گزیده ها قسمت هفتم

گزیده ها  قسمت هفتم  18 بهمن - 96
روایت دادستانی از مقصر آلودگی هوا
معاون دادستان کل کشور اعلام کرد: بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزه های استاندارد و محیط زیست نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران و کلان شهرها به دلیل استفاده از بنزین، گازوییل و گاز مایع غیر استاندارد است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، محمد جواد حشمتی خواستار توجه جدی و واقعی به بهینه سازی سوخت از سوی وزارت نفت منطبق با استاندارد های یورو ۴ شد و گفت: برای حفظ سلامت و جان مردم باید به دور از هر ملاحظه سیاسی و حتی اقتصادی نظرات کارشناسی و نتایج آزمایش‌های متعددی که آلودگی بنزین و سایر سوخت‌ها را تایید کرده است، بپذیریم و اقدام فوری و مناسب را انجام دهیم.
وی با اشاره به انجام برخی مصاحبه‌ها از سوی برخی مقامات مسئول در وزارت نفت مبنی بر یورو ۴ بودن بنزین گفت: در طول یکسال گذشته بارها و بارها جلساتی با حضور مسئولان و نمایندگان سازمان‌های مرتبط با موضوع آلودگی هوا، از جمله سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، وزارت نفت و حسب مورد سایر نهادها برگزار کرده‌ایم و در این جلسات خود آقایان هم به نتیجه قطعی رسیده‌اند که آلودگی هوای کلان شهرها ناشی از سوخت غیراستاندارد است اما جای سوال است که چرا اقدامی انجام نمی شود و تعجب برانگیز است که چرا در مصاحبه‌های خود اعلام می کنند بنزین یورو ۴ است؟
حشمتی با بیان اینکه آزمایش‌هایی در چند مرحله درخصوص وضعیت سالم و استاندارد بودن بنزین و گازوییل انجام شده که نتیجه همه آنها غیراستاندارد بودن این سوخت‌ها را تایید کرده است افزود: در سال ۹۵ که به دستور دادستان کل کشور نسبت به سنجش آلایندگی سوخت و تاثیر مخرب آن بر سلامت مردم ورود کردیم،ابتدا از تعدادی جایگاه های سوخت در سطح کلان شهر تهران نمونه هایی را به آزمایشگاه های معتبر فرستادیم که نتیجه آن تایید آلایندگی بنزین بود. اما متاسفانه به ما ایراد گرفتند که ظرف های آزمایشگاهی شما استاندارد نبوده است. بنابراین ادعا، دوباره آزمایش‌ها را تکرار کردیم.باز هم گفتند که ما قبول نداریم، باید خود ما هم در جریان آزمایش ها حضور داشته باشیم.
معاون دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه "در مقام و جایگاه احیای حقوق عامه دغدغه دادستانی کل کشور حل مشکلات و حرکت در مسیر قانون و اجرای وظایف و تکالیف قانونی است " افزود: در مرحله بعد باز هم آزمایش‌ها در حضور و نظارت نمایندگان نهادهای متولی از جمله وزارت نفت و در آزمایشگاه‌های مختلف انجام شد، در تمام این مراحل پارامترهایی مانند، گوگرد و...متاسفانه نامنطبق با شرایط استاندارد نشان داده شد.
حشمتی اظهار کرد: سازمان بازرسی هم به این موضوع ورود و گزارش جامعی تهیه کرده و برای متولیان ذی ربط هم ارسال شده است، اما با وجود حالت و شرایط اضطراری که به وجود آمده باز هم بنا به ملاحظاتی سیاسی و اقتصادی مانند بحث اشتغال و ... کار خاصی انجام نمی شود؛ در حالی که هیچ ملاحظه ای بالاتر از سلامت و حفظ جان مردم وجود ندارد.
