گزیده ها قسمت هفتم

گزیده ها قسمت هفتم 12 دی – 95
رییس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به انتشار تصاویر گورخواب‌های گورستان نصیرآباد شهریار، گورخوابی را مساله جدیدی ندانست و گفت: این موضوع به دلایل متعدد بیش از حد رسانه‌ای شد، البته تسویه حساب‌های سیاسی پشت سر آن وجود داشت این در حالیست که سیاسی کردن مسائل اجتماعی بیشترین آسیب را به همان گروه آسیب دیده وارد می‌کند.

به گزارش ایسنا، مجید رضازاده در تشریح اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی گورخوابهای نصیرآباد اعلام کرد: حدود 45 نفر توسط نیروی انتظامی از گورستان نصیرآباد شهریار جمع‌آوری و به مرکز اخوان معرفی شدند.

وی افزود: هشت نفر از 45 نفر یاد شده یا خانواده داشتند و به خانواده ارجاع داده شدند و یا معتاد نبودند. 37 نفر باقی مانده که همگی مرد هستند نیز به مرکز اخوان منتقل شدند.

رضازاده ادامه داد: نمی‌توان مدعی شد تمام این افراد گورخواب بودند یا نه، زیرا نیروی انتظامی تمامی افراد بی‌خانمان و کارتن خواب منطقه را جمع‌آوری کرده و به مرکز اخوان معرفی کرد که در نهایت 37 نفر آنها در این مرکز پذیرش شدند.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه مرکز اخوان تحت نظارت شورای مبارزه با موادمخدر استان تهران است، گفت: افراد پیش از ورود به مراکز ترک اعتیاد غربالگری می‌شوند تا در صورت تشخیص عدم اعتیاد و یا دارا بودن سن پایین‌تر از 18 سال به مرکز وارد نشوند که در این صورت عموم آنها در صورت داشتن خانواده، به خانواده‌ و در غیر اینصورت وارد مراکز شبه خانواده بهزیستی می‌شوند.

رضازاده همچنین متذکر شد: در میان افرادی که نیروی انتظامی آنها را دستگیر و به مراکز اخوان معرفی کرده هیچ «زنی» وجود نداشت. همچنین ارجاع شدگان به مرکز همگی بالای 18 سال دارند.

رضازاده افزود: تامین و ارائه خدمات مددکاری به افراد حاضر در مرکز اخوان توسط بهزیستی ارائه می‌شود و درمان آنان توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام خواهد شد.

وی در خصوص حمایت‌های پس از ترخیص آنان از مرکز اخوان نیز اظهار کرد: برای حمایت‌های پس از ترخیص این افراد اقدامات متفاوتی را می‌توان ارائه کرد اما آنها سه ماه و در صورت تمدید تا شش ماه در اخوان حضور خواهند داشت و سپس در صورت شناسایی خانواده، این افراد توسط تیم مددکاری با ارائه آموزش رفتار مناسب به خانواده‌های آنان، به خانواده ارجاع می‌شوند و علاوه بر آن خدماتی همچون ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز به آنها ارائه می‌شود؛ اما در صورت عدم حضور خانواده این افراد پس از طی دوران اقامتی در اخوان به مراکز بهاران شهرداری تهران ارجاع داده خواهند شد.

رییس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: چنانچه این افراد معتاد نبوده و بی‌خانمان باشند هم رسیدگی به آنها در حیطه کاری بهزیستی قرار نمی‌گیرد و به عهده شهرداری است.

رضازاده در ادامه تاکید کرد: گورخوابی مساله جدیدی نیست اما متاسفانه این مساله این بار تنها به دلایل متعدد بیش از حد رسانه‌ای شد و البته تسویه حساب‌های سیاسی پشت سر آن وجود دارد. سیاسی کردن مسائل اجتماعی بیشترین آسیب را به همین گروه آسیب‌دیده وارد می‌کند به همین دلیل توصیه ما اجتناب از سیاسی کاری در مسائل اجتماعی است زیرا بهتر است هر کس سهم و تقصیر خود را به گردن بگیرد و برای حل این معضل چاره‌اندیشی کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 2500 مرکز اقامتی بهزیستی در سطح کشور وجود دارد که افراد معتاد بی‌خانمان می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند علاوه بر آن 50 سرپناه شبانه (شلتر) نیز در سراسر کشور پذیرای این افراد است.

