گزیده ها قسمت هشتم 12 دی – 95
تداوم آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده در استان البرز مهد کودک ها، پیش دبستان ها و مدارس ابتدایی استان البرز به جز شهرستان های طالقان و اشتهارد را در نوبت صبح و بعدازظهر روز یکشنبه دوازدهم دی ماه تعطیل کرد.
به گزارش ایرنا، کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان البرز عصر شنبه در استانداری البرز برگزار شد و به دلیل افزایش غلظت آلاینده ها در هوای استان، تصمیم به تعطیلی مهد کودک ها، پیش دبستان ها و مدارس ابتدایی در شهرستان های کرج، فردیس، نظرآباد و ساوجبلاغ در نوبت صبح و عصر روز یکشنبه گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به بالارفتن شاخص های آلوده کننده هوا در این استان، گفت که کیفیت هوای این استان در وضعیت هشدار قرار گرفته است.
حسین محمدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس اعلام ایستگاه های سنجش هوای این استان وضعیت کیفی هوا در اغلب شهرستان های استان به جز شهرستان فردیس در وضعیت هشدار قرار دارد.
وی اظهار داشت: بر اساس گزارش این ایستگاه ها، شاخص 24 ساعته کیفی هوا در شهرستان کرج 157، شهرستان ساوجبلاغ 161 و شهرستان نظرآباد 163 است.
وی با بیان اینکه وضعیت کیفی هوا در شهرستان فردیس نیز نزدیک به هشدار است، گفت: شاخص کیفی هوا در این شهرستان نیز 142 و ناسالم برای گروه های حساس است.محمدی با اشاره به اینکه احتمال تشدید بیماری های قلبی، ریوی و همچنین افزایش علائم تنفسی در این وضعیت وجود دارد، توصیه کرد که افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی ،کودکان و سالمندان از فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند و سایر افراد نیز فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
زمانی که شاخص کیفی هوا (ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون) بین اعداد 150-100 قرار گیرد وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و اعداد بین 200-150 ناسالم برای تمام گروه ها و وضعیت هشدار است.
این شاخص اگر بین 250-200 قرار گیرد بسیار ناسالم و وضعیت اضطرار و بین اعداد 300-250 وضعیت خطرناک و حالت بحران است.خسرو ارتقایی معاون امور عمرانی استاندار البرز هم از دستگاه ها خواست با توجه به تعطیلی مدارس با مرخصی والدین دارای دانش آموز موافقت کنند.
دستگاه های امداد استان نظیر هلال احمر و اورژانس نیز در آماده باش کامل بسر می برند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی اینستاگرامی تاکید کرد که فعالان سیاسی یا همکاری کنند و یا از سر راه نیروهای انقلاب کنار بروند.
محسن رضایی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «هرگاه فشارها و حملات دشمن بر ما بیشتر میشد در شکست دادن آنها مصممتر میشدیم و این یک قاعده است؛ قاعدهای که در مورد فعالان سیاسی داخلی صدق نمیکند زیرا آنها دشمن نیستند؛ یا دوست هستند و یا رقیب.
در شرایطی که جامعه ما نیاز به تغییر اساسی داشته باشد، اگر فعالان سیاسی همراهی کنند دست آنها را باید بوسید ولی اگر به بیانصافی و بیاخلاقی ادامه دهند، باید منتظر پاسخهای محکمتری باشند.
آیا نمیبینند آمار واقعی بیکاری چه قدر بالاست؟ آیا قبیله نجومیها را نمیبینند؟ آیا نمیبینند مسئولان از ارزشها فاصله گرفتهاند؟
حال که نیروهای انقلاب میخواهند برای تغییر، اصلاح اقتصادی و ریشهکنی فساد به صحنه بیایند، فعالان سیاسی یا همکاری کنند و یا از سر راه نیروهای انقلاب کنار بروند.»
آیت الله مصباح یزدی گفت:این که رهبری دائما تاکید میکنند که حوزه، مردم و مسئولان باید انقلابی باشند و انقلابی عمل کنند، نشان از اهمیت روحیه و کار انقلابی دارد لذا ما نیز باید معنای انقلابی را درک کرده و خود انقلابی باشیم و صدا و سیما نیز انقلابی عمل کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع مدیران مرکز پژوهش و مرکز سنجش و پژوهش صدا و سیما، با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی است، افزود: همان طور که اسلام، ابتدا باورها و ارزشهای مردم را تغییر داد و تغییر در سایر ساحت های زندگی انسان مانند سیاست، اقتصاد، صنعت، و روابط بین الملل نیز ریشه در همان تغییر فکر دارد، کار اصلی این انقلاب نیز، تحول در فکر و احیای باورها و ارزش های اسلامی بود.
