گزیده خبرهای 12 تیر – 94 قسمت -3

گزیده خبرهای 12 تیر – 94 قسمت -3
رئیس پلیس فتا لرستان از دستگیری کلاهبردار مرد زن نما در این استان خبر داد و از کاربران خواست به هیچ وجه به افرادی که در فضای مجازی شناختی نسبت به آنها ندارند، اعتماد نکنند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ فرهاد ابدال چگنی رئیس پلیس فتا لرستان ضمن بیان این مطلب گفت: خانمی با مراجعه به مراجع قضایی بیان داشت که در گروهی دوستانه در فضای مجازی با خانمی به هویت جعلی« نازگل» آشنا شدم و شماره تماس خود را برای این شخص ارسال کردم که بعد از مدتی متوجه شدم شخص مورد نظر خانم نیست.وی ادامه داد: به گفته شاکی از روز بعد از آشنایی با فرد مورد نظر، نازگل با ایجاد مزاحمت و عنوان این موضوع که عکس پروفایل او را در اختیار همسرش می گذارد وی را تهدید به خواسته نامشروع کرد.این مقام انتظامی ادامه داد: کارآگاهان پلیس فتا استان، با تحقیقات مقدماتی و اقدامات فنی موفق به شناسایی فرد مذکور شده و وی را دستگیر کردند.سرهنگ ابدال چگنی در این باره گفت: برخی افراد بدون اطلاع از قوانین و مقررات حاکم بر فضای مجازی وارد این فضا شده و محیط ناامن و آلوده برای سایر کاربران فراهم می کنند که پلیس فتا با اینگونه موارد به شدت برخورد خواهد کرد.وی تصریح کرد: بهترین راه برای مقابله و پیشگیری از جرائم اینترنتی، عدم اعتماد به کاربران و حتی عدم اعتماد به شبکه های اجتماعی است و لازم است به راحتی اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی به اشتراک نگذاریم.
آیت الله جعفرسبحانی از مراجع تقلید گفت: مردم ما سعی می کنند بینی خود را که آفریده خداست، به شکل غربی ها در بیاورند، لذا این کار به هیچ عنوان درست نیست.به گزارش ایرنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید ظهر روز چهارشنبه در جلسه تفسیر سوره احزاب در مدرسه علمیه حجتیه قم افزود: متاسفانه امروز مردم ما چیزهایی از غربی ها یاد می گیرند که جای تاسف دارد و جراحی بینی از جمله آن است.وی با اشاره به آیه اسوه حسنه بیان کرد: قرآن و خداوند ما را به اسوه و الگوگیری از پیامبر اکرم(ص) سوق داده و ما باید به ایشان تاسی کنیم؛ ولی متاسفانه غربی ها در ایران و جوامع اسلامی الگو سازی می کنند، آنها در قدیم هم با عناوینی چون بیتل ها در ایران الگوسازی می کردند ولی امروز شیوه آنها تغییر کرده است.وی یادآورشد: خداوند در قرآن بیان کرده، پیامبر اکرم(ص) اسوه و الگوی تمام دوران ها است و به همین خاطر ما هم باید در هر عصری الگوهایی خوبی که در این مسیر حرکت کرده اند را برای خود انتخاب کنیم؛ امام علی(ع) فرمودند که در جنگ احد نزدیک ترین فرد به دشمن، پیامبر اکرم(ص) و هر وقت شری ما را می گرفت به وسیله پیامبر(ص) در مقابل خود سپر قرار می دادیم؛ پیامبر(ص) فرمانده بود ولی از همه یاران به دشمن نزدیک تر بود.این مرجع تقلید یادآورشد: امام راحل در حوزه یک الگوی تمام معنا برای طلاب بودند زیرا برنامه و نظم و عبادت خالصانه و پرشوری و علمیت و تقوای ایشان مثال زدنی بود.
 علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی از روز گذشته که به وین - محل مذاکرات ایران و 1+5 - آمده ، مذاکراتی طولانی و پی در پی با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا داشته است.روز سه شنبه، مذاکرات صالحی و مونیز بیش ازسه ساعت طول کشید وامروز نیز قبل از ظهر مذاکره را آغاز کردند.با ورود صالحی به وین روند بررسی مسائل فنی در متن توافق جامع شتتاب بیشتری گرفته است.صالحی پس از مذاکرات لوزان به دلیل بیماری و جراحی، قادر به همراهی تیم مذاکره کننده نبود ولی از روز سه شنبه همراه با محمد جواد ظریف به مذاکره کنندگان در وین پیوست.سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی از چهارشنبه هفته گذشته هشتمین دور مذاکره برای نگارش متن توافق جامع را در وین آغاز کردند.
