گزیده ها قسمت ششم

گزیده ها قسمت ششم – 28 دی - 95
خبر ويژه 
وزير هزار ميلياردي يك تنه مقابل دولت ايستاده است(!)
يک روزنامه حامي دولت مي گويد گويا زور دولتمردان به وزير صنعت نمي رسد که او مجدداً خواستار خروج پتروشيمي ها و خوراک آنها از بورس شده است.
    
شرق، در ادامه نوشت: چرا نعمت زاده کوتاه نمي آيد؟ همين هفته پيش بود که وزير نفت با حضور در صحن علني مجلس و در پاسخ گويي به چرايي تاکيد برافزايش خوراک پتروشيمي ها، خطاب به هم کابينه خود گفته بود: «من مسئول بخش پتروشيمي هستم و وزير صنعت طبق قانون هيچ مسئوليتي در اين بخش ندارد، اينکه آقاي نعمت زاده يک زمان مديرعامل پتروشيمي بوده و الان دوست دارد در امور مربوط به پتروشيمي دخالت کند، بحث ديگري است، ايشان مسئوليتي ندارد». اما نعمت زاده باز هم با ارسال نامه خطاب به يکي ديگر از هم کابينه اي هايش، وارد فاز حمايت شد و از علي طيب نيا، وزير اقتصاد خواسته «ضمن تثبيت قيمت فروش داخلي کليه مواد پتروشيمي در بورس کالا، از هر گونه افزايش قيمت خودداري شود». به نظر مي رسد نعمت زاده به دنبال خواسته پيشين خود براي خروج پتروشيمي ها از بورس کالااست. خواسته اي که اين بار با رنگ و لعاب افزايش نرخ ارز براي بار چندم مطرح مي شود.
    
در نامه اخير نعمت زاده به طيب نيا آمده: «احتراماً با توجه به نرخ ارز طي هفته هاي اخير و به تبع آن افزايش قيمت فروش مواد پتروشيمي در بورس کالابه استحضار مي رساند قيمت برخي محصولات مهم و پرمصرف پتروشيمي در هفته اول آذر ماه در مقايسه با هفته اول آبان ماه سال جاري از جمله پلي پروپيلن گريد نساجي، پلي اتيلن ترفتالات گريد بطري، تولوئين دي ايزوسيانات، پلي بوتادين رابر و بنزن، به ترتيب 9، 17، 24، 29 و 45 درصد افزايش يافته که به تبع آن موجب افزايش قيمت تمام شده محصولات صنايع پايين دستي پتروشيمي نيز گرديده است. لذا با توجه به گستردگي مصرف مواد پتروشيمي در صنايع مختلف و به منظور جلوگيري از افزايش قيمت تمام شده اين صنايع، دستور فرماييد تدبيري اتخاذ گردد تا ضمن تثبيت قيمت فروش داخلي کليه مواد پتروشيمي در بورس کالااز هرگونه افزايش قيمت خودداري شود.
    
اين روزنامه تصريح کرد: اين گونه که به نظر مي رسد و البته کارشناسان هم آن را تاييد مي کنند. وزير صنعت طالب خروج پتروشيمي ها از بورس کالابراي خروج از رقابتي شدن قيمت خوراک پتروشيمي هاست. وزيري که حرف همتايانش را در کابينه نمي خواند اما گويا ماجرا فقط اين نيست و او نه حرف هاي جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور به گوشش مي رود و نه حرف هاي نوبخت به عنوان سخنگوي دولت. کار به جايي رسيده بود که حتي در کابينه طعنه و کنايه بود که نصيبش مي شد.
    
