گزیده های پزشکی

گزیده های پزشکی 28 دی- 95
شيوع سرطان حنجره در زنان ايراني3 برابر شده است
مدير گروه گوش، حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به شيوع سرطان حنجره در جوانان گفت: مصرف قليان و سيگار در جوانان سن ابتلابه سرطان حنجره را کاهش داده و ميزان شيوع اين سرطان در خانم ها بيشتر است.
    دکترمحمدتقي خرسندي آشتياني مدير گروه گوش، حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکي تهران در نشست خبري کارگاه آموزشي آکادمي جهاني بازتواني پس از جراحي لارنژکتومي براي نخستين بار در ايران در بيمارستان اميراعلم برگزار شد، با بيان اين که سرطان حنجره در بين سرطان هاي سر و گردن شايع ترين است، گفت: اين سرطان بر اساس آمار جهاني يک در 10 هزار شيوع دارد.

    وي ادامه داد: 97 درصد افراد مبتلابه سرطان حنجره را سيگاري ها تشکيل مي دهند. تاثير مستقيم سيگار و دخانيات بر اين سرطان ثابت شده است و اغلب مبتلايان در زماني که بيماري پيشرفت کرده است به پزشک مراجعه مي کنند.

    مدير گروه گوش، حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به مهم ترين علل ابتلابه سرطان حنجره بيان کرد: اين سرطان بدخيم به دليل مصرف سيگار، قليان و ترياک در بيماران بروز مي کند، مصرف مواد دخاني و قليان هاي طعم دار مهم ترين عامل ايجاد سرطان زبان و حنجره در بين جوانان است. علاوه بر اين ها رفلاکس معده در جايگاه بعدي نيز عامل ابتلابه اين سرطان شناخته شده است.

    دکترخرسندي با بيان اين که شيوع سرطان حنجره در زنان با مصرف قليان و سيگار در يک دهه اخير سه برابر شده عنوان کرد: هر چند که شيوع سرطان حنجره در آقايان بيشتر است، اما با موج جديد مصرف سيگار و قليان ميزان ابتلابه اين سرطان در خانم ها افزايش چشمگيري داشته است.

    وي با اشاره به علائم سرطان حنجره بيان کرد: گرفتگي صدا بيش از چهار هفته، درد گلو و گوش يا گير کردن غذا در گلو حتما بايد مورد بررسي قرار گيرد تا از پيشرفت اين سرطان و تشخيص آن در مراحل اوليه اطمينان حاصل کرد.

    دکترخرسندي آشتياني اظهار داشت: سرطان دهان نيز يکي از سرطان هايي است که در جوانان شايع شده و علل ابتلابه آن هنوز شناخته شده نيست. سن ابتلابه اين سرطان از حدود 14 سالگي است در صورتي که زخم در دهان بيش از چهار هفته ادامه پيدا کند، حتما بايد به متخصص مراجعه کرد تا از ابتلابه اين سرطان و درمان آن در مراحل اوليه پيشگيري کرد.

    مدير گروه گوش، حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به علل رو به رشد سرطان در جهان گفت: شيوع سرطان در دنيا در هر 20 سال دو برابر افزايش پيدا مي کند و استرس، دخانيات، مواد مخدر، مواد غذايي از علل مهم ابتلابه سرطان شناخته شده اند.

    وي با اشاره به بازتواني پس از سرطان حنجره گفت: در ابتدا در سرطان به طول عمر و بقاي زندگي فرد توجه مي شود در مواردي براي زنده ماندن بيمار مجبوريم حنجره فرد را برداريم اما با رشد تکنولوژي و جراحي هاي پيشرفته لارنژکتومي در کشور اين امکان ميسر شده که بسياري از بيماران بتوانند بعد از جراحي از عوارض سرطان حنجره در امان بمانند.

    دکترخرسندي عنوان کرد: از دست دادن قدرت تکلم و مشکل تنفسي از عوارض سرطان حنجره است.

    در ادامه برقعي دبير اين کارگاه آموزشي عنوان کرد: بيماراني که سرطان حنجره دارند، بعد از جراحي و برداشتن بخشي با تمام حنجره با مشکل تنفسي، عفونت دستگاه تحتاني، از دست دادن حس بويايي و چشايي مواجه مي شوند، همچنين بيمار با مشکلات زيادي در گفتار مواجه شده و تکلم او دچار اختلال مي شود.

