گزیده خبرهای 3 مرداد 96 قسمت - 10

گزیده خبرهای 3 مرداد 96 قسمت - 10
معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری با یادآوری این که حمایت از تروریسم اکنون توسط تعدادی از کشورهای عربی صورت می گیرد، تاکید کرد: اگر آنها از ترکیه درس نگیرند، مجبور می شوند با ترور در پایتخت هایشان بجنگند.به گزارش ایرنا، حمید ابوطالبی در مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر به رویکرد دولت ترکیه در قبال مساله تروریسم و آنچه باید در آینده مورد توجه کشورهای منطقه قرار گیرد، پرداخته است.در این مطلب آمده است: مشکل داعش تهدید اصلی برای امنیت ملی ترکیه است، ابعاد این تهدید به طور مداوم در حال رشد است.معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری یادآور شد: ترکیه هم درخصوص اینجرلیک تغییر موضع داد و هم به مراکز داعش در سوریه حمله کرد؛ این نشان می دهد که اخوان المسلمین سوری هم باید راه متفاوتی اتخاذ کند.ابوطالبی در این مطلب خاطرنشان کرد: شرایط درترکیه درحال تغییر است؛ زمانی که روحانی با اردوغان درخصوص ضرورت مقابله باتروریسم گفتگو کرد، اردوغان از گروه های داخل سوریه حمایت می کرد.وی تصریح کرد: هشدار رییس جمهوری اسلامی ایران این بود که حمایت از گروه های تروریستی، متاسفانه دامان کشورهای حامی را هم خواهد گرفت؛ چه در سوریه باشد و چه درعراق، وچه در سایر کشورها.معاون سیاسی رییس دفتر رییس جمهوری همچنین نوشت: اگرچه این واقعا تاسف بار است که در این آزمون خطرناک، جان انسان ها به خطرافتاد، ولی بالاخره مدل ترکیه نشان داد این سخن روحانی چقدر دقیق وصحیح است.ابوطالبی افزود: چنانچه منطقه، پیشنهاد روحانی را که در مجمع عمومی سازمان ملل تحت عنوان (Wave) به تصویب رسید جدی نگیرد، با سرانجامی خطرناک مواجه خواهد شد.ابوطالبی در این نوشتار یادآور شد: ضرب المثلی ایرانی است که می گوید آزموده را آزمودن خطا است و ضرب المثلی عربی می گوید: وفی التاخیر آفات.وی تاکید کرد: تروریسم، عروسک خیمه شب بازی نیست که هرگونه خواستی آن را بگردانی وبه بازی بگیری؛ بازی با آتش، سرانجامی جز آتش افروزی نخواهد داشت.
عملکرد بورس تهران در تیر ماه به دو بخش تقسیم می شود؛ بخش اول نیمه اول تیر ماه و رونق بورس و بخش دوم نیمه دوم تیر ماه‌ است که با افت قیمت‌ها شاخص بورس روی دیگری از خود نشان داد.به گزارش ایسنا، بورس تهران در سه هفته ابتدایی تیر ماه رشد کرد و با افزایش قیمت سهام شرکتها و رشد تقاضا، بازدهی سهامداران را تا 10 درصد افزایش داد، اما در هفته پایانی تیر ماه مسیر خود را تغییر داد و وارد مدار نزولی شد.بر این اساس تمایل خریداران به خرید سهم در هفته‌های ابتدایی تیر ماه موجب عملکرد مثبت بورس در این ماه و رشد 65 درصدی تعداد خریداران، با وجود قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان شد. اما در هفته پایانی تیر ماه فشار فروش در بورس افزایش پیدا کرد و منجر به توقف روند صعودی بورس و کاهش 70 درصدی خریداران شد.کارشناسان می گویند پیش خور شدن افزایش قیمت‌ها قبل از اعلام توافق هسته ای، نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع، تقسیم سود اندک در مجمع و تمایل سهامداران به فروش، در کنار باقی ماندن ابهامات اقتصادی موجود در صنایع بورسی همچون نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی، اخذ بهره مالکانه معادن، نرخ سود سپرده بانکی و همچنین ابهام در قیمت خودرو در کنار بی اعتمادی سهامداران به حمایت از بورس موجب وارد شدن به فاز منفی شده است.با این حال عده‌ای از تحلیل گران نیز معتقدند که بورس تهران در حال اصلاح بوده و بعد از مدتی کوتاه به روند صعودی بر می گردد و بازدهی 30 درصدی را نصیب سهامداران خود می کند.