غافلگیری برف و باران و تگرگ همراه با خسارات مالی وتلفات انسانی در چند استان

غافلگیری برف و باران و تگرگ همراه با خسارات مالی وتلفات انسانی در چند استان، ريزگردها هم بيکار ننشستند!29 تیر -94
گزارش هاي دريافتي از استان هاي مختلف کشور حکايت از غافلگير شدن مردم برخي شهرها از بارش برف و باران و تگرگ دارد.
    
به گزارش خبرگزاري ها اين بارش بي موقع در برخي شهرها باعث شادي مردم در روزهاي گرم و سوزان تابستان شده است اما در برخي شهرها خساراتي نيز به باغات و مزارع زيرکشت وارد کرده است.
    
بارش تگرگ و جاري شدن سيل در شيروان، به بخشي از باغ ها، مزارع و ابنيه فني راه هاي روستايي بخش مرکزي اين شهرستان خسارت وارد کرد.
    
يونس روحاني معاون عمراني فرماندار شيروان جمعه شب تاکيد کرد: خسارات مزبور به باغ ها و ابنيه فني روستاهاي گرماب، گليان، شاه جهان و نيز روستاي بلغان عليا و سفلي وارد شده که کارشناسان براي برآورد ميزان خسارات وارده به منطقه اعزام شده اند.
    
وي گفت: از سوي ديگر جريان سيلاب با رها کردن گل ولاي و آورده هاي سنگ و چوب، شن و ماسه در سطح راه هاي روستايي، موجب بروز مشکلاتي براي تردد خودرو در اين مسيرها شده بود که گروه هاي راهداري براي بازگشايي به مناطق مزبور اعزام شده اند.
    
اداره کل هواشناسي خراسان شمالي روز پنجشنبه با صدور اطلاعيه اي نسبت به بارش شديد باران و بروز سيلاب در اين استان هشدار داده بود.
        
غافلگيري مسافران در مشگين شهر
    
بارش برف در ارتفاعات سبلان و کاهش کم سابقه دماي هوا در شهرستان مشگين شهر، غافلگيري مسافران و گردشگران را به دنبال داشت.
    
به دنبال افت محسوس دما در اين شهرستان مسافران مجبور به استفاده از پوشاک گرم و روشن کردن آتش در تفرجگاه هاي منطقه شدند.
    
فرماندار مشگين شهر گفت: تعداد انبوه مسافران ورودي به اين شهرستان بي سابقه بوده و از شب جمعه تمام مراکز اسکان از جمله مدارس، منازل استيجاري، سوئيت ها، اقامتي و هتل ها و هتل آپارتمان ها مملو از مسافر شده بود.
    
ابراهيم امامي افزود: به دليل تکميل ظرفيت مراکز اقامتي تعداد زيادي از مسافران به رغم سردي هوا شب را در چادرها سپري کردند. از سوي ديگر تغيير ناگهاني هوا، رعد و برق و بارش شديد رگبار در شنبه شب گذشته مردم کلاردشت و مسافران حاضر در منطقه را غافلگير کرد و موجب بارش برف در ارتفاعات علم کوه و تخت سليمان شد.
        
باران و سيلاب در 4 استان کشور
    
بارش باران شديد در چهار استان کشور باعث ايجاد سيلاب و جاري شدن سيل در برخي از شهرها شد.
    
مديرکل مديريت بحران خراسان شمالي گفت بارندگي هاي اخير به بخشي از باغ هاي شهرستان بجنورد آسيب وارد کرده است.
    
حسين عظيمي تاکيد کرد: بارندگي در مناطق گريوان، کلات و برخي ديگر از روستاهاي بجنورد به سر درختي هاي جمع آوري نشده خسارت وارد کرده است.
    
عظيمي افزود: همچنين بارش باران موجب بروز مشکلاتي در تردد خودروها در برخي از راه هاي روستايي شد که با اقدام به موقع راهداران، راه ها بازگشايي شد و خوشبختانه آسيبي از اين ناحيه به ابنيه و سازه هاي راه ها وارد نيامد.
    
مديرکل مديريت بحران خراسان شمالي گفت: همچنين به دنبال بارش باران و تگرگ و جاري شدن سيل به بخشي از عرصه هاي کشاورزي و باغي شهرستان شيروان خسارتي وارد شد.از کردستان هم خبر مي رسد که بارش شديد باران در کردستان سبب جاري شدن سيلاب در شهرهاي سقز و بانه شده است.
    
طالب حيدري مديرکل هواشناسي استان کردستان گفت: در سقز تا ساعت 22 يکشنبه شب بارش باران تا 29/7 ميليمتر و در روستاي کسنزان در نزديکي سقز به 64 ميليمتر رسيد.
    
وي افزود: شدت بارش هاي ناگهاني حدود 10 دقيقه بود اما شدت بارش به حدي بود که ايجاد سيلاب کرده و به تعدادي از خانه ها و مغازه ها خسارت وارد کرد.عبدالرحمن بهرامي رئيس جمعيت هلال احمر شهرستان سقز با اشاره به آبگرفتگي در برخي خيابان ها و خانه ها و مغازه ها از تشکيل گروه هاي امداد خبر داد و گفت: سيلاب در مدت نيم ساعت خسارت هاي زيادي به اموال مردم اعم از خودرو، مغازه، مزارع و باغات و وسايل مردم وارد کرده است، اما خوشبختانه تا اين لحظه تلفات جاني در برنداشته است.
        
ريزگردها هم بيکار ننشستند!
    
ريزگردها در ريگان و گرد و خاک در استان البرز نيز خودي نشان دادند و باعث کاهش شديد افق ديد در خيابان ها و معابر شدند.
    
امين باقري فرماندار ريگان گفت: 83 نفر در اين شهرستان بر اثر افزايش غلظت ريزگردها راهي مراکز درماني شده اند و برخي نيز به دليل مشکلات تنفسي زياد به بيمارستان بم انتقال يافته اند.
    
بنا بر همين گزارش شنبه شب وزش باد شديد و بروز پديده گرد و خاک آسمان استان البرز را فرا گرفت و باعث شد تا افق ديد در شهرستان کرج نيز به حدود 150 متر کاهش يابد.منصور رحمانيان مديرکل هواشناسي استان البرز از ادامه يافتن وضعيت ناسالم هواي استان تا ديشب خبر داد.در همين حال بخشدار کجور شهرستان نوشهر گفت: بارش باران در اين منطقه باعث خوشحالي مردم شد اما شدت آن به گونه اي بود که سبب جاري شدن سيل در روستاهاي فيروزکلا، کجور، بين، برکي و سربوده شد. رستم ساسيراني افزود: اين سيل خسارت هايي را به روستائيان وارد ساخت.