گزیده ها قسمت – 3

گزیده ها قسمت – 3
رسول جعفریان در خبرآنلاین نوشت: در این دنیا همه چیز می تواند برای ما درس باشد. احمدی نژاد هم یک درس بود. می خواهم یک صفحه از آن درس را در اینجا بیان کنم.
قریب به سه سال قبل در سفری همراه یکی از بزرگان فلسفه کشور به شیراز می رفتم. سالها بود خدمتشان نرسیده بودم. اولین سوالی که در فرودگاه از من پرسیدند این بود: راستی! فکرش را می کردی؟ فکرش را می کردی؟ بعد از آن در طول راه، کنار هم نشسته بودیم. باز هم همین سوال را چند بار پرسیدند. احساس کردم ذهن ایشان از این همه فساد و تباهی و ویرانی و از هم گسیختگی چنان درهم ریخته که نمی تواند آرام باشد و یکسره باید این پرسش را مطرح کند. ایشان برخی از یادداشتهای بنده را در نقد افکار و اندیشه ها و رفتارهای دولت احمدی نژاد خوانده بود و با توجه به سوابق فکری خودم و خودش که نزدیک به هم بودیم، می خواست بگوید که دیدی چه شد و کار به کجا رسید؟
راستش در باره خدمتی که آقای احمدی نژاد به ما کرد فکر می کردم. به خصوص از این جهت که چند روز قبل، دوستی که از من مصاحبه ای خواسته بود، وقتی برایش فرستادم، گفت بین دوستان صحبت بود که فلانی افکارش تغییر کرده است. اصلا انکار نکردم و گفتم که من از زمانی که در سال 63 اولین نگاشته خود را در باره مشروطه نوشتم، فکرم متناسب با آنچه که از مسیر انقلاب در ک می کردم ترسیم شده و ضد غربی بود. آن زمان به تدریج در مسیر فکری خاصی قرار گرفتم که دنیای غرب و شرق را به دو خط فکری کاملا جدا تقسیم می کرد. این مبنا را بعدها در کتابی که تحت عنوان ذهنیت غربی در تاریخ معاصر ما داشتم ادامه دادم. مسیر فکری من تقریبا در همین سمت و سو و حواشی آن ادامه داشت. وقتی هاشمی را نقد می کردیم، روی ارزشهای انقلابی و اسلامی تکیه می کردیم. بعدها در مقابل خاتمی هم همین انتقادها را داشتیم. از اخلاقش خوشم می آمد. با خودش هم کما بیش دوست بودم. اما اندیشه را متوجه نقطه دیگری می دیدم. این بود تا رقابت احمدی نژاد و هاشمی شد.
باز هم فکر قدیم ما در کار بود. هم فلسفی و دینی بود و هم سیاسی و انقلابی. همه را در طبق اخلاص گذاشتیم و به رغم دو دلی که بود، در دوره اول به احمدی نژاد رأی دادم. بیش از همه و یا لااقل در کنار مسائل فکری، دلمان می خواست ایشان کسی باشد که هم ارزشهای دینی را نگه دارد، هم سلامت مالی داشته باشد و هم بدون آن که در مسائل فکری دینی مداخله کند، به اصلاح زندگی مردم بپردازد. اما هنوز چند ماهی نگذشته بود که آن آرزوها بر باد رفت. آدمی را دیدیم که به جای اصلاح کشور، در هوای اصلاح عالم است. نظریاتی ابراز می کند که هورقلیایی است. دنیایی را می بیند که ربطی به علم و دانایی ندارد. خیالاتی در سر دارد که گویی اصلا زمین را نمی شناسد. اولین بار یادداشت «کشور را با استخاره نمی توان اداره کرد» را نوشتم و دنبالش یادداشت های دیگر که شمار زیادی از آنها را که در طول هفت سال نوشتم، «کلک و کتاب» آورده ام.
اینجا است که می خواهم مفهوم این جمله را که «احمدی نژاد چه درسی به ما داد» توضیح بدهم. راستش تمام تصورات ما بر باد رفت. من  احمدی نژاد را کاملا امتداد خط راست نمی دانم، اما هماهنگ با راست عمل کرد و این جناح هم همه چیز خود را، همه سرمایه های خود در طبق اخلاص گذاشت و تقدیم احمدی نژاد کرد. او هم، همه را یکباره برداشت و با سرعت باد جلو رفت، رفت و رفت و رفت و چون چشمش را بسته بود، محکم به دیوار کوبید. درست مثل یک ماشین پر قدرتی که تمام میراث اخلاقی و ارزشی را در یک ماشین بریزد و به دیوار بزند. ماشین متوقف شد، بسیاری لت و پار شدند و تنها و به زحمت عده ای پیاده شدند.