به طوری که راهی شدن تعداد زیادی از خریداران به تالار شیشه ای در نیمه اول تیر ماه موجب شد تا تعداد خریداران در این ماه 65 درصد رشد پیدا کرده و به بیش از 316 هزار نفر برسد.به این ترتیب بررسی عملکرد تالار شیشه ای در اولین ماه تابستان نشان می دهد که علاوه بر رشد تعداد سهامداران و میل آنها به خرید سهم، شاخص بورس تهران نیز با رشد 6 درصدی معادل 3 هزار و 834 واحدی مواجه شده و از کانال 63 هزار و 810 واحدی به کانال 67 هزار و 644 واحدی رسیده و بازدهی سهامداران را درسطح 8.2 درصدی قرار داده است.همچنین در این ماه ارزش و حجم معاملات با رشد بی سابقه‌ای مواجه شد به طوری که میل سهامداران به خرید سهم، افزایش 110 درصدی ارزش و 109 درصدی حجم معاملات را رقم زد به این تریتب در تیر ماه در مجموع 19 هزار و 475 میلیون سهم به ارزش 38 هزار و 513 میلیارد ریال داد و ستد شد و تعداد دفعات معامله نیز با رشد 62 درصدی به بیش از یک میلیون دفعه رسید.
سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه با ارسال نامه ای به مدیرکل آژانس رسما نسبت به اظهارات غیر مسئولانه سخنگوی کاخ سفید اعتراض و از سواستفاده احتمالی و یا درز اطلاعات از آژانس به بیرون هشدار داد.سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید جاش ارنست در تاریخ 17 جولای با تکرار تهدید نخ نما شده انتخاب نظامی، مدعی شده بود که مقامات نظامی آمریکا یا اسراییل با کسب اطلاعات از رژیم بازرسیهای آژانس در سالهای اجرای برجام تواناییهای خود را بهبود می بخشند.در نامه ارسالی اعلام شده است: این گونه بیانیه ها نقض تعهدات عام الشمول دولت ها در عدم تهدید یا استفاده از زور طبق منشور ملل متحد بوده و در زمانی که برجام بتازگی بصورت موفقیت آمیزی نهایی شده ، چنین اظهاراتی بشدت اصول اساسی لازمه اجرای برجام که بزودی آغاز می شود را تحت الشعاع قرار می دهد.این اظهارات نقش آژانس طبق برجام را به مخاطره می اندازد زیرا از آژانس خواسته شده در اجرای اقدامات شفاف سازی، برای حفظ اسرار تجاری، فنی، صنعتی و سایر اطلاعات محرمانه که بدست می آورد هرگونه احتیاط لازم را در پیش گیرد.در ادامه نامه آمده است که بیانیه ذکر شده و اطلاعات اشاره شده در آن، تنها با نقض فاحش اصل محرمانگی اطلاعات پادمانی و بویژه نقض صریح مقررات اساسنامه آژانس میسر خواهد شد زیرا طبق ماده 7 اساسنامه ، مدیرکل و کارمندان آژانس در انجام وظایفشان نباید از هیچ منبعی خارج از آژانس دستور بگیرند و نباید هیچگونه اسرار صنعتی یا اطلاعات محرمانه ای که بدلیل اشتغال در آژانس کسب می کنند را افشا کنند. دولتهای عضو هم طبق همین ماده اساسنامه متعهدند که بدنبال اعمال نفوذ بر مدیرکل و آژانس نباشند.در نامه نماینده ایران اعلام شده که :با یادآوری مواردی در گذشته که بواسطه نشت اطلاعات بسیار محرمانه جمهوری اسلامی ایران توسط بازرسان آژانس، امنیت ملی ایران عمیقا تهدید شده و با یاد آوری ترور و شهادت دانشمندان هسته ای ایران و خرابکاریهای صنعتی، برای آژانس مطلقا ضروری است که با اتخاذ اقدامات فوری اینگونه سواستفاده ها را ، که اعتبار آژانس را تحت الشعاع قرار داده و صدمات جبران ناپذیری بر بی طرفی آژانس در رابطه با فعالیتهایش بخصوص در ایران وارد می کند، قویا رد کند. جمهوری اسلامی ایران بشدت علیه هر تلاشی برای کسب اطلاعات محرمانه اش هشدار می دهد و مانند هر کشور دیگر اجازه نخواهد داد امنیت ملی و ایمنی شهروندانش به هر شکلی مورد مصالحه قرار گیرند.در پایان نماینده کشورمان در این نامه اعلام کرده است که: ایران بدقت رعایت اطلاعات محرمانه را در طول اجرای برجام تحت نظر می گیرد و طبق آن اقدام خواهد کرد. انتظار ایران این است که آژانس بیانیه مزبور را محکوم کرده و در اجرای مسئولیت اساسی اش برای پایبندی به اصل محرمانگی اطلاعات مرتبط با اجرای پادمان در ایران و وظایفش طبق برجام، اقدامات مناسبی را اتخاذ کند .
