ضرورت تشكيل ائتلاف منطقه اي عليه جنگ سعودي در يمن

ولايتي در گفت و گو با اوین نامه ی كيهان تاكيد كرد:ضرورت تشكيل ائتلاف منطقه اي عليه جنگ سعودي در يمن 14 تیر-94
چه ائتلاف منطقه ای و با کدام کشور؟ مگرر ژیم و ارونه ولایت فقیه که وامدار تروریست جهانی وپدر خوانده ی داعش است که درمنطقه وجهان به ا نزوای کشیده شده است . کشوری یا هم پیمانی به جز بشاراسد جنایتکار مرده سیار وحزب الشیطان لبنان و آدمکشان سپاه بدر و شبه نظامیان شسعی  تروریست عراقی حامی نوری مالکی مزدورو  دست نشانده واز صحنه ی قدرت حذف شده وحوثی های یمنی هم پیمان دیگری هم دارد که ولایتی  مشاور امور بین المللی خامنه ای پیشنهاد ائتلاف مبارزه  منطقه ای علیه عربستان داده است؟

نويسنده: سيد محمد امين آبادي
اشاره:مصاحبه با دکتر علي اکبر ولايتي مشاور امور بين الملل رهبر معظم انقلاب براساس قرار قبلي و در راس ساعت نه و نيم صبح روز سه شنبه(9 تير) در دفتر ايشان در مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد. ما با دکتر ولايتي درباره مهم ترين تحولات منطقه شامل نشست آتي وزراي کشور ايران، سوريه و عراق، جنگ يمن و فرجام آن، ائتلاف ضدداعش و مذاکرات هسته اي گفت و گو کرديم که متن کامل اين مصاحبه در همين صفحه منتشر مي شود.
      
هفته گذشته جنابعالي در ديدار با وزير کشور سوريه خبر از تحولي مهم در روابط سه کشور ايران، عراق و سوريه داديد؛ لطفا در در مورد اين تحول مهم کمي توضيح دهيد؟
    
دکتر ولايتي: وزير کشور سوريه به دعوت وزير کشور جمهوري اسلامي ايران به تهران آمد و در تهران قرار بر اين شد که يک جلسه سه جانبه اي بين وزراي سه کشور ايران، عراق و سوريه در آينده نزديک برگزار شود. موضوع اصلي اين گفت و گوها که درباره تروريسم خواهد بود به اين نشست سه جانبه اهميت مي دهد. 
    
ايران بعد از انقلاب قرباني تروريسم بوده است و قريب به 17 هزار نفر در جريان ترورهاي منافقين و ديگر گروه هاي ضدانقلاب شهيد شده اند و در شرايط کنوني نيز گروه هاي تروريستي ديگري غيراز منافقين به اشکال ديگري و زير چتر افراطي گري و وهابيت در منطقه پيدا شده اند که عمدتا در کشورهاي عرب منطقه، پاکستان، افغانستان و اخيرا در آسياي مرکزي و حتي در غرب چين و آسياي جنوب شرقي در حال رشد هستند.
    
اين که ايران حامي دولت هاي مشروع و قانوني عراق و سوريه و حامي مردم اين دو کشور است و ستون فقرات خط مقاومت در مقابل رژيم صهيونيستي است و وزراي کشور دو دولتي که در حال حاضر روزانه قرباني تروريسم هستند با هم در رابطه با يک هدف مشترک و آن هم مقابله با تروريسم جمع شوند در تاريخ منطقه بي سابقه است. اينکه وزراي کشور سه دولت با هم جمع شوند و بر روي يک خطر مشترک کل جهان اسلام و در يک مقياس وسيع تر خطر مشترک کل جهان که خطر تروريسم ناشي از افراط گرايي است باهم مشورت کنند نشان دهنده يک تحول جديد و بسيار درخشان است.
    