اینها وقتی به اطراف نگاه کردند، دیدند فکر مذهبی که خراب شده، به مراجع توهین شده و آنان کنار گذاشته شدند. به رهبری بی حرمتی شده، افکار منحط و خرافی جای افکار مترقی مطهری و طالقانی و بهشتی را گرفته بود. سلامت مالی که چه عرض کنم، آنچه این روزها رخ می دهد همه هویداست. من اصلا نسبت به شخص احمدی نژاد و این که او چیزی برده و خورده نه شاهدی دارم نه ادعایی، اما می دانم که چپاول به شکل های مختلف در حاشیه دولت بود و این را امروز قوه قضائیه با دستگیریهای اخیر نشان داده است.
حال باز هم می گویم خدمتی که احمدی نژاد کرد این بود که جریان راست را تا نقطه نتیجه گیری برد. جمعیت راست نشین را متفرق کرد. برخی تغییر کردند و برخی پایداری. جوری شد که آقای لاریجانی که در دوره خاتمی از روسای این جناح بود و با قدرت از مواضع آن دفاع می کرد امروز در جایگاهی دیگر است که دست کم میانه چپ و راست است. مرحوم عسکر اولادی که پنجاه سال در خط راست مانده بود، به نوعی عقب نشینی کرد و آن گونه شد که دیدیم و می بینیم. تقوایش کم مانند بود. ما که دیگر هیچ و آن استاد فلسفه هم که ذکر خیرش در ابتدا رفت، استادی که نه فقط تجربه سیاسی شگفتی را پشت سر گذاشت، بلکه فکر می کنم از آن افکار و اندیشه هایی هم که داشت و روزگاری پشتوانه بخشی از جناح راست بود، دست شست یا لااقل در آنها تجدید نظر کرد، جای خود دارد. دوستانی هم داشتیم که و لو در خط راست ماندند، چون جنسا آدم های محافظه کاری بودند، اخلاقا خجالت کشیدند خود را منتسب به دولت احمدی نژاد کنند. اصلا در یک جمله عرض کنم، احمدی نژاد مخ خیلی ها را تکان داد.
این است خدمتی که احمدی نژاد کرد، ما و خیلی ها را مانند ناطق نوری از خواب بیدار کرد و بنده امروز ابایی ندارم که بگویم سالها افکار دیگری داشتیم و جور دیگری فکر می کردیم. این مرد نشان داد که مسیر این گونه تفکرات کجاست. باز هم عرض می کنم حتی امروز هم تعلقی به راست یا چپ ندارم، حالا بیشتر دلم می خواهد، بخوانم و بنویسم و بیشتر بدانم، اما اینها حکایت گذشته است که اگر دوستی این ادعا را می کند که مبانی فکری عوض شده به او بگویم که اولا که تغییر جای نگرانی ندارد و هیچ سماجتی برای ماندن در افکار قدیم نیست، ثانیا این که دیگر بحث چپ و راست نیست، بحث دانستن و شفافیت است.
بحثم اصلا مربوط به یک شخص به نام احمدی نژاد نیست. بحث نتیجه گیری از یک اندیشه و یک رفتار است. این که چگونه با دنیای بیرون برخورد می کند و چطور یک جریانی را که این قدر با تجربه است، استخوانهایش را خرد می کند و نشان می دهد که گرفتار پوسیدگی شده است. حالا راست مثل چپ که زمانی سرش به سنگ خورد، سرش به دیوار خورده، باید به فکر بازسازی خود باشد. تحولات جهانی ازعالم سیاست گرفته تا فکر، و درست همین پدید آمدن القاعده و داعش و خیلی از مسائل دیگر مانند شکست اخوان المسلمین و دنیایی از تحولات باید ما را به سمت و سوی نوعی اصلاح فکر پیش ببرد. این روزها شکست خوردگان در عالم اسلامی زیادند. دیگر نه فکر نوی وجود ندارد و نه آثار تازه ای که موج ایجاد کند.
