گزیده خبرهای 17 تیر-94
گاردین نوشت، واشنگتن هم اکنون در حال
آماده کردن خود برای ورود به مبارزهای با کنگره بر سر توافق با ایران است که برخی
معتقدند افزایش مدت 30 روزه بازبینی کنگره نمیتواند تاثیرات منفی بر توافق هستهای
داشته باشد. روزنامه گاردین با اشاره به احتمال عبور
مذاکرات از ضرب الاجل 9 جولای که بنا بر آن مدت 30 روزه بررسی توافق توسط کنگره
آمریکا به 60 روز افزایش مییابد، نوشت: افزایش مدت یک ماه بازبینی توافق توسط
کنگره به 60 روز میتواند به سناتورهای جمهوری خواه کنگره در جهت موافقت با توافق
هستهای و رد آن فرصت بیشتری دهد و به نحوی به آنها کمک کند. پیشتر مقرر شده بود
که اگر توافق هستهای ایران پس از 9 ژولای به کنگره داده شود، به دلیل تعطیلات
تابستانی کنگره و عدم تداخل با تعطیلات نمایندگان مدت بازبینی توافق هستهای ایران
در کنگره از 30 روز تا دو ماه افزایش خواهد یافت. این گزارش میافزاید:
اما کاخ سفید تقریبا اطمینان دارد که میتواند رضایت تعداد کافی سناتورها را برای
تصویب طرحی مبنی بر تائید توافق با ایران جلب کند. در این میان برخی نیز معتقدند
که افزایش 30 روزه مدت بازبینی توافق به نمایندگان مخالف با توافق هستهای ایران
این فرصت را خواهد داد تا با انجام رایزنیها و استفاده از لابیها و نیز پیش
کشیدن بحث بر روی این موضوع که آیا این توافق خواهد توانست همه راههای دستیابی
ایران به سلاح هستهای را مسدود کند، تعداد بیشتری از نمایندگان دموکرات را برای
مخالفت با توافق هستهای ایران راضی کنند. دیلان ویلیامز، رئیس یک گروه لیبرال
آمریکایی در این باره می گوید: ما انتظار داریم در جریان انجام لابیها توسط
مخالفان و موافقان با توافق ایران میلیون ها دلار هزینه شود و قطعا این یک مبارزه
جدی میان دو طرف خواهد بود. این کارشناس مسائل
سیاسی همچنین تاکید کرد: من معتقدم که افزایش یک ماه مدت بازبینی توافق تاثیر منفی
بر روی حمایت افکار عمومی آمریکا و نیز حمایت کنگره از توافق هستهای با ایران
نخواهد داشت، اما قطعا این موضوع می تواند فرصت بیشتری را در اختیار مخالفان توافق
قرار دهد و کار دولت اوباما را سخت میکند. بر اساس این گزارش،
یکی از لابیهای قدرتمند صهیونیستی، آیپک است که قطعا در این مدت در مسیر مخالفت
با تائید توافق هستهای ایران در کنگره تمام تلاش خود را انجام خواهد داد. این
لابی در بیانیه خود در مورد توافق هستهای با ایران اعلام کرده است که توافقی که
نتواند همه مسیرهای دستیابی ایران به تسلیحات هستهای را مسدود کند، عواقب جبران
ناپذیر و مخربی را برای خاورمیانه و موضوع عدم اشاعه تسلیحات هستهای خواهد داشت. اوباما
همواره تاکید کرده است در صورتی که کنگره طرحی را مبنی بر رد توافق هستهای ایران
تصویب کند، آن را وتو خواهد کرد. هم اکنون ایران و
کشورهای عضو 1+5 در وین اتریش تلاش میکنند که تا روز جمعه به توافقی جامع در مورد
برنامه هستهای ایران دست یابند. جمهوری اسلامی ایران
همواره ضمن رد اتهام آمریکا و غرب مبنی بر تلاش برای ساخت سلاح هستهای تاکید کرده
است که برنامه هستهای ایران همواره صلح آمیز بوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی
نیز تاکنون مدرکی دال بر وجود برنامه هستهای نظامی در ایران نیافته است.