اولااين سه کشور در تعريف تروريسم با يکديگر اشتراک نظر دارند يعني افراطي گري و سلفي گري افراطي را يک خطر و هسته يک جريان شوم در جهان اسلام مي دانند که هيچ نتيجه اي جز تضعيف امت اسلامي و تشديد تفرقه بين مسلمانان و راه انداختن جنگ هاي فرقه اي و در نهايت تضعيف جهان اسلام ندارد. هر سه کشور در مورد راه حل هاي مبارزه با تروريسم با يکديگر اتفاق نظر دارند و هر سه کشور ارتباط تنگاتنگ به لحاظ جغرافيايي دارند که در يک محدوده وسيع بيش از 2 ميليون متر مربعي مساحت اين سه کشور در حساس ترين نقطه عالم در قلب غرب آسيا است. اينها براي مبارزه مشترک با تروريسم يک عهد و پيمان حساب شده با يکديگر ببندند يک تحول مهمي است.    در طرف مقابل نيز شاهد اين اتحاد ضد اسلامي هستيم. آمريکا، رژيم صهيونيستي و کشورهاي مرتجع منطقه دست به دست هم داده و از تروريسم رسما حمايت مي کنند. کلمه اي از اين مضحک تر نيست که آمريکا مي گويد که ما در حال آموزش گروه هاي شورشي و چريک هاي ميانه رو هستيم. مگر ترور و آدم کشي ميانه روي مي شناسد. نفس عمل مذموم است. آمريکا گروه هاي تروريستي را تقسيم بندي مي کند. معني واقعي اين تقسيم بندي اين است که آمريکا، بعضي از دول منطقه و رژيم صهيونيستي به گروهي از تروريست ها ميانه رو مي گويند که گوش به فرمان آمريکا باشند و از اين خط تجاوز نکنند. اين تقسيم بندي به شنيع ترين رفتارهاي گروه هاي تروريستي مشروعيت مي دهد و لذا چون اين نشست سه جانبه اولين باري است که آثار مهمي هم دربرداشت مشترک از تروريسم و هم راه حل هاي مقابله با آن دارد لذا معتقدم که مهم ترين تحول منطقه خواهد بود.    
    
آيا در نشست سه جانبه وزراي سه کشور ايران عراق و سوريه معاهده مشترکي امضا خواهد شد؟
    
ممکن است که هر سه کشور در مذاکرا ت به اين نتيجه برسند که معاهده مشترکي بسته شود البته اگر قرار شد اين مذاکرات به معاهده اي منجر شود در آن صورت بايد سير قانوني خود را در هر سه کشور طي کند.    
    
دو سال پيش در مصاحبه با کيهان به عنوان دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفتيد که «سوريه سقوط نخواهد کرد.» تاکنون اين پيش بيني تحقق يافته است. با توجه به رويدادهاي جديد در منطقه آيا هنوز هم بر اين موضع اصرار داريد؟
    
دو سال پيش عرض کردم که آنچه آرزوي دشمنان اسلام و مخالفين خط مقاومت در منطقه است عملي نخواهد شد که اين پيش بيني محقق شد. اگر آن روز براساس يک احتمال گفتم، امروز با قوت بيشتري مطرح مي کنم که دولت مرکزي سوريه با فشار تروريست ها و حاميان آنها و زياده خواهي هاي آمريکا، رژيم صهيونيستي و کشورهاي مرتجع منطقه سقوط نخواهد کرد. براي اينکه هر چه زمان گذشته مردم سوريه اعم از سني، شيعه، علوي، کرد، عرب و ترکمان بيشتر به اهميت اين دولت و وجودش براي حفظ سوريه و تماميت ارضي آن و دفاع از منافع ملي کشور آگاه شده اند. اگر امروز يک نظرسنجي درباره شخص آقاي بشار اسد و سياست مقاومتي که دولت ايشان در پيش گرفته اند از مردم سوريه انجام شود حتما تعداد آراي موافق بيش از دو سال پيش خواهد بود و لذا ما با شناختي که از دولت و ملت سوريه و حاميان آنها شامل ايران، عراق و جريان مقاومت اسلامي در لبنان. همچنين مسلماناني که از ملل مختلف مثل افغانستان و که به کمک ملت سوريه و برادران سوري آمده اند، داريم سوريه سقوط نخواهد کرد.
    
در طرف مقابل نيز مخالفان بشار اسد، مرتجعين منطقه و جهان اسلام را که در حقيقت پيروان جاهليت جديد هستند دور خود جمع کرده اند. آنچه ما در جهان عرب تحت عنوان افراطي گري يا وهابي گري مي بينيم احياي جاهليت پيش از اسلام است. بعضي از فرماندهان اين تروريست هاي بي رحم صراحتا اعلام کرده اند که حامي بني اميه هستند و روش بني اميه را دنبال مي کنند. اين افراد در کمال قساوت و بر خلاف روح اسلام سر مي برند، آتش مي زنند و تنها شيعيان قربانيان آنها نيستند بلکه بسياري از قربانيان آنها از برادران و خواهران اهل سنت هستند. اين گروه هاي تروريستي سلفي در ضديت با انسان مرز نمي شناسند اگر يک تعريف بخواهيم از اين گروه ها ارائه دهيم که نزديک به ذهن نيز باشد بايد بگوييم اين سلفي گري و وهابي گري احياي جاهليت عرب و خلافت بني اميه است.    
     