    وي ادامه داد: امروزه با روش هاي جديد بازتواني بعد از لارنژکتومي به کمک پروتزهاي حنجره صدايي نزديک به صداي طبيعي براي فرد ايجاد مي شود علاوه بر اين سلامت سيستم تنفسي افراد افزايش پيدا مي کند.

    برقعي با بيان اين که در اين کارگاه بازتواني پس از جراحي لارنژکتومي استادان برجسته اي از سوئد و هلند و بسياري از کشورهاي دنيا حضور داشتند، گفت: علاوه بر پزشکان برجسته خارجي اساتيد برجسته اين رشته از دانشگاه هاي علوم پزشکي سراسر کشور در اين کارگاه حضور پيدا کردند و با تعاملات بين المللي سطح علمي ما را در اين رشته به دنيا نشان دادند.
چرا صداي ضبط شده خود را نمي پسنديد؟
آيا هرگز در زمان شنيدن صداي ضبط شده تان اين سوال را از خودتان پرسيده ايد که «اين صدا خوشايند است؟» احتمالاپاسخ چنين سوالي در افراد کمي مثبت است.
    در طول روز با وجودي که خيلي حرف مي زنيم ولي هيچ چيز غيرعادي حس نمي کنيم. پس چرا وقتي که صداي ضبط شده مان را مي شنويم، همه چيز براي مان غيرعادي مي شود؟ و چرا چنين موقعيتي به هنگام شنيدن صداي ما براي بقيه پيش نمي آيد؟

    اين سوال پاسخي ساده دارد: صدايي که ما از خودمان مي شنويم، با چيزي که ديگران مي شوند يکسان نيست. اين چيزي است که دکتر «يِيل کوهن» مدير مرکز علمي شنوايي در دانشکده داروسازي دانشگاه پنسيلوانيا در اين باره گفته است.

    به گفته او صدايي که ما از فايل يا نوار ضبط شده مي شنويم، صداي واقعي ماست.

    در سر ما استخوان هاي کوچکي به نام Ossicle وجود دارد که در گوش مياني قرار دارند. وظيفه اين استخوان ها، ايجاد اختلاف بين صداي خودتان و چيزي است که ديگران مي شنوند. بدين ترتيب امکان بازشناسي صداي خودتان به وجود خواهد آمد. اين استخوان ها، کليد پردازش صداهاي اطراف و حذف آنها هستند. لرزش هاي اضافه پرده گوش توسط اين استخوان ها خنثي مي شود و لرزش ها براي پردازش به بخش حلزوني گوش مي رود. در بخش حلزوني گوش انرژي جنبشي حاصل از صداهاي اطراف ما به انرژي الکتريکي تبديل مي شود تا مغز امکان شنيدن صداها را براي ما مهيا کند.

    آگاهي از صداهاي اطراف به شکلي که سلول هاي مغز امکان پردازش و ارتباط آنها را داشته باشند، هدايت ناميده مي شود و اين همان چيزي است که ما آن را صدا -و نه نويز- مي ناميم.

     پردازش اصوات از طريق استخوان هاي ossicles، انتقال استخواني ناميده مي شود و زماني اتفاق مي افتد که هواي اطراف گوش هاي شما به واسطه امواج صوتي به حرکت در مي آيد. به اين خاطر است که زماني که شما حرف مي زنيد، مغز با کمک انتقال اصوات امکان پردازش الکتريکي اطلاعات دريافتي را دارد و حس شنيدن صدا را براي ما ايجاد مي کند.

    لرزش استخوان هاي گوش مي تواند با هر ارتعاش صوتي نيز اتفاق بيفتد. اما صداي خود ما هميشه بلندتر از چيزي ا ست که از بيرون مي شنويم. دليل آن هم نزديکي دهان و گوش هاست و همين عامل باعث حرکت بيشتر استخوان هاي گوش مي شود. اين مسئله باعث درهم و برهم شدن اصوات مي شود و در نتيجه آن، ما صداي خود را متفاوت از آن چه واقعا بايد باشد، مي شنويم. پس در زمان شنيدن صداي خود تصوري متفاوت از آن چه به صورت عادي مي شنويم خواهيم داشت.