رؤسای جمهور ایران و
روسیه با یکدیگر دیدار میکنند. به گزارش تسنیم، حجتالاسلام
حسن روحانی رئیسجمهور در جریان سفر خود به روسیه برای شرکت در اجلاس شانگهای _
بریکس با ولادیمیر پوتین رئیسجمهور این کشور دیدار و گفتوگو میکند. خبرگزاری
ایتارتاس نیز با تایید خبر دیدار روحانی و پوتین نوشته است روسای جمهوری روسیه و
ایران در اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی (بریکس) در روسیه با هم دیدار و گفت
وگو خواهند کرد. رئیس جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه این هفته و
بهدعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای شرکت در اجلاس سران سازمان
همکاریهای شانگهای ــ بریکس به روسیه سفر میکند. روحانی در روز اول
اجلاس سازمان همکاریهای بریکس بهعنوان میهمان اختصاصی حضور و سخنرانی خواهد داشت.
سازمان وظیفه عمومی ناجا تمامی مشمولان
دیپلم و زیر دیپلم دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ نوزدهم تیر ماه ۱۳۹۴ را به
خدمت سربازی فراخواند. به گزارش مهر، ضمن
فراخوان تمامی مشمولان غایب و غیرغایب متولد ۱۳۵۵ تا پایان تیر ماه ۱۳۷۶ برای
انجام خدمت دوره ضرورت، طی اطلاعیه ای، اعلام کرد: تمامی مشمولان دیپلم و زیر
دیپلم سال های مذكور كه برگ آماده به خدمت به تاریخ نوزدهم تیر ماه سال ۱۳۹۴
دریافت كرده اند، باید در ساعت و محلی كه توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در برگ
معرفی نامه مشمولان به مراكز آموزش نیروهای مسلح اعلام شده، حضور یابند.
مشمولان ساكن تهران بزرگ
تمامی مشمولان دیپلم و زیردیپلم غایب و غیر غایب که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ تیر ماه سال ۱۳۹۴ هستند، می بایست راس ساعت ۶ صبح روز شنبه مورخ ۹۴.۴.۲۰ به محل و مراکزی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در قالب برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش ابلاغ شده است حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
مشمولان ساكن سایر استان های کشور
تمامی مشمولان دیپلم و زیردیپلم غایب و غیر غایب که دارای برگه آماده به خدمت به تاریخ تیر ماه سال ۱۳۹۴ می باشند راس ساعت ۷ صبح شنبه مورخ ۹۴.۴.۲۰ به معاونت وظیفه عمومی استان محل سکونت مراجعه تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند. عدم حضور به موقع در زمان و محل های تعیین شده غیبت محسوب می شود. آن دسته از مشمولانی كه به هر دلیل تاكنون موفق به دریافت برگ معرفی نامه مشمولان به مراكز آموزش، نشده اند، می توانند به نزدیكترین دفتر خدمات الكترونیك انتظامی (پلیس+۱۰) مراجعه و نسبت به دریافت برگ مذكور اقدام و بر اساس اطلاعات درج شده در آن اقدام کنند.
مشمولان ساكن تهران بزرگ
تمامی مشمولان دیپلم و زیردیپلم غایب و غیر غایب که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ تیر ماه سال ۱۳۹۴ هستند، می بایست راس ساعت ۶ صبح روز شنبه مورخ ۹۴.۴.۲۰ به محل و مراکزی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در قالب برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش ابلاغ شده است حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
مشمولان ساكن سایر استان های کشور
تمامی مشمولان دیپلم و زیردیپلم غایب و غیر غایب که دارای برگه آماده به خدمت به تاریخ تیر ماه سال ۱۳۹۴ می باشند راس ساعت ۷ صبح شنبه مورخ ۹۴.۴.۲۰ به معاونت وظیفه عمومی استان محل سکونت مراجعه تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند. عدم حضور به موقع در زمان و محل های تعیین شده غیبت محسوب می شود. آن دسته از مشمولانی كه به هر دلیل تاكنون موفق به دریافت برگ معرفی نامه مشمولان به مراكز آموزش، نشده اند، می توانند به نزدیكترین دفتر خدمات الكترونیك انتظامی (پلیس+۱۰) مراجعه و نسبت به دریافت برگ مذكور اقدام و بر اساس اطلاعات درج شده در آن اقدام کنند.