وی با اشاره به این که نهضت اسلامی بدون امکانات و تنها با سخنرانی و بیانات و اعلامیههای امام(ره) شروع شد و با حمایت و سخنرانی و نوشتن کتاب و مقاله توسط یاران وی ادامه یافت، افزود: امروز هم باید فکرها را تصحیح و تقویت کرد و اساس فرهنگ، یعنی باورها و ارزش ها، را مورد توجه قرار داد و با تصحیح آن، سایر امور را نیز سامان داد.
وی با بیان این که برخی نهادها بزرگ ترین نقش را در تحولات فرهنگی و تصحیح باورها و ارزش ها در جامعه دارند، آنها را در سه دسته طبقه بندی کرد: نهادهایی که فکر صحیح را تولید و افکار انحرافی را نقد کرده، نقاط ضعف و قوت آنها را بیان کنند؛ نهادهایی که محتواهای تولید شده را در قالب آموزش های رسمی در جامعه نشر دهند؛ و نهادهایی که آنها را در قالب آموزش های غیر رسمی با استفاده از ابزار هنر در جامعه ترویج کنند، وظیفه اول بر عهده پژوهشگران است، وظیفه دوم را نظام آموزش و پروش و آموزشی عالی عهده دار شده و وظیفه سوم کار رسانه است که باید محتواهای تهیه شده را با بیان ساده، شیوا، جذاب و قابل فهم برای سطوح مختلف، در جامعه مطرح و در این مسیر از ابزارهای موجود از جمله هنر، استفاده نماید.
عضو جامعه مدرسین ادامه داد: در ابتدای انقلاب، با مدیریتی در کشور مواجه بودیم که نه تنها برای انجام این کارها، یعنی تولید محتوای فرهنگی صحیح و ترویج آنها ضعیف بود، بلکه آفت زده و دچار برخی آسیب های فکری بود؛ لذا افکار غلطی توسط رسانه ها پخش می شد، تئوری های اشتباه در دانشگاه ها تدریس می شد، و کتاب های بسیاری به نشر نظریات و ارزش های بیگانگان می پرداختند که زیان بار بودند، مقابله با این فرهنگ کار آسانی نبود.
وی با بیان این که دست الهی در کار بود که امکان تحول فرهنگی را در کشور به وجود آورد، ادامه داد: وگرنه شرایط عادی به هیچ وجه برای تحول فرهنگی مساعد نبود؛ چون از طرفی بسیاری از اساتید دانشگاه ها با فکر ناب اسلامی بیگانه بوند، و در حوزه هم، اگر چه مایه های صحیح اسلامی وجود داشت، اما امکاناتی برای پیشرفت نبود و نیروهای موجود هم بهره برداری نمی شد؛ اما با همت و همیاری همه دستگاه های متعهد و دلسوز این روند شروع شد و بحمدالله هم در حوزه و هم در دانشگاه و هم در جامعه، این حرکت معجزه وار شروع شد و به صورت فوق انتظار رشد کرد.
آیت الله مصباح یزدی افزود: به رغم این که نهاد صدا و سیما به عنوان یک رسانه، مسئول تولید علم و محتوا نیست، بلکه وظیفه انتشار و ترویج محتوای تولید شده را داشت، اما در عین حال در صدا و سیما نیز افرادی خودشان آستین ها را بالا زده و برای تولید محتوا دست به کار شدند.
وی این حرکت صدا و سیما را نمونه ای از همیاری مورد انتظار در یک کشور انقلابی دانست و افزود: لذا جای تشکر دارد که صدا و سیما نه تنها برای انجام وظایف خودش با توجه به امکانات، حرکت را آغاز کرد، بلکه در زمینه های دیگر نیز تلاش کرد.
آیت الله مصباح با اشاره به این که با تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی نیز حرکتی مفید در دانشگاه ها شروع شد، ادامه داد: البته همکاری بین حوزه و دانشگاهها ، کمک بزرگی برای تحقق این تحولات کرد، امیدواریم با روح همکاری و همیاری در بین نهادها، همچنان با همت دلسوزان انقلاب، ثمرات بیشتری را شاهد باشیم.