يادآور مي شود رانت نهفته در زمينه خوراک پتروشيمي ها، سالانه 15 هزار ميليارد دلار ارزيابي مي شود. نعمت زاده در سال 92، رئيس ستاد انتخاباتي روحاني بود و وزير هزار ميلياردي کابينه با مالکيت بالغ بر 20 شرکت خصوصي محسوب مي شود. بخشي از اين فعاليت هاي خصوصي در حوزه خصوصي است.
رئيس خانه اقتصاد ايران: مسئولين دولتي با خارجي ها عكس مي گيرند و مي گويند سرمايه جذب كرديم!
رئيس خانه اقتصاد ايران با انتقاد از عملکرد دولت حسن روحاني گفت: مسئولين دولتي با خارجي ها عکس مي گيرند و مي گويند سرمايه جذب کرديم!
    
ابراهيم جميلي در گفت وگو با تسنيم، درباره ارزيابي سياست هاي اقتصادي دولت در پسابرجام در حوزه صنعت و معدن با اشاره به اينکه بسته دوم خروج از رکود دولت عملاهيچ عايدي براي توليد نداشته و فقط انبار شرکت هاي خودروسازي را خالي کرد، اظهار داشت: کارت اعتباري هم نتوانست با استقبال مردم رو به رو شود، البته عدم هماهنگي دستگاه ها به ويژه وزارت صنعت و بانک مرکزي نيز در شکست اين طرح تاثير زيادي داشت. امسال نيز دولت تسهيلات 16 هزار ميلياردي را براي بخش توليد در نظر گرفته است، اما بانک ها در اختصاص اين تسهيلات انقباضي عمل کرده و توليدکنندگان به آساني نمي توانند اين منابع را دريافت کنند.
    
وي با بيان اينکه در طول دو سال گذشته علي رغم تمام وعده ها سخت گيري هاي زيادي براي بخش معدن اعمال شده است، افزود: هزينه هاي معدن بسيار زياد است و کمتر سرمايه گذاري حاضر است با ريسک زياد آن در اين بخش سرمايه گذاري کند، اين در حالي است که وزارت صنعت مدام اعلام مي کند که سرمايه گذاري 55 ميليارد دلاري در طرح هاي مصوب آن هم طي يک سال اخير در بخش معدن به وجود آمده، اما بايد پرسيد اين پول ها در چه حوزه هايي سرمايه گذاري شده است.
    
اين فعال بخش معدن با بيان اينکه اگر سرمايه گذار خارجي ماشين و تجهيزات را به کشور وارد و فعاليت خود را آغاز کرد، مي توان آن را اعلام نمود، تصريح کرد: هنوز هيچ چيزي در بخش معدن آن هم در حوزه جذب سرمايه گذاري خارجي اتفاق نيفتاده است، حتي سرمايه گذاري داخلي نيز با ايرادات بسياري همراه است به نحوي که بنده با سابقه زيادي که در اين حوزه دارم امروز براي سرمايه گذاري در بخش معدن پشيمان شده ام.
    
رئيس خانه اقتصاد ايران با اعلام اينکه هيچ منابع مناسبي از سوي دولت براي توسعه بخش معدن تزريق نمي شود، گفت: در برنامه ششم توسعه حتي به جاي حمايت از بخش معدن فعاليت هاي مالياتي سرمايه گذاري در مناطق محروم حذف شده است، کنار اين موضوع صادرات مواد معدني نيز در اين برنامه با عوارض روبه رو شده که اين يک شوک بسيار زياد در بخش معدن به وجود خواهد آورد.
    
اين فعال بخش معدن با گلايه از اينکه متاسفانه بسته هاي حمايتي دولت براي بخش معدن بيشتر جهت درآمدزايي آنها از معادن تهيه مي شود، تاکيد کرد: معادن که نبايد جبران هزينه هاي معادن دولتي را پرداخت کنند. در حال حاضر معادن کشور زير 50 درصد ظرفيت فعاليت مي کنند، حتي بنده سراغ دارم که توليدکننده اي در استان يزد با وجود آنکه 20 ميليون مترمربع کاشي و سراميک توليد کرده، نمي تواند آنها را به فروش برساند، اينها يک درد براي بخش توليد در کشور است که توجه جدي براي درمان آن نمي شود.
    