وی به وظیفه وزارت بهداشت به عنوان متولی حفظ سلامت مردم و شهروندان اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه هم باید به صورت جدی‌تری نسبت به موضوع ورود پیدا کند و در کنار سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست با حساسیت ویژه پیگیر باشند.
این مقام قضایی تاکید کرد: ما قانون هوای پاک را هم داریم که شش ماه از اجرایی شدن آن می‌گذرد و محیط زیست مجری آن است اما تاکنون عملا اثری از اجرای آن ندیده ایم.
حشمتی در ادامه به وضعیت گازوییل مورد استفاده در کشور هم اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های خود متوجه شدیم که گازوییل مصرفی هم مطابق با ضوابط استاندارد اجباری نیست؛ درحالی که در طول شبانه روز هزاران کامیون در سطح کشور تردد می‌کنند و همین مسئله موجب تولید آلودگی بیشتر است.
وی افزود: در این موضوع هم مکاتبات زیادی داشته‌ایم و جلساتی برگزار کرده‌ایم و حتی شورای عالی استاندارد هم موضوع لزوم استانداردسازی اجباری آن را پذیرفته است ولیکن تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.
حشمتی افزود: سازمان استاندارد به عنوان تنهامرجع ملی حاکمیتی ناظر بر استاندارد تولید محصولات داخلی بوده و وزارت نفت هم موظف است مطابق قانون از نظرات سازمان استاندارد در این زمینه تبعیت کند.
معاون حقوق عامه دادستان کل کشور همچنین به ضرورت توجه جدی به استاندارد سازی تولید خودرو و موتور سیکلت در کشور هم اشاره کرد و گفت:در نهایت باید همه نهادها و سازمان های متولی دلسوزانه و بر حسب وظایف و تکالیف قانونی خود به موضوع آلودگی هوا و آلایندگی سوخت در کشور که ۸۰ درصد وضعیت فعلی کلان شهرها را ناشی شده است، ورود بسیار جدی و مسئولانه پیدا کنند.
درخواست فراکسیون امید برای بازنگری در یک پرونده
سعيد طوسي تبرئه شد و همين خبر کافي بود که او دوباره به صدر خبرها بازگردد. تبرئه طوسي حالا منتقدان بسياري پيدا کرده است؛ از خانواده کودکان قرآني گرفته تا نمايندگان مجلس، به‌ويژه اميدي‌ها. آنها مي‌گويند افکار عمومي جريحه‌دار شده است. گله خانواده‌ها به مجلس رسيده؛ پدر دو کودک شاکي پرونده سعيد طوسي، راهي کميسيون اصل ٩٠ شده‌‌اند و گله‌هاي خود را با نمايندگان مجلس در ميان گذاشته‌اند.
به گزارش شرق، حالا فراکسيون اميد آستين‌ها را بالا زده، وزير دادگستري و معاون پارلماني قوه قضائيه ميهمان هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد شده‌‌اند و نمايندگان به‌جز برخي، ابهام‌ها و سؤال‌ها را با وزير و معاون پارلماني در ميان مي‌گذارند. چکيده جلسه اينکه نه حرف‌هاي وزير دادگستري و نه حرف‌هاي معاون پارلماني قوه قضائيه قانع‌کننده به نظر نمي‌آيد.
عبدالکريم حسين‌زاده، نایب‌رئيس فراکسيون اميد، به «شرق» مي‌گويد: «افکار عمومي به‌شدت درگير اين مسئله شده است. بنابراين وقتي مسئله‌اي از سطح عادي خارج شده و اذهان عمومي را در اين ابعاد درگير مي‌کند، انتظار مي‌رود مدعي‌العموم بتواند در سطح ديگري به پرونده وارد شده و دادخواهي کند».