يعني همان چيزي که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان جاهليت مدرن ياد مي کنند؟
    
بله. مصداق بعد از اسلام اين جاهليت بني اميه است. خود سران برخي گروه هاي تروريستي در مصاحبه هاي خود به صراحت اعلام کرده اند که روشي که بني اميه در مقابله با پيروان اهل بيت(ع) داشتند روش درستي بود و ما به دنبال پياده کردن همان روش هستيم.    
     
به نظر شما علت اصلي گسترش اقدامات تروريستي داعش در جهان عليرغم تشکيل ائتلاف ضدداعش تحت رهبري آمريکا چيست؟ آيا اين ائتلاف را براي مبارزه با گروه داعش مفيد مي دانيد يا هدف از تشکيل آن چيز ديگري بوده است؟
    
دکتر ولايتي: اين ائتلافي که آمريکا محور آن است در حقيقت ابزاري در دست اين کشور و متحدان آن است که به صورت گزينشي عمل کنند. يعني تحت عنوان مبارزه با داعش اين ائتلاف تشکيل شده که چند هدف را دنبال مي کند. درجه اول آمريکا و غرب به دنبال اين هستند که به دنيا به صورت کاذب نشان دهند که ما از اقدامات ضد انساني داعش بري هستيم و هدف دوم ائتلاف اين است که اگر قرار شد کشورهايي از تروريست ها به صورت مستقيم و غيرمستقيم، علني و غيرعلني حمايت کنند تا آنها را تحت امر خود قرار دهند پول و اسلحه به آنها بدهند امکانات لجستيکي و عبور از مرز سوريه و عراق براي آنها فراهم بکنند سرنخ آن باز در دست آمريکا و عوامل آن در منطقه است. هدف ديگر آمريکا و انگليس اين است که با حمايت از اين گروه هاي تروريستي زماني که اين تروريست ها براي ايجاد رعب و وحشت آدم مي کشند در دنيا منتشر مي کنند و افکار عمومي جهاني را که قلبا ناراضي از اين جنايت ها هستند را نسبت به دين اسلام که با توجه به قدرت نفوذ اسلام در غرب که بدون ترديد در اروپا و آمريکا دين دوم محسوب مي شود بدبين مي کنند. پس از آن نيز با گسترش اين جنايت ها افکار عمومي جهان انتظار خواهند داشت که عليه اين افراد شقي اقدامي صورت بگيرد که در آن صورت نيز اعلام مي کنند که ما پرچمدار مبارزه با اين جنايتکاران هستيم و به صورت گزينشي هم به لحاظ نوع گروه هايي که بمباران مي کنند هم به لحاظ زمان و هم مکان انتخاب مي کنند که کجا را بمباران بکنند و کجا را بمباران نکنند. ائتلاف در خيلي از مواقع طرفي که در حال مبارزه با اين گروه ها هستند را بمباران مي کنند و به دروغ اعلام مي کنند که اشتباه شده است. يعني مي خواهند صحنه حمايت از تروريست ها و مخالفت با تروريست ها را با هم داشته باشند و متناسب با سياست خود از اين دو اهرم استفاده بکنند. خوشبختانه ماهيت اين نوع ائتلاف براي مردم منطقه روشن شده است و شما مي بينيد که در عراق هر کجا ائتلاف ضد داعش در موصل، بيجي، الانبار و تکريت وارد شده موفق نبوده است بنابراين اين ائتلاف به اسم ائتلاف است و کلمه ائتلاف پوششي است بر اي انجام مقاصد شيطاني ديگر.
         
