گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها  قسمت چهارم 29 دی - 95
اولین فروند از ایرباس‌های خریداری شده توسط ایران‌ایر در حالی به تازگی تحویل داده شد که بخشی از تامین مالی آن همچنان با ابهاماتی همراه است؛ ۳۳۰ میلیون دلاری که قرار است از سوی صندوق توسعه ملی پرداخت شود.به گزارش ایسنا، بر اساس آنچه که پیش‌تر از سوی فخریه کاشان- قائم مقام وزیر راه و شهرسازی- درباره تامین مالی خرید ایرباس و بوئینگ عنوان شد، قرار بر این است که ۱۵ درصد به صورت نقد و مابقی از طریق تامین مالی خارجی(فاینانس) انجام شود. بنابراین در مرحله اول ایران‌ایر حدود یکک میلیارد دلار پیش‌پرداخت را ظرف چهار سال انجام می دهد که از این رقم ۵۰ درصد از طریق استفاده از تسهیلات و سرمایه‌های خارجی و ۵۰ درصدد باقی‌مانده به گونه‌ای بین دو بخش توزیع می‌شود؛ ۱۲۰ میلیون دلار از طریق انتشار اوراق صکوک و ۳۳۰ میلیون دلار هم از مسیر صندوق توسعه ملی.
مهم‌ترین موضوع رابطه با تامین مالی خرید ایرباس به رقم ۳۳۰ میلیون دلاری که قرار است از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت شود، برمی‌گردد. چرا که با توجه به اینکه ایران ایر شرکتی کاملا دولتی بوده و هنوز سهام آن در بورس واگذار نشده، برای دریافت منابع از صندوق توسعه ملی که پرداختت منابع آن برای بخش های دولتی غیرمجاز است، با ابهاماتی مواجه خواهد بود.
مروری بر مصارف صندوق توسعه ملی
براساس اساسنامه صندوق توسعه ملی منابع آن در شش محل قابل خرج است:
۱اعطای تسهیلات به بخش‌های خصوصی، تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی برای تولید و توسعه سرمایه‌گذاری‌های دارای توجیه فنی، مالی و اقتصادی.
۲اعطای تسهیلات صادرات، خدمات فنی و مهندسی به شرکت‌های خصوصی و تعاونی ایرانی که در مناقصه‌های خارجی برنده می‌شوند از طریق منابع خود با تسهیلات سندیکایی.
۳اعطای تسهیلات خرید به طرف‌های خرید کالا و خدمات ایرانی در بازارهای هدف صادراتی کشور.
۴سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی.
۵اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران خارجی با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب اقتصادی به منظور جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری‌ در ایران با رعایت اصل ۸۰ قانون اساسی.
۶تامین هزینه‌های صندوق
تبصره ۱: استفاده از منابع صندوق برای اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و بازپرداخت بدهی‌های دولت به هر شکل ممنوع است.
تبصره ۲: اعطای تسهیلات موضوع این ماده فقط به صورت ارزی بوده و سرمایه‌گذاران استفاده‌کننده از این تسهیلات اجازه تبدیل ارز به ریال را در بازار داخلی ندارند.
تبصره ۳: اعطای کلی تسهیلات صندوق صرفا از طریق عاملیت بانک‌های دولتی و غیردولتی خواهد بود.
بنابراین هیچ بخش دولتی‌ مشمول دریافت منابع صندوق نخواهند شد. در این میان با توجه به اینکه ایران‌ایر شرکتی دولتی بوده و هنوز واگذاری در مورد آن انجام نشد و در زمره شرکت های خصوصی قرار ندارد، پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید ایرباس به ایران‌ایر با موانع قانونی مواجه است.
این در حالی است که با وجود اینکه مقامات رسمی وزارت راه اعلام می‌کنند که حتی ۱۵ درصد پیش‌پرداخت اولیه که باید به صورت نقدی انجام شود، از طریق صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک صنعت و معدن انجام شده، این موضوع هنوز مورد تایید صندوق قرار نگرفته است به طوری که پیگیری‌ها ازز صندوق توسعه ملی نه‌تنها با پاسخی همراه نشد، بلکه بر این تاکید داشتند که  تاکنون صندوق هیچ رقمی پرداخت نکرده و حتی اطلاعی در این رابطه ندارد.
این اعلام موضع با چند سوال همراه است؛ اول اینکه اگر صندوق توسعه ملی تاکنون هیچ رقمی بابت خرید ایرباس پرداخت نکرده و از آن اعلام بی‌اطلاعی می‌کند و حتی در این مورد تکذیبیه‌هایی برای رسانه‌ها ارسال کرده است، چرا باید قائم مقام و یا سایر معاونان آخوندی بر این تاکید داشته باشند که ۳۳۰ میلیون دلار از هزینه خرید هواپیماهای جدید قرار است از طریق صندوق توسعه ملی تامین مالی شود. مگر ممکن است برای انجامم خریدی با این هزینه سنگین و پیش‌پرداخت یک میلیارد دلاری که برای پرداخت حتی یک ریال آن باید برنامه و پایه مشخصی وجود داشته باشد، ۳۳۰ میلیون دلار برای تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شود، اما صندوق از آن بی‌خبر باشد؟
از سوی دیگر اگر بر اساس آنچه که مقامات وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کنند، پرداخت‌ها از طریق صندوق هم قرار است انجام شود، آنگاه با توجه به اینکه ایران‌ایر شرکت دولتی است، باید این پرداخت با ارائه لایحه به مجلس، تصویب نمایندگان و حتی در مواردی با مجوز رهبری انجام گیرد، روالی که قبلا هم انجام شده است.