حالا داعش است که در حال ایجاد موج است. بازگشت به افکار قدیم و صرفا تکیه به گذشته نه این که نشد باشد که صد البته داعش بازگشت به افکار خیلی قدیمی تر برگشت، بلکه یک الزام فکری برای ساختن دنیای بهتر برای مسلمانهاست. ما باید افسار خود را دست علم بدهیم نه دست احساساتمان. ما باید نقشه راهمان را با ابزار عقل و دانایی، ترسیم کنیم نه صرفا بر اساس سوابق و گذشته مان. ما به هیچ روی نباید از تغییر نگران باشیم و بهراسیم. باید به آن افتخار کنیم. البته که ساختار شکنی زودرس هم سبب شکست جریان چپ در کشور شد، به همان میزان محافظه کاری هم دشواری های خاص خود را دارد.
ایران در قاب رسانه های جهان
فرارو- هیل، نشریه کنگره آمریکا در گزارشی با عنوان «آیا اوباما فایروال ایران را حفظ می کند؟» نوشت: باراک اوباما روی دموکرات های مجلس نمایندگان به عنوان آخرین خط دفاعی در مقابل مخالفان کنگره ای توافق هسته ای با ایران حساب می کند.
به گزارش سرویس بین الملل فرارو، با این حال بسیاری از بازیگران اصلی هنوز تصمیمی نگرفته اند و برخی قانونگذاران معتقدند که حدود نیمی از جامعه حزبی دموکرات ها در مجلس ممکن است ساز مخالف کاخ سفید بزنند.
برد شرمن، نماینده جمهوری خواه از ایالت کالیفرنیا که از منتقدان توافق ایران است، گفت: «اگر جمهوری خواهان قطعنامه ای را ارائه کنند که بگوید «ما بدین وسیله این توافق را تصویب می کنیم»، فکر می کنم نیمی از دموکرات ها علیه آن رای بدهند
با این حال کاخ سفید که با مخالفت یکپارچه جمهوری خواهان با این توافق روبرو است، به شدت در تلاش است که دموکرات های مجلس نمایندگان را با خود همراه کند. مقامات ارشد دولت اوباما طی روزهای گذشته دیدارهای خصوصی با قانونگذاران دموکرات داشته اند و حتی رئیس جمهور برخی از آنها را به «اتاق وضعیت» دعوت کرده تا جزئیات محرمانه ای را در اختیار آنها قرار دهد.
کنگره قرار است طی ماه سپتامبر توافق ایران را به رای بگذارد و رای علیه این توافق مانع از آن می شود که اوباما تحریم های کنگره ای علیه ایران را بردارد و این مسئله توافقنامه را به نابودی می کشاند.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز در گزارشی با عنوان «اسرائیل هشدار کری را رد کرد: ما از ابراز نگرانی در مورد توافق ایران دست برنمی داریم» نوشت: مقامات به نصیحت جان کری، وزیر خارجه آمریکا مبنی اینکه اگر کنگره توافق ایران را تصویب نکند، اسرائیل منزوی تر می شود و بیشتر مورد سرزنش قرار می گیرد، واکنش نشان دادند.
هاآرتص در ادامه نوشت: مقامات ارشد اسرائیلی نصیحت جان کری مبنی بر اینکه اگر کنگره توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهان را تصویب نکند، جامعه جهانی اسرائیل را مقصر این شکست خواهد دانست را رد کردند.
این مقام اسرائیلی روز یکشنبه در واکنش به انتقادات کری گفت: «کنگره آمریکا تصمیمات خود را بر اساس منافع آمریکا می گیرد که متحدان خود را نیز مورد ملاحظه قرار می دهد. تلاش ها برای ممانعت از ابراز موضع اسرائیل مانع از آن نمی شود که ما عقیده خود در مورد این توافق بد با ایران که امنیت اسرائیل را تهدید می کند را نگوییم
جان کری روز جمعه در شورای روابط خارجی در مورد توافق هسته ای با ایران سخنرانی کرد و گفت که «اگر کنگره توافق را نابود کند، دوستان ما در اسرائیل واقعا منزوی تر خواهند شد.
وی در ادامه افزود که در این صورت ائتلاف بین المللی که در حمایت از این توافق شکل گرفته- که شامل چین و روسیه نیز می شود- از بین می رود، تحریم ها همچنان برداشته خواهد شد و ایران آزاد خواهد بود که هرآنچه می خواهد انجام دهد، در حالیکه آمریکا را مقصر نقص در عدم پاینبدی به توافق معرفی کند.