آقاي دکتر عليرغم گذشت بيش از سه ماه از تجاوز نظامي عربستان به يمن، آل سعود در دستيابي به هيچ يک از اهداف اعلامي خود در اين جنگ موفق نبوده است، به نظر شما فرجام اين جنگ و دلايل ناکامي عربستان در آن چيست؟
    
عربستان تصور مي کرد که ظرف دو هفته و با فشار سنگيني که وارد مي کنند و همه چيز را بمباران مي کنند مردم يمن تسليم مي شوند. اما بيش از سه ماه است که مردم يمن مقاومت مي کنند و امروزه آثار مقاومت مردم يمن بيش از پيش و به صورت جدي تر و چشمگيرتر از گذشته است يعني همچنان که عربستان يمن را بمباران مي کند يمني ها نيز شهرهاي تحت سلطه عربستان را موشکباران مي کنند. تکليف جنگ هميشه در زمين معين مي شود نه در آسمان و اين اصلي است که همه کارشناسان نظامي به آن معترف هستند. عربستان جرات اينکه نيروي نظامي زميني به داخل يمن بفرستد را ندارد. لذا با هواپيماهاي اهدايي آمريکا و بعضا رژيم صهيونيستي از ارتفاع بالايمن را بمباران مي کند و هر چقدر اين هواپيماها دور از دسترس آتشبارهاي ضد هوايي يمن باشند در دستيابي به اهداف خود در نابودي مراکز حساس يمن ناموفق هستند. عربستان تاکنون با چنين مشکل پيچيده اي رو به رو نبوده است. عربستان هميشه سعي مي کرد خود را به عنوان يک قدرت مهم و مسلط در جهان عرب و اسلام مطرح نمايد و در کشور هاي غربي نيز اين گونه القاء کرده بود که اگر قرار باشد نيروهاي عربستاني روزي وارد صحنه شوند نقش تعيين کننده اي خواهند داشت. حال نشان مي دهد که حريف مردم فقير و تحت محاصره شديد يمن نيست. بدون ترديد عربستان در اين جنگ حريف مردم يمن نخواهد شد. مقاومت مردم يمن قطعا ادامه پيدا خواهد کرد. قرائن و شواهد نيز حاکي از اين است کساني که ائتلاف جنگ با يمن را تشکيل دادند کم کم به واقعيات موجود در يمن پي برده و فهميده اند که با زور و توسل به امکانات نظامي، توان مقابله با مردم يمن را نخواهند داشت. لذا شروع به دوره گردي در روسيه، فرانسه، آمريکا و مناطق ديگر براي توجيه و همراه کردن آنها کرده اند. به هر کشوري نيز که مي روند به آنها وعده حمايت مي دهند ولي اين وعده ها در حوزه هايي که نفع مادي براي آنها ندارد از حرف فراتر نمي رود اگر نتيجه اين دوره گردي ها فروش سلاح بيشتر باشد و تا عربستان پول دارد و اجناس و لوازم نظامي را با قيمت گران مي خرد اين همراهي وجود دارد ولي آنجايي که بايد اين کشورها نيرو بفرستند و به اهداف نامشروع عربستان در يمن کمک بکنند اين همراهي وجود ندارد. در ابتدا ادعا شده بود که پاکستان و ترکيه نيرو به يمن مي فرستند که اين اتفاق نيفتاد و تنها برخي کشورهاي ضعيف منطقه که در حفظ و حراست از کشور خود دچار مشکل هستند به صورت سمبليک در جنگ عليه يمن مشارکت کردند و سود مادي خود را نيز بردند. در دو طرف اين جنگ تحميل شده غيرعادلانه يک طرف مردم مصمم قرار دارند که با اسلحه اي بر دوش در کوه هاي بسيار سخت و گرم و سنگلاخ هاي شمال يمن از سرزمين خود دفاع مي کنند و بسيار جان برکف و آبديده هستند و در طرف مقابل بابت هر قدمي که عناصر جنگي برمي دارند مقدار زيادي پول و امکانات مادي از سعودي ها مي گيرند و کسي براي دستيابي به امکانات مادي حاضر نيست جان خود را فدا کند.
        
