گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها  قسمت دوم 11 تیر- 96
فرمانده انتظامي سيستان و بلوچستان: تبعه پاكستاني به اتهام آدم ربايي در چابهار دستگير شد
فرمانده انتظامي سيستان و بلوچستان گفت: کارآگاهان پليس آگاهي شهرستان چابهار در جنوب استان با دستگيري چهار عضو يک تيم آدم ربايي علاوه بر آزادي يک فرد ربوده شده، راز قتل 2 تبعه کشور پاکستان را نيز کشف و قاتل را دستگير کردند.
    
سردار حسين رحيمي روز پنجشنبه اظهار داشت: يازدهم ارديبهشت ماه سال جاري در پي دريافت گزارشي مبني بر ربايش مردي 27 ساله در يکي از خيابان هاي شهر چابهار، تيم هاي اطلاعاتي و کارآگاهان پليس بررسي هاي گسترده و تخصصي را آغاز کردند.
    
وي افزود: آدم ربايان پس از اين آدم ربايي در تماس با خانواده فرد ربوده شده يک ميليارد و 500 ميليون ريال براي آزادي وي درخواست کرده بودند.
    
وي تصريح کرد: کارآگاهان پليس در پايش هاي ميداني و انجام اقدامات تخصصي، سرنخ هايي از يک موتور سوار در زمان ربايش به دست آوردند و در تعاقب اشراف اطلاعاتي هويت اين فرد را شناسايي و در عملياتي غافلگيرانه وي را در چابهار دستگير کردند.
    
فرمانده انتظامي سيستان و بلوچستان گفت: اين فرد در تحقيقات تخصصي کارآگاهان پليس به ربايش جوان 27 ساله با همکاري 2 نفر ديگر و سرکردگي يک سارق حرفه اي اعتراف کرد.
    
رحيمي افزود: ماموران پليس در يک عمليات غافلگيرانه با شناسايي محل نگهداري فرد ربوده شده، ضمن دستگيري 2 متهم ديگر پرونده، گروگان را نيز آزاد کردند.
    
وي ادامه داد: عامل اصلي اين آدم ربايي يک تبعه کشور پاکستان بوده که پس از وقوع جرم مدام محل اختفاي خود را تغيير داده است.
    
وي تصريح کرد: کارآگاهان پليس اين فرد را در عملياتي غافلگيرانه در چابهار دستگير و در بازرسي از محل اختفاي اين آدم ربا، يک قبضه سلاح کمري و مهمات مربوطه و مقاديري مواد مخدر را کشف کردند.
    
فرمانده انتظامي سيستان و بلوچستان اظهار داشت: اين متهم حرفه اي و سابقه دار در تحقيقات کارآگاهان پليس ضمن ربايش اين فرد به ارتکاب 2 فقره قتل مسلحانه در کشور پاکستان و درگيري و تيراندازي به سمت پليس پاکستان اعتراف کرد و تحقيقات از وي همچنان ادامه دارد.
این روزها سرقت دستگیره‌های بیرونی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر بار دیگر زنگ خطر ناامنی در پیرامون این بنای ثبت شده در میراث ملی را به صدا درآورده؛ زنگ خطری که از سوی مسئولان شنیده نمی‌شود.

به گزارش مهر، در سال های اخیر شاهد بروز اتفاقاتی تأثربرانگیز در محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر بوده ایم که سرقت کاشی های نمای این مجموعه تئاتری از جمله این اتفاقات است و در روزهای اخیر بار دیگر شاهد بروز چنین اتفاقی هستیم و این بار دستگیره‌های بیرونی در سالن اصلی مجموعه که ثبت میراث فرهنگی هم است، سرقت شد.

پیمان شریعتی رییس مجموعه تئاتر شهر درباره سرقت دستگیره های بیرونی در سالن اصلی این مجموعه تئاتری گفت: متأسفانه طی روزهای اخیر ۴ عدد از دستگیره های بیرونی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر دزدیده شد و برای جلوگیری از بروز مجدد این اتفاق دستور دادم باقی دستگیره ها هم باز شود تا تکلیف این موضوع روشن شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه این مشکل را در بحث محیطی تئاترشهر داریم و چند روزی است که با کلانتری و پلیس پارک صحبت هایی کرده ایم زیرا باید شرایطی را برای حفاظت از مجموعه تئاترشهر ایجاد کنیم.

شریعتی تاکید کرد: تمام این اتفاقات بیانگر این مهم است که باید بحث محصور کردن محیط پیرامون مجموعه تئاترشهر که بارها و بارها مطرح شده، جدی گرفته شود و تمام ارگان های مسئول در این حوزه به این جریان اهمیت ویژه ای قائل باشند.