رئیس پلیس راه مازندران با اشاره به
ممنوع بودن تردد انواع ماشینهای سنگین در محور کندوان، گفت: محدودیتهای ترافیکی
در روزهای پایانی هفته جاری در محورهای هراز، کندوان و فیروزکوه اعمال میشود. جعفر
محمدنژاد در گفتوگو با فارس، با اشاره به اعمال محدودیتهای ترافیکی پایان هفته
جاری در محورهای مازندران، اظهار کرد: تردد تمامی کامیون و کامیونت بهاستثنای
حاملان مواد سوختی و فاسدشدنی از ساعت 6 تا 24 روزهای سهشنبه 16، چهارشنبه 17،
پنجشنبه 18 و جمعه 19 تیر ماه امسال ممنوع اعلام شده است. وی
با بیان اینکه تردد انواع تریلرها، کامیون و کامیونتها از محور کرج ـ چالوس
کماکان ممنوع است، گفت: تردد انواع وسایل نقلیه تا ساعت 14 روز جمعه 19 تیر ماه تا
ساعت یک بامداد روز شنبه 20 تیر ماه امسال از کرج به مرزنآباد ممنوع است و همچنین
تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 17 روز جمعه تا ساعت یک بامداد روز شنبه 20 تیر
ماه امسال از 15 کیلومتری مرزنآباد (دزبن) به سمت کرج به صورت یکطرفه است. رئیس پلیس
راه مازندران اضافه کرد: تردد انواع تریلی بهاستثنای حاملان مواد سوختی و
فاسدشدنی از ساعت 6 تا ساعت 24 روزهای چهارشنبه 17 و جمعه 19 تیر ماه امسال از
تهران به قائمشهر و بالعکس ممنوع است. محمدنژاد یادآور شد:
در حال حاضر لاین شمال به جنوب و جنوب به شمال آزادراه تهران ـ شمال مسدود است و
رانندگان از جاده قدیمی تردد کنند. وی با تاکید بر رعایت
قوانین راهنمایی و رانندگی در محورهای مازندران، خاطرنشان کرد: توصیه ما به تمام
رانندگان وسایل نقلیه این است که با رعایت سرعت مطمئنه و پرهیز از عجله و شتاب
رانندگی کرده و با همکاری پلیس راه، سلامتی خود و خانواده خود را تضمین کنند. رئیس پلیس
راه مازندران در پایان گفت: تلفن مرکز کنترل راههای مازندران با شمارههای
2182934 و 2182920 با پیش شماره 011 بهصورت شبانهروزی آماده پاسخگویی به هموطنان
در مورد آخرین وضعیت راههای استان است.