به نظر شما عملکرد وزارت خارجه کشورمان در بحران يمن چگونه بوده و شما چه نمره اي به آن مي دهيد؟
    
تنها کشوري که در جهان بدون ملاحظه، آشکار و واضح از مردم يمن دفاع کرده جمهوري اسلامي ايران است. موضوع يمن نيز مسئله تازه اي در حوزه روابط خارجي ايران است يعني يک جنگ همه جانبه از زمين، هوا و دريا عليه مردم يمن در جريان است و هيچ کشوري در جهان عرب و اسلام سراغ ندارم که به اندازه ايران بي دريغ از مردم يمن اعلام حمايت کرده باشد و مي دانم که دوستان ما در وزارت خارجه واقعا با تصميم جدي در کنار مردم يمن ايستاده اند ولي شکل دادن يک ائتلاف عليه اين جنگ در يمن زمانبر است. شما مي بينيد مسئولان رده بالاي عراق مثل دکتر ابراهيم جعفري وزير امورخارجه همراه با ايران از مردم يمن اعلام حمايت کرده اند. در لبنان آقاي سيدحسن نصرالله مستمرا از يمن اعلام حمايت نموده ، بعضي کشورها مثل الجزاير به هيج وجه با خط مشي اعمال شده از سوي عربستان همراه نيستند. کشور عمان نيز در بين کشورهاي شوراي همکاري از يمن حمايت مي کند. عمان تا آنجا که توانسته کمک هاي انساندوستانه را با توجه به مرز زميني خود با يمن ارسال کرده و حداقل در تئوري موافق اين جنگ نيست.    
     
آيا مذاکرات هسته اي با توجه به رويکردي که غربي ها تا کنون داشته اند، به نتيجه خواهد رسيد؟ و در صورت حصول توافق آيا اهداف ايران از مذاکرات هسته اي محقق خواهد شد؟
    
مذاکره کنندگان بر اصول ترسيم شده از سوي رهبر معظم انقلاب پايبند هستند.همکاران ما در تيم مذاکره کننده با تمام وجود تلاش مي کنند که اهداف جمهوري اسلامي ايران را در مذاکرات پيش ببرند. البته اين موضوع هم کار سختي است. از يک سو رهبر معظم انقلاب مراقبت هوشمندانه دارند و مذاکره کنندگان نيز بارها اعلام کرده اند بر اصول ترسيم شده از سوي رهبر انقلاب پايبند هستند و اعتقاد کامل دارند اگر هم به فرض در ضرب الاجل تعيين شده به نتيجه نرسند ممکن است مذاکرات تمديد شود. جمهوري اسلامي ايران نيز براساس ديدگاه رهبر معظم انقلاب با تمديد مذاکرات مخالفتي ندارد.    
    
آيا شما اميدوار هستيد که توافقي بين ايران و 1+5 به امضا برسد که منافع ملي ايران را تامين بکند.
    
حتما اميدواريم. اگر اميد نبود جمهوري اسلامي ايران به مذاکره ادامه نمي داد اما اميدواري به معناي قطعيت نيست اميدوار هستيم که با ادامه مذاکرات و گفت و گو در يک چارچوب منطقي بتوانيم به نتايج مثبتي برسيم.    
    
رهبر معظم انقلاب روز شنبه در ديدار خانواده هاي شهداي 7 تير به موضوع «هفته حقوق بشر آمريکايي» اشاره داشتند. نظر شما درباره نامگذاري 7 تا 12 تير ماه تحت اين عنوان چيست؟
    
بايد بگوييم از 6 تير. چون در روز ششم تيرماه رهبر معظم انقلاب ترور شدند که با تقدير الهي ايشان از آن انفجار سخت به سلامت بيرون آمدند. اين انفجارها از ششم تيرماه شروع شد. من آن موقع معاون درمان وزارت بهداري بودم. وقتي آقاي دکترموسي زرگر که آن موقع وزير بهداري بودند به من اطلاع دادند که چنين اتفاقي افتاده و سريع بايد در بيمارستان حاضر شوي؛ من وقتي به بيمارستان آمدم تعداد قابل ملاحظه اي از اساتيد پزشکي در رشته هاي مختلف حاضر بودند. بنده در اتاق عمل بودم تا جايي که ذهنم ياري مي کند بيش از 35 شيشه خون تزريق شد تا بالاخره ايشان نجات پيدا کردند. بايد در مورد اين پيشنهاد فعاليت و فرهنگ سازي نمود. واقعيت هاي موجود در جهان اسلام در منطقه و در ايران حاکي از اين است که دست آمريکا تا مرفق آلوده به خون مسلمانان در فلسطين، بوسني، عراق، افغانستان و حالادر يمن است و بسيار جا دارد که در اين رابطه کار فرهنگي و تبليغاتي درست انجام شود.