    اما چرا ما بايد به هنگام حرف زدن صداي خودمان را متفاوت بشنويم. کوهن معتقد است که افراد فکر مي کنند صداي خود را مي شناسند و انتظار شنيدن همان چيزي را دارند که در حافظه شان سراغ دارند.

    تحقيقات متعدد نشان مي دهد، افراد تلاش مي کنند صداي خود را طوري دستخوش تغيير کنند که بين صداي واقعي و ضبط شده شان -از نظر خودشان- يکپارچگي ايجاد شود. به اعتقاد کوهن اين مسئله باعث مي شود افراد به هنگام صحبت در برابر ميکروفون به صورت ناخودآگاه متفاوت از حالت عادي صحبت کنند. او اضافه مي کند که زمينه درک افراد از آن چه آنها در مورد صداي خود مي شناسند، دليلي است که عامل ايجاد تغيير نوع صدا و صحبت کردن به هنگام ضبط صداشان مي شود.

    کوهن در ادامه براي ايجاد درک بهتر اين مسئله در قالب يک مثال مي گويد، تصور کنيد شما براي 6 ماه خود را در آينه نبينيد. پس از اين دوره اگر پرخوري کرده و دچار افزايش وزن شويد و ناگهان دربرابر آينه ظاهر شويد، قطعا شگفت زده خواهيد شد.

    در حالي که افراد به صورت کلي درک درستي از صداي خود دارند، تغيير صداي آنها نيز ممکن است براي خودشان دستخوش تغيير شود. افراد، بسته به تغييراتي که در اطراف شان اتفاق مي افتد، تمايل به ايجاد تغيير اندک در صداي خود در موقعيت هاي اجتماعي مختلف دارند.

    ساير فاکتورهاي موثر بر نوع صدا نيز در اين پروسه دخيل هستند. براي مثال لهجه ها قابليت ياد گرفته شدن دارند و مربيان و متخصصان گفتاردرمان گر هم مي توانند روي سرعت حرف زدن افرادي که تند حرف مي زنند، کار کنند تا روند صحبت کردن اين افراد را بهبود بخشند. اما آهنگ صدا و ريتم حرف زدن شما هم بر اين مسئله موثر است. احتمالاشما آهنگ صداي خود را بر اساس محل زندگي و آن چه تجربه کرده ايد، فرا گرفته ايد و تغيير آن احتمالابسيار سخت و پيچيده خواهد بود.

    و زماني که صداي ضبط شده شما به نظر ساير افراد هم ناخوشايند است، اگر شما به طور معمول صداي ضبط شده خود را شنيده باشيد، احتمالابه صداي ضبط شده تان عادت کرده ايد و متوجه تغييرات صداي خود و نسخه ضبط شده آن نخواهيد شد.
ليكن پلان» علت شايع ريزش مو
بيماري «ليکن پلان» در سال هاي اخير از علل شايع ريزش مو در رده هاي سني مختلف است.
     استرس، مصرف سيگار، قليان و آلودگي هوا از علل شايع بروز اين بيماري است ولي نکته قابل توجه درباره بيماري ليکن پلان اين است که مبتلايان به عارضه ريزش مو بايد در مراحل اوليه به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند تا با تشخيص و درمان به موقع، رويش موها به حالت عادي بازگردد؛ درمان ريزش موي سر در مبتلايان به ليکن پلان با درمان ريزش موي عادي متفاوت است، بنابراين در اين بيماران علاوه بر درمان ريزش موي عادي بايد درمان ليکن پلانوپيلاريس نيز انجام شود.

    ريحانه مهرگان، متخصص پوست و مو با اشاره به اين که در سال هاي اخير «ليکن پلان» از علل شايع ريزش مو به ويژه در جوانان بوده است، گفت: با مراجعه زود هنگام به پزشک متخصص پوست و مو و نمونه برداري از پوست مي توان از تشديد اين بيماري جلوگيري و ريزش مو را درمان کرد.