رییس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: حدود 150 مرکز گذری بهزیستی در سراسر کشور فعال و هر فردی می‌تواند بدون هیچ اوراق هویتی به این مراکز مراجعه کند. پذیرش در این مراکز در هر سه الگوی یاد شده نیز کاملا رایگان است.

رضازاده ادامه داد: این در حالی است که خصوصا در ایام سرد سال به تمامی مراکز ابلاغ شده است که پذیرش بیش از حد ظرفیت داشته باشند تا هیچ کس در شب‌های سرد زمستان در سطح خیابان نباشد.

وی افزود: در چنین شرایطی اگر این افراد باز هم به مراکز مراجعه نمی‌کنند و رفتارهایی چون گورخوابی را ترجیح می‌دهند ناشی از رفتارهای اعتیادی است به طوریکه بعضی از این افراد در فصل تابستان علیرغم آنکه در کنار پارک محل اقامت‌شان مرکز گذری یا شلتر وجود دارد اما به این مراکز مراجعه نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند در پارک حضور داشته باشند زیرا در مراکز و شلترها نمی‌توانند مواد مصرف کنند و رفتارهای پرخطرشان را ادامه دهند.

رییس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: البته در این میان با توجه به آنکه در برخی مواقع در صورت مراجعه فرد به مراکز شاهد دستگیری آنها هستیم لذا ترس از دستگیر شدن یکی دیگر از علل‌ عدم مراجعه این افراد به مراکز است.

رضازاده در ادامه تاکید کرد: اینکه برخی مدعی می‌شوند دولت برای کارتن خواب‌ها هیچ کاری نمی‌کند، بی‌انصافی و نادیده گرفتن اقدامات دولتی در این حوزه است زیرا در حال حاضر بهزیستی به تنهایی بیش از 2500 مرکز برای ساماندهی این افراد در سراسر کشور دارد که خدمات بسیاری از آنها رایگان است.

وی افزود: هرچند باید تعداد مراکز، درمان ارزان قیمت، بیمه اعتیاد و خدمات حمایتی گسترش یابد اما این مساله که هیچ کس به فکر این قشر نیست و اینها یکدفعه از قبر بیرون آمدند نیز ادعای منصفانه‌ای نیست.

رییس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: منطقه شهریار نسبت به کل کشور دارای بیشترین آمار مراکز اقامتی میان مدت است اما اینکه گروهی حاضرند در قبر بخوانند و به این مراکز مراجعه نکنند، مساله دیگری است.

رضازاده تاکید کرد: البته وظیفه دولت و حاکمیت است که به این قشر رسیدگی کند زیرا همین که فردی معتاد و کارتن خواب می‌شود باید بپذیریم نحوه بودجه‌ریزی، برنامه‌ریزی‌ها، سیاستگذاری‌ها و ... نیز در آن نقش داشته اما قطعا خانواده و فرد نیز در این میان موثر هستند.
آیت الله مصباح یزدی در دیدار اعضای تحریریه مجله «عصر اندیشه» با بیان اینکه برخی به نام دین بدترین صدمه را به دین می‌زنند، گفت: این به جهت آن است که خط اول را درست نخوانده‌ایم که زندگی ما در اینجا برای چیست.

به گزارش تسنیم، مصباح یزدی در دیدار اعضای تحریریه مجله «عصر اندیشه»که این دیدار در شماره اخیر مجله مذکور به تحریر درآمده‌است با بیان اینکه از جمله ابزارهایی که در ایفای نقش باید از‌ آن استفاده کنیم، احساسات است توضیح داد: ترس، امید، محبت، کینه، دشمنی و ... را باید کجا به کار بریم؟ چه کسی را دوست و چه کسی را دشمن بدانیم؟ از چه کسی ببرم، کجا اوقات تلخی کنم و کجا شاد باشم؟ همه اینها نقشه و دستور دارد.

