علل مجمع تشخيص مصلحت در
رد FATF به
مصلحت نيست 3
اردیبهشت -98
گزارش خبري تحليلي اوین نامه كيهان
گزارش خبري تحليلي اوین نامه كيهان
می بایست سربازجوشریعت نداری عضو اطلاعات سپاه پاسداران
و نماینده ویژه خامنه ای در اوین نامه کیهان همچون فرماندهان سپاه پاسداران که به
خاطر تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ودفاع از برنامه موشکی مخالفت با برجام کرده
وموجب تحریم ها وتشدید بحران اقتصادی
و رشد تورم وگرانی شده اند پاسخگوی باشند
و محاکمه و مجازات شوند .چون جرم اینان خیلی سنگین تر از حرم جناح مغلوب است.
باوجود آنكه اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام
لوايح پالرمو و CFT را بلاتكليف گذاشته اند، اما موضع گيري هاي
FATF، اقدامات اروپا، تروريستي خواندن سپاه توسط آمريكا و تحقق شعار
«رونق توليد»، هيچ توجيهي براي مجمع در بلاتكليف گذاشتن اين لوايح باقي نمي گذارد.
پس ازآنكه FATF در بيانيه اخير خود
مجددا ايران را از ليست سياه اين نهاد به مدت چهار ماه تعليق كرده است، حاميان
FATF خواستار تصويب اين لوايح هستند تا به ظن خودشان بتوانند مراودات مالي و
تجاري ايران را تسهيل كنند؛ اما مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين تكليف اين لوايح را
به بررسي ابعاد مختلف آن موكول كرده است. حتي برخي از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام
نيز، در اظهاراتي خاطرنشان كردند كه رفتار اروپا مي تواند در راي مجمع موثر باشد.
چنانچه محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، رفتار FATF و اروپايي ها را بر
تصميم گيري اعضا مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد لوايح مرتبط با
FATF موثر مي داند. همچنين محمدرضا باهنر نيز با مشروط كردن تصويب لوايح پالرمو
و CFT به رفتار اروپا مي گويد كه ما با توجه به رفتار
اروپايي ها جلو مي رويم و بررسي مي كنيم. شواهد نشان مي دهد كه تعلل مجمع براي
تعيين تكليف FATF هيچ توجيهي ندارد.
FATF با زياده خواهي اصلاح
قوانين داخلي را نپذيرفت
FATF در بيانيه اخير خود
ضمن آنكه از تلاش هاي ايران براي پيشرفت در اصلاح دو قانون داخلي مبارزه با
پولشويي و مقابله با تامين مالي تروريسم استقبال كرده است، اما اصلاحات انجام شده
از سوي ايران را كافي ندانست. FATF در بند اول از درخواست هاي 7 گانه اين
بيانيه، از ايران خواسته است كه تبصره 4 ماده 1 قانون «اصلاح قانون مبارزه با
تامين مالي تروريسم» را حذف كند. همچنين FATF در بند چهارم از
درخواست هاي 7 گانه خود، از ايران خواسته است كه نشان دهد واحد اطلاعات مالي، از
استقلال كامل برخوردار است؛ اما در «اصلاح قانون مبارزه با پولشويي» به دليل
ملاحظات تحريمي كه وجود دارد، واحد اطلاعات مالي از استقلال مدنظر
FATF برخوردار نيست.
اين درخواست هاي FATF نشان مي دهد كه اين
نهاد اصلاحات ايران را قانع كننده نمي داند و از ايران مي خواهد، دوباره قوانين
داخلي مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم را اصلاح كند. به همين دليل، بررسي
آن را به بعد از تصويب الحاق به كنوانسيون هاي پالرمو و CFT موكول كرده است. همان
طوري كه مشاهده مي شود تا زماني كه دو قانون داخلي كاملا منطبق بر استانداردهاي
FATF نشود الحاق به كنوانسيون هاي پالرمو و CFT، برنامه اقدام را تكميل نخواهد
كرد و عملا تاثيري در نشست بعدي نخواهد داشت. به همين دليل، تعلل مجمع تشخيص براي
رد لوايح پالرمو و CFT هيچ توجيهي ندارد.
