گزیده خبرهای 14 تیر-94 . قسمت -4

گزیده خبرهای 14 تیر-94 . قسمت -4
.توقیف پراید با 31 کیلو حشیش
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی مازندران از توقیف یک دستگاه خودروی پراید در جاده هراز و کشف بیش از 31 کیلوگرم مواد مخدر حشیش در آن خبر داد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سرهنگ‌«ذبیح‌الله پهلوانی» گفت: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت فردی به نام حسن- ب اهل استان گلستان در امر ورود مواد مخدر در سطح وسیع، موضوع در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر و فرماندهی انتظامی شهرستان نکا قرار گرفت.وی افزود: ماموران پلیس با هماهنگی قضایی و همکاری ماموران کلانتری 12 شهرستان نکا در عملیاتی مشترک متهم را روز گذشته حین تردد با یک دستگاه خودرو پراید سفید رنگ در جاده هراز شناسایی کردند.رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی مازندران گفت: راننده خودرو با مشاهده ماموران قصد فرار داشت که ماموران با اخطار ایست و تیراندازی، خودرو را متوقف کردند.وی افزود: ماموران پس از دستگیری متهم در بازرسی از خودروی وی موفق شدند 31 کیلو و 500 گرم مواد مخدر حشیش را کشف و ضبط کنند.او ادامه داد: متهم پس از تشکیل پرونده به همراه مواد مکشوفه برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.
نزاع خونین دو راننده کمباین بخاطر برداشت محصول
اختلاف بر سر محصولات کشاورزی و نزاع دو راننده کمباین در روستای «یدی قارداش لار» بخش مرکزی گرمی، منجر به چاقوکشی و مرگ یکی از آنها شد.به گزارش نیروی انتظامی، اختلاف دو نفر راننده کمباین بر سر محصولات کشاورزی در روستای «یدی قارداش لار» بخش مرکزی شهرستان گرمی به نزاع کشیده شد که به ‌دنبال آن یکی از آنها به ضرب چاقو کشته شد.در پی این حادثه یک زن از نزدیکان نزاع‌کنندگان پس از شنیدن خبر درگیری و کشته شدن یکی از آنها سکته و فوت کرد.شخص ضارب و قاتل خود را تسلیم ماموران انتظامی کردند.
نجات یک نوزاد دختر 10 ماهه از دریا و در فاصله یک کیلومتری دورتر از ساحل در ترکیه
در ترکیه یک نوزاد دختر 10 ماهه که در گهواره آبی‌اش رها شده بود از دریا و در فاصله یک کیلومتری دورتر از ساحل سر در آورد.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ماموران گارد ساحلی این کودک خوش شانس را نجات دادند.یورونیوز گزارش داد، والدین این کودک به یاد نمی‌آوردند که فرزندشان را کجا رها کرده بودند. این نوزاد هم‌اکنون از سلامت کامل برخوردار است.
فرود عمودی خودرو به داخل خانه
راننده خوش‌شانس در «دوربان» آفریقای جنوبی در پرشی حیرت‌انگیز بر سقف خانه‌ای فرود آمد و اتومبیلش با سر به درون ساختمان فرو رفت.به گزارش ایسنا، این راننده که در حاشیه شهر «دوربان» در حال رانندگی بود، ناخواسته روی یک رمپ رفت و با اوجگیری در هوا به صورت عمودی روی سقف خانه‌ای فرود آمد که این صحنه حیرت مردم را برانگیخت.پس از این حادثه، راننده با خوش‌شانسی از خودرو خارج شد و اهالی خانه نیز که خواب‌زده شده بودند بدون هیچ آسیبی خانه را ترک کردند.در این حادثه عجیب و غریب، علاوه بر این خانه، دو خودروی سواری نیز تخریب شده است.
خبر ويژه 
همين جور الكي... هورا!