با دستاورد بزرگ توافق جامع
سوالی که مطرح است این است که آیا واقعا صبر و بردباری ایرانی بر عمو سام از طریق مذاکرات مارتونی که سال ها طول کشید، پیروز شد؟ حقیقت ماجرا چیست؟ به گزارش الاهرام، چیزی که از چهره محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیدا است نشان از شور و شعف پیروزمندانه کسی است که توانسته در مذاکرات موفق شود و غبطه دیگران را برانگیزد. او کسی است که توانست کشورهای بزرگ را پشت میز مذاکره با ایران بنشاند و با عبور دادن کشورش از مرحله نگرانی های جامعه جهانی و تحریم ها و اتهام ها به یک کشور هسته ای تبدیل کند و جامعه جهانی را وادار کند که ایران هسته ای را به رسمیت بشناسنداو کاری کرد که ایران نیز به جمع کشورهای بزرگ جهان بپیوندد و به جهانیان بگوید علی رغم تحمیل تحریم های سرسختانه کشورش توانست دستاورد بزرگ هسته ای را به دست آورد. در حالی که خزانه کشورش نزدیک به 160 میلیارد دلار پول ذخیره در اختیار دارد. پولی که بی شک می تواند مثل بمب مهیب اقتصادی در منطقه عمل کند و شرکت ها و سرمایه گذاران و طرف های اقتصادی بزرگ را به سمت خود جذب کنداین همه در حالی است که ایران می تواند حجم بزرگی چند برابر میزان فعلی نفت تولید کند در حالی که دومین تولید کننده گاز و چهارمین تولید کننده نفت در جهان نیز محسوب می شود. به موازات همه اینها ایران تاسیسات هسته ای خود را نیز حفظ کرده است.
 
آن چه مسلم است و همه بر آن تاکید دارند، در توافقی که نزدیک به یکصد صفحه می شود و بعد از ماراتونی از مذاکرات آن را به دست آورده، قید شده است که ایران فعالیت های غیرقانونی دنبال نخواهد کرد به معنای دیگر طرحی غیرقانونی نخواهد داشت، این چیزی است که ایران پای آن را امضا کرده است.
 
این در حالی است که محمد جواد ظریف، فردی که خود در امریکا تربیت یافته و بزرگ شده کاری کرد که در متن توافق نامه چیزی از فعالیت های منطقه ای ایران نیاید، و مسائل دیگر منطقه ای مرتبط با فعالیت های ایران که غربی ها مدعی اند حمایت از تروریسم است یا دخالت در امور دیگر کشورها محسوب می شود یا چیزی از این قبیل گنجانده نشودتوافق به دست آمده صرفا فقط هسته ای است و این مساله می تواند فضا را برای بلندپروازی های ایران باز بگذارد، که بی شک به سود ایران است. شکی نیست که ایران به هر آن چه خواست در این توافق رسید. این توافقی مطمئن هم برای ایران و هم برای طرف های مذاکره کننده با ایران است.