رفتار وقيحانه اروپا
با خروج آمريكا از برجام، اروپاييان قول
همكاري با ايران را در قالب برجام اروپايي داده بودند، اما در انجام تعهدات خود
شانه خالي كردند و نتوانستند انتظارات ايران را، در فروش نفت خام، محصولات نفتي و
پتروشيمي، طلا و فلزات گران بها، ارز، خودروسازي، هواپيما، كشتيراني و حمل ونقل،
بيمه و... برآورده سازند. ادعاي همكاري اروپا با ايران در قالب برجام صرفا در حد
حرف باقي مانده است و اروپا نتوانست در بي اثر كردن تحريم ها گام هاي جدي بردارد.
چنانچه ابتدا قانون مسدودسازي اروپا با خروج شركت هاي خارجي از ايران ناكارآمدي
خودش را نشان داد. همچنين قرار بود كه در 13 آبان 1397 سازوكار مالي ويژه
(SPV) راه اندازي شود، اما اين سازوكار نيز به اينستكس (INSTEX) تقليل يافت كه اين
سازوكار نيز بنا بر گفته محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشور، هنوز اجرايي نشده
است. حتي در صورت اجرا نيز صرفا كالاهاي غيرتحريمي و بشردوستانه را شامل مي شود.
باگذشت حدود يك سال از مذاكرات ايران و
اروپا، اروپاييان به انجام تعهدات خودشان در قالب برجام پايبند نبوده اند و حتي
اروپاييان حفظ برجام را مشروط به تصويب لوايح مرتبط با FATF كردند. هرچند
FATF و برجام هيچ ارتباطي باهم ندارند، اما مسئولين خواستار تصويب لوايح مرتبط
با FATF هستند و تعيين تكليف اين لوايح را معطل اقدام سازنده
اروپا كردند. براي نمونه نقوي حسيني، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با
تاكيد بر هوشمندانه و دقيق خواندن تصميم مجمع تشخيص مصلحت نظام در
مورد پالرمو و CFT در سال آينده، معتقد است كه رفتار اعتماد ساز طرف هاي
اروپايي مي تواند سازنده باشد. حسين مظفر، عضو مجمع تشخيص مصلحت با تاكيد بر آنكه
صبر مجمع يك ميدان سنجش صحت عمل اروپاييان به تعهداتشان است، مي گويد اگر
اروپاييان به تعهداتشان عمل كنند، زمينه هاي مساعدي براي بررسي پالرمو و
CFT فراهم مي شود.
با تروريستي خواندن سپاه توسط آمريكا،
خطر FATF بيشتر شد
يكي از مسائلي كه در مورد
FATF بايد به آن توجه داشت، بحث ارتباط FATF و آمريكا است، زيرا
آمريكا براي دقيق تر كردن تحريم هاي خود به شفافيت هاي مالي (البته براي دشمن نه
در داخل كشور!) كه از طريق FATF صورت مي گيرد نياز دارد. براي نمونه ديويد كوهن،
معمار تحريم هاي ايران معتقد است كه موفقيت تحريم هاي آمريكا به شفافيت بانكي
بستگي دارد كه از طريق جمع آوري اطلاعات كليدي افراد، از طريق تراكنش هاي بانكي
شناسايي مي شوند.
با توجه به اينكه اين نهاد تحت نفوذ
آمريكا قرار دارد، اين كشور سعي مي كند تا رسالت هاي ديگري بر اين نهاد تحميل كند
كه يكي از اين رسالت ها، تعريف تروريسم با دامنه باز است. چنانچه مارشال
بيلينگزلي، رئيس آمريكايي گروه ويژه اقدام مالي (FATF)، ايران را بزرگ ترين حامي
تروريسم در جهان مي داند و معتقد است كه ايران به تامين مالي گروه هايي مانند حزب
الله، حماس و رژيم سوريه مي پردازد. با توجه به تفسيربردار بودن تعريف از تروريسم،
اخيرا آمريكا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در ليست به اصطلاح تروريستي خود
قرار داد. در اين راستا، مجمع تشخيص مصلحت نظام با پايان دادن به اين بلاتكليفي و
رد لوايح FATF، اقدام متقابل انجام دهد. زيرا با تصويب لوايح مرتبط با
FATF -كه وعده تصويب آن با شرط رفتار سازنده از اروپا است- ايران بايد نسبت به
سپاه پاسداران اقدام مقابله اي انجام دهد!