وی با اشاره به دستاوردهای عظیم انقلاب گفت: این انقلاب به برکت خون صدها هزار شهید از بهترین جوانان و نوجوانان این مرز و بوم به بار نشسته است و ما علاوه بر وظیفه دینی، وظیفه ای انسانی داریم که نگذاریم آن چه آنها با خون خود به دست آوردند، از دست برود؛ حتی اگر آخرتی هم در کار نبود، وجدان انسانی حکم می کرد که جلوی از دست رفتن حاصل خون شهدا را بگیریم؛ زیرا آیندگان درباره ما چه خواهند گفت؟ آیا نمی گویند یک زمانی، با رهبری یک پیرمرد روحانی، حتی نوجوانان جلوی تانک رفتند و این انقلاب را به پیروزی رسانده و حفظ کردند، اما نخبگان کشور آن را رها کردند تا دستاوردها از دست رفت؟
وی با اشاره به این که فرهنگ مهم ترین سرمایه ما برای حفظ دستاوردهای انقلاب است، ادامه داد: پیشرفت انسانی بدون فرهنگ ناممکن است؛ چرا که ارزش انسان به باورها و ارزش هاست و ما معتقدیم ناب ترین باورها و ارزش ها را اسلام معرفی کرده است؛ لذا مهم ترین کار، استخراج و فرآوری منابع غنی فرهنگی اسلام است که پس از تولید محتوا باید ابتدا در بین خواص و سپس در میان سایر مردم جامعه در سطوح مختلف منتشر و ترویج شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هر چند وظیفه رسانه و صدا و سیما اصالتاً نشر محتوا در میان مردم است، ولی در دو بخش اول، یعنی تولید محتوا و ترویج آن در بین خواص نیز می تواند نقشآفرینی کند، ادامه داد: با کارهای رسانه ای حتی می شود محققان را به مسائل مورد نیاز توجه داد؛ یا زمینه، امکانات و ابزار برای استخراج معارف و نشر آنها را فراهم کرد، این همان همیاری برخاسته از احساس مسئولیت در یک کشور انقلابی است؛ زیرا در کشور انقلابی «به من چه» معنا ندارد و هر کسی باید در حد توان خود برای رسیدن انقلاب به اهدافش کمک کند؛ البته آن جایی که این وظیفه با تقسیم کار و مسئولیت های مشخص شکل بگیرد، پیشرفت بهتری حاصل می شود؛ اما اگر چنین نشد، وظیفه از بقیه ساقط نمی شود.
وی ادامه داد: بر این اساس رسانه باید در صدد تقویت این فکر در جامعه باشد که امروز پژوهش و تحقیق، مورد نیاز جامعه و انقلاب است، لذا هر چند شما در کارهایتان، پژوهش را نیز برعهده گرفته اید؛ اما باید این مساله را به دیگران هم فهماند تا نسل بعد نیز انگیزه انجام آن را داشته باشد؛ چرا که اگر فرهنگ در جامعه در حال رشد و جوانه زدن نباشد، مبتلا به رکود و عقب گرد شده و نهایتا جامعه به مرگ فرهنگی مبتلا میشود.
وی افزود: در تصور بسیاری از مردم، فرهنگ یک امر سلیقه ای و نسبی است که هر قومی برای خود دارد؛ مثل لهجه ها و گویش ها و برخی امور محلی؛ در حالی که فرهنگ به معنای باورها و ارزش ها مقارن با انسانیت است؛ از این رو باید در تبیین معنای صحیح فرهنگ و حفظ دستاوردهای انقلاب که همان فرهنگ اسلامی است، کوشید.
وی با تاکید بر لزوم تقویت باورهای بنیادین ادامه داد: امروز رسانه ها و سایت های دشمنان نظام، باورها و ارزش های بنیادین جامعه را هدف گرفته اند، و روزانه با طرح شبهات اعتقادی و اخلاقی به روش های مختلف، از طرح سوال گرفته تا تمسخر و طنز، و با بهره گیری از روش های حرفه ای و هنری برای تاثیرگذاری بر مخاطب، به خصوص نسل جوان را مورد تهاجم قرار می دهند.
وی با اشاره به لزوم تدوین یک طرح و سیاست کلی برای امور فرهنگی گفت: حقیقت این است که در برنامه ریزی ضعف داشته و داریم و سیاست های کلی این کار مشخص نیست، قبل از انقلاب اگر برنامه ریزی بوده، برخلاف فرهنگ صحیح بوده است و بعد از انقلاب نیز به قدری کارها زیاد و نیروی متخصص کم بوده است که فرصتی برای انجام تحقیقات بنیادین فراهم نشده است؛ در حالی که امروزه با شرایط موجود، مانند اختلاط فرهنگ ها، توطئه های دشمنان و دیگر آسیب ها، باید سیاست ها و برنامه های اجرایی حساب شده ای را تدوین و بر اساس آن عمل کرد.
آیت الله مصباح، شورای عالی انقلاب فرهنگی را اولین نهادی دانست که در این زمینه باید اقدام به تعیین سیاست های کلی کند.