پرونده ۲ حادثه مرگبار در شب چهارشنبه سوری سال ۹۲ صبح دیروز در دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شدبه گزارش همشهري، نخستين پرونده كه در شعبه113 دادگاه كيفري استان تهران رسيدگي شد مربوط به مأمور پليسي بود كه در چهارشنبه آخر سال92 بر اثر پرتاب نارنجك دست‌ساز از‌سوي جواني مجروح شده و پس از 2‌ماه كما به شهادت رسيد.ستوان سوم هادي دلاور كه 30سال داشت و به تازگي ازدواج كرده بود، از مأموران سركلانتري هشتم پليس پايتخت بود كه شب حادثه براي انجام ماموريتي راهي يكي از بوستان‌هاي منطقه نواب شده بود. آن شب فردي با سركلانتري‌8 پليس آگاهي تماس گرفت و از درگيري چندشرور در يكي از محله‌هاي اطراف خبر داد.  اين تماس كافي بود تا مأموران پليس پيشگيري سركلانتري‌8 وارد عمل شوند. يكي از آنها ستوان‌سوم دلاور بود كه با آنكه شيفتش نبود اما وقتي ديد يكي از همكارانش روزه بوده و هنوز افطار نكرده، پيشنهاد داد كه او در مقر بماند و خودش به جاي او اين ماموريت را انجام دهد. هادي كلاه‌كاسكتش را برداشت و‌ سوارموتور شد و به همراه فرمانده‌اش راهي محل شدنددرحالي‌كه مأموران گشت، سوار موتورسيكلتشان در حركت بودند ناگهان در بين راه پسر جواني نارنجكي را به داخل خيابان پرتاب كرد و نارنجك دست‌ساز به كلاه كاسكت هادي برخورد كرد و منفجر شد. شدت انفجار به حدي بود كه كلاه‌پليس جوان شكافته شد. به‌دنبال اين حادثه مأمور مجروح به بيمارستان لقمان حكيم انتقال يافت و ضارب نيز از محل فراري شددرحالي‌كه تلاش پزشكان براي نجات ستوان‌سوم دلاور ادامه داشت، تحقيقات براي شناسايي و دستگيري عامل اين حادثه شروع شد و مأموران با بررسي‌ فيلم‌هاي دوربين‌هاي مداربسته توانستند متهم را دستگير كنند. با دستگيري پسر جوان و اعتراف او به پرتاب كردن نارنجك دست‌ساز به سوي مأمور پليس، وي راهي زندان شد تا اينكه 2‌ماه بعد از بيمارستان خبر رسيد، مأمور جوان تسليم مرگ شده و به شهادت رسيده است.
 
ادعاي بي‌گناهي در دادگاه صبح ديروز متهم اين پرونده به شعبه113 دادگاه كيفري تهران منتقل شد تا پاي ميز محاكمه قرار بگيرد. در ابتداي جلسه و پس از بيان كيفرخواست، خانواده شهيد دلاور براي متهم درخواست قصاص كردند و پس از آن نوبت او رسيد كه از خودش دفاع كنداو كه تا پيش از اين به جرمش اعتراف كرده بود، اين بار منكر همه اعترافات قبلي‌اش شد و گفت: من بي‌گناهم. وي ادامه داد: من آن شب در قهوه خانه بودم و اصلا تا به حال دست به نارنجك نزده‌ام چه برسد به اينكه بخواهم آن را منفجر كنم و باعث مرگ كسي شوم. همه حرف‌هايي كه در اداره آگاهي و دادسرا زدم را تحت فشار گفتم و اصلا آنها را قبول ندارمدر همين هنگام قاضي قربان‌زاده رئيس دادگاه از متهم پرسيد: پيش از اين مدعي شدي كه موبايلت در محل درگيري افتاده و پليس آن را برداشته است، براي همين از مأموران پليس كينه به دل گرفتي و روز حادثه به سمت آنها نارنجك پرتاب كردي تا انتقام بگيري؟ متهم پاسخ داد: نه قبول ندارم گوشي موبايلم چند روز قبل از حادثه گم شده بود. درحالي‌كه متهم همچنان منكر پرتاب نارنجك به سوي مأمور پليس بود، ختم جلسه محاكمه اعلام شد و قضات براي صدور رأي وارد شور شدند.
