جان کری: برای دستیابی به توافق عجله نداریم

مذاکرات در وین ادامه دارد
این نظر  جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی که در جمع خبرنگاران  در وین  در بیانیه ای قرائت کرد و گفت: برای دستیابی به توافق «عجله‌ای» نداریم.چون مسائل اساسی و مهم همچنان لاینحل باقی مانده است .گذشته از اعلام صریح شکست یا بن بست مذاکرات هسته ای است .زیرا که روسیه و چین درکنار تیم هسته ای رژیم وارونه ولایت فقیه موافق ادامه ی  تحریم های تسلیحاتی و بازدید ازمراکز نظامی نیستند . درست برگردان تهدیدپاسداران است که گفته اند اگر اجازه بازرسی به مراکز نظامی را نمی دهیم و تأکید کردند اگر چنانچه پای هربازرسی به مراکز نظامی  بازشود با گلوله پاسخ می دهیم. بنابراین این تهدید و اصرارپاسداران و زد و بند با چین و روسیه بادادن قول های بیشتر باج های کلان خرید تسلیحات نظامی روسی وکالاهای بنجول چینی منجر به بن بست  و یا لاینحل ماندن بخشی از موضوعات درمذاکره هسته ای شد.
ناگفته نماندکه پوتین زیرچتر حمایت تاکتیکی – تبلیغی ازبرخی مواضع  تیم مذاکره هسته ای رژیم وارونه ی ولایت فقیه هدف عبورازبحران و دور زدن تحریم ها و فشار غرب محور مداخله گری اش درامورداخلی اکرایین رادنبال می کند.
فراروجان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی در جمع خبرنگاران بیانیه ای قرائت کرد. او گفت: برای دستیابی به توافق «عجله‌ای» نداریم.
به گزارش فرارو، کری تاکید کرد: مسائل اساسی و مهم همچنان لاینحل باقی مانده است.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما اینجا نیستیم که مذاکرات را برای مذاکرات ادامه دهیم. دنبال این هستیم که به یک توافق جامع دست پیدا کنیم. و همان طور که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، گفتند قرار نیست همیشه پشت میز مذاکره باشیم.
کری در سخنرانی کوتاه خود توضیح بیشتری درباره ادامه مذاکرات نداد. اما این سخنان نشان می دهد که احتمال رسیدن به توافق در امشب کاهش یافته است.
از طرف دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتر خود نوشت برای تمام شدن مذاکرات عجله نمی کنیم.
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در مقابل هتل محل برگزاری مذاکرات صحبت کرد و گفت مذاکرات سازنده و همراه با احترام متقابل بوده است.
فابیوس به مشکل موجود در راه توافق اشاره نکرد. او گفت طرفین مذاکره امشب نیز کار میکنند. وزیر خارجه فرانسه گفت موضع کشورش همانند قبل است و تغییری نکرده است.
 
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، خبر داده است که «هنوز هیچ توافقی با ایران به دست نیامده است».
ضرب الاجل مذاکرات امشب به پایان می رسد. اگر مذاکره کنندگان تا فردا صبح به توافق برسند، کنگره آمریکا سی روز برای بررسی متن توافق زمان دارد اما اگر تا فردا صبح توافق حاصل نشوند، در صورت توافق احتمالی پس از آن کنگره امریکا شصت روز برای بررسی آن فرصت خواهد داشت