وی افزود: این شورا نتوانسته این مسئولیت را انجام دهد و متاسفانه گاه تحت تاثیر سیاست های متغیر دولت ها قرار می گیرد و وقتش صرف امور فرعی و روزمره شده، نوبت به مسائل اصلی نمی رسد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فارغ از دولت ها و جناح های سیاسی، سیاست ها و خط مشی کلی فرهنگی کشور را مشخص کند، در غیاب چنین فعالیتی، افراد و دستگاه های فرهنگی متعهد باید اتاق فکری تشکیل دهند و متخصصان و دلسوزان با همفکری یکدیگر خط مشی های کلی فرهنگ کشور را تعیین کنند، تشکیل اتاق فکر فرهنگی در صدا و سیما برای ارتقای فرهنگی جامعه و احیای فرهنگ انقلاب اسلامی از فروع این کار است.
وی با اشاره به این که از ابتدای انقلاب کسانی بوده و هستند که بدون این که دنبال نام و نشانی باشند، پژوهش هایی در این زمینه انجام داده و سخنرانی کرده و مقاله نوشته اند، تاکید کرد: باید با استفاده از این افراد اتاق فکری تشکیل شود و طرحی استراتژیک برای ارتقای فرهنگی کشور تدوین و به مراجع ذی صلاح ارائه شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تهیه برنامه ای عالمانه و سنجیده برای تولید علم در حوزه های مربوط به فعالیت های صدا و سیما را گام بعدی دانست و افزود: برای پیشبرد این بخش چه بسا لازم باشد نیروهای مناسب تربیت شوند، همان گونه که برای کارهای هنری برنامه هایی برای تربیت نیروی انسانی در نظر گرفته شده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که فعالیت های صدا و سیما باید در جهت احیای فرهنگ انقلابی اسلامی باشد، افزود: این که رهبری دائما تاکید می کنند که حوزه، مردم و مسئولان باید انقلابی باشند و انقلابی عمل کنند، نشان از اهمیت روحیه و کار انقلابی دارد؛ لذا ما نیز باید معنای انقلابی را درک کرده و خود انقلابی باشیم، و صدا و سیما نیز انقلابی عمل کند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص کسب بصیرت، گفت: صدا و سیما نیز باید به نوبه خود با کسب بصیرت و دشمن شناسی، توطئه های دشمنانی که انقلاب و به خصوص نسل جوان را مورد هدف قرار داده را شناسایی و راهکارهای مقابله با آن را ارائه کند.
گفتنی است دیدار جمعی از مدیران مرکز پژوهش و مرکز سنجش و پژوهش صدا و سیما با آیت الله مصباح یزدی، هفتم دی ماه جاری در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع مدیران مرکز پژوهش و مرکز سنجش و پژوهش صدا و سیما، با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی است، افزود: همان طور که اسلام، ابتدا باورها و ارزشهای مردم را تغییر داد و تغییر در سایر ساحت های زندگی انسان مانند سیاست، اقتصاد، صنعت، و روابط بین الملل نیز ریشه در همان تغییر فکر دارد، کار اصلی این انقلاب نیز، تحول در فکر و احیای باورها و ارزش های اسلامی بود.
وی با اشاره به این که نهضت اسلامی بدون امکانات و تنها با سخنرانی و بیانات و اعلامیههای امام(ره) شروع شد و با حمایت و سخنرانی و نوشتن کتاب و مقاله توسط یاران وی ادامه یافت، افزود: امروز هم باید فکرها را تصحیح و تقویت کرد و اساس فرهنگ، یعنی باورها و ارزش ها، را مورد توجه قرار داد و با تصحیح آن، سایر امور را نیز سامان داد.
وی با بیان این که برخی نهادها بزرگ ترین نقش را در تحولات فرهنگی و تصحیح باورها و ارزش ها در جامعه دارند، آنها را در سه دسته طبقه بندی کرد: نهادهایی که فکر صحیح را تولید و افکار انحرافی را نقد کرده، نقاط ضعف و قوت آنها را بیان کنند؛ نهادهایی که محتواهای تولید شده را در قالب آموزش های رسمی در جامعه نشر دهند؛ و نهادهایی که آنها را در قالب آموزش های غیر رسمی با استفاده از ابزار هنر در جامعه ترویج کنند، وظیفه اول بر عهده پژوهشگران است، وظیفه دوم را نظام آموزش و پروش و آموزشی عالی عهده دار شده و وظیفه سوم کار رسانه است که باید محتواهای تهیه شده را با بیان ساده، شیوا، جذاب و قابل فهم برای سطوح مختلف، در جامعه مطرح و در این مسیر از ابزارهای موجود از جمله هنر، استفاده نماید.