پلیس، پسر جوانی را که برای ازدواج با
دختر مورد علاقهاش دست به دزدی از بنگاه املاک زده بود بازداشت کرد. مردی که صاحب
بنگاه معاملات املاک است چندی پیش به دادسرای ناحیه پنج تهران رفت و در شکایتی
گفت: «پسری که مدتی برایم کار میکرد با سرقت ٤٠میلیون تومان پول پیش یکی از خانههای
اجارهای فرار کرده است».بنابراین موضوع در دستور کار مأموران
قرار گرفت و تلاشها برای دستگیری متهم آغاز شد. پسر جوان بعد از بازداشت در
بازجوییها ضمن اعتراف به جرم خود گفت: «یک سال پیش از طریق آگهی روزنامه، مشغول
بهکار شدم. صاحبکارم مرد خوبی بود و زود به من اعتماد کرد و تمام حسابوکتاب
بنگاه را به من سپرده بود. حتی کلید گاوصندوق هم دست من بود تا اینکه از چندماه
پیش با دختری آشنا شدم و از همان لحظه اول بهشدت به او علاقهمند شده و تصمیم
گرفتم با وی ازدواج کنم».متهم ادامه داد: «وقتی دوستیام با این
دختر شروع شد متوجه شدم او دختر ثروتمندی است. او در یک خانواده پولدار به دنیا
آمده بود و همیشه در رفاه کامل بود، بههمیندلیل برای بهدستآوردن وی، مجبور
بودم خودم را از لحاظ مالی همسطح او کنم. خجالت میکشیدم به او بگویم وضع مالی
خانوادهام خوب نیست. برای اینکه ادعای خود را ثابت کنم به خودروی مدل بالا نیاز
داشتم و برای اینکه بتوانم از او خواستگاری کنم تصمیم به دزدی گرفتم».بنا به این
گزارش سارق با قرار قانونی روانه زندان شد.
صدور
قطعنامه ذیل فصل هفتم شورای امنیت
یادداشت دریافتی- مختار بابایی کفاکی؛ موضوع صدور قطعنامه ذیل
فصل هفتم شورای امنیت از زمانی مطرح شد که چندی پیش محمد جواد ظریف در مصاحبهای
در خصوص توافق ایران و 1+5 اعلام نمود: «این توافقی است که در یک قطعنامه فصل
هفتمی منشور ملل متحد مورد تأیید قرار میگیرد و درنتیجه به یک توافق بین المللی و
الزام آور برای همهی دولتها تبدیل میشود.»طبیعتاً این نظریه نیز مانند بسیاری
دیگر از اظهارات تیم مذاکره کننده ایران با مخالفتهایی مواجه شد که قبل از بررسی
و تحلیل پیرامون آن، توضیحاتی در خصوص مضامین مندرج در فصل هفتم شورای امنیت بیان
میشود.طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد که در 13 ماده از مواد 39 تا 51 تدوین
شده است، شورا قدرت زیاد و گستردهای برای ارزیابی تصمیمهای گرفته شده در وضعیتهای
تهدید صلح جهانی، تخطی از رویههای صلح و یا اعمال خشونت و زور در سطح جهانی دارد؛
در چنین وضعیتهایی کار شورا محدود به توصیه نمیشود و میتواند اقدامات جدی مانند
استفاده از نیروهای مسلح نظامی برای نگهداری و بازگرداندن صلح و امنیت جهانی را
انجام دهد.
همچنین شورای امنیت پس از بیان دقیق کیفیت حقوقی یک وضعیت و قبول آن به عنوان تهدید برای صلح یا نقض صلح یا عملی تجاوزگرانه ابتدا تصمیمات موقتی اخذ میکند (تصمیماتی که جنبهی غیر نظامی دارد) تا از پیچیدهتر شدن اوضاع جلوگیری نماید؛ سپس در صورت نیاز میتواند مجازاتهایی از قبیل قطع کامل یا جزیی روابط اقتصادی، ارتباطات زمینی، هوایی، دریایی، پستی و دیگر وسایل ارتباطی و همچنین قطع روابط دیپلماتیک را در نظر بگیرد و تمام دولتهای عضو سازمان موظفندآن را اجرا نمایند.