رئيس خانه اقتصاد ايران اضافه کرد: اوضاع بخش سيمان و ذغال سنگ کشور نيز خوب نيست، مسئولين مي گويند بعد از برجام در جذب سرمايه گذري خارجي اقدامات لازم در حوزه معدن انجام شده اما صرف عکس گرفتن با خارجي ها که سرمايه گذاري نيست. مسئولين مي روند با شرکت هاي خارجي اقدام به تنظيم تفاهم نامه مي کنند اما براي جذب سرمايه گذاري داخلي هيچ اقدامي را انجام نمي دهند.
وقتي بانك مركزي دستپخت خودش را تحويل نمي گيرد
بانک مرکزي علي رغم تاييد مجوز موسسه کاسپين، در برابر مشکلات مالي بوجود آمده، مردم را براي پيگيري مطالبات خود به مسئولان اين موسسه حواله کرد.
    
به گزارش فارس، دو روز پيش بود که در پي اطلاعيه موسسه کاسپين مبني بر عدم بازپرداخت سپرده هاي مشتريان تا انتقال کامل اموال و دارايي هاي تعاوني فرشتگان، سپرده گذاران اين موسسه در مقابل شعبه مرکزي تجمع کردند.
    
اين مشکل زماني جدي شد که مديرعامل موسسه کاسپين با صدور اطلاعيه اي اعلام کرد: به منظور حفظ حقوق و اطمينان خاطر کليه سپرده گذاران موکداً متذکر مي گردد تا قبل از انتقال اموال و دارائي هاي تعاوني هاي منحله هشتگانه، هيچ اقدامي توسط اين موسسه (کاسپين) در جهت پرداخت وجوه سپرده ها صورت نمي پذيرد و به محض حصول مقدمات لازم، اين موسسه تحت نظارت بانک مرکزي ج.ا.ا و مقامات قضايي اقدام لازم را معمول خواهد نمود. در ادامه و با مطرح شدن نحوه فعاليت اين موسسه، بانک مرکزي ديروز در اطلاعيه اي با اذعان به مجوزي که خود براي اين موسسه صادر کرده، اعلام کرد: از آنجا که موسسه اعتباري کاسپين داراي مجوز فعاليت از بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران است، لذا مديرعامل و اعضاي هيئت مديره موسسه حسب موازين قانوني مکلفند در اسرع وقت اقدامات مقتضي را براي رضايت مشتريان به عمل آورده و نتيجه را به اطلاع عموم برسانند.
    
بانک مرکزي بدون اشاره بيشتري به مسئوليت خود در برابر مجوزي که براي اين موسسه صادر کرده است، شماره تلفن هاي 22340397‏ 22353052‏-22342878‏-22353374 همچنين تلفن گوياي 02129954855 را به منظور دريافت نظرات و شکايات سپرده گذاران ذکر کرد.
    
گفتني است، با دستور و تکليف بانک مرکزي در ارديبهشت ماه سال 92، سه تعاون اعتبار فردوسي، فرشتگان و افضل توس ملزم به ادغام و تشکيل موسسه آرمان شدند. حتي نام آن را هم معاون نظارتي سابق بانک مرکزي تعيين کرد.
    
ادغام آن قدر اجباري بود که مديرعامل موسسه اعتبار فردوسي در مرداد ماه سال 92 گفت: اين ادغام به دلخواه هيچ يک از موسسات نبوده است و اگر دولت جديد اجازه بدهد تمايل داريم تا در قالب قبلي به فعاليت خود ادامه دهيم.
    
در ادامه موسسه آرمان با تصميم هيئت مديره و مجمع عمومي در شرف تاسيس نامش به «کاسپين» تغيير يافت و در آخرين جلسه شوراي پول و اعتبار هم مجوز اين موسسه با نام کاسپين صادر شد.
    