عضو جامعه مدرسین ادامه داد: در ابتدای انقلاب، با مدیریتی در کشور مواجه بودیم که نه تنها برای انجام این کارها، یعنی تولید محتوای فرهنگی صحیح و ترویج آنها ضعیف بود، بلکه آفت زده و دچار برخی آسیب های فکری بود؛ لذا افکار غلطی توسط رسانه ها پخش می شد، تئوری های اشتباه در دانشگاه ها تدریس می شد، و کتاب های بسیاری به نشر نظریات و ارزش های بیگانگان می پرداختند که زیان بار بودند، مقابله با این فرهنگ کار آسانی نبود.
وی با بیان این که دست الهی در کار بود که امکان تحول فرهنگی را در کشور به وجود آورد، ادامه داد: وگرنه شرایط عادی به هیچ وجه برای تحول فرهنگی مساعد نبود؛ چون از طرفی بسیاری از اساتید دانشگاه ها با فکر ناب اسلامی بیگانه بوند، و در حوزه هم، اگر چه مایه های صحیح اسلامی وجود داشت، اما امکاناتی برای پیشرفت نبود و نیروهای موجود هم بهره برداری نمی شد؛ اما با همت و همیاری همه دستگاه های متعهد و دلسوز این روند شروع شد و بحمدالله هم در حوزه و هم در دانشگاه و هم در جامعه، این حرکت معجزه وار شروع شد و به صورت فوق انتظار رشد کرد.
آیت الله مصباح یزدی افزود: به رغم این که نهاد صدا و سیما به عنوان یک رسانه، مسئول تولید علم و محتوا نیست، بلکه وظیفه انتشار و ترویج محتوای تولید شده را داشت، اما در عین حال در صدا و سیما نیز افرادی خودشان آستین ها را بالا زده و برای تولید محتوا دست به کار شدند.
وی این حرکت صدا و سیما را نمونه ای از همیاری مورد انتظار در یک کشور انقلابی دانست و افزود: لذا جای تشکر دارد که صدا و سیما نه تنها برای انجام وظایف خودش با توجه به امکانات، حرکت را آغاز کرد، بلکه در زمینه های دیگر نیز تلاش کرد.
آیت الله مصباح با اشاره به این که با تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی نیز حرکتی مفید در دانشگاه ها شروع شد، ادامه داد: البته همکاری بین حوزه و دانشگاهها ، کمک بزرگی برای تحقق این تحولات کرد، امیدواریم با روح همکاری و همیاری در بین نهادها، همچنان با همت دلسوزان انقلاب، ثمرات بیشتری را شاهد باشیم.
وی با اشاره به دستاوردهای عظیم انقلاب گفت: این انقلاب به برکت خون صدها هزار شهید از بهترین جوانان و نوجوانان این مرز و بوم به بار نشسته است و ما علاوه بر وظیفه دینی، وظیفه ای انسانی داریم که نگذاریم آن چه آنها با خون خود به دست آوردند، از دست برود؛ حتی اگر آخرتی هم در کار نبود، وجدان انسانی حکم می کرد که جلوی از دست رفتن حاصل خون شهدا را بگیریم؛ زیرا آیندگان درباره ما چه خواهند گفت؟ آیا نمی گویند یک زمانی، با رهبری یک پیرمرد روحانی، حتی نوجوانان جلوی تانک رفتند و این انقلاب را به پیروزی رسانده و حفظ کردند، اما نخبگان کشور آن را رها کردند تا دستاوردها از دست رفت؟
وی با اشاره به این که فرهنگ مهم ترین سرمایه ما برای حفظ دستاوردهای انقلاب است، ادامه داد: پیشرفت انسانی بدون فرهنگ ناممکن است؛ چرا که ارزش انسان به باورها و ارزش هاست و ما معتقدیم ناب ترین باورها و ارزش ها را اسلام معرفی کرده است؛ لذا مهم ترین کار، استخراج و فرآوری منابع غنی فرهنگی اسلام است که پس از تولید محتوا باید ابتدا در بین خواص و سپس در میان سایر مردم جامعه در سطوح مختلف منتشر و ترویج شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هر چند وظیفه رسانه و صدا و سیما اصالتاً نشر محتوا در میان مردم است، ولی در دو بخش اول، یعنی تولید محتوا و ترویج آن در بین خواص نیز می تواند نقشآفرینی کند، ادامه داد: با کارهای رسانه ای حتی می شود محققان را به مسائل مورد نیاز توجه داد؛ یا زمینه، امکانات و ابزار برای استخراج معارف و نشر آنها را فراهم کرد، این همان همیاری برخاسته از احساس مسئولیت در یک کشور انقلابی است؛ زیرا در کشور انقلابی «به من چه» معنا ندارد و هر کسی باید در حد توان خود برای رسیدن انقلاب به اهدافش کمک کند؛ البته آن جایی که این وظیفه با تقسیم کار و مسئولیت های مشخص شکل بگیرد، پیشرفت بهتری حاصل می شود؛ اما اگر چنین نشد، وظیفه از بقیه ساقط نمی شود.