مخالفین نظریه صدور قطعنامه ذیل فصل هفتم بر این باورند که تن دادن به یک قطعنامهی فصل هفتمی، به معنای آن است که جمهوری اسلامی ایران نیز غیر صلح آمیز بودن برنامه هستهای خود را تأیید میکند، آنچنانکه هر گونه توافقی ذیل این فصل مربوط به توافق با کشورهای جنگ طلب و متجاوز است و اقدام در این راستا مشکلات حقوقی و پیامدهای زیانباری را برای کشور ما ایجاد میکند و آن را آغاز موج جدید اقدامات خصمانه بر علیه کشور میدانند و به دامی تعبیر کرده اند که غرب زیر پای تیم مذاکره کننده ی ایران پهن کرده است، تا آنجا که برخی از رسانههای داخلی نوشتهاند که قطعنامه فصل هفتمی تضمین نیست، بلکه دام است و اینچنین استدلال کرده اند که عنوان فصل هفتم منشور مل متحد اقدام در موارد تهدید علیه صلح، نقض صلح و اعمال تجاوز گرانه است.بدین ترتیب پذیرش یک قطعنامه فصل هفتمی را به مفهوم آن پنداشتند که جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیت هستهای خود را تحت فصل هفتم منشور ملل متحد قابل تعریف میداند و به این نتیجه رسیدهاند که این موضوع تبعات سنگینی را برای کشور ما در پی خواهد داشت.اما باید گفت که واقعیت چیز دیگری است و در واقع طرح موضوع صدور قطعنامه ذیل فصل هفتم شورای امنیت تدبیر زیرکانه تیم مذاکره کننده ایران است چرا که موضوع صدور قطعنامه توسط شورای امنیت بر علیه برنامه هسته ای ایران و انجام اقدامات قهری شورا در این خصوص به سال 1385 برمی گردد و درست از همان سال شورای امنیت با این ادعا که برنامهی هسته ای ایران غیر صلح آمیز بوده و تهدیدی علیه امنیت جهانی محسوب میشود، این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و به موازات اتحادیه اروپا و آمریکا نسبت به اعمال تحریم بر علیه ایران اقدام نموده است و کشمکش ایران با مقامات بینالمللی ذیربط مثل آژانس بین المللی هستهای حاکی از آن است که ایران فعالیتهای هستهای خود را مبتنی بر صلح جهانی دانسته و اعمال تحریم توسط مجامع بین المللی در این راستا را ناروا میداند.حال آنکه در نتیجه مذاکرات صورت گرفته و جهت ابطال قطعنامههایی که طی سالیان متمادی علیه ایران صادر شده است نیاز به صدور یک قطعنامهی جدید است و صد البته که توافق ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت به معنای پذیرش ادعاهای گذشته در خصوص غیر صلح آمیز بودن برنامهی هستهای ایران نیست بلکه صدور یک قطعنامه فصل هفتمی میتواند الزامی برای 1+5 و کشورهای جهان جهت رعایت مفاد مندرج در توافقنامه تنظیمی باشد؛ به بیان دیگر تیم مذاکره کننده ایران با پیش کشیدن این طرح میتواند الزامات مندرج در توافقنامه را برای طرفین تضمین نمایند.اما در اینجا نکته مهم، چگونگی تنظیم متن توافقامه است و شایسته است تیم مذاکره کننده در تنظیم متن توافقنامه به این نکته تأکید نمایند که صدور این قطعنامه ذیل فصل هفتم شورای امنیت به معنی غیر صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ایران نبوده بلکه رفع کامل تحریمها مد نظر طرفین است.شایان ذکر است که در این راستا شیوهی نگارش متن توافق و مفاد مندرج در آن و مفاهیم قابل تفسیر از آن از جمله مواردی است که به عنوان گام پایانی مذاکرات نیازمند دقت و موشکافی بیش از پیش است.