«رونق توليد» درگرو رد
FATF
فضاي بلاتكليفي و عدم تصميم گيري در مورد
FATF نمي تواند براي اقتصاد كشور به ويژه در شرايطي كه رهبر انقلاب شعار «رونق
توليد» را مطرح كرده است، مناسب باشد. از يك سو بلاتكليفي FATF در مجمع نمي تواند
براي فعالان اقتصادي مناسب باشد، زيرا اقدام فعالان اقتصادي كشور براي تحقق شعار
«رونق توليد» تا زماني كه مجمع تعيين تكليف نكند، بر زمين خواهد ماند. از سوي ديگر
تصويب لوايح مرتبط با FATF، راه هاي دور زدن تحريم ها را مي بندد و با افزايش دقت تحريم هاي
ثانويه آمريكا، آسيب پذيري كشور را به مراتب افزايش مي دهد.
به نظر مي رسد كه مجمع تشخيص مصلحت نظام
بايد به تعيين تكليف سريع تر اين لوايح بپردازد، زيرا در اين مدت ابعاد مختلف
پالرمو و CFT براي مخالفان و موافقان روشن شده است و همچنين با
توجه به رفتار زياده خواهانه FATF، اروپا، تروريستي خواندن سپاه توسط آمريكا و تحقق شعار «رونق
توليد»، ضروري است كه اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام به رد اين لوايح راي دهند.
بهترين نفع براي آمريكا اين است كه
رهبران ايران غيرانقلابي باشند
وزير خارجه آمريكا در جلسه با ضدانقلاب:
وزير خارجه آمريكا در جلسه با ضدانقلاب:
وزير خارجه آمريكا در يك نشست پشت درهاي
بسته با برخي فعالان ضدانقلاب در آمريكا گفت: بهترين نفع براي ما اين است كه
رهبران ايران غيرانقلابي باشند.
سه منبع حاضر در يك نشست محرمانه وزير
خارجه آمريكا با برخي عناصر ضدانقلاب در آمريكا، به پايگاه خبري آكسيوس گفته اند
كه مايك پمپئو در اين جلسه پشت درهاي بسته تاكيد كرده است كه دولت دونالد ترامپ به
دنبال هيچ گونه اقدام نظامي در داخل ايران براي تغيير حكومت اين كشور نيست.
اين منابع همچنين گفته اند كه وزير خارجه
آمريكا در صحبتهايش تلاش كرده از گروهك منافقين كه مورد اقبال و توجه «جان بولتون»
مشاور امنيت ملي كاخ سفيد و «رودي جولياني» وكيل شخصي ترامپ هستند، كاملا فاصله
بگيرد.
براساس اين گزارش، اين جلسه دوشنبه گذشته
با حضور مايك پمپئو و فعالان 15 نهاد و سازمان ايراني-آمريكايي ضدانقلاب در هتل
دالاس در تگزاس برگزار شده است. پمپئو در اين نشست ابتدا به مدت محدود سخنراني
كرده و سپس به سوالات اين افراد پاسخ داده و بيشتر وقت جلسه به سوال و جواب گذشته
است.
به گفته اين منابع، يك سوال عمده اين
جلسه اين بوده است كه اگر تغيير حكومت از طريق داخلي اتفاق نيافتد بعد چه خواهد
شد؟ وزير خارجه آمريكا گفته، ما كاملا محتاط هستيم كه از زبان تغيير حكومت استفاده
نكنيم. وي سپس تاكيد كرده است كه دولت ترامپ به دنبال مداخله نظامي در ايران نيست.
آكسيوس به نقل از منابع خود گزارش داد كه
پمپئو در اين جلسه براي توضيح موقعيت دولت نسبت به ايران از عبارات غيرمستقيم و
ادبيات ديپلماتيك استفاده كرده است.