سایت امنیتی دبکافایل اسرائیل نیز در گزارشی با عنوان «کمپین جدید آمریکا-ترکیه برای جنگ علیه داعش، برای خشنودی تهران و مسکو از کنار نیروهای اسد می گذرد» به مسئله حملات جدید ترکیه برای مبارزه با داعش که همراهی و حمایت آمریکا را نیز به دنبال داشته، پرداخته و نوشت: بعد از دومین شب متوالی حملات مرزی ترکیه به داعش در شمال سوریه، آنکارا و واشنگتن روز شنبه توافق کردند که «منطقه امنیتی» که در شمال سوریه بود و یک «منطقه حدودا پرواز ممنوع» محسوب می شد را «منطقه آزاد داعش» بخوانند. این نام امتیاز قابل توجه ترکیه-آمریکا به ایران است که به متحدانش، بشار اسد و حزب الله مصونیت می دهد و در ازای آن همکاری تهران در کمپین ترکیه علیه داعش را جلب می کند.
در ادامه گزارش دبکافایل آمده: این مصونیت شامل جنبش کارگری کرد (پ ک ک) نمی شود، که در حملات هوایی و زمینی ترکیه در اطراف و داخل این «منطقه امنیتی» جدید مورد هدف قرار گرفتند.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با عنوان «بیمه گران خارجی پس از توافق هسته ای، نگاهی محتاطانه به ایران دارند» نوشت: متعاقب توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان)، کارشناسان غربی و خاورمیانه ‌ای بیمه، ایران را به عنوان یک بازار جذاب هشت میلیارد دلاری می ‌بینند. با این حال، از آنجایی که زمان لغو تحریم‌ های ایران نامعلوم است، شرکت ‌های بیمه‌ خارجی نگاه محتاطانه‌ ای در رویارویی با ایران دارند.
رویترز در ادامه نوشت: از میان 11 کارشناس بیمه و بیمه اتکایی، هشت نفر در پاسخ به سوالات خبرگزاری رویترز در هفته جاری اعلام کردند که ایران یک بازار جذاب یا بسیار جذاب به ویژه در بخش‌های دریایی و انرژی است. در حالیکه چندین نفر از این کارشناسان اعلام کردند که احتمالاً تا پایان سال ۲۰۱۶ به بازار ایران می‌پیوندند، برخی دیگر تصریح کردند با توجه به نگرانی‌های موجود درباره چگونگی و زمان لغو تحریم‌های ایران، سخت‌ است که مطلبی درباره ورود به بازار ایران بگویند.
بر اساس توافقی که ایران و گروه 1+5 روز 14 جولای (۲۳ تیرماه) به آن دست یایفتند، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در ازای با اعمال یکسری محدودیت‌ ها بر برنامه هسته‌ای تهران، لغو می شود. این مسئله بازار هشت میلیارد دلاری حق بیمه را برای شرکت‌ های جهانی بازگشایی می‌ کند.
عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - نیز از مردم خواسته است تحت تاثیر هیجانات فضای مذاکرات هسته‌یی قرار نگیرند.
نمايندگان دلواپس عفاف و حجاب در جامعه طرحي را امضا كردند به نام «طرح صيانت از حريم حجاب و عفاف».
طرحی 9ماده‌اي كه 9ايراد تنها از سوي اداره كل اسناد و تنقيح قوانين به آن وارد شده و با مرور آن از سوي ديگر كارشناسان احتمال ایراد موارد دیگر به آن هم وجود دارد كه از جمله تداخل مسئوليت‌هاست.
نام دهقاني نقده، سلطاني صبور، خسروي سهل‌آبادي، قاضي‌زاده هاشمي، نجابت، محمدرضا اميري، حسينيان، سيدعلي طاهري، سليمي، پژمانفر، كارخانه، جميري، سيدشكر خدا موسوي، ملكشاهي، آشتياني عراقي، اميرآبادي فراهاني، رزم، قره سيدرومياني، كيايي‌نژاد، رحمتي، سيد محمدعلي موسوي، طبيب‌زاده نوري، آليا، حدادعادل، سالك كاشاني، مقتداي خوراسگاني، سليماني، اخوان بي‌طرف، صابري، افتخاري و كامران دستجري از نمایندگان اصولگرا و عضو جبهه پايداري مجلس شورای اسلامی پای این طرح دیده می‌شود.
