داور توافق وين سوت نزده خيانت كرد!

اوین نامه ی کیهان 4 مرداد -94
داور توافق وين سوت نزده خيانت كرد!
آژانس متن توافق محرمانه را به حريف داد
 سربازجو شریعت نداری برای ا ینکه با یک تیر چند نشان زده باشد . یعنی  هم جواب سناتورهای  مخالفان توافق هسته ای سنای آمریکا راداده باشد که موقع سئوال و مچ گیری کردن از وزرای کابینه اوبا در زیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که  سئوال شد چرا توافق محرمانه با اژانس شده است؟ هم اینکه مخالفت با توافق هسته ای کرده باشد. مهمتراینکه مهر تأیید بر اثبات بی ا عتماد بودن آمریکا زده باشد . بالاخره رئیس آژانس اتمی رامتهم به خیانت کرده باشد .بنابراین درصفحه اول اوین نامه اش سربازجو شریعت نداری تیتردرشت زده  "داور توافق وین سوت نزده خیانت کرد! "  برای توجیه ادعای اتهامی خود  افزوده در حالي که آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان داور توافق هسته اي ميان ايران و 1+5 تعيين شده است، اين نهاد در اولين خيانت خود پس از توافق وين، محتواي توافق محرمانه با ايران درباره ابعاد نظامي احتمالي را فاش کرد. البته سربازجو شریعت نداری نگفته است مگر در این توافق چه چیز مهم یا رمز ورموز نظامی هسته ای پنهان شده بود که فاش شدن مصادف با خیانت است؟ مگر در تعهد توافق آزمایش راستی آزمایی قرار است موضوعی هنوز ناگفته و پنهان بماند؟
در حالي که آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان داور توافق هسته اي ميان ايران و 1+5 تعيين شده است، اين نهاد در اولين خيانت خود پس از توافق وين، محتواي توافق محرمانه با ايران درباره ابعاد نظامي احتمالي را فاش کرد.
    سرويس سياسي- 23 تيرماه پيش از اعلام خبر توافق هسته اي ميان ايران و 1+5 خبري منتشر شد که در هياهوي خبر توافق وين به نوعي گم شد و آنچنان که بايد و شايد مورد توجه قرار نگرفت. اين خبر توافقي بود که علي اکبر صالحي و يوکيا آمانو آن را از سوي ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي امضا کردند. مدير کل آژانس در توضيح توافق صورت گرفته -موسوم به «نقشه راه»- اعلام کرد: من همين الان نقشه راه ميان جمهوري اسلامي ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي را براي شفاف سازي و روشن شدن مسائل باقي مانده مربوط به گذشته و حال در رابطه با برنامه هسته اي ايران امضا کردم. اين نقشه راه روندي را شروع مي کند که تا انتهاي سال 2015 است. آمانو افزود: جلسه هاي فني و تدابير فني انجام مي شود و توافق جداگانه درخصوص پارچين انجام خواهد شد.

    در حالي که قرار بود توافق ايران و آژانس محرمانه بماند و مقامات کشورمان بارها روي اين مسئله تاکيد کرده اند اما روند تحولات حاکي است دل بستن به محرمانه ماندن مسائل و اطلاعات فعاليت هاي هسته اي ايران که به دست آژانس مي رسد، چيزي جز خوش خيالي نيست!

    نخستين بار اين رويترز بود که جزئياتي از اين توافق محرمانه را فاش و اعلام کرد ايران با يک بار دسترسي به پارچين و دسترسي به دانشمندان هسته اي خود موافقت کرده است. نشريه «نشنال ريويو» هم در گزارشي درمورد محتواي اين اسناد نوشت؛ «يکي از اين توافقات جانبي مربوط به بازرسي از پايگاه نظامي پارچين است» و «توافق جنبي ديگر مربوط به اين مسئله است که ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي چطور موضوعات باقي مانده مربوط به ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته اي ايران را حل و فصل کنند».
    
    
آمريکا: رضايت داريم!
    در حالي که توافق ميان ايران و آژانس يک توافق محرمانه بود اما اظهارات اخير مقامات آمريکايي نشان داد آژانس همچنان راه گذشته را مي رود و به هيچ عنوان قابل اعتماد نيست. «سوزان رايس» مشاور امنيت ملي کاخ سفيد و «جاش ارنست» سخنگوي کاخ سفيد در اين خصوص گفتند: « ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي البته اسنادي در خصوص حل و فصل جنبه نظامي احتمالي برنامه هسته اي اين کشور تهيه کرده اند که منتشر نشده ولي ما اين اسناد را ديده ايم و از محتواي آن رضايت داريم».