    وي يادآور شد: در چکاپ هاي عادي ريزش مو، بيماري ليکن پلان با آزمايش خون تشخيص داده نمي شود، در مرحله اوليه که بيمار براي درمان ريزش مو به پزشک متخصص پوست مراجعه مي کند، علت ريزش مويي که در اثر بيماري ليکن پلان بروز کرده، مشخص نيست و به ظاهر مشکلي وجود ندارد. اين متخصص پوست و مو در ادامه تاکيد کرد: تشخيص قطعي اين عارضه با نمونه برداري از پوست سر و آزمايش نمونه امکان پذير است؛ در مواردي که ريزش مو با درمان هاي معمول که به وسيله پزشک متخصص تجويز مي شود، طي مدت 2 ماه برطرف نشود، بايد بيوپسي پوست سر و آزمايش انجام شود، زيرا پس از 60 روز، ريشه مو تخريب شده و رويش موها به حالت عادي برنمي گردد.

    مهرگان، در باره نشانه هاي بيماري ليکن پلان پوست سر گفت: اين علائم به صورت خارش پوست سر و احساس درد در اين ناحيه بروز مي کند؛ اين عارضه اغلب بدون علامت است، ولي با استرس تشديد مي شود.

    وي با اشاره به اين که روند ريزش مو در مصرف کنندگان سيگار و قليان شدت بيشتري دارد، يادآور شد: استرس، ارث و آلودگي هوا از عوامل اصلي ريزش مو به علت بيماري ليکن پلان است؛ استفاده از رنگ موهاي شيميايي نيز از علل احتمالي ريزش است، لذا مبتلايان به اين عارضه در هيچ شرايطي نبايد از رنگ موي شيميايي استفاده کنند.

    اين متخصص پوست و مو گفت: سابقه ابتلابه هپاتيت، درمان هاي طولاني مدت با آنتي بيوتيک ها (به علت ابتلابه بيماري هاي عفوني)، مصرف دارو در بيماراني که مشکلات قلبي دارند، نيز از علل ديگر ابتلابه ريزش مو به علت ليکن پلان است که البته اين علل شيوع کمتري دارد.

    مهرگان تاکيد کرد: درمان ريزش موي سر در مبتلايان به ليکن پلان با درمان ريزش موي عادي متفاوت است، بنابراين در اين بيماران علاوه بر درمان ريزش موي عادي بايد درمان ليکن پلان موي سر نيز انجام شود؛ در صورتي که درمان مناسب در سال اول ابتلابه اين بيماري انجام شود، رويش مو 80 تا 100 درصد به حالت عادي بازمي گردد، ولي چنانچه درمان پس از يکسال اول ابتلاآغاز شود، نتايج درماني حدود 30 درصد است.

    در ادامه جاويد حسيني، متخصص پوست و مو با بيان اين که تشخيص و درمان بهنگام، از نکات اصلي درمان ريزش مو به علت ليکن پلان است، گفت: ليکن پلان موي سر، ليکن پلانو پيلاريس ناميده مي شود؛ اما پلانوپيلاريس يک بيماري مزمن پوستي است که با پاپول هاي فوليکولي کوچک مشخص مي شود؛ اين ضايعات به مرور به شکل پلاک هاي قرمز قهوه اي پوسته دار گسترش پيدا مي کند و اغلب با پوسته ريزي کف دست و پا همراه است. اين مشکل در خانم ها شايع تر است و با قرمزي اطراف فوليکول ها و پلاک هاي کراتين در حاشيه منطقه داراي ريزش مو مشخص مي شود.
سالم اما بدبو!

سير يکي از سبزي هاي پرخاصيت است که احتمالادرباره فوايد سلامت فوق العاده آن نکته هاي بسياري شنيده ايد. مصرف سير براي سلامت کلي بدن فوق العاده سودمند است و بهترين بخش داستان اين است که مي توانيد به روش هاي مختلف از اين محصول استفاده کنيد.
    به گزارش «نچرال کرباکس»، تهيه نوشيدني سير با استفاده از آب سير يکي از آسان ترين و البته قدرتمندترين روش ها براي مصرف سير است. در ادامه به برخي دلايل اين موضوع اشاره مي کنيم:

    کمک به بهبودي گلودرد و سرفه: براي از بين بردن سرفه و پيشگيري از گلودرد، آب داغ را با آب سير ترکيب کرده و بنوشيد. براي بهره مندي از فوايد آنتي اکسيداني بيشتر مي توانيد مقداري آب انار نيز به اين ترکيب اضافه کنيد.