افکار عمومي جريحه‌دار شد
محمودصادقي جزء معدود نمايندگاني است که درخواست خانواده شاکيان را لبيک گفت و پاي حرفشان نشست. فراکسيون اميد بنا دارد به‌طور‌جدي این مسئله را بررسي کند.
نمايندگان عضو فراکسيون اميد تأکيد دارند بايد در پرونده طوسي تجديدنظر صورت بگيرد يا اينکه مدعي‌العموم وارد شده و بررسي‌هاي بيشتري را طلب کند.
بهرام پارسايي مي‌گويد: «در آن جلسه به جزئيات مسئله وارد شديم. دغدغه و نگراني‌هايي در مسير اين پرونده وجود داشت. معاون قوه قضائيه و وزير دادگستري توضيحاتي دادند. توضيح قانع‌کننده نبود. قرار شد ادامه اين بحث با حضور مقام‌هاي قضائي در فراکسيون اميد بررسي شود. نحوه سير پرونده نگران‌کننده بود و قرار شد کميته حقوقي فراکسيون اميد به مسئولان قضائي اجازه تشکيل جلسه بدهد. در مورد پرونده‌اي مانند سعيد طوسي بايد آسيب واردشده به افکار عمومي و جريحه‌دار‌شدن حس مردم در نظر گرفته شود».
عبدالکريم حسين‌زاده نيز تأکيد دارد: «پرونده شکايت از طوسي فردي نيست. بايد پرونده طوسي را در سطح کلان بررسي کنند و هم فراکسيون اميد و هم فراکسيون حقوق شهروندي و هم کميسيون اصل ٩٠ به اين مسئله ورود جدي داشته باشند».
او همچنين درباره اينکه گاهي اين مسائل با برچسب پاسداري از حريم دين توجيه مي‌شود گفته: «اينکه بخواهيم با اين مسئله چنين برچسبي بزنيم درست نيست. بايد در مقابل موضوعات بايستيم. لازمه اين موضوع اين است که در دادگاه تجديدنظر وضعيت آن مشخص شده و دوباره پيگيري‌هاي لازم صورت گيرد».
درخواست نايب‌رئيس فراکسيون اميد درباره شخص طوسي نيز اين است که او بايد از «همه مسائل عمومي منع شود. بايد از فعاليت‌هاي جمعي رسانه‌هاي ملي و صداوسيما حذف شود. نبايد در فضاهاي ديني حضور يابد تا بستر جامعه التيام يابد.
بهرام پارسايي، سخنگوي فراکسيون اميد، به «شرق» مي‌گويد: «ما به دنبال اعاده حيثيت فرزندان آسيب‌ديده در اين پرونده هستيم. کسر شأن ماست که برخي بچه‌هاي قرآني کارشان به استفاده از قرص اعصاب و روان رسيده و حال و روز روحي و رواني خوشي ندارند. اين پرونده خيلي پيچيده است».
حسين‌زاده نيز در همين زمينه ادامه مي‌دهد: «آخر چطور مي‌توانيم آسيب روحي و رواني واردشده به اين بچه‌ها را کاهش دهيم. صدمه و لطمه روحي و رواني به اين سادگي‌ها قابل جبران نيست».
توضيح معاون قوه قضائيه قانع‌کننده نبود
پارسايي همچنين درباره جزئيات جلسه اخير- دوشنبه همين هفته – فراکسيون اميدي‌ها با دو مقام مسئول گفته: «دغدغه‌اي که وجود دارد اين است که اخبار مرتبط با پرونده طوسي در افکار عمومي اثرگذار بوده و جريحه‌دارشدن اذهان عمومي صرفا با روشنگري جزئيات پرونده قابل‌قبول است. براي نمونه مردم بايد در جريان جزئيات تبرئه و دلايل تبرئه طوسي قرار بگيرند».
حسين‌زاده نيز تأکيد می‌کند: «اگر اين‌طور نشود اعتماد عمومي مردم صدمه خواهد ديد. باور کنيد جامعه ما بيش از هر چيز به بازسازي اعتماد عمومي به دولت و حاکميت نياز دارد».

