عرضه قليان در قهوه خانه ها براي چندمين بار ممنوع شد

    عرضه قليان در قهوه خانه ها براي چندمين بار ممنوع شد  28 تیر -94
بدون آنکه گفته شود دلیل روی آوری نسل جوان دختر وپسر به قلیان کشیدن چیست؟ خفقان وعدم امکانات تفریحی و سرگرمی درجامعه چه نقشی در رشد قلیان کشی بین نسل جوان دارد؟ به خصوص اینکه دراین مورد قلیان کشی نمی شود تبلیغ و ادعا کرد که غربی ووارداتی وجزو شبیخون فرهنگی می باشد. چونکه در دوران ناصرالدین شاه هم سوگلی هایش قلیان می کشیدند .مشروط براینکه گفته می شود هرنوبت قلیان کشی دودش برابر 180 نخ سیگار ضرر و زیان دارد . بااین وجود آنچنان  قلیان کشی داوطلب ومشتری دارد. برای همین برای چندمین  بار گزارش  گزارش  شده است که قلیان کشی در قهوه خانه ها ممنوع می باشد؟
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مديراجرايي جمعيت مبارزه با دخانيات از صدور بخشنامه منع ارائه مجوز عرضه قليان براي اماکن عمومي خبر داد و رئيس ديوان عدالت اداري نيز در همين خصوص گفت: قهوه خانه ها همچنان جزو اماکن عمومي محسوب شده و براساس قانون نبايد در آن قليان استعمال و سرو شود.    ماجراي حذف قليان از قهوه خانه ها از آنجا آغاز شد که در ۲۷ آبان ۱۳۹۰ دولت دهم تصويب کرد استعمال قليان در قهوه خانه ها ايرادي ندارد اما ديوان عدالت اداري اين مصوبه را ابطال و اعلام کرد: براساس قانون مبارزه با دخانيات، قهوه خانه جزو اماکن عمومي محسوب شده و نبايد در آن سيگار يا قليان استعمال کرد. دولت وقت هم به نوعي مصوبه ديوان را دور زد و قانوني تصويب کرد که براساس آن قهوه خانه ها را از ليست اماکن عمومي حذف کرد.
    البته ديوان عدالت اين موضوع را هم رد کرده و همچنان بر راي خود پافشاري مي کند. حالاپس از تغيير دولت و گذشت دو سال از روي کار آمدن دولت يازدهم حجت الاسلام محمد جعفر منتظري رئيس ديوان عدالت اداري در گفت وگو با مهر در مورد اينکه آيا راي ديوان عدالت اداري مبني بر ممنوعيت قليان در قهوه خانه همچنان لازم الاجراست گفت: قهوه خانه ها همچنان جزو اماکن عمومي محسوب شده و براساس قانون نبايد در آن قليان استعمال و سرو شود.
    وي در پاسخ به اينکه ضمانت اجرايي اين قانون چيست، گفت: دولت مجري قانون است و نيروي انتظامي هم به عنوان ضابط اجراي قانون مامور است با اين موضوع برخورد کند.    همچنين علي عطا طاهري مديراجرايي جمعيت مبارزه با دخانيات در گفت و گو با ايسنا، گفت: قرار است عرضه قليان در اماکن عمومي و از جمله قهوه خانه ها با بخشنامه اي که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده، غيرقانوني اعلام شود و از کساني که براي تمديد مجوز مراجعه مي کنند نيز تعهدي گرفته شود که طي چند ماه عرضه آن را متوقف کنند. در اين صورت اگر مجوزي صادر شود غيرقانوني و قابل شکايت است. 
    طاهري همچنين با اشاره به طرح جمع آوري قليان از مراکز عمومي با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت، پليس اماکن عمومي و مراکز بهداشتي وزارت بهداشت، افزود: ابلاغيه اين طرح براي استان ها ارسال شده است و چند شهر نيز آن را آغاز کرده اند، اما هنوز بطور سراسري به اجرا درنيامده است. مرحله اول اين طرح مربوط به مراکز غيرمجاز ارائه قليان است. فاز دوم آن نيز براي مراکزي است که مجوز دارند و جهت تمديد مجوز مراجعه مي کنند؛ در اين صورت اين افراد بايد تعهد دهند که طي چند ماه نسبت به جمع آوري عرضه قليان، اقدام کنند. وي هشدار داد: با کساني که مجوز ندارند از طريق تعزيرات حکومتي و اتحاديه قهوه خانه داران و هماهنگي با اصناف برخورد خواهد شد. 

    مدير اجرايي جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات درباره اقدامات فرهنگي اين جمعيت در راستاي فرهنگ سازي پيشگيري از مصرف دخانيات گفت: اين جمعيت در سال 1388 مرکزي براي کودکان 5 تا 12 سال راه اندازي کرده است که در آن با استفاده از انيميشن، داستان نويسي، نمايش، عروسک گرداني و آزمايشگاه درباره مضرات دخانيات صحبت و اطلاع رساني مي شود. همچنين کارت سلامت هميار نيز براي آن ها صادر مي شود. 

    حمايت علمي و مالي از پايان نامه ها و طرح هاي پژوهشي با موضوع دخانيات

    طاهري افزود: جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات از پايان نامه هاي کارشناسي ارشد و طرح هاي پژوهشي با موضوع دخانيات به لحاظ علمي و مالي حمايت مي کند. از ابتداي راه اندازي مرکز فراآموزي تاکنون نيز حدود 10هزار کودک آموزش ديده اند و به طورميانگين در زمان فعاليت مدارس، روزانه 40 تا 50 بازديد کننده از اين مرکز داريم که به مدت 2 تا 2/5 ساعت آموزش داده مي شوند. 

    طاهري در ادامه ضمن تاکيد بر لزوم ممنوعيت عرضه قليان در اماکن عمومي ادامه داد: ما بايد در زمينه ممنوعيت عرضه قليان در اماکن عمومي فرهنگ سازي اساسي داشته باشيم نه اينکه به طور مقطعي عرضه آن را ممنوع کنيم و بعد هم به دولت فشار آورده و ارائه آن از سر گرفته شود. کودکان بايد از سنين کودکي نه گفتن به دخانيات را بياموزند و هر ضد ارزشي را به راحتي نپذيرند. 

    وي همچنين درباره کلينيک ترک سيگاري که توسط اين جمعيت راه اندازي شده است، گفت: افرادي که مايل به ترک سيگار هستند، مي توانند به اين کلينيک مراجعه کرده و از مشاوره گروهي افرادي که موفق به ترک شده اند استفاده کرده ودر عين حال تجربيات خود را به ديگران منتقل کنند.