در بخش توجيهي طرح آمده است: «مطابق بند اول اصل سوم قانون اساسي، دولت موظف است جهت نيل به اهداف قانون اساسي، همه امكانات خود را براي ايجاد محيط مساعد براي رشد فضایل اخلاقي بر اساس ايمان و تقوي به كار گيرد. بدون شك حفظ و صيانت از حريم عفاف و حجاب يكي از وظايف مهم دولت در عرصه به شمار مي‌رود. تحقق اين هدف علاوه بر تلاش‌هاي مضاعف و خلاقيت در عرصه فعاليت‌هاي فرهنگي مستلزم برخورد با هنجارشكنان حريم عفاف و حجاب است. بررسي قوانين مرتبط با مقابله با هنجارشكنان حريم عفاف و حجاب نشان مي‌دهد كه ضعف ضمانت اجراها و برخي خلأهاي قانوني ديگر از از آسيب‌های تقنيني اين حوزه به شمار مي‌رود كه ضرورت بازنگري در اين قوانين را نمايان مي‌سازد. در همين راستا طرح حاضر با هدف برخورد با مظاهر بدحجابي در ادارات و سازمان‌هاي دولتي و همچنين برخورد با پديده‌هاي تهاجر به بدحجابي در وسايل نقليه، تقديم مجلس شوراي اسلامي مي‌گردد.
بي‌گمان تصويب اين طرح حاكي از عزم و اراده جدي دولت و مجلس براي تحقق فرهنگ عفاف و حجاب در ساير عرصه‌هاي اجتماعي است
جريمه يك ميليون ریالي
طرحي كه از سوي نمايندگان یادشده مجلس آماده شده شامل 9 بند است كه به اذعان برخي كارشناسان برخي بندهاي آن در گذشته هم اجرا و به دلايلي پس از مدتي متوقف شده است و اكنون بار ديگر به نام طرحي جديد ارائه مي‌شود.
در بند نخست اين طرح آمده است: «چنانچه راننده يا سرنشينان وسايل نقليه اقدام به كشف حجاب، روزه خواري، مزاحمت براي نواميس يا حركات غيرمتعارف خلاف عفت عمومي نمايند، افسران كادر يا پيماني موضوع ماده 2 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي موظف به صدور قبض جريمه به مبلغ يك ميليون ريال مطابق قانون مزبور هستند. در صورت تكرار تخلفات علاوه بر منظور نمودن 10نمره منفي، موضوع ماده7 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي، وسيله نقليه به مدت 72 ساعت توقيف مي‌شود
 
توبيخ كتبي و كسري حقوق
ماده2: كليه كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي مشمول ماده5 قانون مديريت خدمات كشوري در صورت ارتكاب تخلفات مندرخ در بند 20 ماده هيات‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري (رعايت نكردن حجاب اسلامي) از سوي هيات‌هاي رسيدگي به توبيخ كتبي با درج در پرونده استخدامي و در صورت تكرار به كسري حقوق و فوق‌العاده شغل يا عناوين مشابه حداكثر تا يك سوم از يك ماه تا يك سال محكوم مي‌شود.
 
ورود فقط با حجاب شرعي
ماده3: كليه دستگاه‌هاي مشمول ماده5 قانون مديريت خدمات كشوري موظفند ترتيبي اتخاذ كنند كه ورود و حضور بانوان مراجعه‌كننده با رعايت حقوق شرعي صورت گيرد.
ماده4: مديران اجرايي و مسئولان حراست موظف به پيگيري و اجراي مواد 2 و 3 اين قانون در سازمان يا نهاد تحت اداره يا نظارت خود هستند. هر يك از مديران اجرايي و مسئولان حراست كه از اجراي اين تكليف خودداري نموده يا در اجراي آن اهمال نمايند، به مجازات مندرج در ماده576 قانون مجازات اسلامي (تعزيرات) محكوم مي‌شوند.
ماده 5: اشتغال به كار بانوان در واحدهاي صنفي بايد با رعايت حرمت آنها و پرهيز از اختلاط با مردان و در ساعات متعارف (7صبح تا 10شب) صورت گيرد. عدم رعايت حكم اين ماده تخلف صنفي محسوب مي‌شود و واحدهاي صنفي متخلف از طريق نيروي انتظامي به مدت يك هفته و در صورت تكرار به مدت يك ماه تعطيل مي‌شوند.