    

    آقاي ظريف ! فرقي بين ترامپ و كلينتون نيست مشكل در خود برجام است

وزير امور خارجه معتقد است که اگر کلينتون بر سر کار آمده بود اوضاع برجام اينگونه نمي شد اما گويي فراموش کرده که ترامپ و کلينتون گرچه از دوحزب اما در پي يک «هدف» اند و اين بي دقتي در مذاکره و نگارش ضعيف متن برجام است که موجب نقض عهدهاي مکرر آمريکا و زياده خواهي هايش شده است.
    
سرويس سياسي – محمد جواد ظريف وزير امور خارجه دوشنبه شب در برنامه گفت وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما درباره اينکه اگر هيلاري کلينتون بر سر کار آمده بود چه اتفاقي براي برجام مي افتاد؟ گفت:« اگر دولت کلينتون روي کار آمده بود احتمال اينکه با اين ميزان خصومت نسبت به برجام نگاه کند کمتر بود، ولي توقع نداشتيم که بخواهد خيلي با صداقت با برجام برخورد کند. دولت ترامپ يکي از مشکلاتي که با برجام دارد اين است که در دوران اوباما مذاکره شده و اين مشکل را خانم کلينتون نمي داشت و براي ايشان مشکل کمتري بود که اين يادگار دوران اوباما است
    
اين در حالي است که ديگر کمتر کسي است که نداند ياغي گري و نقض تعهدات فقط مختص ترامپ نيست و در ساختار سياسي حاکم بر اين کشور نهادينه شده و از سوي ديگر روند نقض برجام و زير پا گذاشتن آن هم نه از دولت ترامپ که از دولت اوباما شروع شده بود و همان دولت دموکرات که به زعم آقاي ظريف مشکلات ترامپ براي برجام را نداشت، به دفعات اين توافق هسته اي را به صورت فاحش نقض کرده است. تمديد قانون تحريمي آيسا و غارت ۲ ميليارد دلاري اموال ايران تنها بخش کوچکي از اين عهدشکني است. اوباما حتي در آخرين روزهاي رياست جمهوري در اقدامي مزورانه، قانون وضعيت اضطراري عليه ايران را تمديد کرد.
    
    
کلمه به کلمه برجام براساس «عدم اعتماد» نوشته شده 
    
ظريف در بخش ديگري از اين گفت و گوي تلويزيوني بار ديگر با تکرار اين مدعا که «کلمه به کلمه برجام براساس عدم اعتماد نوشته شده» افزود که اين عدم اعتماد متقابل است و براي همين است که شايد کمتر سند بين المللي وجود داشته باشد که اينقدر طولاني است.
    
وزير امور خارجه کشورمان در حالي همچنان تلاش مي کند برجام را حاصل بي اعتمادي نسبت به آمريکا عنوان کند که مسئولان وزارت خارجه و تيم مذاکره کننده هسته اي چه در جريان پروسه مذاکرات هسته اي، چه در زمان توافق برجام و چه در دوران پسا برجام در تقابل با بدبيني به آمريکا از سوي منتقدان دلسوز سخن مي راند و آنها را با برچسب هاي توهين آميز مي نواختند و در ايامي که دلسوزان بر عدم خوش بيني در مذاکره با آمريکا تاکيد مي کردند، ضمن اصرار بر مذاکرات معتقد بود که خوش بيني و بدبيني در عالم سياست معني ندارد
    
از سوي ديگر بر فرض محال که چنين ادعايي پذيرفتني باشد و افکار عمومي اعتماد شما به قول شفاهي آقاي کري وزير خارجه وقت آمريکا با جمله معروف «امضاي کري تضمين است» را فراموش کرده باشند ، پرسش اينجاست که اگر کلمه به کلمه برجام بر اساس عدم اعتماد نوشته شده بود چرا تضمين هاي لازم در اين توافق براي ايران پيش بيني نشد که امروز به رغم تشديد تحريم هاي بي سابقه و شديدترين رژيم نظارتي بازهم نمي توانيم به قول خودتان يک حساب بانکي در اروپا باز کنيم يا يک دلار بين بانک هاي بين المللي جابه جا کنيم.
    