وی ادامه داد: بر این اساس رسانه باید در صدد تقویت این فکر در جامعه باشد که امروز پژوهش و تحقیق، مورد نیاز جامعه و انقلاب است، لذا هر چند شما در کارهایتان، پژوهش را نیز برعهده گرفته اید؛ اما باید این مساله را به دیگران هم فهماند تا نسل بعد نیز انگیزه انجام آن را داشته باشد؛ چرا که اگر فرهنگ در جامعه در حال رشد و جوانه زدن نباشد، مبتلا به رکود و عقب گرد شده و نهایتا جامعه به مرگ فرهنگی مبتلا میشود.
وی افزود: در تصور بسیاری از مردم، فرهنگ یک امر سلیقه ای و نسبی است که هر قومی برای خود دارد؛ مثل لهجه ها و گویش ها و برخی امور محلی؛ در حالی که فرهنگ به معنای باورها و ارزش ها مقارن با انسانیت است؛ از این رو باید در تبیین معنای صحیح فرهنگ و حفظ دستاوردهای انقلاب که همان فرهنگ اسلامی است، کوشید.
وی با تاکید بر لزوم تقویت باورهای بنیادین ادامه داد: امروز رسانه ها و سایت های دشمنان نظام، باورها و ارزش های بنیادین جامعه را هدف گرفته اند، و روزانه با طرح شبهات اعتقادی و اخلاقی به روش های مختلف، از طرح سوال گرفته تا تمسخر و طنز، و با بهره گیری از روش های حرفه ای و هنری برای تاثیرگذاری بر مخاطب، به خصوص نسل جوان را مورد تهاجم قرار می دهند.
وی با اشاره به لزوم تدوین یک طرح و سیاست کلی برای امور فرهنگی گفت: حقیقت این است که در برنامه ریزی ضعف داشته و داریم و سیاست های کلی این کار مشخص نیست، قبل از انقلاب اگر برنامه ریزی بوده، برخلاف فرهنگ صحیح بوده است و بعد از انقلاب نیز به قدری کارها زیاد و نیروی متخصص کم بوده است که فرصتی برای انجام تحقیقات بنیادین فراهم نشده است؛ در حالی که امروزه با شرایط موجود، مانند اختلاط فرهنگ ها، توطئه های دشمنان و دیگر آسیب ها، باید سیاست ها و برنامه های اجرایی حساب شده ای را تدوین و بر اساس آن عمل کرد.
آیت الله مصباح، شورای عالی انقلاب فرهنگی را اولین نهادی دانست که در این زمینه باید اقدام به تعیین سیاست های کلی کند.
وی افزود: این شورا نتوانسته این مسئولیت را انجام دهد و متاسفانه گاه تحت تاثیر سیاست های متغیر دولت ها قرار می گیرد و وقتش صرف امور فرعی و روزمره شده، نوبت به مسائل اصلی نمی رسد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فارغ از دولت ها و جناح های سیاسی، سیاست ها و خط مشی کلی فرهنگی کشور را مشخص کند، در غیاب چنین فعالیتی، افراد و دستگاه های فرهنگی متعهد باید اتاق فکری تشکیل دهند و متخصصان و دلسوزان با همفکری یکدیگر خط مشی های کلی فرهنگ کشور را تعیین کنند، تشکیل اتاق فکر فرهنگی در صدا و سیما برای ارتقای فرهنگی جامعه و احیای فرهنگ انقلاب اسلامی از فروع این کار است.
وی با اشاره به این که از ابتدای انقلاب کسانی بوده و هستند که بدون این که دنبال نام و نشانی باشند، پژوهش هایی در این زمینه انجام داده و سخنرانی کرده و مقاله نوشته اند، تاکید کرد: باید با استفاده از این افراد اتاق فکری تشکیل شود و طرحی استراتژیک برای ارتقای فرهنگی کشور تدوین و به مراجع ذی صلاح ارائه شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تهیه برنامه ای عالمانه و سنجیده برای تولید علم در حوزه های مربوط به فعالیت های صدا و سیما را گام بعدی دانست و افزود: برای پیشبرد این بخش چه بسا لازم باشد نیروهای مناسب تربیت شوند، همان گونه که برای کارهای هنری برنامه هایی برای تربیت نیروی انسانی در نظر گرفته شده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که فعالیت های صدا و سیما باید در جهت احیای فرهنگ انقلابی اسلامی باشد، افزود: این که رهبری دائما تاکید می کنند که حوزه، مردم و مسئولان باید انقلابی باشند و انقلابی عمل کنند، نشان از اهمیت روحیه و کار انقلابی دارد؛ لذا ما نیز باید معنای انقلابی را درک کرده و خود انقلابی باشیم، و صدا و سیما نیز انقلابی عمل کند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص کسب بصیرت، گفت: صدا و سیما نیز باید به نوبه خود با کسب بصیرت و دشمن شناسی، توطئه های دشمنانی که انقلاب و به خصوص نسل جوان را مورد هدف قرار داده را شناسایی و راهکارهای مقابله با آن را ارائه کند.
