گزیده خبرهای 13 تیر -94 قسمت -5

گزیده خبرهای 13 تیر -94 قسمت -5
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: پیشرفتی که در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته، انکارناپذیر استآلن ایر» در گفت‌وگوی اختصاصی باایلنا٬ تاکید کرد: «در هر دور از مذاکرات برای کاهش اختلافات و فاصله در مواضع تلاش می‌کنیم و شاهد پیشرفت‌هایی نیز بوده‌ایم٬ ولی با همه اینها بعضی اختلاف‌ها٬ هم در جنبه فنی و هم در جنبه سیاسی به قوت خود باقی است که این اختلاف‌ها نیز باید حل شودسخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «در همین راستا تمهیدات برنامه جامع اقدام مشترک را تا هفتم جولای تمدید کردیم تا فرصت بیشتری برای دستیابی به راه‌حل داشته باشیم و تلاش می‌کنم در این چند روز به توافقی برسیم که مورد قبول همه طرف‌ها باشداین مقام آمریکایی افزود: «به هیچ عنوان کیفیت مذاکرات را فدای زمان نخواهیم کرد و آنچه که برای ما اهمیت دارد، این است که به توافقی مبتنی بر تفاهم لوزان برسیم. این تفاهم مبنای عمل ما است و تلاش می‌کنیم در چارچوب آن جزییات را مشخص کرده و پرانتزها را پاک کنیمایر در ادامه با بیان اینکه «تلاش ما این است که به یک درک مشترک برسیم»٬ افزود: «در لوزان بر سر مسائل اصلی و عمده توافق کردیم. کار ما از آن زمان در سطوح مختلف بدون وقفه ادامه دارد. هم در سطح مدیران و هم در سطح کارشناسان. کار ما این بود که با تمرکز بر جزییات، مسائل باقی مانده را حل و فصل کنیم. ولی این کار آسانی نیست. به همین دلیل با وجود این‌که نیت همگی ما خوب بود و کارمان را با جدیت تمام انجام دادیم، نیاز به زمان بیشتری داشتیم تا بتوانیم به نتیجه برسیمسخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: «زمان برای تصمیم‌های سخت سیاسی فرا رسیده استوی با اشاره به اقدام‌های کنگره آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ و توافق احتمالی گفت: «در آمریکا نیز مانند ایران سیستم تفکیک قوا وجود دارد و هر قوه کار خود را انجام می‌دهد. ما از طرح سناتور «باب کروکر» ایراد گرفتیم و فکر می‌کنیم اگر بتوانیم به توافق خوبی برسیم، می‌توانیم کنگره و دلواپسان خودمان را راضی کنیمایر در پاسخ به ساز و کار لغو تحریم‌ها در صورت دستیابی به توافق، گفت که درباره جزییات این مسائل اظهارنظری نمی‌کند٬ ولی در عین حال تاکید کرد: «زمان‌بندی لغو تحریم‌ها یک موضوع اصلی این مذاکرات استاین مقام آمریکایی افزود: «اگر ایران نگرانی‌ها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای خود را رفع کند، ما نیازی به تحریم‌های هسته‌ای نخواهیم داشتوی همچنین برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا به دنبال استفاده تبلیغاتی از نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران به منظور کسب برگ برنده برای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است را رد کرد.
معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهور گفت: وقتی مخالفان از مراجع هزینه کردند، بخاطر احترام دولت به مراجع٬ تشخیص داده شد تمهیداتی رعایت شود.شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها عنوان کرد: مخالفان این مساله تلاش کردند تا موضوع را به سمت و سوی سلسله مصاحبه‌هایی ببرند تا عملکرد معاونت امور زنان را زیر سوال برده باشند٬ در حالیکه ما بارها اعلام کرده‌ایم که پیگیری این مساله به معنای این نیست که ما این کار را در اولویت مطالبات زنان و دختران میدانیم٬ یا اینکه سایر فعالیت‌های خود را تعطیل کرده‌ایم و صرفا در حال پیگیری این مطالبه هستیم.وی افزود: بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها تنها بخشی از مطالبات بانوان ماست. در شرایطی که جامعه ما دچار افسردگی شده و نیاز به نشاط و شادابی دارد، پایین آمدن سن اعتیاد به 13 سال و روی آوردن دختران جوان به مواد روانگردان برای ایجاد هیجان کاذب جای تاسف دارد. در همین راستا است که ما این برنامه‌ها را برای ایجاد شور و هیجان و نشاط در زنان و دختران کشورمان لازم دانسته و ضروری تشخیص می‌دهیم.معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یادآور شد:  در چنین شرایطی ما این برنامه‌ها را لازم می‌دانیم تا زنان و دختران بتوانند از وضعیت خارج شوند و اوقات فراغت خود را به نحو درستی پر کنند. از ابتدا هم در خصوص این مساله با همین نگاه وارد شدیم و هدفمان این بود با یک چارچوب معین و زیرساخت‌ها لازم ضمن سالم‌سازی فضا و محیط، زنان و دخترانمان بتوانند تنها برای تماشای بازی والیبال و نه همه ورزش‌ها در وزرشگاه حضور داشته باشند. منظور ما هم از حضور زنان یک حضور بی‌قید و شرط در ورزشگاه‌ها نبود.مولاوردی گفت: در کمیته‌ای که به این منظور تشکیل شده بود٬ بررسی‌های لازم در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها انجام شد و صورت‌جلسه حضور زنان و خانواده‌ها با چارچوب‌های لازم نوشته شد و به امضا رسید و علیرغم اینکه قرار بود برای اجرا و عملیاتی شدن ابلاغ شود٬ دیگر این کار صورت نگرفت.وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتراض‌ها و تجمع‌های صورت گرفته باعث عقب‌نشینی زنان در این مسئله شد، عنوان کرد: وقتی مخالفان از مراجع عظام هزینه کردند، به خاطر احترامی که دولت برای مراجع قائل است و رای مراجع را محترم می‌شمارد، تشخیص داده شد که این تمهیدات رعایت شود.معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا باز هم احتمال طرح دوباره این مساله حتی در مورد ورزش‌هایی با حساسیت کمتر وجود دارد، گفت: این در برنامه ما است و کارشناسان در حال بررسی این احتمال هستند. حتما در بررسی‌ها، چگونگی حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز در نظر گرفته خواهد شد.
دفتر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه ای به تشریح اهداف سفر وی به تهران پرداخت.به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، دفتر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه ای به تشریح اهداف سفر وی به تهران پرداخت.بر اساس بیانیه منتشره دفتر «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، وی برای بحث و بررسی پیرامون همکاری های آژانس و تهران و نیز در راستای مسائل مرتبط با توافق هسته ای میان کشورهای ۱+۵ با ایران با مقامات ایران گفتگو خواهد کرد.در این بیانیه آمده است: آمانو در سفر خود به ایران قرار است پنجشنبه با رئیس جمهور ایران و برخی مسئولان ارشد این کشور دیدار و گفتگو نماید. انتظار می رود محور اصلی مذاکرات طرفین پرداختن به همکاری های جاری میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران و نحوه تسریع حل و فصل تمامی مسائل مهم مرتبط با برنامه هسته ای ایران از قبیل شفاف سازی در «پی ام دی» باشد.
برای نخستین‌بار در کشور یک شرکت دارویی موفق به تولید اشک مصنوعی مشابه نمونه خارجی شد تا کشور از واردات این محصول بی‌نیاز شود.به گزارش فارس، اشک مصنوعی که پیش از این به صورت وارداتی در کشور یافت می‌شد و کشور سالانه به 30 میلیون دز از این دارو نیاز داشت به تولید داخل رسید.این محصول توسط یک شرکت داخلی و مشابه نمونه خارجی آن ساخته شده و با قیمت 300 تومان در بازار عرضه خواهد شد.برای ساخت این محصول محققان و دانشمندان شرکت دارویی 20 ماه زمان صرف کردند و موفق شدند صفر تا 100 این دارو را در داخل کشور تهیه کنند.محمدحسن واصفی مدیرعامل شرکت تولیدکننده اشک مصنوعی در جمع خبرنگاران گفت: نمونه خارجی این محصول با قیمت 400 تومان در بازار عرضه می‌شود و ما نمونه خود را با 33 درصد قیمت کمتر و به مبلغ 300 تومان عرضه خواهیم کرد.وی افزود: ما قادر هستیم تا در سال اول یک سوم نیاز کشور به اشک مصنوعی را تأمین کنیم و طبق برنامه از سال دوم تمام نیاز دارویی کشور به اشک مصنوعی در داخل کشور تهیه خواهد شد.واصفی تأکید کرد: طبیعتاً وقتی که نمونه داخلی دارویی به تولید برسد برای نمونه خارجی آن افزایش تعرفه شاهد خواهیم بود و بنابراین نمونه خارجی از 400 تومان نیز گرانتر خواهد شد.اشک مصنوعی برای مرطوب کردن چشم در مواقعی که بعد از عمل جراحی غدد اشکی قادر به تأمین رطوبت مورد نیاز چشم نیستند مورد استفاده قرار می‌گیرد تا رطوبت مورد نیاز چشم را تأمین کند.همچنین افرادی که تمرکز بالا برای کارهای خود نیاز دارند و به مدت طولانی پلک نمی‌زنند نیز برای تأمین رطوبت مورد نیاز چشم خود از اشک مصنوعی استفاده می‌کنند.این دارو همچنین برای بیماران خاص و جانبازان نیز کاربرد دارد.
