خامنه ای دانشگاه جاي حاشيه سازي و سياست بازي نيست

اوین نامه ی کیهان 14 تیر- 94
خامنه ای  در ديدار جمعي از اساتيد دانشگاه ها تاكيد  کرد
دانشگاه جاي حاشيه سازي و سياست بازي نيست
خامنه ای چون حفظ پست و جایگاهش را مدیون سپاه  وحامیان چماقدارش است .بنابراین وامدار اینان است .برای همین امثال سربازجو شریعت نداری دراوین نامه ی کیهان هرطوری دوست داشته باشد  بطور گزینه ای عنوان ی تیتر خبر سمت وسو و جهت د ار علیه ی رقیب از سخنرانی های خامنه ای انتخاب می کند و بازتاب می دهد . چون دیدارهای خامنه ای از سوی دلواپسان که در صدرشان پاسداران است تدارک دیده و به بیت خامنه ای دیکته می شود .برای همین خامنه ای همیشه باید طوری سخنرانی یا روضه خوانی وهذیان گویی می کند که مورد چماقداران دلواپس باشد .

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب عصر ديروز (شنبه) در ديدار بيش از هزار نفر از استادان و اعضاي هيئت هاي علمي دانشگاه هاي سراسر کشور، نقش استادان را در تعليم و تربيت نسلي پرتلاش، مومن و پيشرو، نقشي بي بديل خواندند و با تاکيد بر پرهيز از حاشيه سازي در محيط هاي علمي افزودند: شتاب علمي کشور، به هيچ دليلي، نبايد کاهش يابد.
    در اين ديدار که بيش از 2 ساعت طول کشيد، رهبر انقلاب پس از شنيدن ديدگاه ها و پيشنهادات شماري از اساتيد دانشگاه ها، نفوذ و تاثيرگذاري طبيعي استاد در قلب و روح دانشجو را فرصتي استثنايي برشمردند و افزودند: از اين امکان بسيار بزرگ، براي تربيت جواناني «متدين، برخوردار از غيرت ملي، پرانگيزه، انقلابي، سختکوش، با اخلاق، شجاع، داراي اعتماد به نفس و اميدوار به آينده» بهره بگيريد و بازوان پرقدرتي را براي پيشرفت ايران عزيز تعليم دهيد و تربيت کنيد.

    ايشان استغناء از بيگانگان، فهم درست موقعيت و ميسر کشور، و حساسيت و قاطعيت در مقابل خدشه دار شدن استقلال کشور را از ديگر ويژگي هاي لازم نسل جوان خواندند و افزودند: استادان محترم، با روش و منش خود، چنين نسلي را پرورش دهند.

    رهبر انقلاب، استادان را فرماندهان جنگ نرم برشمردند و خطاب به آنان خاطرنشان کردند: همچون فرماندهان 8 سال دفاع مقدس، با حضور عيني در اين مبارزه حياتي و عميق، جوانان دانشجو يعني افسران جنگ نرم را فرماندهي و هدايت کنيد که اين ميدان نيز، يک «دفاع مقدس» است.

    ايشان با ابراز خرسندي از حضور 70 هزار عضو هيئت علمي در دانشگاه ها افزودند: بخش اعظم اين اساتيد، «مومن، متدين و معتقد به مباني انقلاب» هستند که اين مسئله بسيار مهم، باعث افتخار کشور است.

    حضرت آيت الله خامنه اي مسئولان وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکي» را به قدرشناسي از استادان مومن و انقلابي فراخواندند و افزودند: عناصري که از هجمه تبليغات موذيانه و عمدتاً پنهان نمي هراسند و به ايفاي وظايف مهم خود مشغولند، بايد مورد توجه و تجليل قرار گيرند.

    ايشان، دستيابي ايران به رتبه 16 علمي جهان را نتيجه تلاش هاي بي وقفه 10، 15 سال اخير در دانشگاه ها و مراکز علمي خواندند و افزودند: شتاب علمي شوق برانگيزي که اين افتخار را نصيب ايران کرد، امروز کم شده است و مسئولان بايد همّت مضاعف کنند که حرکت پيشرفت علمي از دور نيفتد و متناسب با نياز کشور شتاب گيرد.