    جاش ارنست در پاسخ به مطالبه نمايندگان کنگره براي دستيابي به اين توافق گفت: «متن توافق محرمانه ميان ايران و آژانس را نداريم ولي ما و ديگر اعضاي 1+5 از مفاد آن آگاهيم و حاضريم اطلاعات خود در اين خصوص را در جلسات محرمانه با نمايندگان کنگره در ميان بگذاريم». وي افزود، مقامات نظامي آمريکا يا اسرائيل با کسب اطلاعات از رژيم بازرسي هاي آژانس در سال هاي اجراي برجام توانايي هاي خود را بهبود مي بخشند. 

    ادعاي ارنست درباره نداشتن متن توافق ميان ايران و آژانس در حالي است که سناتورهاي آمريکايي در جلسه پنج شنبه گذشته خود با 3 وزير آمريکايي خواستار دسترسي به اين توافق شدند و جان کري وزير امور خارجه آمريکا نيز به آنان اطمينان داد کنگره را از محتواي اين توافق رضايت بخش آگاه خواهد کرد!

        
از ترور دانشمندان تا داوري توافق وين
    عملکرد آژانس بين المللي انرژي اتمي در قبال پرونده هسته اي ايران همواره مورد اعتراض کارشناسان و مقامات کشورمان بوده است. اين نهاد بين المللي که براساس اهداف اوليه قرار بود نهادي صرفاً فني و کاملاً بي طرف باشد برخوردي سياسي و در برخي موارد جاسوسي با اين پرونده داشته است. به اعتقاد بسياري از کارشناسان ترور دانشمندان هسته اي کشورمان در يک دوره زماني خاص ناشي از تخلفات اين نهاد و نشت اطلاعات محرمانه به دشمنان جمهوري اسلامي بوده است. 

    ارتباط يا بهتر است بگوييم خدمات اطلاعاتي آژانس به سرويس هاي جاسوسي غرب به گونه اي است که در جلسه استماع سنا هنگامي که به تيم مذاکره کننده آمريکا اعتراض شد چرا در متن توافق از ورود بازرسان آمريکايي به ايران ممانعت شده است، ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا با اطمينان خاطر پاسخ داد همه بازرسان آژانس در آمريکا آموزش هاي لازم را ديده اند و از اين بابت جاي هيچ گونه نگراني نيست!

    ماجرا از جايي خطرناک تر و قابل تر مي شود که متاسفانه علي رغم همه هشدارها و تاکيدات، آژانس به عنوان قاضي و داور توافق وين تعيين شده است و تا زماني که آژانس تاييد نکند، تحريم ها رفع نخواهد شد و عمل حريف به تعهدات خود منوط به گزارش هاي آژانس شده است. 

    افشاي اطلاعات توافق اخير ميان ايران و آژانس از سوي اين نهاد بين المللي را بايد اولين خيانت آن پس از توافق وين تلقي کرده و منتظر ساير سنگ اندازي ها، ناداوري ها و خيانت هاي اين نهاد بود. اعتماد به چنين نهادي که به اعتراف آمريکايي ها بازوي اطلاعاتي آنهاست، مي تواند خسارات و لطمات جبران ناپذير و پشيمان کننده اي به همراه داشته باشد. 

        
واکنش ايران به خيانت آژانس
    به دنبال افشاي توافق محرمانه ميان ايران و آژانس، نماينده کشورمان در اين نهاد به اين قضيه واکنش نشان داد. واکنشي که البته آنچنان که بايد و شايد درخور اين خيانت آژانس نيست. رضا نجفي سفير و نماينده دائم کشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي با ارسال نامه به مديرکل آژانس رسما نسبت به اظهارات غيرمسئولانه سخنگوي کاخ سفيد اعتراض و از سوء استفاده احتمالي و يا درز اطلاعات از آژانس به بيرون هشدار داد. وي در اين نامه هشدار داد، اين اظهارات نقش آژانس طبق برجام را به مخاطره مي اندازد، زيرا از آژانس خواسته شده در اجراي اقدامات شفاف سازي، براي حفظ اسرار تجاري، فني، صنعتي و ساير اطلاعات محرمانه که به دست مي آورد هرگونه احتياط لازم را در پيش گيرد.

    در ادامه نامه آمده است که بيانيه ذکر شده و اطلاعات اشاره شده در آن، تنها با نقض فاحش اصل محرمانگي اطلاعات پادماني و به ويژه نقض صريح مقررات اساسنامه آژانس ميسر خواهد شد، زيرا طبق ماده 7 اساسنامه، مديرکل و کارمندان آژانس در انجام وظايفشان نبايد از هيچ منبعي خارج از آژانس دستور بگيرند و نبايد هيچگونه اسرار صنعتي يا اطلاعات محرمانه اي که به دليل اشتغال در آژانس کسب مي کنند را افشا کنند. دولت هاي عضو هم طبق همين ماده اساسنامه متعهدند که به دنبال اعمال نفوذ بر مديرکل و آژانس نباشند.