همچنین شورای امنیت پس از بیان دقیق کیفیت حقوقی یک وضعیت و قبول آن به عنوان تهدید برای صلح یا نقض صلح یا عملی تجاوزگرانه ابتدا تصمیمات موقتی اخذ میکند (تصمیماتی که جنبهی غیر نظامی دارد) تا از پیچیدهتر شدن اوضاع جلوگیری نماید؛ سپس در صورت نیاز میتواند مجازاتهایی از قبیل قطع کامل یا جزیی روابط اقتصادی، ارتباطات زمینی، هوایی، دریایی، پستی و دیگر وسایل ارتباطی و همچنین قطع روابط دیپلماتیک را در نظر بگیرد و تمام دولتهای عضو سازمان موظفندآن را اجرا نمایند.مخالفین نظریه صدور قطعنامه ذیل فصل هفتم بر این باورند که تن دادن به یک قطعنامهی فصل هفتمی، به معنای آن است که جمهوری اسلامی ایران نیز غیر صلح آمیز بودن برنامه هستهای خود را تأیید میکند، آنچنانکه هر گونه توافقی ذیل این فصل مربوط به توافق با کشورهای جنگ طلب و متجاوز است و اقدام در این راستا مشکلات حقوقی و پیامدهای زیانباری را برای کشور ما ایجاد میکند و آن را آغاز موج جدید اقدامات خصمانه بر علیه کشور میدانند و به دامی تعبیر کرده اند که غرب زیر پای تیم مذاکره کننده ی ایران پهن کرده است، تا آنجا که برخی از رسانههای داخلی نوشتهاند که قطعنامه فصل هفتمی تضمین نیست، بلکه دام است و اینچنین استدلال کرده اند که عنوان فصل هفتم منشور مل متحد اقدام در موارد تهدید علیه صلح، نقض صلح و اعمال تجاوز گرانه است.بدین ترتیب پذیرش یک قطعنامه فصل هفتمی را به مفهوم آن پنداشتند که جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیت هستهای خود را تحت فصل هفتم منشور ملل متحد قابل تعریف میداند و به این نتیجه رسیدهاند که این موضوع تبعات سنگینی را برای کشور ما در پی خواهد داشت.اما باید گفت که واقعیت چیز دیگری است و در واقع طرح موضوع صدور قطعنامه ذیل فصل هفتم شورای امنیت تدبیر زیرکانه تیم مذاکره کننده ایران است چرا که موضوع صدور قطعنامه توسط شورای امنیت بر علیه برنامه هسته ای ایران و انجام اقدامات قهری شورا در این خصوص به سال 1385 برمی گردد و درست از همان سال شورای امنیت با این ادعا که برنامهی هسته ای ایران غیر صلح آمیز بوده و تهدیدی علیه امنیت جهانی محسوب میشود، این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و به موازات اتحادیه اروپا و آمریکا نسبت به اعمال تحریم بر علیه ایران اقدام نموده است و کشمکش ایران با مقامات بینالمللی ذیربط مثل آژانس بین المللی هستهای حاکی از آن است که ایران فعالیتهای هستهای خود را مبتنی بر صلح جهانی دانسته و اعمال تحریم توسط مجامع بین المللی در این راستا را ناروا میداند.حال آنکه در نتیجه مذاکرات صورت گرفته و جهت ابطال قطعنامههایی که طی سالیان متمادی علیه ایران صادر شده است نیاز به صدور یک قطعنامهی جدید است و صد البته که توافق ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت به معنای پذیرش ادعاهای گذشته در خصوص غیر صلح آمیز بودن برنامهی هستهای ایران نیست بلکه صدور یک قطعنامه فصل هفتمی میتواند الزامی برای 1+5 و کشورهای جهان جهت رعایت مفاد مندرج در توافقنامه تنظیمی باشد؛ به بیان دیگر تیم مذاکره کننده ایران با پیش کشیدن این طرح میتواند الزامات مندرج در توافقنامه را برای طرفین تضمین نمایند.اما در اینجا نکته مهم، چگونگی تنظیم متن توافقامه است و شایسته است تیم مذاکره کننده در تنظیم متن توافقنامه به این نکته تأکید نمایند که صدور این قطعنامه ذیل فصل هفتم شورای امنیت به معنی غیر صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ایران نبوده بلکه رفع کامل تحریمها مد نظر طرفین است.شایان ذکر است که در این راستا شیوهی نگارش متن توافق و مفاد مندرج در آن و مفاهیم قابل تفسیر از آن از جمله مواردی است که به عنوان گام پایانی مذاکرات نیازمند دقت و موشکافی بیش از پیش است.