 
نامزدي مرگبار دومين پرونده‌اي كه صبح ديروز در شعبه71 دادگاه كيفري رسيدگي شد درباره حادثه‌اي بود كه آن هم شب چهارشنبه سوري سال92 در شهرك گلستان رخ داده بود. متهم اين پرونده مردي 32ساله است كه شب حادثه در مراسم جشن نامزدي برادرش نارنجك دست‌سازي‌ پرتاب كرد و باعث مرگ شوهرخواهرش، پسربچه‌اي 8ساله و مجروح شدن دايي اين كودك و خواهرش شد. به‌دنبال اين حادثه متهم دستگير شد و به جرمش اعتراف كرد. اين در حالي بود كه خانواده شوهرخواهر او رضايت دادند اما خانواده كودك 8ساله به طرح شكايت پرداختند و به همين دليل متهم صبح ديروز در دادگاه محاكمه شددر اين جلسه خانواده قرباني براي متهم درخواست قصاص كردند و متهم وقتي در جايگاه دفاع قرار گرفت چنين گفت: شب چهارشنبه، شب جشن نامزدي برادرم بود كه من براي خريد وسايلي مثل ترقه، فشفشه و آبشار به خيابان منوچهري تهران رفتم. بعد از خريد مواد محترقه به خانه پدرزن برادرم رفتم. آنقدر خوشحال بودم كه مقابل خانه آنها آبشار و فشفشه پرتاب كردم اما باور كنيد نارنجك دست ساز در كار نبود. من قصد آسيب رساندن به كسي را نداشتم اما ناگهان انفجار مواد محترقه‌اي كه خريده بودم، باعث بروز اين حادثه شد. در اداره آگاهي هم وقتي از من خواستند تا فروشنده را معرفي كنم، همراه مأموران به خيابان منوچهري رفتيم اما ديگر آن دستفروش را نديدم. در پايان اين جلسه قضات به شور نشستند و متهم را به اتهام قتل غيرعمد به پرداخت ديه و 3سال زندان محكوم كردند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تعطیلی کارخانه محصولات غذایی دست‌چین به دلیل تخلفات متعدد بهداشتی خبر دادجمشید سلام زاده در گفت‌وگو با تسنیم، درباره تعطیلی و پلمپ خط تولید شرکت تولید آبلیموی دست‌چین عنوان کرد: طی بازدیدی که دو و سه هفته قبل با کارشناسان سازمان غذا و داور از این کارخانه داشتیم، تخلفات بهداشتی متعددی ملاحظه شد که پرونده این تخلفات در کمیسیون تعزیرات دانشگاه تایید و کارخانه تعطیل شدسلام زاده درباره مدت تعطیلی این کارخانه گفت: ما باید از سلامت محصولات مطمئن شویم و تضمینی در این باره ارائه شود، بنابراین زمان تعطیلی نیز بستگی به رای کمیسیون تعزیرات دارد، ولی انتظار است با توجه به تخلفاتی که از گذشته نیز درباره محصولات این کارخانه گزارش شده بود برخورد جدی صورت پذیردمعاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نوع محصولاتی که این کارخانه در بهداشت آن متخلف شناخته شده بود، خاطرنشان کرد: این محصولات از جمله آبلیمو و همچنین موارد دیگری را نیز در بر می‌گیردچندی قبل نیز تسنیم در مطلبی عنوان کرده بود که بهمن ماه سال 93 اکیپ گشت مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران به ریاست امید شهرآبادی در بازدید از شرکت صنایع غذایی دست‌چین بهمن واقع در شهرستان پاکدشت، متوجه تولید و پخش آبلیموهای تقلبی با با نام‌های تجاری دستچین، گلدست، نوشن آگین و دادلی شده بودندبر اساس این گزارش، رئیس شعبه 54 اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران در همان روز، حکم به امحا 264 تُن و 400 کیلوگرم آبلیموی تقلبی این شرکت که غیرقابل مصرف انسانی بودن آن در آزمایشات تایید شده بود، داد و 60 تُن سرکه و 30 تُن مربا و خیارشور این شرکت که بدون مجوز ساخت، تولید شده بود به نفع دولت ضبط شدپس از صدور حکم اولیه از سوی رئیس شعبه 54 اداره کل تعزیرات استان تهران، برای این شرکت در شعبه یاد شده پرونده تشکیل شد که پس از اظهارنظر کارشناسی معاونت دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران مبنی بر غیر قابل مصرف انسانی بودن آبلیموهای تولید شده، شعبه 54، شرکت دست چین را به پرداخت 9 میلیارد و 287 میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت و ممهور نمودن پروانه واحد به مهرذ تخلف اول محکوم کردرای صادره با اعتراض متهم به شعبه هشتم تجدیدنظر اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران ارجاع شد که شعبه تجدیدنظر پس از بررسی اسناد و مدارک موجود در پرونده، رای شعبه 54 را تایید و قطعی کرد.