وزير خارجه همچنين در ادامه اظهارات خود به موضوع «حسن نيت» در اجراي برجام اشاره کرد و گفت: آنچه ترامپ انجام مي دهد قابل پيش بيني بود. ما از آمريکا توقع نداشتيم که برجام را با حسن نيت اجرا کند. در جاي جاي برجام نوشته شده طرف ها بايد با حسن نيت انجام دهند، چرا ما يک اصل بديهي را در برجام ايجاد کرديم، چون اين توقع را از آمريکايي ها داشتيم که جز اين را انجام دهند
    
وي با بيان اينکه از روز اول اين نگراني وجود داشت که آمريکايي ها چنين کنند، بيان کرد: اتفاقا در طول اين مدت بيشترين قراردادهاي فاينانس و سرمايه گذاري مستقيم منعقد شده است. آن قدر قرارداد داريم که هنوز نتوانسته ايم همه را جذب کنيم.
    
ظريف گفت: مجموعه کشورهاي صنعتي رده بندي ريسک ايران را پنج اعلام کرد، اين در حالي است که در دولت هشتم و نهم اين ميزان هفت بود و سال گذشته هم به 6 رسيده بود، ولي امسال با وجود ترامپ به 5 رسيده است.
    
البته شخص آقاي ظريف بهتر مي داند ادعاي دهها ميليارد دلار فاينانس و سرمايه خارجي همانقدر درست است که ادعاي لغو همه تحريمها در يکروز ، چرا که ايران هنوز نتوانسته حتي از پولهاي دپو شده خود در بانک هاي کشورهاي واردکننده از جمله چين استفاده کند. آنگونه که معاون وزارت اقتصاد اخيرا گفته اند عليرغم وعده هاي وزير خارجه براي لغو همه تحريم ها در يک روز امکان کار بانک ها با دلار آمريکا نيست و يا وزير نفت که گفته بود براي دسترسي به پول نفت خودمان در چين گير هستيم.
    
دولت آمريکا هيچ گاه با جمهوري اسلامي ايران سر سازگاري نداشته
    
ظريف در ادامه اظهارات خود خاطر نشان کرد: آقاي ترامپ در سخنراني اش در ارديبهشت 95 در ايپک و قبل از اينکه کانديد حزب جمهوري خواه بشود گفت که اولين اولويت من پاره کردن برجام است و نه تنها روز اولش گذشته بلکه تقريبا 390 روز از رياست جمهوريش گذشته است و هنوز چنين اتفاقي رخ نداده است، نه اينکه علاقه مند به برجام شده، بلکه برجام به عنوان سند بين المللي داراي شرايطي بوده که اطرافيان ترامپ به او گفتند که اگر چنين اقدامي را انجام بدهي، آمريکا در دنيا منزوي مي شود.
    
وزير خارجه بيان کرد: دولت آمريکا هيچ گاه با جمهوري اسلامي ايران سر سازگاري نداشته چون ايران بعد از انقلاب نگرش جديد به حکمراني و زمامداري ايجاد کرده است.
    
وي گفت: ترامپ وقتي مي خواست به منطقه بيايد گفت تا صدها ميليارد دلار قرارداد نبندم نمي آيم. در واقع هدفش همان اصطلاح نامناسبي است که بيان کردن يعني دوشيدن منطقه. ما هيچ گاه توقع يک نگرش مثبت به آمريکا نداشتيم.
        