گفتنی است دیدار جمعی از مدیران مرکز پژوهش و مرکز سنجش و پژوهش صدا و سیما با آیت الله مصباح یزدی، هفتم دی ماه جاری در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
جنجال پارازیتها و سرطانزا بودنشان هر از گاهی جان میگیرد، یک موج خبری راه میاندازد و بیآنکه تایید یا رد شود فروکش میکند. وزارت بهداشت میگوید تحقیقات کافی درباره تاثیر پارازیتها بر سلامتی وجود ندارد اما محققان میگویند پارازیت عامل بیماری است.
هفته گذشته بعد از مناقشه وزیر بهداشت و معاونش درباره سرطانزا بودن پارازیتها، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد که به خاطر اخلاق تحقیق نمیتوان درباره تاثیر پارازیت روی سلامت انسان پژوهش زیادی انجام داد. به گفته مهندس محسن فرهادی (اینجا) زمانی که میخواهید نتیجهای را درباره انسان بررسی کنید، باید او را در یک زمان طولانی، تحت تاثیر پرتو با دوزهای مختلف قرار دهید. اما از آنجاکه اخلاق تحقیق حکم میکند فردی به عمد در مواجهه با یک عامل محیطی قرار داده نشود، معمولا روند انجام این تحقیقات کمی کند است.
با این حال دکتر غلامحسین ریاضی مدیر مرکز تحقیقات بیوشیمی دانشگاه تهران که سالهاست درباره تاثیر امواج الکترومغناطیس تحقیق میکند به خبرآنلاین میگوید: «اینکه گفته شود پژوهشهای کافی وجود ندارد، دلیل قانع کنندهای نیست و هر جایی که لازم است، باید برای سلامت مردم تحقیق کنیم. درباره امواج الکترومغناطیس و تاثیر آنها بر انسانها منابع داخلی و خارجی زیادی وجود دارد که به راحتی قابل دسترسی هستند.»
زمینه مطالعاتی دکتر ریاضی در مرکز تحقیقات بیوشیمی دانشگاه تهران، بررسی تاثیر امواج گوناگون روی پروتئین هاست. او درباره نتیجه تحقیقاتش میگوید: «این امواج از دو منظر قابل توجه هستند. قبل از هر چیز باید در نظر داشت که امواج الکترومغناطیسی (مثل پارازیتها، امواج مایکرویو، امواج مخابراتی و ماهوارهای و...) در فضای طبیعی زمین وجود ندارند و هر چه به عنوان پدیده جدید به محیط طبیعی ما وارد شود، میتواند در بلند مدت اختلال ایجاد کند. از سوی دیگر، تحقیقات درباره امواج الکترومغناطیس نشان داده که این امواج بر سلامت فرد اثرگذارند و مواجهه طولانی مدت با آنها میتواند عملکرد سلولها را مختل کند. ما سالهاست در دپارتمان بیوشیمی دانشگاه تهران درباره تاثیر امواج الکترومغناطیس بر عملکرد پروتئینها مطالعه میکنیم و مشاهده کردهایم که عملکرد این پروتئینها در مقابل امواج مختل میشود.»
مرگ تدریجی سلول ها
هر سال 85هزار نفر در ایران به انواع سرطان مبتلا میشوند و این در حالی است که سن ابتلا به سرطانهایی مثل سرطان پستان هم در ایران به شدت پایین آمده و به 18 سال زودتر از نرم جهانی رسیده است. پژوهشگران پیشبینی میکنند احاطه شدن انسان با امواج مخابراتی، مایکروویو، ماهواره و... در ابتلا به سرطان موثر باشد.
دو سال قبل یکی از نمایندگان مجلس با استناد به دادههای سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که امواج رادیویی و میکروموجها (پارازیتها) ضمن امکان ایجاد سرطان در بافتهای نرم بدن، باعث تداخل در سیستم هدایت هواپیما، تاثیرات منفی روی مغز و اعصاب، تاثیر منفی روی جنین، عقیم شدن مردان و افزایش دمای بدن می شوند.
