ضمانت «حسن نيت» شيطان بزرگ در متن برجام چيست؟

خبر ويژه 
ضمانت «حسن نيت» شيطان بزرگ در متن برجام چيست؟ 6مرداد -94
به روباه گفته شد شاهدت کیست .گفتم دمم؟ ترفند از ریش بریدن پیوند سبیل کردن چون اوین نامه ی کیهان سربازجو شریعت نداری از وب سایت مشرق سربازجو شریعت نداری گزارش خبری از ضمانت حسن نیت شیطان بزرگ در متن برجام نقل قول کرده است .
تنها تعهد آمريکا به ايران، «حسن نيت در لغو تحريم ها» است.
    وبسايت مشرق دراين باره نوشت: از موضوعات مهم در برجام، عدم تعهد جدي آمريکا به لغو تحريم ها است به گونه اي که اين کشور تمام موضوعات را به حقوق داخلي خود منوط کرده است، بسته به اينکه کنگره متن مذاکرات وين را تاييد کند يا تاييد نکند، شرايطي به وجود مي آيد که راه برگشت پذيري براي ايران ندارد و تنها تعهدي که آمريکا به ايران مي دهد، حسن نيت در کنار نهايت تلاش است!

    طبق ترجمه وزارت خارجه، در ماده 26 برجام آمده است: «ايالات متحده، با حسن نيت، نهايت تلاش خود را براي دوام اين برجام و پيشگيري از ايجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ايران از لغو تحريم هاي مشخص شده در پيوست دو به عمل خواهد آورد. دولت ايالات متحده، در چارچوب اختيارات قانوني رئيس جمهور و کنگره، از بازگرداندن يا تحميل مجدد تحريم هاي مشخص شده در پيوست 2 که اعمال آنها را وفق اين برجام متوقف کرده است، خودداري مي نمايد، فارغ از فرآيند حل و فصل اختلافات پيش بيني شده در اين برجام... آمريکا همچنين درباره قوانين ايالتي نيز هيچ تعهدي به ايران نداده است و ممکن است اجراي برجام براساس قوانين ايالتي در آمريکا، دچار مشکل شود و تنها قولي که آمريکا به ملت ايران مي دهد، تشويق ايالت هاي مختلف در راستاي اجراي برجام است...

    در ماده 25 برجام هم آمده است: «چنانچه قانوني در سطح ايالتي يا محلي در ايالات متحده مانع از اجراي لغو تحريم هاي مشخص شده در اين برجام شود، ايالات متحده، با در نظر گرفتن تمامي اختيارات موجود، گام هاي مقتضي را به منظور تحقق اجراي مزبور اتخاذ خواهد نمود. ايالات متحده به طور فعال، مقامات در سطح ايالتي يا محلي را تشويق خواهد کرد که تغييرات در سياست ايالات متحده منعکس شده در لغو تحريم هاي وفق اين برجام را در نظر داشته و از اقداماتي که با اين تغيير در سياست همخواني ندارد خودداري نمايند».

    حال بايد به اين سوال پاسخ دهيم که چگونه بايد واشنگتن و ايالات وابسته به حکومت آمريکا را متعهد به اجراي برجام کنيم و اگر تشويق هاي اوباما يا رئيس جمهور بعدي براي اجراي برجام براي ايالات آمريکا کفايت نکرد، چه اقدامي بايد انجام شود و چه کسي جوابگوي عقب ماندگي ايران از تحقيق و توسعه خواهد شد؟