«تقريبا تمام موضوعات مورد اختلاف در مذاکرات، از سر راه برداشته شده و نسبت به آنها توافق صورت گرفته است    روزنامه آفتاب يزد، اين مطلب را از قول زيبا کلام منتشر کرد. صادق زيباکلام مي افزايد: در واقع در حال حاضر در خصوص اينکه نطنز چگونه بايد کار کند، براي فردو چه تصميماتي بايد گرفته شود،ميزان ذخاير اورانيوم 20 درصد ايران چه قدر بايد باشد، حجم اورانيوم 3 درصد غني شده در ايران چه ميزان باشد، سانتريفيوژها چه تعداد در توافق ذکر شود، تحقيقات و توسعه سانتريفيوژها در برنامه هسته اي ايران بر چه اساسي باشد و... تصميمات و توافقاتي صورت گرفته است.    او مي نويسد: شايد اين پرسش مطرح شود اگر در مذاکرات موضوعي باقي نمانده پس چرا طرفين توافق را اعلام نمي کنند که بايد گفت يک مشکل باقيمانده و آن مشکل ابهامي است که غربي ها نسبت به پرونده اي در گذشته دارند. گويا گزارشاتي از قبل در مورد فعاليت هسته اي کشورمان وجود دارد که در اين گزارش ها ادعا شده ايران به دنبال سلاح هسته اي است. اين در حاليست که مي شد اين ابهامات و سوالات غربي ها را در دولت قبل مرتفع ساخت اما متاسفانه مذاکرات 6 ساله آقاي جليلي با 5+1 تنها اتلاف وقت بود. به عبارت ساده در آن دوران کوچکترين گامي در جهت حل اين اختلافات برداشته نشد.    زيباکلام با بيان اينکه غرب خواستار بازديد از مراکز نظامي است، افزود: بسيار بعيد به نظر مي رسد که اين پرونده بتواند خللي در راه رسيدن به توافق ايجاد کند. اين پرونده در آينده حل و فصل خواهد شد. مع الوصف مي توانيم از حالاآماده توافق شويم، به نظر مي رسد توافق هسته اي نزديک است و در شب هاي معنوي و با برکت قدر مي توانيم به اين مهم برسيم. بر اين اساس به مردم ايران پيشنهاد مي دهم خود را از هم اکنون براي جشن هسته اي در عيدفطر آماده کنند.    نکته جالب درباره اين نوشته آن است که آقاي زيبا کلام هرچند به همه محدوديت هاي برنامه هسته اي ايران طبق توافق اشاره کرده، اما کمترين اشاره اي به اين موضوع نکرده که پس تکليف لغو تحريم ها چه مي شود؟ آيا قرار بوده امتيازهاي مختلفي در زمينه فردو و نطنز و سوخت 20 درصد و کاهش 96 درصدي ذخاير اورانيوم 3/5 درصد و کاهش 15 هزار سانتريفيوژ و برخي بازرسي ها و... بدهيم و بعد همين واگذاري امتيازهاي هنگفت را جشن بگيريم؟! چرا آقاي زيبا کلام نتوانسته حتي به اندازه يک سطر درباره لغو يا کاهش تحريم ها قيد کند؟
    ثانيا ايران قبلاچند بار به موضوعاتي نظير مطالعات نظامي ادعايي يا بازرسي از پارچين و... در قالب مداليته 6 بندي يا توافقات مشابه پرداخته اما اين طرف غربي و آژانس بوده اند که به اعتبار غرض ورزي و بدعهدي و بهانه جويي حاضر نشده اند به سلامت برنامه هسته اي ايران اذعان کنند و عجيب است که جناب زيباکلام، به جاي بدگويي نسبت به آمريکا يا گماشته هاي آنان در آژانس، اصرار دارد به جليلي بد بگويد.
خبر ويژه 
نگراني ديرهنگام اصلاح طلبان براي ناكارآمدي هاي دولت

يک فعال اصلاح طلب با ابراز نگراني مي گويد: نيمي از عمر دولت رفت و ديگر نمي شود از دولت انتقاد نکرد.    محمدجواد حق شناس (عضو حزب اعتماد ملي و مدير مسئول ارگان توقيف شده اين حزب) ضمن توجيه 2 سال سکوت اصلاح طلبان در نقادي عملکرد دولت، به روزنامه آرمان گفت: شرايط امروز با شرايط سال 92 يکسان نيست. اگر در ابتداي تشکيل کابينه و حتي سال گذشته انتقاد از دولت نوعي بي انصافي به شمار مي رفت در وضعيت کنوني نمي توان نسبت به اقدامات دولت بي تفاوت بود و شرايط نسبت به گذشته تفاوت کرده است.    در شرايط کنوني تقريبا نيمي از عمر دولت تدبير و اميد گذشته است متاسفانه کساني که در آغاز کار دولت تدبير و اميد رداي نقد به تن کردند که از يک پيشداوري برخوردار بودند. اين عده بر اساس پيشداوري و نگاه غيرعلمي فضايي را به وجود آوردند که منتقدان دلسوز نيز براي همراهي نکردن با رويکرد تندروانه از انتقادهاي دلسوزانه نسبت به دولت پرهيز کردند يا اينکه به صورت ملايم و در لفافه انتقادهاي خود را مطرح مي کردند.    وي در ادامه توجيه خود براي سکوت اصلاح طلبان در قبال برخي ناکارآمدي ها گفت: برخي از جريان ها و افراد با تخريب هاي بيجا و مغرضانه خود فضا را براي انتقاد دلسوزانه مخدوش کردند و اجازه ندادند افراد دلسوز برخي اقدامات دولت آقاي روحاني را به چالش علمي و منطقي بکشند. بسياري از افراد آگاه با دانش و دلسوز گمان کردند اگر در طول دو سال گذشته از آقاي روحاني انتقاد کنند با تندروهاي تخريب گر در يک جبهه قرار مي گيرند و به همين دليل انتقاد نکردند يا اگر هم انتقادي داشتند آن را زياد بزرگ جلو ندادند. اين وضعيت به ضرر کشور، دولت و مردم است.