تبصره: مشاغل پرستاري، پزشكي و ‌ميهمانداري هواپيما درباره الزام به اشتغال در ساعات متعارف از شمول اين ماده خارج است. همچنين اشتغال در ساعات شبانه براي مشاغلي كه به خدمات بانوان نياز دارند با دريافت مجوز از اماكن انتطامي مجاز هستند.
 
تعهد شركت در دوره‌هاي آموزشي
ماده6: نيروي انتظامي موظف است با به‌كارگيري نيروهاي زن آموزش‌ديده در انظار و اماكن عمومي به بانوان فاقدحجاب شرعي تذكر دهند. مامورين مزبور موظفند از بانواني كه با پوشش غيرشرعي و نامناسب عفت عمومي را جريحه‌دار مي‌كنند، براي شركت در دوره‌هاي آموزشي و مشاوره‌اي عفاف و حجاب كه از سوي اين نيرو برگزار مي‌شود تعهد لازم را اخذ نمايند. چنانچه اين افراد از سپردن تعهد يا شركت در دوره‌هاي مزبور خودداري كنند يا پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي مرتكب رفتار خلاف قانون مندرج در اين ماده گردند، توسط مرجع قضايي به جزاي نقدي از 2 تا 10ميليون ريال محكوم مي‌شوند.
مجازات نصب و تعمير ماهواره
ماده7: نصب و تعمير تجهيزات دريافت از ماهواره ممنوع است و مرتكب در مرتبه اول به جزاي نقدي درجه شش و در صورت تكرار به حبس يا حداكثر جزاي نقدي درجه شش محكوم مي‌گردد. ماده 8: در ساختمان‌هايي كه به موجب قانون تملك آپارتمانها داراي مدير ساختمان است، مدير ساختمان موظف است درباره جمع‌آوري تجهيزات مركزي غيرمجاز ماهواره اقدام و به ساكنين تذكر كتبي بدهد و در صورتي كه تا يك ماه پس از تذكر از طرف ساكنين اقدامي صورت نگيرد، موضوع را به نيروي انتظامي گزارش كند. عدم تذكر به ساكنين آپارتمان‌ها و همچنين عدم ارسال گزارش مذكور به نيروي انتظامي موجب محكوميت مدير ساختمان به جزاي نقدي درجه هفت مي‌گردد.
 
درآمدها به حساب نيروي انتظامي می‌رود
بند9: درآمدهاي ناشي ازاجراي اين قانون پس از واريز به خزانه در چارچوب بودجه سنواتي جهت اجراي احكام اين قانونت و برنامه‌هاي آموزش و تبليغ حجاب و عفاف از طريق رسانه‌هاي عمومي و تامين تجهيزات مورد نياز در اختيار نيروي انتظامي قرار مي‌گیرد.
 
ايرادات طرح 9 ماده‌اي
ایراداتی که اداره کل اسناد و تنقيح قوانين به اين طرح وارد كرده است از این جمله استبه نظر مي‌رسد ارائه اين طرح به صورت مستقل ضرورت ندارد، بلكه مناسب است در قالب اصلاح يا الحاق به قوانين مربوط مطرح شود. يا ماده1 طرح، به‌طور مستقيم با قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي مصوب 8/12/1389 مرتبط است و مي‌تواند در قالب الحاق به قانون تنظيم شود. ماده2 طرح با قانون رسيدگي به تخلفات اداري مصوب23/9/1372مرتبط است و مي‌تواند در قالب الحاق به آن قانون تنظيم شود. ماده5 طرح با قانون نظام صنفي مصوب 24/12/1384 مرتبط است و مي‌تواند در قالب الحاق به آن قانون تنظيم شود. جزاي نقدي تعيين شده در ماده6 با اجزاي مذكور در ماده2 قانون نحوه رسيدگي به تخلفات و مجازات فروشندگان لباسهايی كه استفاده از آنها خلاف شرع است يا عفت عمومي را جريحه‌دار مي‌كند، مصوب 28/12/1365 و ماده638 كتاب پنجم قانون مجازات اسلامي مصوب2/3/1375متعارض است و لازم است نسبت به اصلاح آن اقدام شود. مواد7 و 8 طرح به طور مستقيم با قانون ممنوعيت به كار‌گيري تجهيزات دريافت ماهواره مرتبط است و مي‌تواند در قالب اصلاح يا الحاق به آن قانون تنظيم شود.