نمي توانم ادعا کنم برجام از اين بهتر نمي شد نوشته شود
    
وزير خارجه در ادامه درخصوص برجام و در پاسخ به اين سوال که آيا امکان داشت برجام به گونه اي نوشته مي شد که آمريکا اين فرصت را نداشت که بعد از تعليق تحريم ها، مواضعي را اتخاذ کند؟ خاطرنشان کرد: نمي توانم ادعا کنم برجام از اين بهتر نمي شد نوشته شود، ولي مي توانم ادعا کنم حتما برجامي که الان هست نه همه چيزي است که ما مي خواستيم نه همه آن چيزي است که آمريکايي ها مي خواستند.
    
ظريف افزود: آمريکايي ها و برخي کشورهاي ديگر دوست داشتند خيلي اتفاقات مرحله اي بيفتد، يعني اينکه بتوانند مقدار زيادي از تحريم هايشان را حفظ کنند.
    
رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: برخي از دوستان ما در بعضي برنامه هاي صدا و سيما به گزارش گروه بين المللي بحران اشاره کردند و گفتند آن مبناي برجام بوده است، اگر گزارش را دقيق مي خواندند مي ديدند که در آن گزارش نوشته برخي از تحريم ها 20 سال ديگر برداشته شود در صورتي که اين اتفاق در برجام رخ نداده است.
    
وي گفت: ما اصرار کرديم کليه تحريم هاي مرتبط با هسته اي بايد يکجا برداشته شود. آمريکايي ها محدوديت هاي خود را داشتند و براي برداشتن تحريم ها بايد به کنگره مراجعه مي کردند و با اين شرايط توانستيم برجام را به شکلي تدوين کنيم که تنها شکل ممکن بود.
        
ما در مورد موشک و تسليحات و توان دفاعي کشور حرف داريم
    
وزير خارجه کشورمان درباره بحث موشکي نيز عنوان کرد: ما خيلي حرف داريم، ما در مورد موشک و تسليحات و توان دفاعي کشور حرف داريم و اين حرف را با صراحت مي زنيم. کشور ما تحت تجاوز قرار گرفته و همه دنيا از متجاوز حمايت کردند و تلاش کردند که اجازه ندهند ايران به ابتدايي ترين ابزارها براي دفاع خود دسترسي پيدا کند.وي تصريح کرد: هيچکس نه در موقعيت اخلاقي، حقوقي و بين المللي است که به ايران بگويد چه امکاناتي را داشته باشد.
        
جز راه حل چهار ماده اي ايران هيچ راه حلي براي يمن وجود ندارد
    
به گزارش فارس، رئيس دستگاه ديپلماسي درباره تجاوز عربستان به يمن و بحث تجزيه يمن نيز گفت: اقدامي که عربستان در يمن کرده جز ايجاد نفرت و خشم نسبت به عربستان و کشتن بچه ها هيچ نتيجه اي نداشته است.ايران از روز اول بحران يمن اعلام کرد راه حل چهار ماده اي داريم شامل آتش بس فوري، کمک هاي انسان دوستانه، گفت وگوهاي يمني - يمني و تشکيل يک حکومت فراگير و فکر مي کنيم امروز همين راه حل براي يمن وجود دارد و امروز شاهديم در عدن گرو ه هاي طرفدار اين دولت و گروه هاي طرفدار دولت ديگر با هم مي جنگند و يمن را به سمت تجزيه پيش مي برند.
    
وي گفت: معتقديم هر چه سريع تر عربستان و امارات بايد به اين نتيجه برسند که سياست سه سال گذشته شان جز تنفر و کشتار هيچ فايده اي نداشته است، ما سريع تر مي توانيم به اين راه حل برگرديم. هر زمان يمن بخواهد به راه حل برسد جز راه حل چهار ماده اي ايران هيچ راه حلي براي يمن وجود ندارد.

یک کارشناس مسائل ارز در گفت و گو با فرارو:
روز گذشته رئیس جمهور، در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: افزایش نرخ ارز دلیل روانی دارد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد. اما یک کارشناس مسائل ارز این نگاه را درست نمی‌داند و معتقد است نظام عرضه کشور دچار اختلال شده است.
فرارو- روز گذشته رئیس جمهور، در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: افزایش نرخ ارز دلیل روانی دارد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد. اما یک کارشناس مسائل ارز این نگاه را درست نمی‌داند و معتقد است نظام عرضه کشور دچار اختلال شده است.