    کمک به درمان جاي گزش حشرات: براي تسکين محل نيش حشرات، مقداري آب سير را به صورت موضعي روي ناحيه تحت تاثير قرار گرفته ريخته و به آرامي ماساژ دهيد.

    کمک به رشد مو: تمام کاري که بايد انجام دهيد، ريختن مقداري آب سير روي مناطق کم مو يا طاس سر است و اجازه دهيد تا خشک شود. اين کار را دو بار در روز انجام دهيد و احتمالاپس از مدتي نتايج آن را مشاهده خواهيد کرد.

    کمک به حل مشکلات آسم: شما مي توانيد حملات آسم را با ترکيب عسل، چند قطره آب سير و يک ليوان آب کنترل کنيد.

    ايجاد تعادل در کلسترول: به منظور کاهش سختي و ضخامت شريان هاي خود مي توانيد به طور منظم آب سير مصرف کنيد.

    کنترل ناباروري: مصرف شير نارگيل يا شير بادام گرم که با چند قطره آب سير ترکيب شده اند مي تواند به کنترل ناباروري در بانوان کمک کند.

    برطرف کردن آکنه و جوش: براي خلاص شدن از شر جوش ها تنها مقداري آب سير روي پوست خود بماليد و پيش از آبکشي پنج دقيقه اجازه دهيد در همان حالت باقي بماند.

    
    
چگونگي تهيه و مصرف آب سير
    آنچه نياز داريد:

    خوشه سير- فيلتر قهوه- الک ريز- غذاساز- قاشق

    دستورالعمل:

    نخست، سير را پوست بگيريد.

    سپس، حبه هاي سير را داخل مخلوط کن يا غذاساز ريخته و تا زماني که خميري خيس شکل بگيرد به هم بزنيد.

    خمير سير به دست آمده را در الک ريخته و الک را روي يک کاسه قرار دهيد.

    براي اين که آب سير سريع تر از الک عبور کند، خمير را با استفاده از يک قاشق فشار دهيد.

    از يک صافي قهوه براي براي صاف کردن سير استفاده کنيد.

    پس از انجام اين مراحل ماده به دست آمده را مي توانيد در يک بطري ريخته و براي استفاده در آينده در يخچال نگهداري کنيد.

    آب سير را مي توان به شيوه هاي مختلف مصرف کرد:

    مي توانيد آب سير را به صورت مستقيم مصرف کنيد، و همچنين مي توانيد مقداري آب نيز به آن اضافه کنيد تا رقيق تر شود.

    مي توانيد آب سير را با بسياري از سبزيجات، ميوه ها و آب سبزيجات ديگر ترکيب کنيد تا فوايد بالقوه آن را افزايش دهيد.

    آب سير را مي توانيد به عنوان چاشني به سالادها يا سوپ ها اضافه کنيد.

    ترکيب آب سير خام به همراه گياهان دارويي را مي توانيد به همراه يک تکه نان مصرف کنيد.

    هنگام سرخ کردن، بخارپز کردن يا پختن غذا مي توانيد چند قطره آب سير به آن اضافه کنيد.

    اما همان گونه که مي دانيد، سير داراي بوي متمايزي است که فضاي دهان و نفس را بد بو مي کند. به منظور کاهش و از بين بردن اين بو مي توانيد ترفندهاي زير را به کار گيريد.

    چاي سبز مصرف کنيد.

    مقداري جعفري بجويد.

    اسفناج بخوريد.

    مقداري عصاره ليمو يا يک ليوان آب ليمو بنوشيد.

    سيب بخوريد.

    سير داراي فوايد سلامت فراواني است و تهيه آب سير نيز کار دشواري نيست. پس تامل نکرده و اين ماده غذايي مفيد را به رژيم غذايي روزانه خود اضافه کنيد.