نگاه بازجویانه اوین نامه سربازجوشریعت نداری ي به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب


نگاه  بازجویانه  اوین نامه  کیهان سربازجوشریعت نداری ي به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب 6اردیبهشت -98
روزنامه دولت: تا دير نشده فرصت مذاكره با آمريكا را از دست ندهيم!
  سرويس سياسي- روزنامه ايران ارگان دولت روز گذشته در يادداشتي به قلم يكي از محكومان امنيتي درباره اقدامات خصمانه اخير آمريكا عليه ايران نوشت: « اقدام بي سابقه آمريكا مبني بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در فهرست سازمان هاي تروريستي نشانه اي از جدي تر شدن ابعاد خصومت دولت آمريكا نسبت به جمهوري اسلامي ايران به شمار مي آيد. .. ذيل چنين رويكردي منافع حياتي ملي ايران ايجاب مي كند مسئولان امنيت ملي كشور از شرايط موجود و پيش رو درك صحيح داشته و تصميمات درست و به موقع اتخاذ كنند.» در ادامه اين يادداشت آمده است: « محور خط مشي تل آويو- رياض محاصره كامل سياسي- اقتصادي- نظامي- امنيتي و فشار حداكثري به قصد فروپاشي از درون است. هدف آنها گرفتن نتيجه در دوسال باقي مانده دور اول ترامپ است و لذا اگر فشارحداكثري اقتصادي جواب ندهد، به دنبال خلق سناريو براي كشاندن آمريكا به حملات محدود نظامي عليه ايران خواهند بود».
در يادداشت روزنامه دولت همچنين آمده است: «آقاي روحاني در سخنراني علني گفت كه مقامات دولت آمريكا 8 بار تقاضاي ملاقات با دولت جمهوري اسلامي ايران را داشته اند علاوه بر آن 5 رهبر دنيا واسطه ملاقات شدند، اما اعلام كرديم كه زمان و شرايط مناسب براي مذاكره و ملاقات وجود ندارد. ممكن است ترامپ چنين درخواست هايي را تا شهريور امسال هم مطرح كند به اميد اينكه در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل، ديداري رخ دهد. اما كم كم به زمان پايان چنين درخواست هايي نزديك مي شويم. چون از پاييز امسال بتدريج مبارزات انتخاباتي كانديداها براي كنگره و رياست جمهوري آمريكا در پاييز سال آتي شروع مي شود و براي ترامپ ريسك مذاكره با ايران در دوران انتخابات بسيار خواهد بود. ضمن اينكه نتيجه انتخابات آمريكا نبايد عامل تعيين كننده اي براي تصميمات مقطع فعلي كشور باشد زيرا اولا محبوبيت ترامپ افزايش يافته و هيچ تضميني هم وجود ندارد كه دموكرات ها پيروز انتخابات باشند و ثانيا: تخريب ها در يكي دو سال گذشته و تا پايان دوره اول رياست جمهوري ترامپ به قدري گسترده بوده و خواهد بود كه راه مفري براي منتخب بعدي نماند
تسليم طلبان مهم ترين سرمايه هاي ترامپ در ايران
گفتني است دولت آمريكا در كنار تلاش براي همراه كردن اروپا و كشورهاي مرتجع منطقه براي تشديد فشار عليه ايران تلاش دارد با استفاده از اهرم برجام و تحريم هاي جديد ايران را به مذاكره مجدد مجبور سازد و اين در حالي است كه آمريكايي ها در اين مسير قطعا به كمك بازوان و عناصري نياز خواهند داشت كه با دوگانه سازي هاي دروغين «يا جنگ يا مذاكره» ملت ايران و يا ترسوها را بترسانند.
اهميت اين عناصر داخلي يا شبكه رسانه اي همكار غرب در داخل كشور از آنجاست كه اين جريان كه تا ديروز با دادن آدرس هاي غلط به افكار عمومي و با بزك كردن آمريكا، كليد حل مشكلات را در تعامل گسترده با غرب نشان دهد، اكنون و پس از نقض عهدهاي مكرر آمريكا و عدم دستيابي ايران به منافع حداقلي در برجام با هراس افكني و ايجاد فضاي رعب و وحشت در جامعه و القاي تفسيرها و ادعاهاي مراكز استراتژيك آمريكايي مبني بر قريب الوقوع بودن جنگ به دنبال زمينه چيني براي مذاكرات مجدد با آمريكا هستند تا اين بار قدرت موشكي و منطقه اي ايران قرباني شود.
به واقع آمريكا به اين جريان اميد بسته تا بتواند با كمك آنها دوران جديدي از فشار را دوباره آغاز و كشور را به موافقان سازش و امتيازدهي بيشتر و مخالف آن دو پاره كند. جرياني كه آمريكا طمع كرده كه دوباره تلاش خواهند كرد تسليم را تئوريزه كنند و آنها مهم ترين سرمايه هاي ترامپ در ايرانند.
بايد در ساختار و ماموريت هاي سپاه تجديدنظر كنيم!
