به این نتیجه رسیده است که مطالبات مردمی زیاد شده  و باید به آنها بازگردد و از مسائل زرد، ویترینی و رسانه‌ای فاصله گرفته‌اند.
این فعال دانشجویی در مورد کارکرد جنبش‌های دانشجویی بیان داشت: فهم مردم و مسئولان از مطالبه بسیار مهم‌تر از انجام مطالبه توسط مسئولان است، اگر نسبت به فیش‌های نجومی مطالبه می‌کنیم به‌خاطر ضدارزش بودن این مسئله است.
*گزارش‌های زیادی از مشکلات مردم برایمان می‌آید
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور گفت: ما به جهت اردوی جهادی با مردم مستضعف ارتباط داریم.  گزارش‌های زیادی از مشکلات مردم برایمان می‌آید. دانشگاه این روزها ورودی مشخص و خوبی دریافت نمی‌کند، الان اتفاق خاصی در تولید علم در دانشگاه‌ها نمی‌افتد، چه رسد به تربیت انسان‌ها. در همین نظام آموزش عالی هستند تشکل‌هایی که بحث‌های تخصصی از مشکلات و اسناد بالادستی دارند.
این فعال دانشجویی در مورد کارنامه دولت در تعامل با تشکل‌های دانشجویی اظهار داشت: در بیانات مکرر رهبری آمده است که تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها تحت فشار هستند. حتی تشکل‌های غیر هم‌سو  هم ناراضی هستند.
سلیمی تاکید کرد: همان نقدها که ما به آموزش عالی داریم تشکل‌های غیر همسو با ما هم دارند. وزارت علوم طیف‌های حامی خود را هم راضی نکرده است. میدان دادن به تشکل‌های دانشجویی در دولت وجود ندارد. چند دانشگاه آزاد اسلامی در تهران از دفاتر بسیج دانشجویی شکایت کرده‌اند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور گفت: حرف رهبری است که عناصر غیرمطلوب به دانشگاه‌ها نروند، اما وزارت علوم ملاک دعوت کنندگانش تنها محکومیت قضایی است، عناصر غیرمطلوبی که نظام و انقلاب را قبول ندارند به دانشگاه‌ها می‌روند و به‌تنهایی هر آنچه دلشان می‌خواهد در دانشگاه‌ها می‌گویند.
وی با تاکید بر اینکه در 16 آذر سال گذشته محکومین کیفری هم به دانشگاه‌های رفتند، خاطر نشان کرد:  فائزه‌ هاشمی و آذر منصوری به دانشگاه‌ها می‌روند و هر چه دلشان می‌خواهد می‌گویند. مشخصاً برخی مسئولان نظام آموزشی مواضع تاریکی نسبت به نظام دارند.
سلیمی بیان داشت: احساسم این است که دولت از  همان ابتدا بازی را با توفیقی، فرجی دانا و نیلی شروع کرد و در این بین می‌خواست هم سهم خود را به اصلاح‌طلبان دهد و هم نتیجه خواست خود را از دانشگاه‌ها بگیرد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در انتها تصریح کرد: در مسئله بورسیه‌ها با ظلم بزرگ به نخبگان، فکر جامعه را منحرف و از فضای دانشگاهی استفاده کردند.