وی درباره وضعیت همکاری شهرداری و شورای شهر تهران درباره بحث محصور کردن محیط پیرامون مجموعه تئاتر شهر، یادآور شد: در مقطعی دوستان شورای شهر به مجموعه تئاتر شهر آمدند و بازدیدی از مجموعه و محیط پیرامون آن داشتند و صحبت هایی درباره محصور کردن محیط پیرامون تئاتر شهر انجام شد ولی به دلیل تغییر و تحولات شهرداری و شورای شهر این امر متوقف شده است و چندین بار هم که پیگیری کردیم به نتیجه عملیاتی نرسیدیم. لذا در انتظار ایجاد ثبات در شورای شهر و شهرداری هستیم تا این امر را پیگیری کنیم.

رییس مجموعه تئاتر شهر در پایان تصریح کرد: باید محصور کردن فضای پیرامون تئاتر شهر اجرایی شود.

طی سال های اخیر بارها و بارها موضوع ناامن و غیر فرهنگی بودن محیط بیرونی مجموعه تئاتر شهر در مقاطع مختلف زمانی از سوی رسانه ها منعکس شده است. این در حالی است که مجموعه تئاتر شهر به عنوان یکی از بناهای ملی ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی کشور است ولی هیچگونه اقدامی درباره حفاظت و مراقبت از این بنای مهم فرهنگی و هنری از سوی مدیران دولتی و مدیران و مسئولان شهرداری و شورای شهر تهران انجام نگرفته است.

این مهم را نمی توان نادیده گرفت که محیط بیرونی مجموعه تئاتر شهر به فضایی غیر فرهنگی و محلی برای حضور بزهکاران، معتادان و افرادی با رفتارهای غیر اخلاقی شده است ولی همچنان اقدامی اجرایی برای محصور کردن محیط پیرامون این مجموعه انجام نشده است.
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: آخرین تصمیمی که درمورد این ماهواره اخذ شده این است که در موزه ای نگهداری شود، زیرا این ماهواره هزینه های زیادی برای پرتاب دارد.

به گزارش مهر، دکتر محسن بهرامی در مراسم امضای تفاهمنامه بین سازمان فضایی ایران و سازمان جغرافیایی که صبح امروز در محل سازمان فضایی برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت ماهواره مصباح اظهار داشت:  طبق بررسی های کارشناسانه در مورد ماهواره مصباح به این نتیجه رسیدیم که هزینه های پرتاب این ماهواره بسیار بالاست و ارزش ندارد که به این مرحله برسد.

وی با بیان اینکه البته لازم نیست که هر ماهواره ای به مرحله پرتاب برسد، خاطرنشان کرد: ما یک موزه فضایی تشکیل دادیم که همین تابستان امسال آماده خواهد شد و بنا داریم ماهواره مصباح را در این موزه نگهداری کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: ماهواره مصباح ماهواره خوبی بود، اما به دلیل طول کشیدن این پروژه و مشکلات بین المللی که برای آن به وجود آمد در مورد آن تصمیم گرفتیم که به مرحله پرتاب نرسد زیرا هزینه زیادی متحمل خواهد شد.

بهرامی افزود: طبق آخرین تصمیمات بناست که ماهواره مصباح در موزه نگهداری شود.

وی با بیان اینکه ماهواره های دوستی و پیام دانشگاه های شریف و امیرکبیر از پروژه ساخت ماهواره مصباح جلوتر هستند، اظهار داشت: لازم نیست که هر ماهواره ای پرتاب شود، چون پرتاب ماهواره هزینه زیاد و مراحل خاصی دارد.

رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درمورد پرتاب ماهواره ها بیان کرد: فعلا دو مورد ماهواره در نوبت پرتاب داریم که هفته آینده اعلام می کنیم کدام یک از ماهواره ها هستند.

به گفته وی ماهواره ها باید چندین مجوز اخذ کنند و آزمایش هایی در مورد آنها صورت گیرد تا در نهایت به مرحله پرتاب برسند.