 
اما در مورد اعراب و رویکرد ما به توافق هسته ای ایران با غرب، باید در نظر بگیریم بلندپروازی های ایران فراتر از نامیدن خلیج فارس توسط اعراب است. ایران از حالا به بعد می تواند به گونه ای با ما اعراب برخورد کند که مجبور شویم هر آن چه می خواهد را عمل کنیم. همان طور که رهبر انقلاب ایران تاکید کرده است ایران به حمایت از دوستان خود در منطقه ادامه خواهد داد. برای همین اعراب باید به هوش باشند که این توافق سبب نخواهد شد سیاست های ایران در منطقه و خاورمیانه و جهان عرب تغییر کنداعراب باید بدانند که از حالا به بعد ایران فقط به دستاوردهای مهم در یمن و سوریه و عراق و لبنان و شاید بحرین فکر می کند و چه بسا در حال حاضر پرونده یمن را در اولویت دستورالعمل خود قرار دهد. پرونده ای که به مثابه قلب عربستان محسوب می شود. این همه در حالی است که ایران صادقانه نیات خود را در منطقه بیان می کند و به صراحت می گوید برنامه هایش چیست و چه اهدافی را دنبال می کنددر این جا این سوال مطرح می شود که مواضع اسرائیل در این میان چیست. بعد از توافق هسته ای ایران با 6 قدرت جهانی اسرائیل چه موضعی را دنبال می کند. البته بر کسی پوشیده نیست که امریکا همه تلاش خود را می کند تا رضایت اسرائیل را کسب کند و برای این که بتواند اشک هایش را پاک کند و راضی شود بزرگترین زیردریایی تسلیحاتی هسته ای جهان را به آن هدیه می دهد. اسرائیل تا کنون 7 زیردریایی تسلیحاتی هسته ای در اختیار دارد.  سوال دیگر این که آیا بعد از امضای توافق هسته ای میان ایران با 1+5 امریکا همچنان شیطان بزرگ باقی می ماند؟ آیا ممکن است در پی امضای توافق نهایی شاهد آغاز گفت وگوهای عربی – ایرانی مهم و ثمربخش باشیم؟
روزنامه "قانون" امروز، شنبه 3 مرداد، در ستون درگوشی نوشتشنيده ها حاكي بر اين است (ح ش) كه پس از آشنايي با بابك زنجاني و دريافت وام 43 ميلياردي از وي به عنوان يكي از اصلي‌ترين اعضاي كارتل اقتصادي اين متهم اقتصادي شناخته مي‌شد، اين روزها در كيش دست به اقدامات بحث‌برانگيزي زده استپس از دستگيري بابك زنجاني، (ح ش)كه به عنوان مشاور وي شناخته مي‌شد نيز دستگير شد، اما وي پس از آزادي فعاليت خود را به گونه‌اي ديگر و با ايجاد چندين گروه در شبكه‌هاي اجتماعي دنبال مي‌كند ، كه پس از شبكه‌سازي با عنوان دوستداران كيش ميتينگ‌هايي را برگزار مي‌كندنكته قابل توجه حضور معاونت گردشگري كيش (م خ) در اين شبكه است. وي با گذشت مدت زمان كوتاهي از اين فعاليت، دست به گسترش اين شبكه‌سازي با برگزاري همايش با حضور معاونت گردشگري سازمان منطقه آزاد كيش و ساير افراد اين شبكه كه اكثراً از سرمايه‌داران كلان هستند زده است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اعلام آمادگی کمپانی "مک‌دونالد" برای پذیرش نمایندگی در ایران گفت: تاکنون درخواستی در این رابطه ارسال و مجوزی صادر نشده است اما طبق قانون اصناف کشور، اینگونه فعالیت‌ها نیازمند اخذ مجوز از اتحادیه‌های صنفی ذیربط است.مجتبی خسروتاج اظهار کرد:‌ ضوابط صدور مجوز برای ایجاد نمایندگی رستوران‌های زنجیره‌ای مشمول دستورالعمل مربوط به اخذ مجوز نمایندگی برای کالاهای سرمایه‌ای که در حال حاضر این وزارتخانه طبق قانون صادر می‌کند، نیست و از مقررات دیگری تبعیت می‌کند.وی در عین حال بیان کرد: طبق قانون اصناف کشور این‌گونه فعالیت ها که در زمره فروشگاه‌های خدماتی زنجیره‌ای هستند به اخذ مجوز از اتحادیه‌های صنفی ذیربط نیاز دارند ولی به دلیل محدود بودن فروشگاه‌های زنجیره ای در کشور هنوز اتحادیه این‌گونه واحدهای صنفی شکل نگرفته است.خسروتاج افزود: البته به زودی انتخابات تشکیل این اتحادیه انجام می‌شود و شکل رسمی می‌گیرد که تا آن زمان اخذ مجوز از اداره امور اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت الزامی است.