این در حالی است که پیش‌تر هم در مواردی که موضوع برداشت از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های غیرخصوصی پیش آمده بود، شرط پرداخت مجوز مجلس بود. به عنوان نمونه زمانی که محمود احمدی‌نژاد، در پایان سال ۱۳۹۱ برای پرداخت عیدانه‌ای که برای هر ایرانی حدود ۸۰ هزار تومان در نظرر گرفته بود، نزدیک به ۲.۷ میلیارد دلار از صندوق برداشت کرد که با توافق مجلس و برخی مجوزهای دیگر بود. هر چند که این برداشت به شدت مورر مخالفت کارشناسان به دلیل عواقب آن قرار گرفت.
در نمونه‌ای دیگر وقتی در دو سال گذشته پیشنهاد برداشت از صندوق برای تامین مالی وام ازدواج هم مطرح شد، با توجه به اینکه در چارچوب مصارف صندوق نبود، نیاز به ارائه لایحه و تصویب در مجلس داشت که در نهایت با مخالفت صندوق توسعه ملی راه به جایی نبرد و تایید نشد.
بنابراین در حال حاضر مبهم‌ترین بخش از منابع لازم برای خرید ایرباس مربوط به سهم صندوق است. جایی که صندوق توسعه ملی و مقامات آن با وجود پیگیری‌های انجام شده  حاضر به پاسخگویی در این رابطه و شفاف‌سازی آن نیستند. این که آیا تاکنون برداشتی انجام شده و یا قرار است انجام شود و اگر پرداخت از محل صندوق در دستور کار قرار دارد، به استناد کدام بند قانونی و یا اساسنامه این صندوق انجام خواهد شد؟
قائم مقام رییس صداوسیما گفت: با وجود اینکه حتی رییس رسانه ملی در لیست محرومان قراردادهای بین‌المللی است و نمی‌تواند قراردادهایی را ببندد، اما رسانه ملی توانسته به پیشرفت خوبی در عرصه رسانه‌ای دست یابد.به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی مقدم مهمترین مولفه برای جنگ نرم را مربوط به رسانه‌ها دانست و گفت: در شرایط فعلی رسانه‌ها به جای اینکه وسیله تبادل فرهنگی باشند، تبدیل به یک ابزار برای جنگ رسانه‌ای شده‌اند.
او که در سیزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: نمی‌توان این امر را انکار کرد که از یک سو استکبار، این جنگ نرم را مدیریت و هدایت می‌کند و از همه ابزارهای رسانه‌ای به شکل انحصاری استفاده می‌کند.
به گفته وی فزون‌خواهی استکبار جهانی شرایط را به سمتی سوق داده است که حق انحصار رسانه‌ای را فقط برای خودش قائل است و در همه حوزه‌ها ورود پیدا می‌کند.
موسوی مقدم با اشاره به تاثیر پیشرفت تکنولوژی در محتوای رسانه‌ای، گفت: محتوا و تکنولوژی رسانه‌ای به حدی با هم تنیده شده‌اند که دیگر تولیدی بدون فناوری امروزی تصورپذیر نیست. رسانه‌ها بدون فناوری نوین، دیگر امکان رشد ندارند و قدرت جذب مخاطب نخواهند داشت. این وابستگی به توسعه فناوری رسانه، هم در حوزه گسترش و هم در حوزه محتوا، وجود دارد.
قائم مقام صداوسیما تاکید کرد: رسانه‌ها بدون فناوری نوین دیگر امکان رشد ندارند و قدرت جذب مخاطب هم نخواهند داشت.
او با اشاره به تحریم‌های غربی گفت: تحریم‌ ابزارهای رسانه‌ای لکه ننگی بر پیشانی کشورهای استکباری است. کشورهایی که در قرن بیستم از مدعیان حقوق بشر هستند و فریاد آزادی اطلاعات سر می‌دهند، رسانه ملی و مردم ایران را در حوزه تکنولوژی رسانه تحریم می‌کنند. رسانه ملی با وجود این محدودیت‌ها به توسعه قابل قبول و منطقی رسیده است.
موسوی مقدم اظهار کرد: با وجود اینکه حتی رییس رسانه ملی هم در لیست محرومان قراردادهای بین‌المللی است و نمی‌تواند قراردادهایی را ببندد، اما رسانه ملی توانسته به پیشرفت خوبی در عرصه رسانه‌ای دست یابد.
وی ادامه داد: در این نبرد رسانه‌ای، یک طرف انقلاب اسلامی و جریان توحیدی است که در مقابل جبهه رسانه‌ای استکبار قرار دارد. رسانه انقلاب اسلامی همه تحولات و اتفاقاتی که رخ می‌دهد را مشاهده و آن را رسانه‌ای می‌کند.
قائم مقام رئیس رسانه ملی با تاکید بر پیشرفت رسانه‌ای، صداو سیما با وجود تحریم‌های رسانه‌ای گفت: با توجه به تمام محرومیت ها، میانگین توسعه دیجیتال صدا وسیما، بالای 95 درصد در کشور بوده است و مانع تراشی‌ها باعث شده است که با داشته ها و بومی کردن دانش فنی، موانع را کنار بگذاریم.
موسوی‌مقدم در پایان صحبت‌هایش گفت: مدام باید به دنبال دریافت فناوری‌های رسانه‌ای باشیم و باید این را در نظر داشت که نقشه راه رسانه ملی باید متناسب با مقتضیات رسانه‌ای خودمان باشد. همچنین در این نقشه راه استقلال رسانه ای را هدف بگیریم چون در دنیای امروز که رسانه ها بر سیاست، اقتصاد و اجتماع اثر گذارند، دیگر استقلال واقعی فقط محدود به حوزه سیاست و اقتصاد نیست.
نهمین نشست‌خبری رئیس‌جمهور امروز در حالی برگزار شد که حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور برخلاف رویه‌های پیش در این نشست غایب بود.