    رهبر انقلاب در نوعي آسيب شناسي از عوامل کاهنده شتاب پيشرفت علمي کشور، به انتقاد شديد از حاشيه سازي و سياست بازي در محيط هاي علمي پرداختند و خاطرنشان کردند: محيط دانشگاه بايد محيط فهم سياسي، آگاهي و دانش سياسي باشد اما سياسي کاري و حاشيه پردازي به کار اصلي دانشگاه ها يعني تلاش و پيشرفت علمي ضربه جدي مي زند.

    ايشان به عنوان يکي از مصداق هاي سياست بازي در دانشگاه ها، به حاشيه سازي درباره موضوع بورسيه ها اشاره کردند و آن را از غلط ترين کارهاي چند سال اخير دانستند.

    حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: تحقيقات دقيق نشان مي دهد مسئله بورسيه ها، به آن شکلي که در روزنامه ها با آن بازي کردند نبود اما اگر هم بود بايد از راه هاي قانوني امتيازاتي که عده اي بر خلاف قانون گرفته بودند لغو مي شد نه اينکه سر و صدا و جنجال درست شود.

    رهبر انقلاب سياست بازي را سمِّ محيط هاي علمي خواندند و با ابراز تاسف از اينکه در موضوع بورسيه ها به عده اي ظلم شد افزودند: سمّي که در اين موضوع به دانشگاه ها تزريق شد از بينش فکري مبتني بر سياست کاري نشات مي گرفت و متاسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبير و هم خلاف اخلاق بود.

    حضرت آيت الله خامنه اي بخش ديگري از سخنانشان را به ضرورت تلاش جدي مسئولان براي تحول در علوم انساني اختصاص دادند.

    ايشان افزودند: اين تحول ضروري، هم نياز به جوشش دروني در دانشگاه ها و مراکزي همچون شورايعالي انقلاب فرهنگي و شوراي تحول علوم انساني دارد و هم نياز به حمايت بيروني دستگاه هاي مسئول.

    رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: جوشش دروني به فضل الهي وجود دارد و لازم است دستگاه هاي مسئول، تلاش هاي نظريِ انجام شده در زمينه تحول در علوم انساني را عملياتي کنند و مصوبات شوراي تحول در علوم انساني را محقق نمايند.

    چهارمين نکته سخنان رهبر انقلاب، توجه به «سهم بودجه پژوهش از بودجه عمومي کشور» بود.

    ايشان با اشاره به تاکيدات مکرر خود در سال هاي گذشته در اين خصوص و اظهار تاسف از محقق نشدن سهم مورد انتظار بودجه پژوهش، افزودند: در سند چشم انداز، سهم 4 درصد از بودجه عمومي براي پژوهش در نظر گرفته شده که امکان تحقق اين سهم در کوتاه مدت وجود ندارد اما بايد سهم حدود 2 درصدي پژوهش در بودجه عمومي محقق شود، ضمن اينکه اين بودجه ها و منابع مالي بخش پژوهش نيز بايد درست و بجا، صرف شود.

    ضرورت «عملياتي شدن نقشه جامع علمي کشور» نکته ديگري بود که رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش عالي و اساتيد دانشگاه ها بيان کردند.

    حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تاييد نقشه جامع علمي از سوي صاحبنظران، قدم اول در عملياتي شدن اين سند مهم را گفتمان سازي خواندند و گفتند: همانگونه که بحث «پيشرفت علمي کشور» بصورت يک گفتمان رايج درآمد و تبديل به يک جريان عملي شد، درخصوص نقشه جامع علمي نيز لازم است اساتيد و مديران و دانشجويان دانشگاه هاي کشور از جزئيات اين نقشه آگاه شوند و نقشه جامع علمي بصورت يک «گفتمان پذيرفته شده»، درآيد.

    رهبر انقلاب در همين زمينه، «سند آمايش آموزش عالي» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به لزوم تکميل و عملياتي شدن اين سند خاطرنشان کردند: «آمايش علمي سرزميني کشور» يعني شناخت و تصميم گيري درباره ظرفيت هاي دانشگاه ها و رشته هاي تحصيلي، و سپس تعيين اولويت هايي که امکان سرمايه گذاري ويژه براي پيشرفت هاي اساسي درخصوص آنها وجود دارد.