بر اساس اين گزارش، بانک مرکزي 27 اسفند ماه مجوز فعاليت موسسه کاسپين را از شوراي پول و اعتبار اخذ کرد و به فاصله چند ماه بحران نقدينگي اين موسسه نمايان شد. حال سوال اين است که چگونه بانک مرکزي به موسسه اي که بحران نقدينگي داشته مجوز فعاليت داده است؟
    
يکي از شروط اعطاي مجوز به يک موسسه اعتباري يا بانک احراز حداقل شرايط استاندارد است. بنابراين يا اين موسسه شرايط استانداردي داشته و شوراي پول و اعتبار اين مجوز را صادر کرده يا نداشته و شوراي پول و اعتبار بدون بررسي وضعيت مالي و اعتباري اين بانک، اقدام به صدور مجوز کرده است. 
    
هر چند فعلابراي اعلام مسئول اصلي مشکل پيش آمده کمي زود است، اما حالاکه موسسه کاسپين بازپرداخت منابع سپرده گذاران را به آينده حواله داده و بحران نقدينگي آيند موسسه مشخص شده است، بانک مرکزي مديران و اعضاي هيئت مديره کاسپين را موظف به پاسخگويي به سپرده گذاران اعلام مي کند.
    
اين در حالي است که هر روز از گوشه و کنار مالباختگان موسسه کاسپين با خبرگزاري ها تماس گرفته و از نگراني و بلاتکليفي خود مي نالند.
    
در اين ميان تماس خانم روايي از سپرده گذاران موسسه کاسپين حاوي نکات قابل تاملي است. او مي گويد يک سال قبل با بانک مرکزي تماس گرفتم و درباره سپرده گذاري در موسسه کاسپين پرسيدم که بانک مرکزي اعلام کرد: موسسه يک سال است مجوز گرفته و در ليست مجازهاي بانک مرکزي نامش در سايت ثبت است. او ادامه مي دهد: با بانک مرکزي تماس گرفتم و گفتم با اطمينان آنها در اين موسسه سپرده گذاري کرده ام که پاسخ دادند «برويد قوه قضائيه شکايت کنيد»!
    
به اين ترتيب بهتر است بانک مرکزي به سوالات مردم درباره مجوزي که به اين قبيل موسسات داده است پاسخ دقيق بدهد. اينکه تاکنون چه نظارتي بر اين موسسه و ساير موسسات نظير آن داشته است؟ چرا هر از چند گاهي دارايي مردم در يکي از اين موسسات بلوکه مي شود؟ اگر اين موسسات مجوز دارند، چرا با نظارت و سرکشي از حساب هاي مالي، از وقوع بحران پيشگيري نمي شود و اگر مجوز ندارند، چرا بانک مرکزي به آنها اجازه فعاليت مي دهد؟ البته در اين حوزه وظيفه دستگاه هاي قضايي و انتظامي نيز سنگين است که بايد در کنار بانک مرکزي، با ايجاد ضمانت اجراي احکام صادره، نظارت بر موسسات مالي و اعتباري را قوت ببخشند تا هر از چند گاهي سرمايه مردم در يکي از اين موسسات بر باد نرود.
عليرضا زاكاني در نشست مطبوعاتي: از اعترافات يك جاسوس فهميديم سندي به نام FATF تنظيم شده است
رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم گفت: در موضوع FATF هم همه چيز محرمانه بود و ما بعد از دستگيري يک جاسوس و اعترافات او متوجه شديم که يک سندي به نام FATF تنظيم شده است.
    
دکتر عليرضا زاکاني رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم صبح ديروز در نشست مطبوعاتي «تجربه گران» که به مناسبت اولين سالگرد برجام از سوي انجمن روزنامه نگاران مسلمان در محل تالار اسوه برگزار شد اظهار داشت: اکنون يک سال از اجراي برجام مي گذرد و اين يک سال مي تواند قضاوت دقيقي را براي ما فراهم کند تا بازبيني کنيم که چه شد به اين توافق رسيديم و مقدمات اين توافق با چه مسيري فراهم شد. 
    
رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم در همين راستا ادامه داد: اينکه گفتند خزانه کشور خالي است و گره زدن آب خوردن مردم به مذاکرات بسته است و اظهاراتي اينچنين باعث اين شد که ما برخورد از سر استغنا را به برخورد از سر نياز تبديل کرديم و اين مسير با اشکالات جدي ادامه پيدا کرد.
    
زاکاني همچنين با بيان اينکه تصحيح اين سند بسيار مشکل بود و از نظر حقوقي دست و پاي ما بسته بود؛ اظهار داشت: رئيس جمهور به آقاي ظريف دستور داد که از ظرفيت هاي حقوقي برجام در جهت بدعهدي آمريکا استفاده کند و تيم مذاکره کننده بروند و کميسيون مشترک تشکيل شود. با توجه به سيري که در مفاد 3731 برجام و تيم ارشد مذاکره کننده داشت؛ ادامه راه شکايت وجود ندارد جز اينکه شکايت مبتني بر ماده 12 قطعنامه 2231 کل قطعنامه ها و ششگانه 1929 باشد که بيان مي کند کل تحريم هاي قبل برگردد.
    
وي همچنين با بيان اينکه دوستان ما به طرف آمريکايي به حد اعلااعتماد کردند تصريح کرد: بنده زماني که به عنوان رئيس کميسيون برجام بودم و تيم مذاکره کننده به مجلس آمدند از آقاي عراقچي پرسيدم نگاه شما به آمريکا به عنوان دوست است يا دشمن، اين سند را با دوست بسته ايد يا دشمن، او گفت با دشمن، اما زماني که سند را نگاه مي کرديم انگار با برادر تني بسته شده بود.
    
رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم ادامه داد: در مرحله اول 5 نفر عضو ارشد مي بايست سند برجام را دنبال مي کردند که بعد آقاي صالحي و وزير دفاع به آنها اضافه شدند و آن 5 نفر به صراحت اعلام کردند که ما نسبت به محتواي برجام بي خبريم و اين به ضرر ما بود که علاوه بر آن ما فرصت کمي هم داشتيم که باعث شد در پاويون فرودگاه سند برجام بررسي شود که بايد آن را سند پاويوني نام نهاد و اين سند غيرکارشناسي به ثبت و ضبط رسيد و آنها براي تعجيل خود دلايلي را مي تراشيدند که هيچ يک از اين دلايل مبناي درستي نداشت.
    
زاکاني تصريح کرد: آقايان مي گفتند که نفت داشت به صفر مي رسيد و تمام مي شد و جالب اين است که مي گويند برجام کار خود را کرد. اگر کارکرد برجام هميني بود که ما ديديم بايد وامصيبتا سر داد.
    
رئيس کميسيون برجام در مجلس نهم با تاکيد بر اينکه ما با مذاکرات مخالف نيستيم و هيچ وقت زمين مذاکره را ترک نکرديم، تصريح کرد: هرکسي مخالف است بايد در داشته هاي عقلاني خود شک کند؛ اما نبايد در مذاکرات از سر نياز و احتياج به يک ورشکسته بين المللي (آمريکا) رجوع کنيم.
    
زاکاني ادامه داد: روحاني به مردم صراحتاً بگويد از برجام چه چيزي عايد اقتصاد شد و چقدر از منابعي که به دست آمد به داخل کشور منتقل شد؛ همچنين روحاني به مردم بگويد ميزان موجودي جيب مردم چه تغييري در اين يک سال کرده است.
    
زاکاني ادامه داد: دولت تبديل به دولت انشاء شده و اميدواريم به دولت اجرا تبديل شود.
    