پمپئو گفته؛ ماموريت ما دادن فرصت به
آنهاست، ايجاد آن و فراهم كردن حمايت انتقالي، بهترين نفع براي ما اين است كه
رهبران آنها(ايران) غيرانقلابي باشند.
در ادامه جلسه پرسش و پاسخ، پمپئو در
پاسخ به سوالي گفته است كه اگر دولت ترامپ در حوادث بعد از انتخابات سال 2009(فتنه
88) روي كار بود خيلي متفاوت تر از دولت باراك اوباما اوضاع را مديريت مي كرد.
آكسيوس در ادامه گفته است كه پمپئو در
عين حال نگفته كه اگر آنها بودند دقيقا چگونه عمل مي كردند.
به گزارش فارس، پمپئو همچنين در پاسخ به
اين سوال كه چه تضميني وجود دارد كه تحريم ها به مردم عادي آسيب نزند هم جواب داده
است؛ «هيچ تضميني وجود ندارد».
اين درحاليست كه مقامات آمريكايي از جمله
خود پمپئو پيش از اين بارها تاكيد كرده اند كه هدف از تحريم ها حكومت ايران است و
مردم ايران به هيچ وجه هدف تحريم هاي اقتصادي نيستند. مقامات آمريكايي همچنين مدعي
هستند كه در حال كمك به مردم ايران هستند!
تغيير باطن با حفظ صورت
گفتني است رهبر معظم انقلاب- 20 مهر 94-
در ديدار رئيس و مديران سازمان صداوسيما فرمودند:«جنگ نرم برخلاف جنگ سخت، آشكار،
قابل فهم و ملموس نيست و حتي در برخي موارد طرف مقابل ضربه خود را مي زند اما
جامعه ي هدف، دچار خواب آلودگي و عدم احساس حمله است. جنگ هاي سخت معمولا موجب
برانگيخته شدن احساسات مردم و ايجاد وحدت و انسجام ملي مي شود در حالي كه جنگ نرم،
انگيزه هاي مقابله را از بين مي برد و زمينه ساز ايجاد اختلاف نيز مي شود. جنگ نرم
فقط مخصوص ايران نيست اما در موضوع ايران، هدف اصلي از اين جنگ نرم فكرشده و حساب
شده، استحاله جمهوري اسلامي ايران و تغيير باطن و سيرت، با حفظ صورت و ظاهر آن
است. تغيير باطن و سيرت به معناي تغيير انگيزه ها، شعارها، معارف انقلابي و اهداف
بزرگ است. در چارچوب اهداف جنگ نرم دشمن، باقي ماندن نام «جمهوري اسلامي» و حتي
حضور يك معمم در راس آن مهم نيست، مهم آن است كه ايران تامين كننده اهداف آمريكا،
صهيونيسم و شبكه قدرت جهاني باشد.»
ايشان همچنين 11 بهمن ماه 94 فرمودند:
«هدف هاي انقلاب بايستي باقي بمانند؛ هدف عدالت اجتماعي، تحقق زندگي اسلامي به
معناي واقعي كه عزت دنيا و آخرت در زندگي اسلامي است، هدف پيشرفت و عزت؛ ما هنوز
به اين هدف ها نرسيده ايم و در نيمه راهيم. جبهه دشمن اتفاقا روي همين نقطه تكيه
دارد. اينكه در خبرهاي خارجي مي بينيد كه فلان سياستمدار آمريكايي گفته ما
جمهوري اسلامي را تغيير رژيم نمي خواهيم بدهيم، تغيير رفتار مي خواهيم بدهيم؛ يعني
همين... اينها از اسم جمهوري اسلامي خيلي باكي ندارند؛ حتي از اينكه يك عمامه به
سري در راس باشد، هم باكي ندارند. اگر چنانچه جمهوري اسلامي، اسلامي و انقلابي
بودن را از دست بدهد، اينها با آن كنار مي آيند. آنچه با آن دشمني دارند عبارت است
از محتواي جمهوري اسلامي. همه تلاش آنها اين است كه حركت جمهوري اسلامي به سمت هدف
هاي عزت آفرين و قدرت آفرين را از بين ببرند و سلطه خود را بر اين كشور
دوباره تجديد كنند».