به گزارش تسنیم، نهمین نشست‌خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در محل ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

**طبق اعلام روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری این نشست قرار بود از ساعت 16 برگزار شود و حضور خبرنگاران و عکاسان نیز ساعت 14 باشد.

**رئیس‌جمهور رأس ساعت 15:57 دقیقه وارد سالن شهید بهشتی شد و پس از ورود وی قرآن قرائت شد.

**پشت سر رئیس‌جمهور به رنگ آبی لاجوردی بود و تصاویری از امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری روی دیوار نصب بود.

**از ساعت 15:15 تقریبا برخی از اعضای هیئت دولت وارد سالن کنفرانس شدند که محمدباقر نوبخت و محمود واعظی وزیر ارتباطات از اولین کسانی بودند که در ردیف اول نشستند.

**نفر بعدی محمودجواد ظریف وزیر امور خارجه بود که ورود او با استقبال عکاسان خبری و نواختن صدای شاتر دوربین‌های‌شان همراه شد. تعدادی از عکاسان نیز وزیر امورخارجه را مورد خطاب قرار دادند و از او خواستند به سمت آنها دست تکان دهد تا عکس بگیرند که ظریف نیز همین کار را انجام داد و گفت "مخلصیم".

**قبل از آغاز نشست‌خبری، طیب‌نیا وزیر اقتصاد نیز به صورت ایستاده و درگوشی با ظریف چند دقیقه‌ای صحبت کرد که این موضوع برای عکاسان و خبرنگاران جالب بود.

**عراقچی معاون وزیر خارجه نیز هنگامی که قصد نشستن به صندلی داشت با ظریف خوش و بش کرد و ظریف خطاب به وی گفت: ما فکر کردیم شما نمی‌آیید و سراغت را گرفتیم.