    حضرت آيت الله خامنه اي، داشتن نگاه کلان به افزايش چشمگير دانشجويانِ دوره هاي تحصيلات تکميلي را مزيتي فوق العاده و از عرصه هاي مهم کار وزارت علوم خواندند و گفتند: وزارت علوم، بايد با نگاه کلان و با برنامه ريزي صحيح و هدايت کلي، نتيجه کار و تلاش دانشجويان در اين مقاطع تحصيلي را به سمت گشودن گره هاي کشور جهت بدهد، چرا که در غيراين صورت، منابع و امکانات کشور هدر داده خواهد شد.

    ايشان نقش اساتيد و دستگاه هاي مديريت علمي کشور در مقابله با طرح هاي دشمنان را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: هدف دشمنان از تحريم ها، مسئله هسته اي يا مسائلي نظير حقوق بشر و تروريسم نيست، چرا که خود آنها مراکز اصلي پرورش تروريسم و ضد حقوق بشر هستند، بلکه هدف آنها جلوگيري از رسيدن ملت ايران به جايگاه شايسته تمدني است که لازم است با شناخت دقيق جايگاه و موقعيت خود بر حرکت پر افتخار کشور ادامه دهيم که در اين روند، نقش اساتيد و مجموعه هاي علمي بسيار برجسته است.

        
در ابتداي اين ديدار هفت نفر از اساتيد دانشگاه ها آقايان:
    - دکتر محمدمهدي نايبي – استاد تمام مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف

    - دکتر محمدحسين رجبي دواني – رئيس مرکز مطالعات حديث ولايت دانشگاه امام حسين(ع)

    - دکتر محمد قنادي مراغه اي – رئيس پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي و چهره ماندگار علوم هسته اي

    - دکتر حسين سليمي – استاد تمام دانشگاه علامه طباطبايي

    - دکتر جعفر هزارجريبي – جامعه شناس و استاد تمام دانشگاه علامه طباطبايي

    - دکتر حجت الله عبدالملکي- استاد دانشگاه معارف اسلامي و اقتصاد

    - و سرکار خانم دکتر صدف علي پور – دانشيار دانشگاه علوم پزشکي ايران

    ديدگاه ها و مطالب خود را بيان کردند.

         
مهمترين محورهاي بيان شده به اين شرح است:
    - لزوم شتاب دادن به توسعه صنعتي براي کاربردي کردن تحقيقات علمي و توليد ثروت از زنجيره علم

    - اهميت تقويت بخشي خصوصي واقعي

    - ضرورت تدوين استراتژي صنعتي کشور

    - ضرورت تعريف و تثبيت اصول و مباني نظري انديشه هاي امام و رهبري به عنوان اصول ثابت و نقشه راه انقلاب اسلامي

    - لزوم تربيت متخصصان متمرکز در انديشه هاي امام خميني براي مقابله با تحريف انديشه ايشان

    - تبيين پيشرفت هاي مهم کشور در صنعت هسته اي و تاکيد بر ضرورت تحقيق و توسعه در اين صنعت

    - ضرورت تبيين اسلام شيعي، عقلايي، تمدن ساز و علم گرا در مقابل اسلام خشن و ويرانگر

    - ضرورت بازنگري در دروس علوم انساني با توجه به اصول روزآمدي، ارزش مداري و کاربردي سازي

    - ضرورت هم افزايي نظري در حوزه علوم انساني 

    - لزوم آموزش رفتار حرفه اي و ارتقاي کيفيت آموزشي کشور

    - تاکيد بر اهميت روش هاي نوين درمان با تکيه بر تکنولوژي هاي نوين

    - لزوم تامين نيروي انساني حرفه اي در اجراي طرح تحول سلامت کشور

    - استفاده از همه ظرفيت هاي بزرگ اقتصاد کشور از جمله بخش کشاورزي

    - ضرورت بهره برداري از ظرفيت نخبگاني کشور

    - بهره برداري از فرصت تحريم ها براي قطع وابستگي به فروش نفت

    - ضرورت توجه ويژه به عنصر فرهنگ در اقتصاد مقاومتي و توجه به اقدامات آموزشي و ترويجي در اين زمينه