وزش باد شدید و گرد و خاک در شرق کشور هوای غرب کشور گرم ترمی شود 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ضمن اشاره به وزش باد شدید همراه با گرد و غبار دربرخی مناطق کشور، از افزایش ابر و رعد و برق در مناطق شمالی خبر داد.
"
احد وظیفه" با بیان اینکه بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی در سه روز آینده در پاره‌ای از نقاط کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و در بعضی ساعات گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: در بعد ازظهر و اوایل امشب در جنوب سمنان، جنوب تهران، برخی نقاط قم، شمال اصفهان، البرز، قزوین و مرکزی وزش باد به نسبت شدید، گاهی همراه با گرد و غبار پیش‌بینی می‌شود.وی ادامه داد: همچنین در سواحل شمالی کشور افزایش ابر، بارش پراکنده و وزش باد و در شمال غرب کشور رگبار باران، رعد و برق و وزش باد به نسبت شدید رخ خواهد داد.
"
وظیفه" با اشاره به اینکه این شرایط امروز و فردا (11 و 12 تیرماه) علاوه بر سواحل دریای خزر و شمال غرب کشور، در ارتفاعات زاگرس مرکزی نیز پیش‌بینی می‌شود، گفت: شرق دریای عمان در سه روز آینده مواج است.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی تهران، گفت: آسمان تهران امروز صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد با حداقل دمای 24 و حداکثر دمای 36 درجه سانتیگراد و روز دوشنبه (فردا) صاف، در بعضی ساعات افزایش ابر و وزش باد با حداقل دمای 24 و حداکثر دمای 37 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.وی همچنین درباره آسمان اهواز اظهارکرد: آسمان اهواز امروز صاف در بعضی ساعات وزش باد همراه با غبار محلی با حداقل دمای 31 و حداکثر دمای 48 درجه سانتیگراد و روز دوشنبه صاف، در بعضی ساعات همراه با وزش باد و غبار محلی با حداقل دمای 32 و حداکثر دمای 49 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
"
وظیفه" در پایان تصریح کرد: اهواز گرمترین شهر کشور با حداکثر دمای 48 و 49 درجه سانتیگراد است. همچنین اردبیل با بیشینه دمای 30 و کمینه دمای 12 درجه سانتیگراد طی امروز و بیشینه دمای 31 و کمینه دمای 13 درجه سانتیگراد در روز دوشنبه(فردا) خنک‌ترین استان کشور است.
*
آلودگی پشت درهای تهران
مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران، شاخص آلودگی هوای پایتخت را 93 و در وضعیت «سالم» اعلام کرد. شاخص 100 مرز هوای ناسالم شناخته می‌شود.
"
محمد رستگاری" معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 دهم تیرماه 96 در وضعیت «سالم» بوده است.وی افزود: در این بازه زمانی وضعیت آلاینده منواکسیدکربن پاک (37)، ازن سالم (78)، دی اکسید نیتروژن سالم (63)، دی اکسید گوگرد پاک (8)، ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون سالم (74) و ذرات معلق با قطر کمتر از 2٫5 میکرون سالم (93) بوده است.
*
گردوغبار سیستان 1000نفر رابه درمانگاه کشاند
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: با شدت گرفتن توفان و گرد و خاک تا ساعت هفت بامداد شنبه افزون بر هزار نفر به مراکز درمانی منطقه سیستان (زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون) مراجعه کردند.
"
غلامعلی رفعت" در گفت وگو با ایرنا افزود: 65 نفر از مجموع این افراد در مراکز درمانی بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند.وی اظهارداشت: با آغاز بادهای 120 روزه در شهرهای شمالی سیستان وبلوچستان آمار مراجعه روز به روز به مراکز درمانی افزایش پیدا می‌کند.رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زابل تصریح کرد: افراد مراجعه‌کننده بیشتر بیماران تنفسی و چشمی بودند.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز در این رابطه از مردم به ویژه سالمندان و خردسالان خواست تا در حد ممکن در شرایط جوی نامساعد از منزل خارج نشود.جواد اکبری زاده افزود: تمام مراکز بهداشتی و درمانی شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در آماده باش بسر می‌برند و به مردم خدمات رسانی می‌کنند.وی تاکید کرد: مردم در صورت خروج از منزل از ماسک استاندارد «ان 95» استفاده کنند تا آسیب‌های گرد و خاک را تا حدودی کاهش دهد.
*
گرمازدگی درخوزستان 16 نفر را بستری کرد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بر اثر شدت گرما در خوزستان، 16 نفر در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز بستری شدند.دکتر "مهران ورناصری" در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این افراد به صورت کوتاه مدت در مراکز درمانی بستری شدند و اقدامات درمانی لازم بر روی آنها انجام شد.وی افزود: آمارگرمازدگی بیشتر در شهرهای اهواز، مسجد سلیمان، دشت آزادگان و ایذه بوده و آمار افراد گرمازده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.
"
ورناصری" در خصوص علائم گرمازدگی گفت: سردرد، اضطراب، تنفس سریع، ضربان قلب بالا، قرمزی صورت و در حالت پیشرفته اختلال در بینایی، شنوایی و هوشیاری، توهم، اسپاسم عضلانی و تشنج از جمله این علائم است.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: بهتر است در زمانی که با فرد گرمازده مواجه می‌شوید از اسفنج یا پارچه خیس برای خنک کردن وی استفاده کرده و با اورژانس 115 برای انتقال به مراکز درمانی تماس گرفته شود.وی ادامه داد: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله قلبی و دیابت که بیشتر در معرض ریسک گرمازدگی هستند باید بیشتر مراقب بوده و تا حد امکان از ترددهای غیر ضروری پرهیز کنند.وی توصیه کرد: مردم تا حد امکان از فعالیت زیاد در هوای گرم خودداری کنند، مایعات بیشتر مصرف کنند و لباس‌های با رنگ روشن بپوشند، و خودروهای خود را در شرایط سایه قرار دهند تا دچار گرمای ناگهانی نشوند.