**دمای سالن نیز مثبت 18 درجه را نشان می‌داد و یک نفر نیز مرتب دمای سالن را چک می‌کرد تا هوای سالن گرم نشود.

**یکی از نکات مورد توجه در نشست‌خبری امروز، غیبت حسین فریدون برادر و دستیار ویژه رئیس‌جمهور بود که بر خلاف نشست‌های قبلی که در ردیف اول و در کنار محمد نهاوندیان می‌نشست، اما امروز در نشست حضور نداشت.
هنگامی که مأموران پلیس آگاهی تهران در جست‌وجوی یک طلافروش گمشده بودند، رفتگران در خیابان پیروزی حدود ساعت پنج صبح دوشنبه هنگام تخلیه سطل زباله با جسد مثله‌شده این مرد روبه‌رو شدند که در یک چادر سیاه برزنتی پیچیده و درون سطل آشغال رها شده بود.
به گزارش ایران، کارآگاهان در جریان بررسی‌ها دریافتند دزدان ناشناس به مغازه طلافروشی این مرد در بلوار ابوذر دستبرد زده‌اند و ضمن سرقت مقدار زیادی طلا و جواهر، دوربین مدار بسته مغازه را هم کنده و با خود برده‌اند و تمامی آثار و سرنخ‌های به جا مانده را هم نابودکرده‌اند.
اما یک ساعت پیش از پیدا شدن جسد تکه‌تکه طلافروش میانسال، شاهدی دیده بود که چه کسی این جسد پیچیده در برزنت سیاه را در داخل سطل زباله انداخته است.
این فرد یکی از رفتگران شهرداری بود که به‌عنوان شاهد در اداره آگاهی به مأموران پلیس گفت: ساعت چهار صبح (دوشنبه) در فلکه اول مقداد خیابان را جارو می‌کردم که مرد جوانی صدایم زد و از من خواست کمکش کنم. بعد هم مغازه طلافروشی را نشانم داد و گفت یک مقدار آشغال و وسایل بدرد نخور در مغازه دارد که می‌خواهد آنها را بیرون بیاورد و داخل سطل آشغال بیندازد. من هم کمکش کردم. بعد مرد جوان از داخل یک خودرو، چادر برزنت سیاهی را بیرون آورد و به داخل همان مغازه رفت. پس از چند دقیقه صدایم زد و خواست به داخل مغازه بروم. در آن سحرگاه داخل مغازه چنان تاریک بود که به زحمت جلوی پاهایم را می‌دیدم. اما متوجه شدم داخل چادر چیزهایی ریخته و آن را طناب پیچ کرده. من و او دو سر چادر را گرفتیم، از مغازه بیرون آوردیم و داخل سطل زباله انداختیم بی‌آنکه بدانم جسد تکه‌تکه شده مردی در آن پیچیده شده است.
راز جنایت هولناک
رفتگر شهرداری ادامه داد: پس از انداختن چادر سیاه در سطل زباله، آن مرد جوان، کرکره مغازه را پایین کشید و بسرعت با همان ماشین دور شد.
تا اینکه یک ساعت بعد شنیدم همکاران هنگام تخلیه سطل زباله، چادر برزنتی را دیده‌‌اند و وقتی بازش کرده‌اند با جنازه تکه‌تکه مردی روبه‌رو شده‌اند.
مأموران اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران در پی تحقیق از این رفتگر، راهی مغازه طلافروشی شدند و ضمن بررسی‌ها روشن شد جنایت داخل همین مغازه اتفاق افتاده و دزدان پس‌ از کشتن مرد طلافروش و مثله کردن جسدش، ضمن جمع‌آوری طلا و جواهرات همه آثار به جا مانده از خود را از بین برده‌اند. این در حالی بود که عصر شنبه 25 دی ‌امسال یکی از پسران مرد طلافروش به کلانتری سلیمانیه رفته و خبر از گم‌شدن پدرش داده بود.او به مأموران گفت: صبح شنبه پدرم به مغازه طلافروشی‌اش در بلوار ابوذر رفت و تا ظهر آنجا بود. اما پس از آن خبری از او نداریم.
پس از آن بود که کارآگاهان تحقیقات برای یافتن مرد طلافروش را آغاز کردند تا اینکه ساعت 5 سحرگاه دوشنبه 27 دی کارگران شهرداری جسدش را در داخل سطل زباله یافتند. در ادامه تحقیقات روشن شد که عامل جنایت یکی از افراد شرور منطقه است که چندی پیش از زندان آزاد شده بود. اکنون جست‌وجوهای پلیس برای دستگیری جنایتکار فراری ادامه دارد.