وی افزود: نگاه کردن، لبخند زدن و نشست و برخاست و ... طرح است،‌ باید یاد گرفت و عمل کرد، تا آن نقشه‌ای که داریم را اجرا کنیم و گرنه جزء نقشهای سیاه نقشه می‌شویم؛ آن هم جزء طرح است، ولی سیاه است. در کنار سفیدیها واقع می‌شویم تا آنها جلوه کنند. آن هم خارج از حکمت نیست، اما بستگی دارد جای خود را کجا تعیین کنیم. میدان انتخاب را برای ما باز کرده‌اند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه گاهی برخی از بندگان خدا هستند که شب تا صبح عبادت می‌کنند و از حال خودشان خوشحال هستند افزود: می گویند امیرالمومنین این طور بوده که در نخلستان گریه می‌کرد و بی‌هوش می‌شد. راوی می‌گفت رفتم به حضرت زهرا (سلام الله علیها) عرض کردم به فریاد علی برسید، فرمود چه شده است؟ گفتم در نخلستان بی هوش افتاده، فرمود این کار هر شبش است، حالا شما یک شب آن را دیدید! روز از این گریه‌ای که در شب کرده چقدر شاد است. اگر همان وقت هم یک اشرافی بر حال خودش داشته باشد، از گریستن خود شاد است. آدمیزاد موجود عجیبی است. جان می‌دهد و از جان دادن خود خوشحال است و به آن افتخار می‌کند در جایی می‌ترسد و از ترسیدن خود شاد است. خداوند موجود عجیبی درست کرده که نمی‌توان آن را خوب شناخت.

وی افزود: در داستان کربلا و سید الشهدا نقل می‌کنند که چرا خداوند او را تنها گذاشت؟ عقیده‌ی ما به این است که می‌توانست کمک کند، پس چرا نکرد؟ فقط درک همین جهان‌بینی قابل تحسین است که هر چه انسانها کامل‌تر می‌شوند امتحان ها سختتر می‌شود. برای کلاس اول یک طور امتحان و برای کنکور طور دیگر امتحان می‌گذارند. از اینکه امتحان سخت‌تر می‌شود نباید نگران بود، چون نشانه این است که ما ترقی کردیم. وقتی که جوان تر بودید جوانان و همکلاسی های شما چطور بودند؟

مصباح یزدی گفت:‌حال با اینکه امام نیست و نفس امام به مردم نمی‌رسد، جبهه‌ها نیست که هر روز انرژی جدیدی به جامعه بدهد اما به فرمایش مقام معظم رهبری با اینکه آن روزها مردم باید به امر به جبهه‌ها می‌رفتند، امروز داوطلبانه به جبهه می‌روند. امروز کسی به مدافعان حرم نگفته است بروید سوریه بجنگید و کشته شوید اما آنها به صورت خود جوش می‌روند. این نشانه چیست؟ نشانه این است که جامعه ما رشد کرده و چیزی را که باید با زحمت بفهمند، خودش فهمیده است. بنابراین طبعا امتحان هم سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و ابهام آن بیشتر می‌شود.

وی افزود: آن روز، همه مردم حتی کسانی که منکر خدا بودند می‌فهمیدند باید با شاه بجنگند، خیلی روشن است دستگاهی که سرتا پا ظلم و ستم و فساد بود باید با‌ آن جنگید، اما اکنون این طور نیست. امروز اگر می‌خواهیم حرکتی کنیم باید خیلی جهات را مواظبت کنیم که به کجاها بر می‌خورد، نفع و ضرورش برای افراد و جوان و داخل و خارج چیست؟ چه کسانی از این حرکت سود می‌برند، نهایتا به نفع و یا به ضرر اسلام تمام می‌شود؟ امتحانات سخت‌تر شده، ولی مردم رشد کردند. ژ

سوالاتی که امروز بچه‌ها می‌کنند، جوانهای مکلف در سابق به ذهنشان خطور نمی‌کرد
بنیانگذار و مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: سوالاتی که امروز بچه‌ها می‌کنند، جوانهای مکلف در سابق به ذهنشان خطور نمی‌کرد. اکنون بچه‌های سه، چهار ساله سوالاتی می‌کند که انسان در جواب آن می‌ماند! ما رشد فکری و اجتماعی و روانی پیدا کردیم و تکالیف هم سخت‌تر شده است. نباید بگوییم چرا این طور شد؟ ورقه امتحان و سوالات دشوارتر شده است باید بیشتر سعی کنیم و جواب سوالات را بهتر تهیه کنیم و بنویسیم.