کمالالدین پیرموذن، عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس پیشین گفته بود که پارازیتاندازها، فرستندههای مخابراتی و پستهای برق فشار قوی دائما در حال انتشار پارازیت با توان بالا هستند و طبق پژوهشهای منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، اثرات ناشی از این امواج بر روی بافتهای زنده انسانها به افزایش آمار مرگ و میر به ویژه در اثر سرطان و سکتههای قلبی و مغزی و افزایش تحریکات و ناراحتیهای عصبی منجر خواهد شد.
به گفته او، قدرت باندهای پارازیتی ارسال شده بالاتر از قدرت میکروموجهای ارسالی از ماهواره یعنی از 3500 مگاهرتس تا چند گیگاهرتس است. باندهایی که بالاتر از 20 مگاهرتس تا 200 گیگاهرتس هستند روی بدن اثر میگذارند. بیشترین اثر مربوط به باندهای بالاتر از 300 مگاهرتس یعنی میکروموجها و پارازیت اندازهاست. چنین امواجی اگر دارای شدت و بسامد بالا باشند سلامتی انسان را به طور کلی مختل و عوارض مختلفی ایجاد میکنند که بسته به بسامد موج متفاوت است. هر چه این امواج مدت بیشتری با بدن برخورد داشته باشند خطرناکتر خواهند بود. همچنین تاثیر این امواج روی کودکان بیشتر از دیگر افراد جامعه است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این امواج همچنین باعث خستگی مفرط و حالت گیجی میشود.
اما دکتر ریاضی در این باره میگوید: «تاثیر امواج قطعی و تدریجی است و نه فقط پارازیتها، که هر وسیلهای که با امواج سر و کار داشته باشد بسته به فرکانس موج، شدت موج و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آنها میتواند آسیبزا باشد. تلویزیون، وایفای، موبایل، لپتاپ، مایکروفر، کامپیوتر از این دسته هستند اما نکته مهم این است که آسیبهای ناشی از میدانهای مغناطیسی آنها محسوس نیست و تاثیر آنی ندارند اما رفته رفته باعث تخریب سلولها میشوند و خود را با بیماری یا اختلال کارکرد نشان میدهند. درست مثل گوش ما که قابلیت شنیدن صدای خیلی بلند را دارد اما وقتی یک نفر برای مدت طولانی در کارخانهای صنعتی کار کند، شنوایی او کاهش یافته یا دچار مشکل میشود.»
او ادامه میدهد: «بر اساس پژوهشهایی که ما داشتهایم امواج الکترومغناطیس روی DNA هم تغییراتی ایجاد میکنند اما بررسی تاثیر آن روی بدن انسان و بیماریهایی که ایجاد میکند باید توسط پزشکان انجام شود؛ با وجود این میتوان گفت از آنجایی که سلولها از جنس پروتئین هستند، آسیبهای مشاهده شده روی پروتئین قابل تعمیم به سلولها است.»
تاثیر امواج روی خون و حافظه
دکتر ریاضی پیش از این، آزمایشی با همکاری دانشکده فنی دانشگاه تهران انجام داده و ثابت کرده بود که امواج تلفن همراه باعث میشود هموگلوبین خون اکسیژن کمتری جذب کند و در نتیجه مغز هم که باید از 5 تا 10 درصد اکسیژن خون بهره ببرد، اکسیژن کمتری دریافت خواهد کرد.
از سوی دیگر به گفته دکتر ریاضی امواج الکترومغناطیس میتوانند حافظه را هم مختل کنند و باعث دشواری در به ذهن سپردن یا یادآوری اطلاعات شوند. او این اتفاق را این طور توضیح میدهد: «مغز مدام در حال دریافت امواج الکترومغناطیسی است و تمام اطلاعاتی که از محیط به ما میرسند، به امواج الکترومغناطیسی تبدیل شده و توسط مغز دریافت میشوند. اما فرکانسهای بالاتر از دامنه فرکانسهای مغز میتوانند بر حافظه و سیستم مغز اثر گذاشته و عملکرد آن را با اختلال مواجه کنند. در واقع حافظه یک شبکه است که با نوعی پروتئین کار میکند. امواج، حرکت این پروتئین را مختل کرده و باعث میشوند اطلاعات به سلول بعدی نرسد. در نتیجه عملکر حافظه مختل میشود.»
با تمام اینها، دکتر ریاضی توجیه وزیر بهداشت برای در دسترس نبودن تحقیقات کافی درباره مضرات امواج را رد میکند و میگوید: «پژوهشهای ما دیده نمیشود چون مستقیما در مجلات خارجی منتشر میشوند اما در کل هیچ محدودیتی برای تحقیق نداریم و دانشگاههای علوم پزشکی کاملا آمادگی دارند که در این زمینه تحقیق کنند. منابع تحقیقاتی خارجی هم به وفور در این زمینه وجود دارد و هیچ دلیلی ندارد که به آنها دسترسی نداشته باشیم.»
منبع: خبرآنلاین