ضروري است تعريفي از عفاف و حجاب و ضابطه تشخصي حجاب شرعي در اين طرح ارائه كرد. همچنین لازم است نسبت به قوانين متفرقه در رابطه با موضوع عفاف و حجاب نيز تعيين تكليف شود. به نظر مي‌رسد روزه‌خواري مندرج در ماده1 طرح ارتباطي با بحث عفاف و حجاب نداشته است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به دلیل صلابت و مقاومت خوب مردم ایران، صراحت رهبری و اقتدار دیپلماسی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ظلمی طولانی و تاریخی که در حق مردم ایران با اعمال تحریم های ظالمانه شده بود در توافق ابتدایی روی کاغذ پایان داده شد.
[
اقتدار دیپلماسی ایران به ظلم طولانی در حق مردم پایان داد/منتقدان داخلی همدلی را تقویت کنند]
به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در ابتدای جلسه امروز (شنبه) مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی به سرعت تحولات مهم در منطقه و جهان و تأثیر آن بر معادلات جهانی اشاره کرد و اظهارداشت: علائم زیادی قابل مشاهده است که به نظر می رسد کوه یخی که در فضای اقیانوس منطقه و جهان به وجود آمده گوشه ای از آن پیداست.
وی تاکید کرد: ایام معنوی و پرفیض ماه مبارک رمضان، حضور پرشور مردم در مراکز دینی، عبادی، شور مردم سراسر کشور در راهپیمایی پرشکوه روز جهانی قدس و نهایتاً برگزاری نماز باشکوه عید سعید فطر با سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در تهران نشان دهنده وجود آرامش، امید و همدلی آحاد مردم است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار امیدواری کرد که این آرامش و همیاری در آینده به ویژه تا مقطع برگزاری انتخابات در کشور حفظ و تقویت شود.
هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این که ایران، کانون تحولات منطقه ای و جهانی است، به تشریح روند شروع مذاکرات منطقه ای و هسته ای ایران با کشورهای 1+5 ماه ها قبل از برگزاری انتخابات یازدهم ریاست جمهوری پرداخت و گفت: چند ماه قبل از انتخابات با وساطت آقای سلطان قابوس که پیام کتبی از آقای اوباما آورده بود با موافقت رهبری دو دور مذاکره در عمان برگزار شد که به نتیجه نرسید.
وی افزود: رهبری انقلاب در سخنرانی ابتدای سال، موافقت خود را با مذاکرات اعلام کردند و در واقع مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم با اراده، رویکرد و روش جدیدی ادامه یافت.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، انجام مذاکره با نمایندگان 6 کشور قدرتمند جهانی را اقدامی سخت و مهم دانست و خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، مقتدرانه و عالمانه، با اهداف حق طلبانه پا به عرصه دور جدید مذاکرات گذاشت و مذاکره کنندگان مقابل را واقف کردند که در حق مردم غیور و رشید ایران ظلم کرده اند و باید این ظلم را به نحوی جبران کنند.
هاشمی رفسنجانی افزود: مجادلاتی که در حال حاضر بین دولتمردان و جمهوری خواهان آمریکا از یک طرف و مقامات اسرائیلی در جریان است و اعترافاتی که از آنان در مورد اقتدار و قدرت هسته ای ایران شنیده می شود و این که مخالفان صریحاً می گویند ایران توانسته 6 قدرت جهان را فریب بدهد و کلاه سرشان بگذارد، در نوع خود بسیار مهم و قابل توجه است.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر اعتراف وزیر خارجه آمریکا در مواجه با جمهوری خواهان در مقابل کنگره که می گوید ایران به قدرت هسته ای رسیده و تسلیم شدن این کشور خیالی خام و وهم انگیز است و ادامه تحریم ها تنها به عمیق تر شدن شکاف بین آمریکا و اروپا منجر خواهد شد و اگر اسرائیل دست به حمله نظامی یا سایبری علیه ایران بزند، سخت اشتباه کرده است حاکی از واقعیت مهم پیروزی بزرگ جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی و هسته ای دانست.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار داشت: این که رییس جمهوری آمریکا مخالفان توافق هسته ای در این کشور را جنگ طلب معرفی می کند و به اعراب خلیج فارس می گوید بودجه نظامی شما 10 برابر بودجه ایران است، چرا ایران هراسی می کنید؟ و در سرزمین های اشغالی قدس نیز حتی نیروهای نظامی علیه نتانیاهو و دولتمردان دیگر این رژیم عنوان می کنند که این رژیم در حالت انزوای سیاسی در جهان است، نشانه دیگری از تحولات مثبت و ادامه جنگ سرد در منطقه و جهان است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیداواری کرد که در شرایط کنونی و حساس منطقه به ویژه پس از نتایج مذاکرات، منتقدان داخلی با حفظ مصالح و منافع ملی کشور، ضمن توضیح مواضع خود، سعی کنند آرامش، امید و همدلی و اتحاد بین مردم را حفظ و تقویت کنند.