وی افزود: اول خوب بفهمیم و بعدا درست بنویسیم و درست هم عمل کنیم. این نگرانی ندارد آخرش این است که زندان برویم، یا اصلا بکشند و اعدام کنند. «قل هل تربصون بنا الا احدی الحسنیین»، قرآن می‌فرماید به کفار بگویید شما ما را بکشید ما نگران نیستیم، بکشید هم ما به بهشت می‌رویم و شما جهنم، چه کسی ضرر می‌کند، چه بمیریم و چه زنده باشیم نفع با ماست؛ شکست و باخت ندارد. این تفسیر را برای هستی پذیرفتیم و این بینش را نسبت به عالم پیدا کردیم که برای چه خلق شده‌ایم، نهایت زندگی ما به کجا خواهد انجامید و زندگی اصلی کدام است. اگر این را نپذیرفتیم، نمی‌توانیم جواب قانع‌کننده‌‌ای برای مشکلات پیدا کنیم. خیلی هنر کنیم دین و ایمان خود را حفظ می‌کنیم. می‌گوییم مصلحتی هست، خدا می‌داند و ما نمی‌دانیم. آخر چقدر جنایت؟!

کسانی با نام دین بدترین ضربه‌ها را به دین می‌زنند
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه کسانی به نام دین بدترین ضربه‌ها را به دین می‌زنند افزود:حال اگر دشمن علنا بیاید شمشیر بکشد دشمن است، ولی به نام طرفداری انقلاب و پیرو خط امام، اصل حرکت امام را زیر سوال ببرند. برای اینکه نفع کند، این اشتباه است. همین‌گونه که امروز داریم با‌ آمریکا می‌سازیم، می‌توانستیم با شاه هم بسازیم. این را برخی گفته‌اند که ما اشتباه کردیم! اکنون داریم با آمریکا می‌سازیم و برجام است. بعدش هم برجام دو سه خواهد بود. اگر با شاه هم همین کار را کرده بودیم مشکلی نبود و این همه شهید نمی‌دادیم.

طرح اشتباه برخی حرفها به جهت این است که خط اول را درست نخواندیم
وی افزود:من گاهی اینها را از کسانی که دفاع از خط امام می‌کنند، می‌شنوم، همه اینها برای این است که خط اول را درست نخواندیم که زندگی ما در اینجا برای چیست؟ چرا زنده‌ایم و باید زنده باشیم؟ چرا این همه ظلم را باید تحمل کنیم؟

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر آن طرح الهی برای زندگی را نپذیرفتیم، همه ی این سوالات جواب صحیح قانع‌کننده‌ای پیدا نخواهد کرد. اگر پذیرفتیم، راه باز می‌شود.پس باید ببینیم نقشه چیست.

وی افزود: نقشه همین است که من انتخاب کنم. من باید ببینم به من چه دادند چه ابزارهایی در اختیار من است و در چه راهی باید صرف کنم که برای آنجا مفیدتر باشم. باید این کار را بکنم و یک لحظه‌ای هم نباید غفلت کنم. هیچ کوتاهی هم نباید بکنم. هر کار دیگری اگر کردم ضرر کردم و نقش خودم را درست انجام ندادم. پس من باید سعی کنم تمام تلاشم را بکنم،هیچ تنبلی ای نکنم و هر چه توان  دارم در اجرای برنامه بگذارم. خیلی هم نگرانی ندارد بالاخره یک گلی است در روی این نقشه باید جایش را مشحص کنم رنگ سیاه صورتی یا سبز دارد و من باید جای خود را مشخص کنم نقشه خیلی حکیمانه و زیباست. «الذی احسن کل شی» و یا «فتارک الله احسن اخالقین
رییس‌ جمهور روز شنبه در دیدار با «ولید معلم» وزیر امور خارجه سوریه، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از برقراری آتش‌بس در سوریه استقبال می کند، تأکید کرد: باید مراقب بود تا در دوران آتش‌بس فرصتی برای تقویت تروریست‌ها بوجود نیاید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام حسن روحانی با تبریک موفقیت‌ها و پیروزی‌های دولت، ‌ارتش و مردم مقاوم سوریه در مبارزه با تروریسم بویژه در حلب،‌ گفت: پیروزی حلب این پیام را برای تروریست‌ها به همراه داشت که، در راه غلطی که با جنایت و خونریزی انتخاب کرده‌اند، هرگز موفق نخواهند بود.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه امروز پس از پیروزی حلب شرایط خوبی برای انجام اقدامات میدانی علیه تروریست‌ها و فعالیت های سیاسی برای بازگرداندن ثبات و امنیت به سوریه فراهم شده است، اظهار امیدواری کرد اقدامات آتی برای حل بحران سوریه و مذاکرات صلح، منجر به حاکمیت دمشق بر کل سوریه، ایجاد امنیت برای مردم سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور شود.

روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در میدان مقاومت و عرصه‌های مختلف سیاسی همواره در کنار ملت سوریه بوده و در آینده نیز به این حمایت خود ادامه می دهد و مطمئن هستیم در نهایت ملت سوریه پیروز و موفق خواهد بود.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه محور مذاکرات صلح باید حاکمیت دمشق بر سوریه و بازگرداندن ثبات و امنیت پایدار به این کشور باشد، اظهار داشت: ایران، روسیه و سوریه با اتحاد و هماهنگی در اقدامات و برنامه‌ریزی‌های آینده می‌توانند در این راستا موفق باشند.

روحانی همچنین اظهار امیدواری کرد دستاورد اجلاس آتی در آستانه قزاقستان، رسیدن به راه‌حلی برای برقراری صلح پایدار در سوریه باشد.

«
ولید معلم» وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار ضمن ابلاغ قدردانی و درودهای «بشار اسد» رییس‌ جمهوری این کشور به دولت و ملت ایران، گفت: هیچ شکی نداریم که حمایت‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران تأثیر بسزایی در تقویت روحیه مقاومت ملت سوریه در برابر تروریست‌ها داشته و خواهد داشت.

وزیر امور خارجه سوریه با تقدیر از تلاش‌ها و حمایت‌های ایران و روسیه از دولت و ملت سوریه در مسیر مبارزه با تروریسم، بر ضرورت هماهنگی و همکاری بیشتر 3 کشور در این راستا تأکید کرد.

ولید معلم جمهوری اسلامی ایران را دارای نقش و جایگاهی با اهمیت در منطقه دانست و خواستار توسعه و تقویت مناسبات و حمایت‌های تهران از دمشق شد.

وزیر خارجه سوریه را در این دیدار "سرلشگر علی مملوک" رییس نهاد امنیت ملی این کشور همراهی می کرد.
مراسم تشییع پیکر پوران فرخزاد یکشنبه ۱۲ دی‌ماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، نزدیکان پوران فرخزاد اعلام کردند مراسم تشییع پیکر این نویسنده، شاعر و پژوهشگر فقید یکشنبه ساعت ۸:۳۰ صبح از مقابل بیمارستان ایرانمهر (ضلع شرقی خیابان شریعتی، دوراهی قلهک) برگزار می‌شود و پیکر او در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) به خاک سپرده خواهد شد.

پوران فرخزاد، خواهر فروغ فرخزاد است که 9 دی‌ در بیمارستان از دنیا رفت، او متولد بهمن‌ماه سال ۱۳۱۲ بود. از جمله آثار او به «زن از کتیبه تا تاریخ» (دانشنامه زنان فرهنگساز ایران و جهان در دو جلد)، «اوهام سرخ شقایق» (گزیده‌ای از اشعار زنان جهان)، «نیمه‌های ناتمام؛ سیری در شعر زنان از رابعه تا فروغ»، «زن شبانه موعود» (نشان زن در آثار سهراب سپهری)، «کسی که مثل هیچ‌کس نیست» درباره فروغ فرخزاد، مجموعه شعر «خوشبختی در خوردن سیب‌های سرخ»، مجموعه داستان «دیداری در پاییز»، مجموعه‌ رباعی «جنگ مشوش»، داستان‌های بلند «در پس آینه» و «آتش و باد»، رمان «در انتهای آتش و آیینه‌» و فرهنگ «کارنمای زنان کارای ایران از دیروز تا امروز» می‌توان اشاره کرد.
مسئول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شوش از اقدام به خودکشی یک کودک 12 ساله در شهرستان شوش خبر داد.

رضا معمارزاده در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: ‌حوالی ساعت 21 شب گذشته (10 دی ماه) یک پسر 12 ساله ساکن روستای خویس بخش شاوور شوش، که خود را حلق آویز کرده بود به اورژانس شوش منتقل شد.

وی افزود: پس از انجام عملیات احیای قلبی ریوی در اورژانس، این کودک به بیمارستان نظام مافی شوش منتقل شد و تحت عملیات های درمانی قرار گرفت.

معمارزاده گفت: پس از انجام هماهنگی‌های لازم، این بیمار شب گذشته به بخش ccu بیمارستان گلستان اهواز انتقال یافت.