رئيس کميسيون بررسي برجام در مجلس نهم با بيان اينکه روحاني صراحتاً بگويد روزي 150 ميليارد دلاري که قرار بود بعد از برجام به نفع کشور شود دقيقاً کجاست؟
    
نماينده سابق مردم تهران با اشاره به خريد ايرباس توسط دولت گفت: شرکت ايرباس کارکنان خود را اخراج مي کرد و با خريد ايران از مشکل اقتصادي خارج شد درصورتي که بيکاري و تعطيلي کارخانه ها در کشورمان به يک مشکل بزرگ بدل شده است.
    
زاکاني افزود: مديرعامل شرکت بوئينگ مي گويد بزرگ ترين مشکل ما بيکاري است ولي با خريد ايران 100 هزار شغل را براي خود ايجاد کرده ايم و اين درحالي است که کارخانه هاي داخلي مان رو به تعطيلي رفته اند.
    
زاکاني ادامه داد: در FATF هم اين موضوع را محرمانه کردند و ما بعد از دستگيري يک جاسوس و اعترافات او متوجه شديم که يک سندي به نام FATF تنظيم شده است.
شليك پدافند هوايي در مركز تهران/ پرنده ناشناس از منطقه ممنوعه خارج شد

عصر ديروز يک پهپاد ناشناس وارد آسمان محدوده ممنوعه در مرکز شهر تهران شد که با هوشياري و عکس العمل به موقع پدافند هوايي مواجه شد.
    
سرويس سياسي- حوالي ساعت 5 عصر ديروز صداي شليک ممتد ضدهوايي در مناطق مرکزي پايتخت به گوش رسيد و توجه ها را به خود جلب کرد. اين شليک ها که اغلب در حوالي ميدان انقلاب بود، چند بار انجام شد. 
    
در همين زمينه امير عليرضا الهامي معاون عمليات قرارگاه پدافند هوايي ارتش گفت: يک فروند هلي شات (کوادکوپتر) وارد محدوده پرواز ممنوع در مرکز تهران شده بود که پدافند برابر روش جاري و معمول خودش کار خودش را انجام داد البته پرنده بعد از اينکه اولين رگبارها به سوي آن شليک شد، از محدوده خارج و دور شد.
    
وي افزود: با توجه به اينکه لازم است ايمني مناطق مسکوني و مرکزي شهر هم حتما رعايت شود، بنابراين همکارانم از ادامه تيراندازي ها دست کشيدند و با توجه به اينکه پرنده نيز از منطقه پرواز ممنوع دور شده بود، همکارانم دست از تيراندازي کشيدند و الان هم همه چيز آرام است.
    
معاون عمليات قرارگاه پدافند هوايي تصريح کرد: آنچه که رويت کرده بوديم هم البته تهديد خاصي به حساب نمي آمد و آنچه که مردم عزيز شنيدند هم در حقيقت اطمينان خاطر آنهاست که فرزندان و برادرانشان در قرارگاه پدافند هوايي کاملاهوشيار و آماده هستند. 
    
همچنين علي اصغر ناصربخت، معاون فرماندار تهران نيز در اولين واکنش ها به اين قضيه گفت: معلوم نيست اين ريزپرنده متعلق به کدام نهاد و سازمان بود و تحقيقات در حال انجام شدن است.
    
برخي منابع خبري اعلام کردند در پي رويت پرنده ناشناس در مرکز پايتخت و عکس العمل سريع پدافند هوايي، چند فروند از جنگنده هاي نيروي هوايي ارتش نيز به پرواز درآمده و اقدام به گشت زني در آسمان تهران کردند. گفتني است صبح جمعه سوم دي ماه سال جاري نيز اتفاق مشابهي در همين محدوده روي داده بود که قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) درباره شليک سامانه هاي پدافندي در تهران توضيحاتي منتشر کرد و پرنده بدون سرنشين را يک کواد کوپتر اعلام کرد که براي ساخت يک فيلم مستند، بدون هماهنگي اقدام به پرواز بر فراز شهر تهران کرده بود و مورد اصابت سامانه هاي پدافندي قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) ارتش قرار گرفت.