رود ترکیه به صحنه جنگ با داعش می تواند نقطه امیدی برای اضمحلال این گروهک تروریستی باشد
هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود تغییر موضع ترکیه در مورد گروهک تروریستی داعش و پیوستن این کشور به ائتلاف ضد این گروه را از دیگر تحولات اخیر در منطقه توصیف کرد و افزود: ممکن است اقدام تروریستی این گروه در شهر مرزی سوروچ -ترکیه و کشته شدن افراد بیگناه زیادی در این اقدام تروریستی در این تغییر نگرش ترکیه مؤثر باشد، ولی در مجموع ورود این کشور به صحنه جنگ با داعش و اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک به آمریکایی ها برای بمباران مواضع داعش، می تواند راه حملات زمینی علیه داعش را هموار و نقطه امیدی برای اضمحلال این گروه باشد.
وی یادآور شد: همچنین بمباران مرکز پ.ک.ک در شمال کردستان عراق در تحولات این منطقه نیز مؤثر خواهد بود.
وی، ناکامی و شکست عربستان سعودی در حملات کور و ظالمانه به کشور مظلوم یمن و عجله این کشور در سرکوب مردم این کشور با 44 حمله دیشب به صعده را برای پایان دادن به مشکلات خود در منطقه، یکی دیگر از تحولات مهم منطقه ذکر کرد و گفت: هرچند این کشور برای خلاصی از مصائب حمله به کشور یمن، حملات هوایی خود را افزایش داده، ولی در نهایت جز شکست و بدنامی های بدتر برای عربستان عواقبی نخواهد داشت.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مجموع تحولات منطقه ای و جهانی را نشانه حاکم شدن نوعی تعقل و اجماع جهانی برای مبارزه با تروریسم و گروه های افراطی و تندرو توصیف کرد و با توجه به استقبال بسیاری از کشورهای جهان برای برقراری تعامل و همکاری با جمهوری اسلامی ایران، گفت: باید هوشیارانه و به دور از افراط و تفریط های احساسی و عجولانه، راه را گم نکنیم و با تدبیر و تعاملات جهانی، خود را تقویت و عقب ماندگی ها را جبران کنیم.
هاشمی رفسنجانی همچنین تأکید کرد: خوشبختانه از شروع مذاکرات تاکنون، رهبری انقلاب بر کلیت امور اشراف دارند و باید ظلم هایی که در حق کشورمان در این چند سال شده، جبران و با تکیه بر احکام مترقی اسلام و مردم مقاوم، صبور و متمدن خود، راه توسعه و پیشرفت کشور را برای آینده هموارتر کنیم.
مبادا ارزش و جایگاه کنونی جمهوری اسلامی ایران را دست کم بگیریم
وی در ادامه سخنان خود به همه گروه ها، جناح ها و شخصیت ها و مسوولان توصیه کرد: مبادا ارزش و جایگاه کنونی جمهوری اسلامی ایران را دست کم بگیریم.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: با حفظ انتقاد سازنده، نباید با طرح موضوعات متعصبانه جناحی و سیاسی، عزت و اقتدار کشور را تضعیف کنیم.
وی افزود: باید با همدلی، همیاری و پرهیز از تخریب و بداخلاقی های سیاسی نسبت به یکدیگر، وحدت و یکپارچگی خود را برای استفاده از موقعیت ها و فرصت های مناسب در جهان و منطقه حفظ کنیم.