رئیس صندوق بازنشستگی کره جنوبی در ارتباط با فساد در دفتر رئیس جمهوری بازداشت شد

رئیس صندوق بازنشستگی کره جنوبی در ارتباط با فساد در دفتر رئیس جمهوری بازداشت شد  8دی95
چوی

پبا پرونده فساد و سوء‌استفاده از قدرت در دفتر رئیس جمهوری بازداشت شده است
روز چهارشنبه، ٨ دی (٢٨ دسامبر)، دادستانی کره جنوبی اعلام کرد که رئیس صندوق ملی بازنشستگی این کشور در ارتباط با پرونده فساد مالی و سوء‌استفاده از قدرت در دفتر پارک گیون-هه، رئیس جمهوری بازداشت شده است.
صندوق بازنشستگی از سهامداران عمده شماری از شرکت‌های بزرگ کره جنوبی، از جمله شرکت سامسونگ است و بازداشت مون هیونگ-پیو، وزیر سابق بهداشت و رئیس کنونی این صندوق در ادامه تحقیقات پیرامون ارتباط غیرقانونی دفتر رئیس جمهوری با این شرکت‌ها صورت گرفته است.
در جریان تحقیقات در مورد این پرونده این احتمال مطرح شده که ممکن است رئیس جمهوری یا اعضای دفتر او با استفاده از نفوذ خود بر نهادهای دولتی از طریق صندوق بازنشستگی شرکت‌های بزرگ را وادار کرده باشند به یک بنیاد غیرانتفاعی تحت حمایت خانم پارک کمک مالی کنند. در چنین صورتی، رئیس صندوق بازنشستگی در تبادل رشوه بین دو طرف نقش واسطه را ایفا کرده است.
چندی پیش، مدیران عامل تعدادی از شرکت‌های بزرگ کره‌ای در برابر کمیسیون تحقیق پارلمان پیرامون فساد مالی و سوء‌استفاده از قدرت در دفتر رئیس جمهوری حاضر شدند. در آن زمان برخی رسانه‌ها گفتند که در  جریان کسب مجوز دولتی برای ادغام یک شرکت عمده کره‌ای در شرکت سامسونگ، صندوق ملی بازنشستگی نقش مهمی ایفا کرد. به نظر می‌رسد که دادستانی کره در صدد است مشخص کند که آیا کسب این مجوز در برابر پرداخت پول به بنیاد مورد حمایت رئیس جمهوری صورت گرفته است یا نه.
یکی از وکلای آقای مون گفته است که وزارت بهداشت موکل او را تحت فشار قرار داده بود تا به عنوان سهامدار عمده سامسونگ، با ادغام فوق موافقت کند. دادستانی چهل و هشت ساعت فرصت دارد تا با تکمیل پرونده، مون هیونگ-پیو را رسما تحت پیگرد قرار داده و زندانی کند یا دستور آزادی او را بدهد.
هیونگ
 جنوبی پارک گیون-هه را از سمت ریاست جمهوری تعلیق کرده است
روز چهارشنبه هفته گذشته، ماموران دادستانی کره جنوبی به دفتر مرکزی صندوق ملی بازنشستگی مراجعه کرده و پس از تفتیش این محل، مقداری اسناد و مدارک را توقیف کردند و با خود بردند.
روز ٩ دسامبر، پارلمان کره جنوبی به تعلیق پارک گیون-هه از سمت ریاست جمهوری رای داد و این موضوع را به دادگاه قانون اساسی این کشور ارجاع کرد. دادگاه شش ماه فرصت دارد تا به این رای رسیدگی کند و در این مدت، نخست وزیر وظایف ریاست جمهوری را برعهده دارد. در صورت تایید رای پارلمان، رئیس جمهوری از سمت خود برکنار و انتخابات ریاست جمهوری ظرف بیست روز پس از آن برگزار می‌شود.
پارک
 سون-سیل به عنوان متهم اصلی در این پرونده در بازداشت به سر می‌برد
ماه گذشته میلادی رسانه‌های خبری کره جنوبی گزارش کردند که چوی سن-سیل، از دوستان نزدیک پارک گون-هه، رئیس جمهوری، با استفاده از موقعیت خود به اعمال نفوذ در انتصاب مشاوران رئیس جمهوری و همچنین سوء‌استفاده مالی به نفع بنیادهای غیرانتفاعی زیر نظر با خود مبادرت کرده است. این دو بنیاد مامور اجرا و کمک به طرح‌های فرهنگی و ورزشی مورد علاقه رئیس جمهوری بودند. خام چوی که در خارج به سر می‌برد، برای پاسخگویی به اتهامات به کره جنوبی بازگشت و بازداشت شد.


رئیس جمهوری در سخنانی ضمن انتقاد از سوء‌استفاده افراد نزدیک به خود، از این وضعیت ابراز تاسف کرد اما بعدا دادستانی کره جنوبی گفت که خانم پارک احتمالا از اقدامات دوست خود بی‌خبر نبوده است. دفتر رئیس جمهوری هرگونه ارتباط او با اقدامات خانم چوی را تکذیب کرده اما درحالیکه در هفته‌های بعد، تظاهرات گسترده‌ای علیه رئیس جمهوری برگزار شد و سرانجام پارلمان، که اکثریت اعضای آن از احزاب مخالف دولت هستند، طرح تعلیق رئیس جمهوری را تصویب کرد.