    حق شناس ادامه مي دهد: اگر هم اکنون که دولت روحاني در ميانه عمر خود است با ريزش پشتوانه اجتماعي مواجه شود بايد منتظر شرايط نامطلوبي براي دولت در پايان عمر چهارساله باشيم.    
وي ضمن اشاره به مطالبات سياسي اصلاح طلبان، درباره ضعف اقتصادي دولت مي گويد: نکته ديگر قرار نگرفتن مسائل اقتصادي در اولويت اول سياست هاي دولت بوده است. به هر حال مسائل اقتصادي همواره بر پشتوانه اجتماعي دولت ها تاثيرگذار بوده و دولت آقاي روحاني نيز از اين قاعده مستثنا نيست. اگر آقاي روحاني به دستاوردهاي بزرگي در زمينه اقتصادي دست پيدا کند به طور حتم ريشه هاي خود را در بين اقشار مختلف مردم محکم تر خواهد کرد آقاي روحاني به تازگي عنوان کردند که تحريم ها روي مسئله آب مردم هم تاثيرگذار بوده است.    حق شناس تصريح کرد: آقاي روحاني نبايد از اين گونه تعابير استفاده کند. اين گونه تعابير جواب مناسبي به مطالبات مردم نيست. مردم به دنبال اقدام عملي دولت براي برطرف کردن مشکلات اقتصادي خود هستند. تيم اقتصادي دولت بايد منسجم تر و توانمندتر انتخاب مي شدند تا يک جريان فراگير براي برطرف کردن مشکلات اقتصادي مردم به وجود مي آمد.
    وي در پاسخ به اين سوال که «به نظر مي رسد دولت داراي مشي مشخص و تعريف شده نيست. آيا تداوم اين وضعيت آينده دولت را مخدوش نمي کند؟» گفت: انتظار ما اين بود که دولت آقاي روحاني با توجه به مشکلات شديد معيشتي مردم يک تيم منسجم را براي حل اين مشکل به وجود خواهد آورد. با اين حال در حال حاضر نوعي عدم هماهنگي و انسجام بين وزارت اقتصاد، بانک مرکزي و سازمان برنامه و بودجه مشاهده مي کنيم. آقاي روحاني بايد سازمان برنامه و بودجه را به عنوان قلب تپنده سيستم اجرايي کشور خيلي زود راه اندازي مي کرد با اين وجود مشاهده کرديم که راه اندازي اين سازمان بيش از هجده ماه به طول انجاميد. اين يک علامت سوال بسيار بزرگ براي کارشناسان سياسي و اقتصادي بود که چرا آقاي روحاني که در مناظرات انتخاباتي خود تاکيد زيادي روي احياي اين سازمان داشت به مدت هجده ماه احياي اين سازمان را به تعويق انداخت.    
وي اين را هم گفته که «حضور روحاني در بين اهالي رسانه و سخنراني هاي ايشان تنها نکته مثبت تيم رسانه اي دولت به شمار مي رود. گزارش هاي صد روزه آقاي روحاني نيز به اين مسئله کمک کرده است. هر چند که اين گزارش ها از نظم مناسبي برخوردار نبوده و تداوم نداشت. بنده برخي از وزرا را سراغ دارم که در دو سال گذشته حتي يک مصاحبه مطبوعاتي نداشتند به نظر مي رسد اين وزرا از رسانه ها فرار مي کنند