از چندی پیش شاهد پررنگ شدن شیوع تب کنگو در کشور بودیم که متاسفانه در برخی نقاط شاهد مرگ بیماران مبتلا به این تب نیز بودیم و اکنون با تایید خبر ابتلای یک شهروند به تب کنگو از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان پای این بیماری به کرمان باز شد.بیماری تب کنگو در سال 1944 در کریمه اوکراین پیدا شد و به همین سبب با عنوان کریمه نامگذاری شد. پس از چندی با مشاهده این بیماری در کنگو آن پس با عنوان تب کریمه کنگو و با علائم اختصاری CCHF نامگذاری شد. در سال 1110 میلادی توسط پزشکی ایرانی بنام جرجانی در کتاب گنجینه خوارزمشاه به تفصیل در این مورد پرداخته شده است که در این کتاب علائم ذکر شده همین علائم تب کریمه کنگو بوده و جرجانی نیز ناقل این بیماری را بندپایانی نظیر شپش و کنه عنوان کرده است.تب کریمه کنگو واکسن ندارد
مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان به خبرآنلاین گفت: متاسفانه این بیماری واکسن نداشته و همچنین از علائم خاص و ماندگاری نیز برخوردار نیست.دکتر جواد نگارستانی با اشاره به این مطلب تاکید کرد: با توجه به جمعیت بالای دامی در استان، عملا قادر به رسیدگی به این مساله نیستیم و باید از طریق اطلاع‌رسانی دقیق به مردم و افرادی که در معرض خطر این بیماری هستند از شیوع این تب جلوگیری کنیم.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون اطلاع‌رسانی و تاکیدات دامپزشکی در کشتارگاه‌ها انجام شده اما شهرداری‌ها به عنوان متولیان امر باید بسبت به این موضوع اقدامات لازم را انجام دهند.دکترنگارستانی خاطرنشان کرد: مردم در تفریح و گردش‌هایی که به روستاه‌ها دارند باید از درآغوش گرفتن بزغاله‌هاو...خودداری کرده و همچنین از مصرف جگر خام نیز بشدت پرهیز کنند.وی افزود: از ذبح گوسفند به‌صورت غیربهداشتی خودداری شود و گوشت گوسفند به‌ویژه جگر را باید کاملا پخته و گوشت دام ذبح شده را نیز به مدت 24ساعت در دمای بین صفر تا 4 درجه نگهداری کنند تا از رشد باکتری‌های خطرناک در آن پیشگیری شود.این مسئول ادامه داد: این بیماری در دام علائم خاصی ندارد و تنها راه مقابله با آن استفاده از عینک، دستکش و لباس‌های مخصوص توسط کارگران کشتارگاه‌ها است و چون چوپانان و دامداران نیز خطر ابتلا به این بیماری تهدید می‌کند آنان نیز باید از کندن کنه با دست به‌شدت خودداری کرده و چون خون دام راه انتقال بیماری است از تماس با خون دامها امتناع کنند. م
سئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اذعان داشت: این بیماری فصلی است و از ابتدای بهار تا اوایل پاییز شیوع پیدا می‌کند و در این بازه زمانی باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.پای قاچاقچیان درمیان است
همچنین دکتر حق‌دوست رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با ابراز نگرانی از ادامه روند قاچاق دام از مرزهای شرقی به درون کشور، قاچاق دام را یکی از مهمترین علل بروز این بیماری عنوان کرد.به گزارش مهر وی افزود: متاسفانه قاچاقچیان دام‌ها را با قیمتی نازل در مرزهای شرقی کشور خریداری می‌کنند که متاسفانه این دام‌ها بدون گذراندن مراحل قرنطینه وارد کشور می‌شوند و عامل اصلی بیماری‌هایی نظیر تب کریمه کنگو می‌شوند.این مسئول علائم این بیماری را شبیه به آنفلوآنزا اعلام و افزود: متاسفانه این بیماری دارای هیچ نوع واکسنی نیست و افراد بهتر است برای تهیه گوشت مورد نیاز خود از مکان‌های استاندارد و دارای مجوز از دامپزشکی و کشتارگاه‌های رسمی خرید کنند.وی اضافه کرد: متاسفانه این بیماری در دام علائم خاصی ندارد و عامل اصلی بیماری نیز ویروسی است که می تواند در انسان به تب شدید و خون ریزی ختم شود و دلیل فوت اکثر بیماران مبتلا به این تب نیز شوک وارده بر اثر مشاهده خون‌ریزی است.رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابتلا یک نفر به این بیماری را تائید کرد و گفت: این بیمار در یکی از بیمارستان های استان کرمان بستری شده و مراحل درمانی را با تدابیر ویژه طی کرده است. وی تاکید کرد که این فرد مراحل بیماری را طی کرده است، خطر مرگ وی را تهدید نمی کند و حال این بیمار رو به بهبودی است.مرگ فرزند بیمار مبتلا به تب کنگو در هنگام زایمان
یکی از کارکنان بیمارستان افضلی پور به خبرآنلاین گفت: فرد مبتلا به این بیماری از اول تیرماه در بیمارستان افضلی پور بستری شد و الان پنج روز است که به بخش زنان و زایمان رفته است.این فرد که نخواست نامش فاش شود افزود: بیمار باردار بود و متاسفانه فرزندش هنگام زایمان از دست رفت اما حال خود بیمار رو به بهبود است.