رییس جمهوری سیاست های کلی برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب مقام معظم رهبری را برای تهیه برنامه توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با توجه به جهت گیری های اساسی در این سیاست ها و رعایت اولویت های مورد تاکید دولت تدبیر و امید، به رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن ابلاغیه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به شرح زیر است:بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر نوبخت
معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.سیاست های کلی برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب مقام معظم رهبری «مدظله العالی» ابلاغ می گردد.مقتضی است با مدنظر قرار دادن این سیاست ها، برنامه توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پنج ساله طبق اصول 134 و 126 قانون اساسی با مشارکت دستگاه های اجرایی، صاحب نظران، دانشگاهیان و متخصصین تهیه شود. با توجه به جهت گیری های اساسی در این سیاست ها و رعایت اولویت های مورد تاکید در برنامه دولت تدبیر و امید، لایحه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی شامل مواردی باشد که برای اجرای برنامه، نیاز به قانون دارد.بدیهی است دستیابی به اهداف بلندی که در این سیاست ها ترسیم شده است، مستلزم طراحی مسیر تحولی است که اقتصاد کشور را با جهشی بی سابقه به رشد متوسط 8 درصد در پنج ساله سوم دوره چشم انداز 20 ساله برساند و این خود نیازمند ایجاد محیط مساعد کسب و کار، توسعه سرمایه گذاری داخلی و جذب سرمایه گذاری خارجی و فراهم آمدن فضای فرهنگی و سیاسی مناسب با رویکرد اقتصاد مقاومتی است که بی شک با تفضل الهی و همدلی و همکاری مردم و دولت و همه نهادها و قوای دیگر امکان پذیر خواهد شد.لازم است با تشکیل ستاد برنامه، ساز و کار و زمان بندی لازم را ارائه نموده و منظماَ پیشرفت کار را به اینجانب گزارش نمایید.حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته -سه شنبه- در نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور، سیاست های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند.سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه دارای 80 بند و شامل سرفصلهای امور: «اقتصادی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «اجتماعی»، «دفاعی و امنیتی»، «سیاست خارجی»، «حقوقی و قضایی»، «فرهنگی» و «علم، فناوری و نوآوری» است.

پخش شبکه‌های صداوسیما در آفریقا قطع شد
فرارو- «صدا و سیما پول ندارد!» این جمله ای است که بارها و بارها در سال های اخیر و زبان مسئولان این سازمان عریض و طویل شنیده ایم. بهانه ای که حالا منجر به قطع پخش شبکه‌های صداوسیما در آفریقا شده است. به گفته روابط عمومی رسانه ملی «سیگنال‌رسانی به علاقه‌مندان ایران در دورترین نقاط جهان مستلزم حمایت‌های مالی است‌.» به گزارش فرارو، این چندمین بار است که بهانه مشکلات مالی صدا و سیما مانع از دادن خدمات این سازمان می شود. از معلق ماندن برنامه های تلویزیونی و متوقف شدن ساخت سریال های با محتوا گرفته تا حتی احتمال قطع پخش لیگ فوتبال. این در حالیست که بارها به این سازمان لقب بنگاه پول سازی داده شده است.تا به امروز انتقادهای زیادی به عملکرد صدا و سیما وارد شده است. انتقادهایی به کارهای ضد و نقیض این سازمان که در این سال ها آن را به زیانده ترین سازمان این سال های کشور تبدیل کرده است. از طرفی تولید برنامه های بی محتوا و تاسیس شبکه های مختلف تلویزیون با برنامه های تکراری و از طرف دیگر گلایه های مدیران از کمبود بودجه لازم برای ساخت برنامه  و پرداخت بدهی.