زندگی 4 میلیون نفر در چین بر اثر سیل مختل شد

زندگی 4 میلیون نفر در چین بر اثر سیل مختل شد 6تیر-96
پکن - ایرنا - بارش باران های تابستانی و سیل آسا در نقاط مختلف چین علاوه بر وارد آوردن خسارات جانی و اقتصادی، زندگی نزدیک به چهار میلیون نفر را در این کشور مختل کرده است.

به گزارش ایرنا، سازمان هواشناسی چین چند روز قبل با اعلام وضعیت هشدار بارش باران سنگین برای مناطق مختلف، اعلام کرده بود که خطر سیل بسیاری از نواحی را تهدید می کند.
«
شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین نیز در پیامی از بروز حوادث و مصایب طبیعی بسیار ابراز نگرانی کرده و خواستار بسیج نیروها برای کمک به مصیبت دیدگان شده است.
بیشترین باران در استان های «آن خویی»، «گویجو» ، «جه جیانگ» و «هونن» باریده و باعث رانش زمین و ناپدید شدن دهها نفر شده است.
تنها در استان «هونن» در مرکز چین نزدیک به 150 میلیمتر باران در یک روز باریده و 160 هزار نفر مجبور به تخلیه خانه هایشان شده اند.
هزاران نفر از سربازان و نیروهای امدادرسانی به دستور دولت وارد مناطق سیل زده این استان شده اند و 120 هزار هکتار زمین زراعی از بین رفته و هزاران واحد مسکونی ویران شده است.
بر اساس گزارش های منتشر شده از تلویزیون چین، در استان «گویجو» در جنوب شرق چین نیز بارش باران تاکنون باعث ناپدید شدن چهار نفر شده و 12 هزار خانه مسکونی را ویران نموده و 200 میلیون دلار خسارت به تاسیسات زیربنایی و اقتصادی وارد کرده است.
در استان فقیر «آن خویی» در شرق چین هم یک نفر بر اثر جاری شدن سیل جان خود را از دست داده و 700 خانه فرو ریخته و 25 هکتار زمین زراعی از بین رفته است.
در استان «جه جیانگ» در شرق چین آب در بیش از 40 مخزن و انبار به بالاتر از حد مجاز رسیده و به هزاران نفر از مردم هشدار تخلیه خانه ها داده شده و قبل از آن 150 هزار نفر نیز به مناطق امن منتقل شده اند.
ریزش باران سنگین، قطع برق و لغو پروازها بخصوص در نواحی شرقی چین و آبگرفتگی معابر باعث شده تا میلیون ها نفر از مردم این نواحی تابستان را با مصایب طبیعی سنگین آغاز کنند.
هواشناسی چین هشدار داده است که بارش باران سنگین در برخی از استان های مذکور تا پنج روز دیگر ادامه خواهد یافت.
بارش باران همه ساله در ماه های می، ژوئن و ژوئیه (اردیبهشت تا مرداد) خسارات مالی و جانی زیادی به بخش های جنوبی چین وارد می کند.
شدیدترین بلایای طبیعی چند دهه گذشته، جاری شدن سیل در نواحی جنوبی چین در سال 1998 میلادی است که بر اثر آن حدود چهار هزار نفر کشته شدند.
آساق**231**انتشاردهنده:فرهاد راستی