    نجفي همچنين هشدار داد، جمهوري اسلامي ايران به شدت عليه هر تلاشي براي کسب اطلاعات محرمانه اش هشدار مي دهد و مانند هر کشور ديگر اجازه نخواهد داد امنيت ملي و ايمني شهروندانش به هر شکلي مورد مصالحه قرار گيرد. در پايان نماينده کشورمان در اين نامه اعلام کرد، ايران به دقت رعايت اطلاعات محرمانه را در طول اجراي برجام تحت نظر مي گيرد و طبق آن اقدام خواهد کرد. انتظار ايران اين است که آژانس بيانيه مزبور را محکوم کرده و در اجراي مسئوليت اساسي اش براي پايبندي به اصل محرمانگي اطلاعات مرتبط با اجراي پادمان در ايران و وظايفش طبق برجام، اقدامات مناسبي را اتخاذ کند.

        
نگاه جامعه اطلاعاتي آمريکا به توافق
    جيمز کلپر مدير اطلاعات ملي آمريکا روز شنبه گفت توافق هسته اي با ايران، ديدي کامل تر از برنامه اين کشور به جامعه اطلاعاتي آمريکا مي دهد.

    کلپر در نشست امنيتي «اسپن» در دفاع از توافق هسته اي ايران و 1+5 گفت: اين توافق ديد و دسترسي بسيار بهتري (در اختيار آمريکا) ارائه مي دهد. توافق ايران با توجه به شروط بازرسي سرزده، براي جامعه اطلاعاتي خوب است. توافق ايران يک دهه تلاش براي ايجاد يک روابط متفاوت بين ايران و باقي جهان بوده است. ارزش آن را دارد که به آن فرصت داده شود. با اينحال، مدير اطلاعات ملي آمريکا درباره همکاري ايران در اجراي توافق ابراز نگراني کرد و گفت: اگر آنها (توافق را) اجرا کنند، از نقطه نظر اطلاعاتي ما در جايگاه خوبي قرار داريم.

        
پاسخ ظريف به کري
    وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به سخنان ديروز وزير خارجه آمريکا در جلسه شوراي روابط خارجي اظهار داشت: متاسفانه امروز نيز وزير خارجه آمريکا يک بار ديگر از طناب پوسيده «توان آمريکا براي استفاده از نيروي نظامي» سخن گفت. آقاي کري به خوبي مي داند که در طول مذاکرات بي فايده بودن اين تهديدات توخالي عليه ملت ايران و مقاومت مردم ايران در برابر اين گونه اقدامات را بارها شنيده است. علاوه بر اينکه اين حرفها مربوط به قرن گذشته است و امروز مخالف قواعد آمره حقوق بين الملل است، بلکه حتي خود ايشان و ديگر مقامات آمريکايي نيز بارها اذعان کرده اند که اين تهديدها هيچ تاثيري در اراده مردم ايران نداشته و وضعيت را به ضرر آنها تغيير خواهد داد، لذا بهتر است آمريکايي ها عادت ديرينه خود را فراموش کنند و زبان تهديد و تحريم عليه اين مردم بزرگ را يک بار و براي هميشه کنار بگذارند و بي جهت مصداق اين مصرع معروف حافظ نشوند که عرض خود مي بري و زحمت ما مي داري!

    ظريف شعار «مرگ بر آمريکا» را ناشي از سياست هاي دولتمردان اين کشور توصيف کرد و در بخش ديگري از اين پاسخ تاکيد کرد مفاد قطعنامه 2231 و توافق وين از يکديگر جدا هستند. 

    وي در پايان افزود: سياست جمهوري اسلامي ايران پيرامون مسائل منطقه اي و ارتباط با آمريکا کاملاً روشن است و دولتمردان کشور کنار ارتش، سپاه و نيروهاي مسلح و در چارچوب فرمايشات مقام معظم رهبري در موضوعات مختلف يک سياست واحد را دنبال مي کنند و تفاوتي بين نظاميان و غيرنظاميان وجود ندارد. تلاش براي اختلاف انداختن بين مسئولين جمهوري اسلامي ايران به دليل دقت و هوشياري مقامات کشور و مردم هوشمند ايران محتوم به شکست است. 

    همچنين گفتني است جان کري با 120 تن از صهيونيست هاي آمريکايي به گفت و گو نشست و پشت درهاي بسته درباره توافق هسته اي با ايران براي آنان توضيح داد.