از طرفی بودجه های میلیاردی وجود دارد و بحث آنتن فروشی درآمد تبلیغات و آبونمان روی قبض برق، از طرفی دیگر قطعی شبکه های صدا و سیما در ماهواره های مختلف.روابط عمومی کل سازمان صداوسیما درباره این اتفاق توضیح داده است که «سیگنالرسانی شبکههای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به مناطق مختلف از طریق ماهواره، مستلزم پرداخت اجاره ماهواره است که متاسفانه به دلیل پرداخت نکردن کمکهای ارزی که دولت باید به رسانه پرداخت کند، این مشکل پدید آمده است و در صورت نبود مساعدت دولت در پرداخت کمک‌های ارزی به رسانه ملی، در آینده شاهد قطع سیگنال‌رسانی از طریق ماهواره به دیگر مردم جهان نیز خواهیم بوداین اولین باری نیست که خبری از مشکلات مالی صدا و سیما و قطعی برنامه ها به گوش می رسد. این مشکل هم شاید در بخش تولید برنامه های صدا و سیما بیشتر خودش را نشان دهد. جایی که بیشترین انتقادها به عملکرد این سازمان وارد شده استدر سال های اخیر ساخت برنامه هایی با محتوا و یا سریال های فاخر متوقف شد. دیگر خبری از سریال های موفق دوران گذشته، سریال های تاریخی و یا زندگینامه ای نبود. بیش از 17 سریال فاخر به دلیل کمبود بودجه به مرحله تولید نرسیدند. سریال هایی همچون خواجه نصیرالدین توسی محمد حسین لطیفی، سلمان فارسی داوود میرباقری و یا سریال شهید چمران و ...سریال های دیگری هم تا میانه راه آمدند اما به دلیل نبود بودجه کافی روند تولید آنان به تعویق افتاد و یا به طور کامل متوقف شد.
 
آنچه مسلم بود اما آنتن تلویزیون باید به هر طریق پر می شد و در شرایطی که روز به روز بر تعداد شبکه‌های تلویزیونی افزوده می‌شد، پخش سریال‌های تکراری، تمهیدی بود که شاید تلویزیون را تا مدتی از نگرانی انتقادهای مخاطبان و اهالی رسانه دور می کردسرافراز پس از آن که به ریاست این سازمان درآمد، از همان ابتدای کارش و حضور در مراسم معارفه خود بر چابک سازی و حل مشکلات مالی این نهاد عریض و طویل به عنوان برنامه‌های اصلی خود تاکید کرداو بخش مالی را زیرمجموعه حوزه ریاست قرار داده و ساماندهی نیروها از بازنشسته تا قراردادی را در دستور کار این بخش قرار داد.پورمحمدی معاونش، شبکه "تماشا" را حذف کرد و  آن را با شبکه "نمایش" ادغام کرد تا تنها یک شبکه باشد که به نمایش آثار سینمایی بپردازد. از آن طرف شبکه‌های برون مرزی و از جمله "جام جم 1" نیز از گیرنده‌های دیجیتال حذف شدند و به جای آن شبکه‌های "افق" و "نسیم" گستره سراسری یافتند.با آنکه به نظر می رسید سرافزار با تغییرات مدیریتی و همچنین اعلام سیاست های مشخص برای هر شبکه برنامه هایی برای تغییر وضعیت این سازمان دارد اما هنوز هم مشکلات مالی این سازمان به قوت گذشته خود باقی است.آنچه مسلم است آن است که دخل و خرج صدا و سیما با هم نمی خواند. با آنکه این سازمان درآمد بسیاری بالایی دارد که میتوان با یک حساب سرانگشتی تنها مبلغ میلیاردی درآمد آگهی های تبلیغاتی آن را محاسبه کرد اما از طرفی دیگر بهانه «کمبود بودجه» این سازمان بارها از زبان برنامه‌سازان، هنرپيشه‌ها، مسوولان صدا و سيما و افراد مرتبط ديگر شنيده شده استاما هنوز هم این سوال وجود دارد که مشكلات مالي صدا و سيما از چه زماني آغاز شده است؟ اين مشكلات ريشه در كجا دارد؟
عده ای آن را به مدیریت نادرست هزینه ها ربط دادند و عده ای دیگر به نیروی انسانی زیادی که در این سازمان وجود دارد. به عقیده منتقدان رسانه ملی در این سال ها به شدت عریض شده است و بالای 50 هزار کارمند در آن در حال کار هستند و بودجه این سازمان حتی کفاف حقوق این همه نیروی انسانی را نمی دهد.به گونه ای این سازمان به یک چاه ویل شباهت پیدا کرده است که تنها در حال بلعیدن بودجه و درآمدهایش هست. سازمانی که با وجود پتانسیل درآمدزایی بیش از 4.5 هزار میلیارد تومان در سال، همچنان یک بنگاه ورشکسته محسوب می‌شود.