روزنامه اعتماد به مديرمسئولي الياس حضرتي نماينده عضو فراكسيون اميد مجلس در يادداشتي با اشاره به اقدام خصمانه آمريكا در واردكردن نام سپاه در فهرست گروه هاي تروريستي نوشت: «در بعد سياسي طبعا سياستمداران بايد بينديشند شايد پرهيز از بزرگنمايي، اجتناب از افتادن در دام رفتار و گفتار غيرمتناسب، بهترين اقدام باشد..واكنش هايي كه در مقابل اين تصميم نشان داده مي شود، شتابزده، عجولانه، غيرمتناسب و ناكارآمد است. ارائه ابتكارهاي فعال ديپلماتيك كه از نوع واكنش معكوس باشد، به جاي تلاش و انديشيدن براي اقدامات متقابل هم سنخ بهترين گزينه است. البته مي توان به ساختاربندي مجدد سپاه و بازانديشي در نقش و ماموريت آن متناسب با تحولات روابط بين المللي و منطقه اي و افزايش اعتبار و جايگاه آن به عنوان جزيي از نيروي مسلح كشور و كاستن از نقش اقتصادي آن هم انديشيد».
گفتني است جريان مدعي اصلاحات پس از اعلام حمايت از سپاه، خيلي زود پرده از دورويي و نفاقشان افتاد ومدعي شدند كه حمايتشان از سپاه موقتي است و اين نهاد بايد ضمن تغيير در نقش منطقه اي و اقتصادي خود، حمايت دولت و طيف اصلاح طلب را جبران كند! نكته قابل تامل و البته تاسف آور اينكه تغيير رفتار سپاه در منطقه و اقدامات اقتصادي دقيقا خواسته آمريكا بوده است. از سوي ديگر مدعيان اصلاحات در حالي در ادعاي مضحك خود تغيير رفتار سپاه در مسائل اقتصادي و سياست خارجي مطرح مي كنند كه طي سال هاي گذشته عظيم ترين پروژه هاي عمراني و اقتصادي از جمله ستاره خليج فارس، با هدف بي اثر كردن تحريمهاي آمريكا توسط سپاه ساخته شده و نابودي داعش به رغم صرف ميلياردها دلار هزينه از سوي آمريكا، اروپا و كشورهاي مرتجع عربي منطقه تنها بخش كوچكي از رفتار سپاه در اقتصاد و سياست خارجي و نتايج آن براي مردم است. اين درحالي است كه نسخه مورد نظر اين جريان براي اقتصاد و سياست خارجي يا همان برجام جز نتايج خسارت بار از جمله كوچك تر شدن سفره مردم و كاهش چشمگير ارزش پول ملي، در سياست خارجي نيز نتايج تاسف برانگيزي در پي داشت و به اذعان دولتمردان، صادرات نفتي ايران را كاهش داد و دامنه تحريم ها را نيز گسترده تر كرد
زنجيره اي ها همچنان مشغول بزك اروپاي بدعهد
روزنامه دنياي اقتصاد در مطلبي نوشت:«وزارت خارجه فرانسه ديروز اعلام كرد كار براي ايجاد مكانيزم موسوم به «اينستكس پيشرفت خوبي داشته است».
زماني كه آمريكا از برجام خارج شد-18 ارديبهشت 97- قرار بر اين بود كه طرف اروپايي نهايتا ظرف چند هفته نسبت به اجراي تعهدات برجامي خود و مقابله با تحريم هاي آمريكا، تضمين بدهد.
اما اكنون عليرغم سپري شدن حدود يك سال از خروج آمريكا از برجام، اروپا نه تنها تضميني نداده است، بلكه در مقابل عهدشكني هاي آمريكا نيز صرفا به ابراز تاسف بسنده كرده است.اروپا حتي وعده كانال مالي-كه يك دهم تعهدات برجامي اش نيز نبود- را عملياتي نكرد و اين وعده نيز صرفا به رونمايي متوقف شد. با اين حال مدعيان اصلاحات در اقدامي مغاير با منافع ملي، همچنان مشغول بزك اروپاي بدعهد هستند.
دستاوردسازي اصلاحاتي از باران آمده و سيل نيامده!
روزنامه شرق روز گذشته در سرمقاله خود درباره «مديريت واحد شهري» نوشت: «مقايسه عملكرد شهرداري تهران با ساير كلان شهرها در مديريت سيل اخير حكايت از موفقيت شهرداري تهران دارد. جداي از ساير علل مي توان ادعا كرد استقلال شهرداري در مديريت بحران يكي از علل موفقيت در اين زمينه بوده است»!
چنان كه خوانديد نويسنده سرمقاله شرق كه خود شهردار يكي از مناطق تهران است مدعي شده كه عملكرد شهرداري تهران در مواجهه با سيل حكايت از موفقيت شهرداري تهران دارد! اما موضوع جالب توجه اين است كه براي دست اندركاران روزنامه شرق هم اين پرسش پيش نيامده كه منظور نويسنده از مديريت بر سيل، كدام سيل است؟ البته اين را هم بايد متذكر شويم كه نويسنده يادداشت يحتمل مي داند كه ميان بالا آمدن چند مسيل و لبريز شدن جوي هاي خيابان با سيل هاي ويرانگري كه در شمال و جنوب كشور شاهد آن بوديم فرق بسيار است. اين نوشته وقتي جالب تر مي شود كه نويسنده براي اين دستاورد موهوم دلايلي هم ذكر مي كند.
همچنين بايد اين نكته را نيز يادآور شويم كه چند روز قبل يك كانال طيف موسوم به اصلاح طلب فروردين ماه 98 را ماهي بدون آلودگي هوا ذكر كرده بود؛ يعني در ماه گذشته حتي يك روز هم هواي تهران در حالت هشدار قرار نگرفت. اين موضوع نيز در شمار دستاوردهاي شوراي شهر و شهرداري اصلاح طلب تهران عنوان شد.