میثم رادپو، تحلیل گرمسائل ارز در گفت و گو با فرارو می‌گوید برخلاف گفته آقای روحانی، افزایش نرخ ارز دلیل روانی ندارد. هرچند که بازار درگیر مسائل روانی هست و این را نمی‌توان در هیچ بازاری انکار کرد، اما این چنین نیست که علت افزایش نرخ دلار مسائل روانی باشد.

او ادامه می‌دهد: مساله قیمت ارز به دو چیز بستگی دارد. یکی به ذخایر ارزی ما بستگی دارد و دیگر آن که ذخایر چقدر برای توزیع در دسترس هستند. پدیده‌ای که ما اخیرا مشاهده می‌کنیم از محل محدودیت‌های دسترسی ما به این ذخایر ایجاد شده است. به خاطر قانون مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از ژانویه سال ۲۰۱۸ در دوبی اعمال می‌شود، بازار حواله دوبی تقریبا از دسترس ما خارج شده است. همین اتفاق در ترکیه هم رخ داده است. البته آنچه در ترکیه اتفاق افتاده به خاطر مالیات بر ارزش افزوده نیست بلکه به خاطر ملاحظات بانکی ترکیه یا دلایلی که ممکن است سیاسی یا اقتصادی باشد، نظام ارزی حواله ایران در ترکیه از دسترس خارج شده است. حواله‌جات ایران به ترکیه اکنون برگشت داده می‌شود و این عامل بسیار مهم است. به این ترتیب عرضه کاهش پیدا کرده و بازار حواله تحت فشار قرار گرفته است. ما نمی‌توانیم به طور معمول حواله انجام دهیم.

به اعتقاد این کارشناس مسائل اقتصادی، قیمت ارز یا با افزایش تقاضا و یا به خاطر کاهش عرضه بالا می‌رود. اگر فرض را بر این بگیریم که تقاضا ثابت بوده است، اختلال در نظام نقل و انتقالات ارزی، محدودیت در دسترسی به منابع ارزی و مساله دار شدن نظام حواله ارزی کشور به معنای کاهش عرضه است.

او با بیان اینکه ما چهار پنج ماه در دوره پرنوسان بوده ایم می‌گوید: به جز یک مورد دوره پرنوسان در دولت آقای روحانی که بیشتر از یک هفته طول نکشید در جمهوری اسلامی سابقه نداریم که در دوره پرنوسان قیمت دلار افزایش پیدا نکند.

این کارشناس ارز با اشاره به سخنان رئیس جمهور ادامه می‌دهد: آقای روحانی اشتباه می‌کند که درباره مسائلی مثل ارز صحبت می‌کند. او باید صحبت کردن در این مورد را به رئیس بانک مرکزی بسپارد. او با این اظهار نظرات اعتبار خود را زیر سوال می‌برد. با بی اعتبار شدن رئیس جمهور، آن اثرات روانی که آقای روحانی از آن سخن می‌گوید وضعیت تشدید می‌شود. آقای سیف هم تا به حال زیاد صحبت نکرده است که، اما چند باری که اظهار نظر کرده اند صحبت‌های ایشان خوب نبود. او از تک نرخی شدن ارز صحبت کرده‌اند که البته اتفاق نیفتاد. ایشان یک بار گفتند مردم دلار نخرند، چون سود آن به اندازه سود بانکی نیست. اما برخلاف گفته ایشان سود دلار بیشتر از سود بانکی شد. ایشان چند روز پیش هم گفتند مردم دلار نخرند، چون قیمت آن پایین می‌آید، اما دلار ۳۰۰ تومان گران شد.